Kleine Beursfeiten

Ik heb nu wel redelijk wat aandelen die dividend betalen, al is het maar van een klein aantal omwille van het dividend (omdat die 10-15% netto dividend uitbetalen, en zeer goedkoop zijn).
In het algemeen is een dividendstrategie met 5% netto dividend aandelen eigenlijk een manier om uzelf vast te zetten op een laag rendement.
Er zijn uitzondering, zoals een Melexis, waar het 5% netto dividend is en lange termijn je kan uitgaan van ook 10% groei per jaar (doorheen cyclus), maar zo zijn er niet superveel. Zo zit je dan toch op 15% rendement per jaar.

Wil 150k ergens vast zetten voor ongeveer 10 jaar
Geld heb ik mogelijks wel af en toe nodig maar beperkte schommelingen zijn niet erg
Had hier graag wel veilige dividenden (idealiter >3%/jaar na RV) op ontvangen.

Dacht aan volgende PF:
KO / PG / VZ / MCD / SOLB / VAN

Iemand advies?
Waarom wil je "veilige dividenden"? Die oplijsting van aandelen die je daar opsomt lijken mij typische DJIA blue chips te zijn, die zullen hun dividend wel blijven uitkeren, maar daar ga je sowieso RV op kwijt zijn. Koop dan ineens een DJIA tracker die accumuleert en in EUR noteert, dat bespaart je de RV al. Ik zou gewoon voor een S&P of QQQ tracker gaan, maar dat is persoonlijk.

En steek ook een deel in (zero coupon) obligaties, kwestie van toch een deel in veilige assets te steken. Best nog voor de ECB de rente weer verlaagd.

Wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen. Dividend plays hebben een (meestal) bewezen track record, anders begin je geen dividenden uit te betalen. Hierdoor hebben ze een interessant risk/return profiel.
Ik snap jullie argumentatie vanuit een puur theoretische benadering maar face it Cege zit gewoon met een andere grootteorde van portfolio te werken dan 99% van het forum en in zo'n portfolio hebben dividend plays gewoon een duidelijk bestaansrecht qua diversificatie.
Of je nu belegt met 100k of 10m, ik zie niet in wat dividend plays daar aan toevoegen op diversificatievlak? Je hebt een bijkomende bron van inkomsten ja, maar diversificatie? Je gaat altijd minder gediversifieerd zitten dan bij een index tracker.

Het is niet omdat ik een deel van de portefeuille in dividend aandelen wil steken dat er geen 2e portefeuille is.

Doel van de dividend portefeuille is vooral een zekere continuïteit te hebben waarbij er wat cash binnenkont en waar ik in principe niet moet verkopen.

Ben dus op zoek om een 5 a 8-tal stabiele dividend aandelen mee te nemen in een deel van mijn portefeuille waarbij ik streef naar 3% na RV.
Kan je dan niet beter naar convertible bonds kijken? Ik dacht dat die van Umicore rond de 5% gaven (de laatste keer dat ik het checkte). Dan zijn je inkomsten veel zekerder dan bij een aandeel waarbij je het volledige prijsrisico draagt voor een (schamel) dividend.

Koop dan ineens een DJIA tracker die accumuleert en in EUR noteert, dat bespaart je de RV al. Ik zou gewoon voor een S&P of QQQ tracker gaan, maar dat is persoonlijk.
Met een tracker die accumuleert kan ik geen appels gaan kopen op de markt met het dividend dat ik uitbetaald krijg op mijn broker account wel.
En nu de DJIA tracker waarschijnlijk naar beneden tottert zoals de rest van de aandelen zou ik nu een stuk (mogelijks met verlies) moeten verkopen om mijn cash in de portefeuille op peil te houden.
Dat risico heb ik niet met een vaste dividendflow maandelijks. Sure, de keerzijde is dat je meer belastingen afdraagt.

En die DIJA tracker kan perfect een deel uitmaken van u portefeuille om spreiding te hebben.
Maar zoals hier al een paar keer aangehaald, eens je in een andere grootorde van getallen speelt heb je vaak ook meerdere strategieën met elk hun voor- en nadelen om u geld te laten werken voor u.
Met 10k€ koop je wat aandelen/tracker maar eens je begint te spreken over paar 100'enk€ (of +1miljoen) begin je te spreiden in bvb ook vastgoed.

Hier is het misschien vakantie, maar ginderachter in de USA niet!

Beurzen zijn sinds hun -1% opening deze ochtend alleen maar verder blijven zakken, voorlopig nog geen "buy the dip" rebound gezien.
Dow en S&P bijna 3% omlaag, nasdaq net boven de 3% omlaag...

We zijn niet ver meer van de allerlaagste dip net na de "tarrifs" af...

Consensus lijkt de "angst" te zijn dat Trump de Fed lijkt te willen overnemen/controleren, met zijn continu bashen van Powell en openlijk zeggen dat hij aan het kijken hoe van hem af te geraken...

Dollar staat ook grellig laag...

Hier is het misschien vakantie, maar ginderachter in de USA niet!

Beurzen zijn sinds hun -1% opening deze ochtend alleen maar verder blijven zakken, voorlopig nog geen "buy the dip" rebound gezien.
Dow en S&P bijna 3% omlaag, nasdaq net boven de 3% omlaag...

We zijn niet ver meer van de allerlaagste dip net na de "tarrifs" af...

Consensus lijkt de "angst" te zijn dat Trump de Fed lijkt te willen overnemen/controleren, met zijn continu bashen van Powell en openlijk zeggen dat hij aan het kijken hoe van hem af te geraken...

Dollar staat ook grellig laag...

Dat verbaast me niet zo: wie echt "the dip" wou kopen, heeft dat waarschijnlijk al op 4-8 april gedaan, terwijl de S&P 500 de afgelopen week gewoon een constante licht dalende trend toont, niet echt een uitgesproken dip maar meer een slow slide.

We zullen de komende 3 maanden nog wel veel volatiliteit zien.

Het wordt moeilijker om de effectentaks te vermijden

wat ik me afvraag: zijn die poortjes nu dicht of niet?

• Door effectenrekeningen te splitsen en effecten te verdelen over meerdere rekeningen kunnen beleggers onder de drempel van 1 miljoen blijven en de taks vermijden.
  • Het omzetten naar aandelen op naam - die buiten de taks vallen om familiebedrijven te beschermen - is een ander ontwijkingsmechanisme.
  • Het ontbreekt de fiscus tot nu toe aan armslag om daartegen op te treden. Hij kan wel terugvallen op een antimisbruikbepaling, maar het Grondwettelijk Hof oordeelde eerder dat de bewijslast bij de fiscus ligt. En in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om onomstotelijk aan te tonen dat er sprake is van ontwijking
  • Jambon geeft nu gehoor aan het pleidooi van het Rekenhof. Via de programmawet voert hij een ‘weerlegbaar vermoeden’ in, waardoor de titularis van gesplitste effectenrekeningen zelf zal moeten bewijzen dat zijn of haar motief niet was de effectentaks te ontwijken. Kan de titularis geen geldig motief voorleggen, dan wordt de waarde van de omgezette of overgedragen financiële activa toch in aanmerking genomen om te bepalen of de belastbare drempel bereikt is en hoeveel taks er moet worden betaald.
  • Tegelijk wordt ook voorzien in controlemechanismen. Er komt een kennisgevingsverplichting voor de financiële instellingen (of in het geval van een buitenlandse rekening: voor de titularis zelf) om de administratie op de hoogte te brengen van de om- of overzetting vanuit een effectenrekening waarop meer dan 1 miljoen euro staat. Daarover zal Jambon nog een koninklijk besluit uitvaardigen.

Wederom de vraag waarom de exotische en complexe ontwijkingsroute (en ook niet voorspelbaar) 'splitten' niet bij invoering initieel dichtgetimmerd werd...

Voer nu eens wetten in die van in het begin niet cheatable zijn. Je zou bijna denken dat het met opzet is. Als het onkunde is, maak ik mij nog meer zorgen...

Wederom de vraag waarom de exotische en complexe ontwijkingsroute (en ook niet voorspelbaar) 'splitten' niet bij invoering initieel dichtgetimmerd werd...

Voer nu eens wetten in die van in het begin niet cheatable zijn. Je zou bijna denken dat het met opzet is. Als het onkunde is, maak ik mij nog meer zorgen...

Chronische angst voor transparantie - merkwaardig genoeg doorheen alle lagen van de bevolking - als gevolg van een compleet wantrouwen in politiek en overheid.
  • Gebruik cash geld en de zwarte economie
  • overzicht fiscale activa en bij verlenging mss wel vermogenskadaster
  • kadastraal inkomen
  • ...
Ik zou er zelfs niet van schrikken dat het doelbewust is gezien kapitaal en politiek altijd met elkaar verbonden zijn.

Onderschat ook de creativiteit niet van de Belgen- waterdichte wetgeving is een heuse opdracht, bijkomend wordt wetgeving opgesteld door juristen - mijn, weliswaar zeer beperkte, persoonlijke ervaringen met wetteksten en juristen resulteren niet in een beeld van duidelijkheid en/of eenvoud en vereisen bovendien specifieke kennis om ten volle te begrijpen.

En dan zie je steeds de termen privacy, vermoeden van ... opduiken inzake transparantie - niet bevorderlijk maar wellicht wel noodzakelijk.

Je kan er vergif op innemen dat er ook hier achterpoortjes of constructies gaan bestaan of opgezet worden om er toch aan te ontsnappen.

Chronische angst voor transparantie - merkwaardig genoeg doorheen alle lagen van de bevolking - als gevolg van een compleet wantrouwen in politiek en overheid.
  • Gebruik cash geld en de zwarte economie
  • overzicht fiscale activa en bij verlenging mss wel vermogenskadaster
  • kadastraal inkomen
  • ...
Ik zou er zelfs niet van schrikken dat het doelbewust is gezien kapitaal en politiek altijd met elkaar verbonden zijn.

Onderschat ook de creativiteit niet van de Belgen- waterdichte wetgeving is een heuse opdracht, bijkomend wordt wetgeving opgesteld door juristen - mijn, weliswaar zeer beperkte, persoonlijke ervaringen met wetteksten en juristen resulteren niet in een beeld van duidelijkheid en/of eenvoud en vereisen bovendien specifieke kennis om ten volle te begrijpen.

En dan zie je steeds de termen privacy, vermoeden van ... opduiken inzake transparantie - niet bevorderlijk maar wellicht wel noodzakelijk.

Je kan er vergif op innemen dat er ook hier achterpoortjes of constructies gaan bestaan of opgezet worden om er toch aan te ontsnappen.

Er zit gewoon ook 0,0 logica is de fiscale controle. Ik heb ooit vergeten, en niet 'vergeten', om buitenlandse rente aan te geven (was rente op dividenden op mijn corporate stock - we spreken van 30 USD of zo pre-tax). Brief van de fiscus en herrekend. Bon, veel werk voor 10 euro.

Maar smijt 100k over 3 banken in de EU en pretty sure dat bijna niemand die over zijn fiscaal maximum gaat ooit een brief zal krijgen. De bank houdt het niet af en de fiscus heeft geen zicht er op.

Keep it simple dan simpel en doe gewoon bronheffing zonder vrijstellingen. Al die vrijstellingen zijn altijd zo lek als het maar kan zijn. Idem met de vrijstelling voor dividenden. 30% heffen en dan een habbekrats vrijstelling geven wat een nachtmerrie is voor de handhaving.

Elke belasting die pas in werking treedt vanaf een arbitrair getal zal creativiteit zien rond die grens, daar kun je als politieker nu toch niet meer van verschieten... ?

TSLA zou van de kaart moeten worden geveegd met deze earnings :laugh: . Maar natuurlijk niet want Elon zal weer cybercabs en Optimusrobots pumpen alsof het niks is.

Terug
Bovenaan