Kleine Beursfeiten

Meer geld printen => veel geld gaat in aandelen => aandelen gaan omhoog in prijs

Maar dan creëer je toch een bubbel, éénmaal mensen dan winst gaan pakken krijg je een cascade aan verkopen en liquidaties waardoor alles rap in elkaar stuikt. En dan zit je met al die dollars die vrijkomen dus inflatie.

Ik zou echt niet onderschatten dat het gewoon ordinaire pump and dump tactieken zijn in combinatie met simpelweg een lagere rente willen als extra catalyst voor bepaalde sectoren.
Zoals je zegt: pump and dump
En dan als alles hoog staat verkopen en dan kan Trump een oorlogje beginnen ofzo en dan kunnen ze weer opnieuw kopen.

Altijd benieuwd naar de smeuïge verhalen, hou je vooral niet in zou ik zeggen!
  1. CEO, project en technische managers met weinig tot geen besef van realiteit, vrij veel incompetentie, slecht georganiseerd en onbeschoft
  2. Redelijk wat personeels verloop bij de techniekers en ingenieurs
  3. Haaien gedrag en onetische praktijken ( partij komt naar hen om samen een aanbieding in te dienen voor project, gaan achter de rug rechtstreeks naar de klant)
  4. Veel paraplu gedrag, fout ligt altjd bij een ander
  5. ontwerpfouten, zo goedkoop mogelijk bouwen en materiaal gebruiken dat niet geschikt is voor de job ( installatie die ik gedaan heb is zeer moeizaam opgestart en lekte na een jaar langs alle kanten
  6. Onderaannemers worden als tweede rangs burgers behandeld
  7. Dat waterkracht project is ongelofelijk opgeblazen tov wat het echt moest zijn, ze gaven in hun propaganda en bepaald volume per jaar op, wat eigenlijk helemaal niet zo veel is

Trump wilt inderdaad net een lagere dollar - dat is een indirect tarief (en zal inderdaad tot inflatie leiden, tenzij de vraag ook serieus afneemt zoals bijvoorbeeld tijdens een recessie). In mijn ogen hoeft geld printen niet hand in hand te gaan met inflatie. Het geld hoeft immers niet in de economie te komen. Men kan het gebruiken om LT Goverment bonds op te kopen die andere landen aan het verkopen zijn. Gevolg is dat dollar daalt (goed voor export, slecht voor import = beter dan tarieven) en treasury yield zakt (goed voor deficit - wat dan op zijn beurt weer goed is voor het vertrouwen).

Zelfde redeneerfout als trump. Het deficit is een startpunt, geen gevolg. Amerika heeft geen goedkope jeans, geen chocolade, bepaalde mineralen, ... ze hebben de werkkrachten niet om alles dat ze consumeren te produceren.

Morrelen aan de wisselkoers zal de import gewoon duurder maken en de prijzen intern naar boven duwen, en de vraag naar die import naar beneden duwen. Ja, je deficit zal weg zijn, maar "dankzij" een gezakte welvaart. Proficiat.

Geld printen om government bonds te kopen is de definitie van inflatie creeren. Pretty sure dat wederom de kleine amerikaan de pineut zal zijn. Dat geld komt uiteindelijk redelijk snel in de economie want waar kun je enkel terecht met je dollars? Correct, amerikaanse economie. Met wat geluk druk je nog wat de interne productie vraag naar boven als de buitenlanders export producten willen kopen. Wederom, extra inflatie.

I mean, het is gewoon textbook Turkije fiscaal/monetair (als Powell geslachtofferd worst) beleid. Ga eens kijken hoe het daar afgelopen is. Erdogan-omics, grootste fiasco van de laatste 20y, door tegen beter weten in beleid te voeren van "trust me, this will work". Tldr: inflatie door plafond en munt door het putje.

1. CEO, project en technische managers met weinig tot geen besef van realiteit, vrij veel incompetentie, slecht georganiseerd en onbeschoft
  2. Redelijk wat personeels verloop bij de techniekers en ingenieurs
  3. Haaien gedrag en onetische praktijken ( partij komt naar hen om samen een aanbieding in te dienen voor project, gaan achter de rug rechtstreeks naar de klant)
  4. Veel paraplu gedrag, fout ligt altjd bij een ander
  5. ontwerpfouten, zo goedkoop mogelijk bouwen en materiaal gebruiken dat niet geschikt is voor de job ( installatie die ik gedaan heb is zeer moeizaam opgestart en lekte na een jaar langs alle kanten
  6. Onderaannemers worden als tweede rangs burgers behandeld
  7. Dat waterkracht project is ongelofelijk opgeblazen tov wat het echt moest zijn, ze gaven in hun propaganda en bepaald volume per jaar op, wat eigenlijk helemaal niet zo veel is

Ik heb nooit iets anders geweten bij 90% van de bedrijven waar ik gewerkt heb, in contact mee ben geweest, van ex-collegas hoor. And lo and behold, die blijven 10 20 30y gaan met de banaan.

Ik werk zelf voor een multinational waar het shiny en flashy is aan de buitenkant. Binnenin is het stront met bladgoud over en het raakt na 10-15y nog altijd allemaal verkocht.

Ik ga de gevleugelde woorden van mijn ex baas nooit vergeten. "You don't need to win, just don't be the last. Be in the team with the fat guy when running from the wolf."

Zelfde redeneerfout als trump. Het deficit is een startpunt, geen gevolg. Amerika heeft geen goedkope jeans, geen chocolade, bepaalde mineralen, ... ze hebben de werkkrachten niet om alles dat ze consumeren te produceren.

Morrelen aan de wisselkoers zal de import gewoon duurder maken en de prijzen intern naar boven duwen, en de vraag naar die import naar beneden duwen. Ja, je deficit zal weg zijn, maar "dankzij" een gezakte welvaart. Proficiat.

Geld printen om government bonds te kopen is de definitie van inflatie creeren. Pretty sure dat wederom de kleine amerikaan de pineut zal zijn. Dat geld komt uiteindelijk redelijk snel in de economie want waar kun je enkel terecht met je dollars? Correct, amerikaanse economie. Met wat geluk druk je nog wat de interne productie vraag naar boven als de buitenlanders export producten willen kopen. Wederom, extra inflatie.

I mean, het is gewoon textbook Turkije fiscaal/monetair (als Powell geslachtofferd worst) beleid. Ga eens kijken hoe het daar afgelopen is. Erdogan-omics, grootste fiasco van de laatste 20y, door tegen beter weten in beleid te voeren van "trust me, this will work". Tldr: inflatie door plafond en munt door het putje.

Hoeveel geld heeft de US bij gedrukt tussen 2008 en 2020? Hoeveel infatie hadden we voor COVID? En waarom was er geen inflatie? Omdat het geld net niet in de reële economie terecht kwam.

Wisselkoers morrelen is beter dan tarieven. Inflatoir, correct, maar eenmalig en helemaal niet zo dramatisch.

En dan kers op de taart vergelijk je de Lira met de USD - slaat op niks. Ik denk niet dat ik dat de gemiddelde EW'er zou moeten uitleggen

Laatst bewerkt:
Hoeveel geld heeft de US bij gedrukt tussen 2008 en 2020? Hoeveel infatie hadden we voor COVID? En waarom was er geen inflatie? Omdat het geld net niet in de reële economie terecht kwam.

Wisselkoers morrelen is beter dan tarieven. Het is een eenmalige inflatoire impact.

En dan kers op de taart vergelijk je de Lira met de USD - slaat op niks. Ik denk niet dat ik dat de gemiddelde EW'er zou moeten uitleggen

De Standaard lees hier mee (of heeft dezelfde mening)...

Maar Trump heeft al laten zien dat hij er niet voor terugschrikt om outsiders op cruciale posten te benoemen. Die worden niet geselecteerd op basis van hun kennis of bewezen competenties, maar omdat ze trouwe trumpisten zijn en doen wat de president vraagt. Voor een centrale bank zou dat een groot gevaar inhouden. Een voorbeeld van hoe het fout kan lopen, is Turkije. Daar heeft president Recep Tayyip Erdogan gelijkaardige ideeën over het monetair beleid als Trump. Beiden zijn ze voorstander van lage rentes en relativeren ze het gevaar van inflatie. Erdogan ontsloeg geregeld voorzitters als hun beleid hem niet zinde. In acht jaar tijd had de bank zes verschillende voorzitters. De gevolgen bleven niet uit. In 2022 liep de Turkse inflatie op tot meer dan 80 procent, nu is dat nog 39 procent.

De Standaard lees hier mee (of heeft dezelfde mening)...

Maar Trump heeft al laten zien dat hij er niet voor terugschrikt om outsiders op cruciale posten te benoemen. Die worden niet geselecteerd op basis van hun kennis of bewezen competenties, maar omdat ze trouwe trumpisten zijn en doen wat de president vraagt. Voor een centrale bank zou dat een groot gevaar inhouden. Een voorbeeld van hoe het fout kan lopen, is Turkije. Daar heeft president Recep Tayyip Erdogan gelijkaardige ideeën over het monetair beleid als Trump. Beiden zijn ze voorstander van lage rentes en relativeren ze het gevaar van inflatie. Erdogan ontsloeg geregeld voorzitters als hun beleid hem niet zinde. In acht jaar tijd had de bank zes verschillende voorzitters. De gevolgen bleven niet uit. In 2022 liep de Turkse inflatie op tot meer dan 80 procent, nu is dat nog 39 procent.

Godjongens jullie (gij en DS) zijn lachwekkend. Hoezo zelfs komt het in je op om dat te durven vergelijken. Hoeveel handel is er wereldwijd in Lira? Hoeveel handel is er in de USD? Ik denk ongeveer dezelfde hoeveelheid? Of toch niet? USD kan morgen plots irrelevant zijn of vermeden worden. Allemaal vluchten naar CNY of EUR

Laatst bewerkt:
Ik heb nooit iets anders geweten bij 90% van de bedrijven waar ik gewerkt heb, in contact mee ben geweest, van ex-collegas hoor. And lo and behold, die blijven 10 20 30y gaan met de banaan.

Ik werk zelf voor een multinational waar het shiny en flashy is aan de buitenkant. Binnenin is het stront met bladgoud over en het raakt na 10-15y nog altijd allemaal verkocht.

Ik ga de gevleugelde woorden van mijn ex baas nooit vergeten. "You don't need to win, just don't be the last. Be in the team with the fat guy when running from the wolf."
Maar verliezen die ook 60% beurswaarde op korte tijd ( en zelfs nog voor liberation day) ?

Wil 150k ergens vast zetten voor ongeveer 10 jaar
Geld heb ik mogelijks wel af en toe nodig maar beperkte schommelingen zijn niet erg
Had hier graag wel veilige dividenden (idealiter >3%/jaar na RV) op ontvangen.

Dacht aan volgende PF:
KO / PG / VZ / MCD / SOLB / VAN

Iemand advies?

Laatst bewerkt:
Fuck dividenden... Verkoop gewoon stukjes gerealiseerde meerwaarde dat is belasting efficiënter.

50k FFH, 50k Nintendo, 50k Bitcoin.
Thank me later.

Fuck dividenden... Verkoop gewoon stukjes gerealiseerde meerwaarde dat is belasting efficiënter.

50k FFH, 50k Nintendo, 50k Bitcoin.
Thank me later.

Niks beter dan van 100 naar 500 te gaan en aan 200 te verkopen omdat je nog meerwaarde hebt... als je 10 15 20y in de beurs zit moet je al een randdebiel zijn om niet op meerwaarde te staan...

Ofwel mis ik hier iets, ofwel begrijpen we elkander niet... Ik zeg gewoon, verkoop jaarlijks kleine stukjes ter compensatie van het ontbrekende dividend omdat dit minder belast wordt.

@Wilcao Stoffer vroeg 150k. 😉

Ik snap die focus op dividend aandelen toch ook niet zo goed. stel dat je elke maand een loon/leefgeld zou willen halen uit uw portefeuille, verkoop dan gewoon elke maand wat. Bij Bolero kost het verkopen tem 2500 euro, 7.5 euro transactiekosten. Dat is 0.3%, ik snap niet dat je dan per se voor dividenden zou willen gaan waar de kosten veel hoger liggen.

Wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen. Dividend plays hebben een (meestal) bewezen track record, anders begin je geen dividenden uit te betalen. Hierdoor hebben ze een interessant risk/return profiel.
Ik snap jullie argumentatie vanuit een puur theoretische benadering maar face it Cege zit gewoon met een andere grootteorde van portfolio te werken dan 99% van het forum en in zo'n portfolio hebben dividend plays gewoon een duidelijk bestaansrecht qua diversificatie.

Laatst bewerkt:
Ik snap die focus op dividend aandelen toch ook niet zo goed. stel dat je elke maand een loon/leefgeld zou willen halen uit uw portefeuille, verkoop dan gewoon elke maand wat. Bij Bolero kost het verkopen tem 2500 euro, 7.5 euro transactiekosten. Dat is 0.3%, ik snap niet dat je dan per se voor dividenden zou willen gaan waar de kosten veel hoger liggen.

Is dat nu zo moeilijk te verstaan uit risk mgmt perspectief ? Je wil niet verkopen met je broek op je enkels.

"Verkoop elke maand wat". Er zijn dus momenten wanneer verkopen een slecht moment is. Vb vorige maand of covid tijden of oekraine tijden of whater crisis in de wereld. Je kapitaal dat cashflow genereert moeten verkopen wanneer je niet kunt kiezen, no thanks.

Je hebt obligaties verkeerd geschreven

Zie hierboven. Risk mgmt perspectief. Soms wil je meer rendement en meer risico dan obligaties.

De helft ziet hier met 5 of 10k te toeteren omdat ze keer 2k verdienen met Nvidia of zoiets. Eens je een ietsje groter vermogen hebt, is het wel verstandig om even na te denken over het risico profiel dat je wil hebben met welk deel van je portefeuille...

Het is niet omdat ik een deel van de portefeuille in dividend aandelen wil steken dat er geen 2e portefeuille is.

Doel van de dividend portefeuille is vooral een zekere continuïteit te hebben waarbij er wat cash binnenkont en waar ik in principe niet moet verkopen.

Ben dus op zoek om een 5 a 8-tal stabiele dividend aandelen mee te nemen in een deel van mijn portefeuille waarbij ik streef naar 3% na RV.

Leuk als je wat risico wil mijden en je graag een stabiele cashflow wil/nodig hebt, maar aandelen die niet goed zijn voor 10% van een kleine pf, zijn dat ook niet voor 10% van een grote. Laag of hoog risico aandeel, doet er niet toe. Anders is het gewoon hoogtevrees verpakt als risk mgmt.

Terug
Bovenaan