Kleine Beursfeiten

Net mijn bonus gekregen en ik weet het niet zo goed, ofwel inkopen op massief gedaalde aandelen/ETF's of gewoon even cash laten staan en afwachten tot er wat kalmte komt. Het is nogal stormachtig op de beurs, op zijn minst gezegd. Op lange termijn zal het wel goedkomen, zeker? Het geld dat ik in portefeuille heb is niet iets wat ik op korte termijn nodig heb (normaal gezien).

Net mijn bonus gekregen en ik weet het niet zo goed, ofwel inkopen op massief gedaalde aandelen/ETF's of gewoon even cash laten staan en afwachten tot er wat kalmte komt. Het is nogal stormachtig op de beurs, op zijn minst gezegd. Op lange termijn zal het wel goedkomen, zeker? Het geld dat ik in portefeuille heb is niet iets wat ik op korte termijn nodig heb (normaal gezien).
Ik heb terug gekocht en ga dat telkens doen wanneer er weer 10% af gaat. Gebeurt dat niet, dan gewoon maandelijks DCA. Zo hoop ik tegen het einde van het jaar terug terug volledig in trackers en aandelen te zitten.

Gisteren mijn defensie aandelen verkocht om cash te gaan. Heb ik toch wel niet 2 verkooporders geplaatst voor Thales terwijl ik mijn eerste verkooporder wou aanpassen zeker.

Ik zit dus per ongeluk short Thales.

Als dit echt is wat Trump denkt en gaat doen, lap dan maar nog 30-40% van de indexen.
Dat is een knoert van een globale recessie ipv skyhigh groei.

" One person familiar with the administration’s thinking said Trump understood that to lure companies into moving their manufacturing operations to the US, the tariffs would need to be permanent. “Companies need certainty that this is the new policy environment,” the person said.

The White House official said the US was not talking to other countries about “specific concessions”. “The thing we are looking at is trade deficits,” they said.

Scott Bessent, the US Treasury secretary, on Friday dismissed the potential for quick negotiations with top trading partners to reduce the levies."

Als dit echt is wat Trump denkt en gaat doen, lap dan maar nog 30-40% van de indexen.

" One person familiar with the administration’s thinking said Trump understood that to lure companies into moving their manufacturing operations to the US, the tariffs would need to be permanent. “Companies need certainty that this is the new policy environment,” the person said.

The White House official said the US was not talking to other countries about “specific concessions”. “The thing we are looking at is trade deficits,” they said.

Scott Bessent, the US Treasury secretary, on Friday dismissed the potential for quick negotiations with top trading partners to reduce the levies."

Er waren toch al enkele republikeinen die met de dems meededen om de 25% tarieven op Canada om te keren - dus als er maar genoeg van de GOP worden getroffen kan de pijn misschien korter zijn. Maar deze waanzin had ik wel écht in de verste verte niet verwacht (whatev m'n verwachting ook waard mag zijn).

Lijkt me intentioneel gelekt om zijn onderhandelingspositie te versterken.

Alsof die gek effectief bedrijven gaat aantrekken 😅

Trump heeft ondertussen ook bevestigd dat ook farma aparte tarieven gaat krijgen in de zeer nabije toekomst, mss toch best Tubize buitenzwieren maandag - als het maandag geen 10-15% naar beneden gaat natuurlijk.

Tijdje terug zou ik daar geen geloof aan gehecht hebben, vandaag denk ik - het zou heel mss kunnen, maar anderzijds denk ik ook: daar gaan ook bij US bedrijven koppen rollen, gaat average Joe gaat dat aankunnen, de giga US bedrijven gaan toch ook druk zetten en aandringen op onderhandelingen… dus zo echt een keiharde lijn aanhouden - laat ons hopen van niet want dan is er maar 1 oplossing maandag: alles verkopen en etf gaan shorten want dat gaat idd heel diep snijden.

Vietnam is al begonnen met een bilateraal overleg omdat deze tarieven onhoudbaar zijn, ik ga ervan uit dat er nog veel landen gaan volgen die in overleg met de Trumpadministratie willen kijken hoe de tarieven weer lager gezet kunnen worden. Benieuwd of China ook in dialoog gaat en indien wel, wat effect dat gaat hebben op de beurs.

Op lange termijn wil Trump toch ook dat de beurs draait als een tierelier.

Trump is de speelplaats etter die u eerst de rammeling van u leven geeft om dan u lunchgeld voor de komende 6j te eisen.

Vietnam is al begonnen met een bilateraal overleg omdat deze tarieven onhoudbaar zijn, ik ga ervan uit dat er nog veel landen gaan volgen die in overleg met de Trumpadministratie willen kijken hoe de tarieven weer lager gezet kunnen worden. Benieuwd of China ook in dialoog gaat en indien wel, wat effect dat gaat hebben op de beurs.

Op lange termijn wil Trump toch ook dat de beurs draait als een tierelier.
Maar hoe en over wat gaan ze onderhandelen?
Over de quasi "onbestaande" invoertarieven?
Of moeten nu plots alle Amerikaanse producten vrijgesteld worden van BTW in de rest van de wereld (aangezien hij dat als import tax beschouwd)?
Want het gemiddelde import tarief in bijvoorbeeld Europa voor Amerikaanse producten is maar een paar percent, Trump beweert dat dat 39% is, maar dat percentage komt zuiver van zijn handelsoverschotformule! We kunnen die paar % wel wegtoveren, maar dat gaat geen iota verschil maken hé, ga je amper voelen in prijsverschil in je Harley Davidson of aan je fles Black Label, dat gaat dat handelsoverschot niet veel of niet veranderen.

Trump baseert zich 100% op trade deficit, wat wil je dan, dat Vietnamezen met 300€/maand inkomen plots Dodge Rams gaan kopen?

Laatst bewerkt:
Gaat in grote mate afhangen hoe de rest van de wereld gaat reageren.
Knievallen en de beurzen gaan weinig zakken, represailles en ze gaan verder de dieperik in.
Het sterk stijgen van de job markt in Amerika had normaalgezien de beurzen de hoogte in moeten duwen, nu 100% teniet gedaan door China's invoertaks...

Consensus is dat Trump de tarifs gaat moeten aanhouden om productie naar de US te trekken, en dat buitenlandse bedrijven daar zekerheid over nodig hebben.
Nu een paar miljard investeren, en dan tarifs weg zodat in Amerika produceren bijna geen voordeel meer heeft, dat gaan ze niet doen.

Of moeten nu plots alle Amerikaanse producten vrijgesteld worden van BTW in de rest van de wereld (aangezien hij dat als import tax beschouwd)?
Want het gemiddelde import tarief in bijvoorbeeld Europa voor Amerikaanse producten is maar een paar percent, Trump beweert dat dat 39% is, maar dat percentage komt zuiver van zijn handelsoverschotformule! We kunnen die paar % wel wegtoveren, maar dat gaat geen iota verschil maken hé, ga je amper voelen in prijsverschil in je Harley Davidson of aan je fles Black Label, dat gaat dat handelsoverschot niet veel of niet veranderen.

Trump baseert zich 100% op trade deficit, wat wil je dan, dat Vietnamezen met 300€/maand inkomen plots Dodge Rams gaan kopen?
Ik kan niet in de kop van Trump kijken, maar bij hem draait het ook rond perceptie. Hij gaat nu (willen) zien dat er tal van landen naar hem komen om een "deal" te maken. Of dat nu volgens die berekening correct is of niet zal de zaak niet maken. Ik denk dat hij zelf ook wel weet dat die berekening van den hond is. Wel dat hij het gevoel krijgt een deal te maken die hij als een overwinning kan verkopen.

Het blijft een gevaarlijke gok, natuurlijk.

ik ga ervan uit dat er nog veel landen gaan volgen die in overleg met de Trumpadministratie willen kijken hoe de tarieven weer lager gezet kunnen worden.

Trump baseert zich 100% op trade deficit,
Maar zelfs dat gaat niet.

Israël heeft vorige week alle tarieven met de US op 0 gezet, maar krijgt toch 17% aan de broek.
Marokko heeft al sinds 2004 als 1 van de weinige landen een free trade agreement met de US, én de US heeft een handelsOVERSCHOT met hen.
Toch 10% tariff aan de broek.

Hoe zouden zij tariffs of trade deficits moeten onderhandelen? Welke toegift moet je doen qua handel als al op 0 staat of zelfs negatief?

Bij Canada zien we dat bv. de fentanyl kwestie gewoon zever was. Hoeveelheid is miniem, en zelfs na vele tegemoet komende acties gaan de tariffs gewoon in dit weekend.
Wat is 'de knieval' daar? Laten annexeren door de US?
Klein beetje serieus blijven hé.

Er is daar geen strategie.
Ideologie gemixt met incompetentie en impulsiviteit, gecombineerd met geen enkele adult meer in de room.
Dat is de realiteit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan