Kleine Beursfeiten

Market cap, wat is dat? Ik heb op Reddit gelezen dat het op LT een bedrijf is dat je moet kopen ongeacht de prijs. En mogelijk is daar effectief een basis voor...

Ik wil de conspiracy theorist niet uithangen of té ver off-topic gaan, maar ga het ballonnetje toch eens oplaten omdat het nu eenmaal deel is van de bull thesis (althans volgens retail Reddit). Kwatongen beweren dat Palantir een cruciale functie krijgt in wat de VS momenteel aan het worden is. De huidige unstoppable parabolische stijging is het frontrunnen van toekomstige contracten voor society-wide massaspionage, voorspellen van criminaliteit, opsporen van voortvluchtigen/illegalen/ongewenste personen, etc.

Google op Curtis Yarvin.
"In Yarvin's view, democratic governments are inefficient and wasteful and should be replaced with sovereign joint-stock corporations whose "shareholders" (large owners) elect an executive with total power, but who must serve at their pleasure."

JD Vance zou hem op een feestje ooit een "reactionaire fascist" hebben genoemd, wat hij geen belediging vond. Peter Thiel is een groot bewonderaar van de man zijn ideologie, net als veel andere prominente alt-right figuren.

Ik zal wel weer dingen zien die er niet zijn. Parallellen met real life zij ongetwijfeld louter toeval. Mogelijk toch de reden (ongeacht of het waar is of niet) dat je short waardeloos gaat aflopen.

Market cap, wat is dat? Ik heb op Reddit gelezen dat het op LT een bedrijf is dat je moet kopen ongeacht de prijs. En mogelijk is daar effectief een basis voor...

Ik wil de conspiracy theorist niet uithangen of té ver off-topic gaan, maar ga het ballonnetje toch eens oplaten omdat het nu eenmaal deel is van de bull thesis (althans volgens retail Reddit). Kwatongen beweren dat Palantir een cruciale functie krijgt in wat de VS momenteel aan het worden is. De huidige unstoppable parabolische stijging is het frontrunnen van toekomstige contracten voor society-wide massaspionage, voorspellen van criminaliteit, opsporen van voortvluchtigen/illegalen/ongewenste personen, etc.

Google op Curtis Yarvin.
"In Yarvin's view, democratic governments are inefficient and wasteful and should be replaced with sovereign joint-stock corporations whose "shareholders" (large owners) elect an executive with total power, but who must serve at their pleasure."

JD Vance zou hem op een feestje ooit een "reactionaire fascist" hebben genoemd, wat hij geen belediging vond. Peter Thiel is een groot bewonderaar van de man zijn ideologie, net als veel andere prominente alt-right figuren.

Ik zal wel weer dingen zien die er niet zijn. Parallellen met real life zij ongetwijfeld louter toeval. Mogelijk toch de reden (ongeacht of het waar is of niet) dat je short waardeloos gaat aflopen.
Wat er in de VS allemaal aan het gebeuren is lijkt te zot voor woorden en alles lijkt verweven in elkaar, Musk is dikke vriendjes met Peter Thiel.
En Trump heeft gisteren letterlijk alle macht naar zich toegetrokken op een dictatoriale manier. https://www.politico.com/news/2025/02/18/trump-order-power-independent-agencies-00204798
Ik blijf eraf, puur omdat Palantir in de analogie met Nazi Duitsland de gestappo is.. Dus waarom zou Palantir niet gewoon kunnen blijven stijgen.. De Gestapo was volgens mij wel een rijk onderdeel van de Nazis.
Ik ben blij dat ik een paar weken bij de "grote tarievenvrees-beursdag" al mijn Amerikanen heb verkocht.. Ik wil er niks mee te maken hebben.

De bump van EVS is voor mij toch wat onverwacht, niet omdat de waardering dat niet vertegenwoordigd (integendeel) - maar waarom nu, net na een update +/- in lijn met de verwachtingen en normale outlook. Had voor de cijfers nog plukje toegevoegd - mooi meegenomen maar goed.

De bump van EVS is voor mij toch wat onverwacht, niet omdat de waardering dat niet vertegenwoordigd (integendeel) - maar waarom nu, net na een update +/- in lijn met de verwachtingen en normale outlook. Had voor de cijfers nog plukje toegevoegd - mooi meegenomen maar goed.
het is alleszins nog wat vroeg voor Amerikaanse kopers, volume wel hoog dus lijkt me geen tijdelijke stijging te zijn, heb ook nog geen koersdoelverhogingen of zo zien passeren die het kunnen verklaren, bizar inderdaad.

10 ev/fcf

image.png

image.png

image.png

Iemand die Donnelley Financial Solutions Inc (DFIN) zou oppikken na de forse terugval van gisteren ?

Op een ander forum lijkt dit volgens sommigen wel een optie :

The financial service revenue tied to mergers and IPOs is cyclical and I agree management has been rosy with projecting a turn for at least 18 months now. The stock was hammered for guiding 4% lower YOY revenues compared to Q1'24 and missed revenue by 10M in Q4 based on mergers and IPOs coming in lower than expected. WK and the whole sector listed company financial services is down. I pay attention to the SaaS compliance software making up 42% of revenue which is durable and growing at 11-13% YoY. In the long run, print is going to run-off to 0 and you are going to have a boring SaaS company serving a large percentage of publicly listed companies with a cyclical one off financial services support to mergers and IPOs giving a kicker when activity ticks up. My fear is the cutting of regulations impacts the SaaS side. So far, this doesn't look like its an issue, so I'm holding my nose and averaging up.

Wat er in de VS allemaal aan het gebeuren is lijkt te zot voor woorden en alles lijkt verweven in elkaar, Musk is dikke vriendjes met Peter Thiel.
En Trump heeft gisteren letterlijk alle macht naar zich toegetrokken op een dictatoriale manier. https://www.politico.com/news/2025/02/18/trump-order-power-independent-agencies-00204798
Ik blijf eraf, puur omdat Palantir in de analogie met Nazi Duitsland de gestappo is.. Dus waarom zou Palantir niet gewoon kunnen blijven stijgen.. De Gestapo was volgens mij wel een rijk onderdeel van de Nazis.
Ik ben blij dat ik een paar weken bij de "grote tarievenvrees-beursdag" al mijn Amerikanen heb verkocht.. Ik wil er niks mee te maken hebben.

Musk is dikke vriendjes met Trump en zelfs Tesla noteert lager dan de all time high ( al vallen de fundamentals hier wel tegen, in tegenstelling tot bij Palantir dus niet helemaal vergelijkbaar but still).
Ik plan ook niet om echt voor de lange termijn te shorten, dat is te gevaariljk. Maar ik reken op relatief korte termijn toch op een terugval van 10-15%. Plan daar ook om mijn winst te nemen. Positie is groot genoeg opdat het toch in absolute cijfers een mooie winst is.
De groeivooruitzichten van Palantir zien er zeer goed uit, maar ik reken toch nog altijd op een minimum aan connectie tussen de fundamentals, de macro-economie (interest rates) en de koers en die is nu toch wel helemaal zoek met een FWD P/S van net geen 72... Nog 10% erbij en ze zitten aan de market cap van Salesforce , dat een 10 X hogere revenue heeft en betere marges.
In de 2021 craziness stonden bepaalde softwarebedrijven aan nog hogere P/S waarderingen, maar die groeiden dan wel 100% per jaar en we zaten met TINA... Palantir groeit 'maar' aan 35% en de interest rate zijn veel hoger. Bovendien zit je ook hier ook met een absurd hoge SBC...
Op korte termijn kan het misschien nog wat hoger, maar dat is dan puur sentiment driven door aankopen retail investors...
Ik wil er wel uit zijn voor de volgend earnings.

Ziehier de valuation metrics van Palantir, dat is gewoon geschift...

Ik begrijp alles wat ge zegt.. Maar het blijft een zeer risicovolle gok.. Hunne CEO Alex Karp heeft ook juist een boek uitgebracht. Stond op plaats 2 in sales op amazon.
Dus die rally kan volgens mij nog wel effe blijven duren.

Volgens mijn info kost de 1500 ton antimoon recyclage van Campine hen tussen $5-10k per ton.
Hun uitgebereide recyclage waarmee ze naar 5000 ton/jaar willen schalen tegen 2027 is op basis van r&d de voorbije jaren aan antimoon prijs van $10-12 k/ton. Ik neem dan aan hun kost voor die uitgebreidde recyclage rond de $10 k/ton ligt.
Antimoonprijs is sindsdien gestegen naar $50 k/ton.

Op dat gerecycleerd deel moeten die mega marges aan het draaien zijn.

Ook denk ik dat als ze zulke cash generation hebben ze meer dan 30% payout ratio zullen toepassen omdat er niet direct ander gebruik voor cash is.

Laatst bewerkt:
@JanusDR - mocht je zin hebben om je mening te delen over Oxy.

Eigen beperkte input: verrassend een koersdaling te zien gezien winst gewoon steengoed is gezien de dalende olieprijzen/omzet, focus op schulden afbouwen maar toch dividend verhogen - zou dat liever anders zien, ook al is het dividend % marginaal, operationeel/output - mooi traject bezig.

Aanvullend lijkt OPEC toch aan te sturen op vooral het vermijden van lagere olieprijzen, ook al gaat dat ten koste van eigen productie.

Volgens mijn info kost de 1500 ton antimoon recyclage van Campine hen tussen $5-10k per ton.
Hun uitgebereide recyclage waarmee ze naar 5000 ton/jaar willen schalen tegen 2027 is op basis van r&d de voorbije jaren aan antimoon prijs van $10-12 k/ton. Ik neem dan aan hun kost voor die uitgebreidde recyclage rond de $10 k/ton ligt.

interesting ik ben het ook eensaan het bekijken.:)

Ook denk ik dat als ze zulke cash generation hebben ze meer dan 30% payout ratio zullen toepassen omdat er niet direct ander gebruik voor cash is.

- Hoe sustainable is die antimoonprijs op de wereldmarkt ? Wat drijft die prijsstijging ? Batterijen, AI ?
- Hoe moeilijk is de barrier of entry ? Als ze opschalen tegen 2027, zitten er dan geen andere suppliers in de markt al ?

Lijkt me een 'ride the wave until the music stops'. Maar je gaat naar de wc en de music is gestopt en het is gedaan met de vreugde zonder dat je het gezien hebt.

@JanusDR - mocht je zin hebben om je mening te delen over Oxy.

Eigen beperkte input: verrassend een koersdaling te zien gezien winst gewoon steengoed is gezien de dalende olieprijzen/omzet, focus op schulden afbouwen maar toch dividend verhogen - zou dat liever anders zien, ook al is het dividend % marginaal, operationeel/output - mooi traject bezig.

Aanvullend lijkt OPEC toch aan te sturen op vooral het vermijden van lagere olieprijzen, ook al gaat dat ten koste van eigen productie.

FY Report slide #40. "Gulf of America overview" - corporate america heeft de ruggengraat van een slak.

Denk dat Vicky toch ook met een pampertje rondloopt tot 2026. Ze hebben toch wel wat debt maturities upcoming in 2023 2024 2025 2026 en dan nog de CrownRock extra debt. Eens dat allemaal weggewerkt is, is het toch comfortabeler leven lijkt me. Zeker met een Rusland en OPEC en Donald die de kraan kunnen/willen open of dichtdraaien als de wind in een bepaalde richting draait.

Laatst bewerkt:
- Hoe sustainable is die antimoonprijs op de wereldmarkt ? Wat drijft die prijsstijging ? Batterijen, AI ?
- Hoe moeilijk is de barrier of entry ? Als ze opschalen tegen 2027, zitten er dan geen andere suppliers in de markt al ?

Lijkt me een 'ride the wave until the music stops'. Maar je gaat naar de wc en de music is gestopt en het is gedaan met de vreugde zonder dat je het gezien hebt.
De stijging is omdat China geen antimoon meer exporteert.
Wordt gekaderd in handelsoorlog door sommige, maar realiteit is eerder dat Chinese mijnen opgeraken en de interne vraag sterk gestegen is door nieuwere zonnepanelen. Waardoor China hun interne vraag niet meer tegemoet kan komen.
Lijkt dus een langere termijn situatie.
https://mmta.co.uk/supply-constraints-push-antimony-prices-to-record-high/

GfOv7iLWsAAwsv3
GkGywcKW8AATxty

image.png

GkGWfpEXQAAwL9D.jpg:large

Er is bijzonder weinig te vinden over andere bedrijven die antimoon recycleren, maar in het verleden moeten er nog geweest zijn die zoals Campine loodzuurbatterijen recycleerden en daar het antimoon uit haalden.
https://www.usitc.gov/publications/...critical_material_probably_never_heard_of.pdf

image.png

Momenteel zou Campine het enige bedrijf zijn dat dit doet. Ik vind geen info die dat tegenspreekt. Ze zijn in ieder geval het enige publieke bedrijf dat antimoon recycleert.
Met hun uitgebereide recyclageproces dat ze nu beginnen opschalen hebben ze toegang tot meer afvalstromen waaruit ze antimoon kunnen halen.

Zelf zijn ze voorzichtig qua hoe lang de antimoonprijs zo hoog blijft, maar lijkt dat dit toch een lange termijnsituatie kan zijn.

Als andere spelers aan de vraag tegemoetkomen dan zal dat vooral te zien zijn in de prijs van antimoon. Tot nu toe blijft die stijgen.
Alle gratis real time pricing voor antimoon buiten China zijn achter pay walls geplaatst voorbije maanden.

Campine is de grootste antimoon-trioxide producent buiten China.
Kleine market cap, maar in deze markt wel grote speler.

Laatst bewerkt:

Het is belangrijk op te merken dat de primaire winning van antimoon in Europa beperkt is. De Europese Unie is sterk afhankelijk van import, voornamelijk uit China, dat verantwoordelijk is voor een groot deel van de wereldwijde antimoonproductie.

cbs.nl

Door deze afhankelijkheid en de beperkte eigen productie wordt antimoon beschouwd als een kritieke grondstof binnen de EU.
China bant export
https://www.tijd.be/ondernemen/gron...tegen-chinese-exportbeperkingen/10560731.html
https://www.tijd.be/ondernemen/gron...tegen-chinese-exportbeperkingen/10560731.html

Belangrijkste gebruik voor antimoon : Notice de kogels :)
  • Vlamvertragende middelen
    • Antimoontrioxide (Sb₂O₃) wordt veel gebruikt in vlamvertragende materialen, zoals plastic, textiel en elektronica.
    • Het wordt vaak gecombineerd met halogenen om brandvertragingseffecten te versterken.
  • Batterijen en Elektronica
    • Wordt gebruikt als legeringselement in lood-zuuraccu’s om de hardheid en corrosiebestendigheid te verbeteren.
    • Gebruikt in halfgeleiders en bepaalde diodes.
  • Metaallegeringen
    • Antimoon wordt gemengd met lood in kogels, typemachines, en soldeer omdat het de sterkte en slijtvastheid verbetert.
    • Wordt gebruikt in lagers en wrijvingsmaterialen.
Ik heb wel een bedrijf gevonden die Antimoon produceert : AMG Critical Materials https://www.sica-chauny.com/en/
Maar die ontginnen dat in plaats van het te recycleren.

Laatst bewerkt:
@Misterblort @Nesjamag Enig idee hoe uniek het process is van Campine ? Staat gewoon open en bloot op hun website dat ze antimony recycleren. Dan moeten er toch anders spelers dat ook zien en denken '50k per ton, kunnen we ook wat aan verdienen'.

Er is al veel priced in voor Campine. Als de prijs naar 30k 40k 'terugvalt' als long-term price, wat doet dat met de investment case ?

(Ik ben lui, ik vraag het liever ipv zelf aan het rekenen te gaan).

@Misterblort @Nesjamag Enig idee hoe uniek het process is van Campine ? Staat gewoon open en bloot op hun website dat ze antimony recycleren. Dan moeten er toch anders spelers dat ook zien en denken '50k per ton, kunnen we ook wat aan verdienen'.

Er is al veel priced in voor Campine. Als de prijs naar 30k 40k 'terugvalt' als long-term price, wat doet dat met de investment case ?

(Ik ben lui, ik vraag het liever ipv zelf aan het rekenen te gaan).
Loodzuurbatterijen recycleren is zeker al door anderen gedaan. Onduidelijk in welke mate dit nu nog gedaan wordt. Niemand zal op schaal van Campine zitten.
Hun 3rd gen recycling lijn is uniek. Komt uit eigen r&d.

Als ze tegen 2027 effectief 5000 tons kunnen recyleren aan $35 k/ton meer marge... $175M, $125M na belastingen. Bovenop de $20M winst nu.
$145M op $215M huidige market cap.

Daarnaast halen ze natuurlijk ook tin, goud, ... uit recyclage. In mindere mate wel, maar die commodities gaan ook 📈

Ik hou vast.
Jammer genoeg geeft IR op niets antwoord. Hebben ook geen incentive. 72% in handen van ander bedrijf (dat niet wil opkopen of verkopen). Een fonds, Indépendance Europe Smll IC, heeft ook paar % en blijven af en toe bijkopen.
30% payout ratio, maar door lage liquiditeit geen buyback mogelijkheid. Qua capex super conservatief.
Lijkt mij dat de payout ratio dan gewoon omlaag zal gaan.

Terug
Bovenaan