Kleine Beursfeiten

Ik heb een dividend portefeuilletje. Ga EVS verkopen aangezien het dividend niet meer zo hoog is gezien de koerswinst (first world problems) - was ooit 5%, nu nog maar 3% bruto.

Momenteel zit het volgende er in
  • TINC - ~5% netto (ervan uitgaand dat er een kapitaalverlaging komt zoals de andere jaren)
  • Fluxys - ~5.5% netto
  • GIMV - ~4.9% netto
  • VanDeVelde - ~5.6% netto
  • Ageas - ~4.9% netto
  • Vandemoortele obligatie - ~3.8% netto (101% uitgave prijs incl.)
  • WorxInvest obligatie - 3.6% netto

Ik zoek nog 2 stoeltjes om te vullen in mijn dividend portefeuille. Voorwaarden:
  • Stabiel groeiend dividend (dus geen euronav of exmar waar dividend op en neer huppelt)
  • Payout niet >100% (dus geen proximus of bpost toestanden)
  • Geen dubbele roerende voorheffing (dus BE of UK zijn OK, NL niet, dus geen NN of KPN)
  • Geen vastgoed boeren (WDP etc). Ik verhuur al een appartement, moet geen extra exposure hebben aan vastgoed

Kandidaten die ik geidentificeerd had:
  • Solvay: ~5% netto (Dat is bijna een no brainer)
  • Shell: ~3.5% netto (het is niet meer wat het geweest is)
  • Melexis: ~3.5% netto (sustainable ?)
  • Lotus: ~1% maar ze zijn serieus aan het hiken laatste paar jaren en de koers staat waar hij jaar geleden stond
PBR.A
EC
VALE

Campine (denk over 2024 mss maar 2.6% net, maar voor 2025 kan dat al het drievoud zijn, en in 2026 nog eens het dubbel)
Melexis (4.7% net div)

Toch wel. Enkel heb ik geen zin om door je dagelijkse 30 posts te waden om al de voorbeelden te vinden. Hoewel dat op zich nu ook niet zo veel tijd vergt want veel meer dan wat woorden of een halve zin post je toch bijna nooit.
Je hoéft niet op elke post te reageren hoor Gassy. Daar zit nu echt eens niemand op te wachten. Probeer je energie eens te steken in één deftige post per dag in plaats van dit hier te gebruiken als een chatbox.

Gaat niet over een tijdspanne van paar dagen he 😉. Of ga je al met je beurspeen staan zwaaien als het terug 110,8$ bereikt, wat een verwaarloosbaar 0,00% resultaat is tov het moment dat je je no brainer startknop had ingedrukt?
Desondanks hoop ik dat je gelijk hebt 😃. Zou het spijtig vinden moest je ego een deukje krijgen 😊.
En alles kwam goed. Zelfs die 110,8$ was de dagtop. En nu stop ik met posten vandaag en ga ik wat rustiger aan doen met posten de komende tijd. Iedereen gelukkig 😊. YTD +16,12%

of misschien is het een kantelmoment en wordt het op korte termijn een memestock die de komende maand nog sterk gaat stijgen :unsure:
Heb dat met palantir ook gedaan. 4-2 aan 97 gekocht en 10-2 aan 110 verkocht..

Now on a more serious note:
Ik ben pas eind 2023 begonnen met beleggen, dus mijn geïnvesteerd budget is vrij beperkt. Ik heb momenteel 5 aandelen.
Mijn vraag is, is het beter om bij weinig verschillende aandelen te blijven of toch beter om meer te spreiden om het risico te verminderen?

Laatst bewerkt:
@cege in Ierland betaal je nul heffing op dividend. Dus die markt mogelijks ook is te verkennen voor je portfolio.
Ik zit nu sinds enkele maanden voor 3% in STHE wat een maandelijks uitkerende ETF is.
Bruto yield is ~7.6%.
Een ETF leek me geen slechte strategie om mijn tenen is in onbekend water te steken.

De markt is nog niet open en de eerste hater is al daar. We zullen zien waar we binnen enkele maanden staan. Op basis van voorbeurs inderdaad nog steeds 16% FCF yield voor een bedrijf dat dit jaar hoogstwaarschijnlijk double digit EPS groei gaat neerzetten...
Waar haal je die double digit EPS groei vandaan? EPS licht negatief tot stabiel volgens hun eigen guidance. Hopelijk overtreffen ze die natuurlijk...

Ik ben net eens in de CROX cijfers gedoken.

Minder erg dan gevreesd, maar eigenlijk ook niet veel meer dan dat.
Dus... logische relief rally omdat de koers te hard was doorgezakt de laatste weken. Daar heb je absoluut gelijk in gekregen, sterk dat je zo'n commitment had/hebt! Na vandaag staan we nu weer op het niveau van 1,5 maand geleden. Het onevenwicht is hersteld.

Blijft op dit moment een hold voor mij.
Ik zie met deze guidance en aan deze koers zeker geen reden om overhaast naar de exit te rennen (hoewel die exit ergens dit jaar wel het doel blijft, geen long term hold - heb ze intussen al lang genoeg). Maar bijkopen doe ik ook niet, daarvoor zijn de resultaten en guidance toch ietsjes te mager naar mijn goesting.

Resultaten

Positief:
-In Q4 alsnog top line groei kunnen halen van 3% company wide.
-Industry-leading non-GAAP gross margin van 57.9% vs 55.7% in Q4'23, grotendeels gedreven door een hogere average selling price voor zowel Crocs als HeyDude. Top.
-HeyDude is in Q4 niet verder gekrimpt (terwijl de guidance uitging van -6%) met DTC +7%, wat hoopgevend is voor de toekomst. Grote verrassing dit.
-Internationaal segment presteerde uitstekend met +11.5% YoY. De groei in China is zelfs versneld tegenover Q3 (geen cijfers). Crocs lijkt bizar genoeg dus immuun te zijn voor de algemene slowdown in China.

Negatief:
-SG&A als % van de omzet spectaculair gestegen van 31.6% (Q4'23) naar 37.7% (Q4'24) van de omzet door extra investeringen in DTC en marketing.
-Gevolg is dat dat de (non-GAAP) operationele marge is gezakt van 24.1% naar 20.2%.
-Diluted EPS zakt marginaal van $2.58 naar $2.52. Buybacks en een lagere belastingvoet zorgen ervoor dat de EPS daling beperkt blijft. Maar onderliggend zag het er wat minder goed uit.
-Noord-Amerikaanse omzet stagneert, daar is het vet van de soep.

Guidance

Positief:
-FY25 positieve top-line groei van 2-2.5%, waarvan Crocs core +4.5% zou doen. Naysayers gingen uit van negatieve groei.
-FY25 EPS licht negatief tot stabiel ($12.7-$13.15 vs $13.17 in 2024). Zo spectaculair is dat natuurlijk niet, maar de verwachtingen lagen alleszins veel lager.
-Ze zouden weer richting 24% oper. marge evolueren, wat een forse verbetering zou zijn tegenover Q4'24 (20.2%). Misschien was die SG&A bump dus eenmalig.
-Dikke buyback van 1.3 miljard dollar, oftewel 20% van de huidige beurswaarde. Dit zou wel eens DE trigger kunnen zijn voor een mooie exitopportuniteit (voor mij) de komende maanden.
-Commitment om verder te deleveragen tot 1-1.5x net leverage
- Zoals het er nu uitziet zouden de Trump tariffs geen enorme impact hebben op Crocs, ondanks hun grote productieafhankelijkheid van China. Ook daar was pre-earnings veel angst rond.

Negatief:
-Zwakke Q1 in het vooruitzicht met -3.5% omzetsgroei (maar op zich geen drama aangezien ze FY wel guiden voor positieve groei)
-HeyDude zou na een degelijke Q4 toch weer aaknopen met negatieve omzetsgroei in FY25: -7 a -9%. De situatie daar is dus nog STEEDS niet onder controle. Een deel van de thesis voor een multiple rerating was net dat HD structureel ging verbeteren en op termijn zelfs een mooie groeipoot ging worden.

Globaal genomen niet ontevreden. En heel blij met de koersreactie uiteraard, aangename beursdag vandaag.

En ja, deze info haal je allemaal makkelijk uit de ER en presentatie of zelfs van de AI gegenereerde SeekingAlpha summary.
Maar het is voor mij een goede oefening om dat telkens allemaal zelf te doorlopen en neer te pennen. Dat geeft mij meer helderheid over mijn investment case (or lack thereof) bij middelgrote tot grote posities.

Het is niet moeilijk om kritisch te zijn als hier een goednieuwsshow wordt opgevoerd op basis van de earnings lotto terwijl het aandeel inderdaad (premarket) nu gewoon terug op de prijs van 2 weken geleden staat en YTD nog altijd negatief is.
Ik begin soms echt te denken dat begrijpend lezen een uitzonderlijke skill is.
De goednieuwsshow zit in de cijfers, niet in de koersreactie (al was dat leuk vandaag). Wanneer ik zeg 'Fernando heeft de grootste beurspeen' gaat het erom dat er hier (totaal ongefundeerd) wild werd gespeculeerd over een instorting van de verkoop, "fad", tariffs, schulden, lawsuits, whatever. Koersdoelen van $50 en EPS naar 2020 niveaus. Ik heb een andere, contraire en kwantitatieve thesis gepitched.
Die is nu over de volledige lijn bevestigd/overtroffen na deze rapportage. Dat de aandeelprijs na één handelsdag op het niveau van 2 weken geleden staat is bijzaak. De onderliggende thesis en het FCF-redement (vnl. de buybacks) zijn waar ik op focus, en dat is dus vandaag bevestigd.
Maar er wordt hier wel gedaan alsof het aandeel een no-brainer is, je een fenomenaal inzicht hebt, uw beurspenis de grootste is, etc.
Dat was/is ook zo, bevestigd door de resultaten. Crocs was pre earnings zwaar undervalued. Crocs is nog steeds zwaar undervalued. Ik heb hier uitvoerig beargumenteerd dat de koersdaling op niets gebaseerd was en de markt op bepaalde metrics onderschat hoe goed Crocs het doet/blijft doen. Ook uitvoerig beargumenteerd dat vooral de buybacks hier de waarde/opportuniteit creëren. Ook die dingen nu bevestigd in de resultaten en guidance. Zonder die informatie én met hoger aantal shares outstanding hebben we de slotkoers van vandaag niet zo lang geleden al gehaald, toen de guidance slechter was dan nu. Crocs spuit van de cash en is dirt cheap. Dit is nog steeds een strong buy.

Nu, ik heb hier al vaker uitvoerig beargumenteerd om beantwoord te worden met scepsis en hoongelach. Zoals steeds worden dat later op het jaar gewoon mooie quotes om boven te halen wanneer ik met o.a. deze nobrainer opnieuw zwaar geoutperformed ga hebben :)
Maar wel respect dat je het steeds hebt bijgehouden en bijgekocht, daar niet van. Sterke overtuiging. Maar het is nu niet dat er hier speciale rendementen zijn gemaakt? Uw eerste aankoop was aan $110? Dan avg cost naar beneden naar $99 en nu staan we premarket op $105? Veel drama over niks.
Ik sta uiteindelijk toch al +10,7% intussen. En nogmaals: het rendement wordt elke dag gehaald, want door buybacks stijgt je %ownership bij elk aandeel dat ze inkopen. De prijs reflecteert dat niet instant, maar op termijn komt dat rendement wel tevoorschijn. Dat rendement is momenteel nog altijd pakweg 10% op jaarbasis. Dat is al zonder rekening te houden met evt. earnings growth of multiple expansion.
Kan inderdaad. Kan ook dat de lawsuit de bovenhand gaat nemen.
Je bedoelt de class action lawsuits over supposed "securities fraud"? Dat is een nothing burger. Gebeurt constant wanneer eender welke large cap een groot koersverlies ondergaat. USA lawfirms zijn haaien. Dus nee, die lawsuit is noise.
Ere waar ere toekomt. Well done en thanks om met ons te delen! Wat is je target?
Ik zou bij $130 al wel deels beginnen verkopen omdat de weging zo hoog is, maar op basis van deze guidance en de veronderstelling dat 2026 hetzelfde gaat zijn, zijn zelfs koersdoelen van $200 niet ondenkbaar tegen begin volgend jaar. Veel hangt af van de multiple die de markt wil betalen, en dat is een pure sentimentskwestie. Onvoorspelbaar.
Waar haal je die double digit EPS groei vandaan? EPS licht negatief tot stabiel volgens hun eigen guidance. Hopelijk overtreffen ze die natuurlijk...
-FY25 EPS licht negatief tot stabiel ($12.7-$13.15 vs $13.17 in 2024). Zo spectaculair is dat natuurlijk niet, maar de verwachtingen lagen alleszins veel lager.
Ik wil niet te hard in herhaling vallen, maar: buybacks. Belangrijk zinnetje in die guidance: "Adjusted diluted earnings per share guidance does not assume any impact from potential future share repurchases."
Maar dat doen ze wel, en aan een verschroeiend tempo. Als de koers niet sterk rerate zit je eind dit jaar sowieso met 10% minder shares outstanding en dus double digit EPS groei. Net zoals ze afgelopen 4 kwartalen hebben gebeat verwacht ik dat ze conservatief guiden en hun eigen verwachtingen lichtjes (<10%) gaan overtreffen.

Met die twee paar Echo Surge van ons zullen ze al geen rekening hebben gehouden ;)
Minder erg dan gevreesd, maar eigenlijk ook niet veel meer dan dat.
Dus... logische relief rally omdat de koers te hard was doorgezakt de laatste weken. Daar heb je absoluut gelijk in gekregen, sterk dat je zo'n commitment had/hebt!
Hard disagree. We zitten hier de resultaten van een bedrijf binnenstebuiten te keren om uiteindelijk stil te staan bij bv. het puntje USA sales flat, SG&A te hoog of mixed bag van HeyDude. Niet onterecht, begrijp me niet verkeerd, maar het gaat hier over een stonk die aan PE 7,5 staat. Wat met overall record results? Industry leading margins? Sterke international groei, extra buybacks? In het grotere plaatje is de waardering van het aandeel total crock (ayy, pun intented) vergeleken met het rapport dat het weeral heeft voorgelegd.

In laymans terms: bij een auto van €5000 ga je ook niet afhaken enkel omdat de zetelverwarming niet zo goed werkt en de ruitenwissers piepen.
Blijft op dit moment een hold voor mij.
Ik zie met deze guidance en aan deze koers zeker geen reden om overhaast naar de exit te rennen (hoewel die exit ergens dit jaar wel het doel blijft, geen long term hold - heb ze intussen al lang genoeg). Maar bijkopen doe ik ook niet, daarvoor zijn de resultaten en guidance toch ietsjes te mager naar mijn goesting.
Opnieuw hard disagree. Nu de onzekerheid voor komend jaar is weggenomen misschien wel des te meer een buy geworden, zoals NotoriousP al zei. De FCF payout naar aandeelhouders is gigantisch. Ik snap niet hoe je dit een mager rapport vind.
-SG&A als % van de omzet spectaculair gestegen van 31.6% (Q4'23) naar 37.7% (Q4'24) van de omzet door extra investeringen in DTC en marketing.
-Gevolg is dat dat de (non-GAAP) operationele marge is gezakt van 24.1% naar 20.2%.
-Diluted EPS zakt marginaal van $2.58 naar $2.52. Buybacks en een lagere belastingvoet zorgen ervoor dat de EPS daling beperkt blijft. Maar onderliggend zag het er wat minder goed uit.
Marketing uitgaven zijn idd heel hoog, was al een aandachtspunt vorig kwartaal. Maar ik denk dat we de piek daarin stilaan hebben gezien als ik tussen de lijnen door lees (bv. expliciet commited om die 24% operating margin terug te halen vanaf dit jaar en verder). Zoals je zelf zegt zijn dat hoge bedragen en kan daar fors op bespaard worden. Zo kan je het ook zien. Hetzelfde met de schulden trouwens: interest expenses vorig jaar was een kostenpost van $109 miljoen.
-Zwakke Q1 in het vooruitzicht met -3.5% omzetsgroei (maar op zich geen drama aangezien ze FY wel guiden voor positieve groei)
-HeyDude zou na een degelijke Q4 toch weer aaknopen met negatieve omzetsgroei in FY25: -7 a -9%. De situatie daar is dus nog STEEDS niet onder controle. Een deel van de thesis voor een multiple rerating was net dat HD structureel ging verbeteren en op termijn zelfs een mooie groeipoot ging worden.
Sandbagging imo. Ze alluderen er zelf naar: "We are taking a prudent approach to how we shape 2025 guidance for HEYDUDE"
They shit the bed hard before, ze weten dat ze dat niet nog eens moeten flikken. Paypal bv. eind '23 ook zwaar sandbagged guidance gegeven voor 2024, om die doorheen het jaar 2x te verhogen (1e keer bij Q1 al) en dan op het einde van het jaar nog eens te overtreffen. Ik verwacht van Crocs binnen enkele maanden dus opnieuw een EPS beat voor Q1 en opwaartse bijstelling guidance vanaf Q2 ergens.

Nu goed, aandeel is wel uitvoerig genoeg besproken voorlopig zeker. We gaan het zien!
Enige dat mij boeit is dat er tout court moeite wordt gedaan om onderbouwd te pitchen, die irritante obligate raketjes die ongetwijfeld zullen volgen, pak ik er dan wel bij.
🚀🚀🚀

Terug
Bovenaan