Bedankt voor het delen, heb me vannacht een paar van die discounted Echo Surge gekocht na jouw post.
Het is uiteraard positief om te zien dat ze nieuwe dingen uitproberen. Als ze groot willen blijven en als bedrijf minder afhankelijk willen worden van hype cycles, zullen ze idd moeten inzetten op minder polariserende lijnen (en/of de Deckers playbook overnemen en nog een bedrijf of twee overnemen en ontwikkelen, maar dan wel zonder teveel te betalen zoals bij HD).
Over sneakers gesproken: ik stel me toch de vraag of ze zich daarin voldoende kunnen differentieren.
Wat is hun USP?
Waarom zou iemand een Crocs sneaker kopen ipv een Skechers, Nike, Adidas, Yeezy, Puma, NB, Superga, etc.?
(neem mij niet als voorbeeld, ik koop hier gewoon een paar voor de lol om het eens uit te testen en om mijn symbolisch steentje bij te dragen als huidige aandeelhouder)
Crocs heeft nog geen naam opgebouwd in de sneakers markt.
Meer nog, hun reputatie als het bedrijf dat symbool staat voor de lelijke schoenen voor kinderen en tuinwerk, kan hen parten spelen in het sneakers segment.
De marge die ze draaien op hun clogs lijn (nog steeds het gros van hun omzet) is fenomenaal. Bij sneakers zit je stukken lager.
Dus hoewel het initiatief zeker en vast positief is, zou ik er als belegger nog niet teveel op rekenen.
Eerst zien dan geloven.
Ze doen het nu al een viertal jaar schitterend. Zo lang is dat niet.
Pre-Covid was dat jarenlang een relatief shitty/stagnerend bedrijf dat amper break-even draaide.
Moesten ze terugvallen naar de EPS van 2020, zit je aan P/E van 20.
EPS van 2019? P/E van >50.
Ik kan absoluut niet met zekerheid zeggen dat ze nooit meer terugvallen naar die niveaus.
De groeivertraging is al meerdere kwartalen gaande.
Nu zijn we op het punt gekomen dat hun grootste markt (VS) niet meer groeit.
Gen Z wordt stilaan wat ouder en begint Crocs als fashion symbool stilaan achter zich te laten. Of Gen A de fakkel gaat overnemen is verre van gegarandeerd.
Ik voorspel geen ineenstorting in 2025, maar single digit negatieve groei kan in een bear case. En wat met 2026, 2027...?
Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Er is 0 long term earnings visibility.
Chris heeft trouwens weer gepost over CROX.
Hopelijk redt het internationaal segment de meubelen in Q4 (of zitten zijn US-centric data tools er volledig naast, dat is ook goed

)
Soit, heel benieuwd naar hun resultaten en guidance morgen!