Kleine Beursfeiten

150% hogere kost per transactie is er eentje.
En dan nog het feit dat marge duurder of zelfs niet mogelijk is (bespaar me het gezever over marge) of het feit dat er minder markten beschikbaar zijn of voorkeur gewoon uitgaat naar buitenlandse broker.
Service heeft een prijs. Niet te kleinzerig zijn.

Je hebt 1.000.000 en rendement van 7%. Dat is 70.000 euro per jaar, waarvan 10.000 is vrijgesteld. Op de overige 60.000 betaal je 10%. Dat is elk jaar 6.000 euro of 500 euro per maand.
Ja, haal de zakdoeken maar boven.

Service heeft een prijs. Niet te kleinzerig zijn.

Ja, haal de zakdoeken maar boven.

Gij kunt hier toch even goed stoppen met posten, nee? Niveau is ver zoek.

Ze zijn hier aan het kloten over 1 miljoen spaargeld op uw 65e (kan ik nog in komen) en gij zijt aant gooien met 6.000 euro per jaar. Nu goed, gij gaat met uw investeringen wss vooral minderwaardes hebben.

Dus als ik het goed begrijp is het voor een gezamenlijke beursrekening 2x10k vrijstelling? Meerdere titularissen (bv kinderen) kan dat bedrag nog verhogen?

Kloppen die zaken wel, of ga je gewoon af op buikgevoel? Het zou mij sterk verbazen mocht je hier ook effectief cijfers over hebben opgezocht eerlijk gezegd.

Op de standaard staat het regeerakkoord integraal online.
Het zal dus ook snel duidelijk worden hoe de meerwaardebelasting ook effectief zal worden ingevoerd.
Pensioenen

En dat nog eens in combinatie met een giga verschil tussen Ambtenaren en privé.

Onderwijs

Overheid
En dan geven we bijna nog het meest uit ook https://www.tijd.be/politiek-econom...uropa-geven-meer-uit-dan-belgie/10541401.html

"Miljonairs zijn niet rijk"
- Forzaracing, 2025

Volgens de meest recente betrouwbare studie van de ECB (2021) was het mediaan vermogen van een Belg 240k, gemiddelde 400k.
Edit: 270k mediaan in 2024 volgens Nationale Bank

Middenklasser, heel zijn leven 250 euro per maand gespaard. Ja, sowieso, HEEL rijke mensen!

Ik ben laat begonnen, op 30 jaar, en schat uit te komen tussen 1 en 2 miljoen op mijn 65e. Ben ik vandaag dan rijk in het opbouwen van mijn vermogen? Spijtig genoeg niet, ook hier moeten we opletten met wat we wel en niet kopen en moeten we nog steeds full time werken (dat is niet rijk zijn).

Ja oké dan is 85% van de bevolking arm he jongen. Jesus fucking Christ wat een shitshow is dit topic aan het worden vanavond.

Wie had gedacht dat uitgerekend Fernando op mods zit te wachten.

Vriend we zijn bezig over wat middenklasser is. Iemand die 1 miljoen heeft op 65, kan heel zijn leven gewoon een middenklasser zijn. DAT IS HET PUNT. Goed? Dag en bedankt!

Of is 250 euro per maand sparen, rijk zijn? Wauw dan ben ik goed bezig, dan ben ik wel een paar keer rijk. Ik denk dat ik daarover ook eens mee moet beginnen stoefen dan ipv met een EW diploma 🥰

Normaal dat alles wat door elkaar loopt - alles is ook wat verbonden met elkaar, waait wel over. Publiek van dit forum is ook vrij nauw betrokken - zowel interesse als situatie, dus ja - kermis dan zeker.

Dat mag al eens, we hebben niet elke week een nieuwe regering

Normaal dat alles wat door elkaar loopt - alles is ook wat verbonden met elkaar, waait wel over. Publiek van dit forum is ook vrij nauw betrokken - zowel interesse als situatie, dus ja - kermis dan zeker.

Dat mag al eens, we hebben niet elke week een nieuwe regering
een beetje ok, maar sommigen hier zijn toch meer dan een beetje aan het overdrijven in hun posts… reports blijkbaar geen effect momenteel

Even hypothetisch: stel dat je aandelen koopt, gedurende 20-30-40 jaar bijkoopt en nooit verkoopt, ondertussen meerdere regeringen met wisselende tarieven en diverse aanpassingen, na 45 jaar ga je verkopen - dat worden leuke berekeningen en daar zouden wel eens grote verassingen kunnen plaatsvinden.

Middenklasser, heel zijn leven 250 euro per maand gespaard. Ja, sowieso, HEEL rijke mensen!

Ik ben laat begonnen, op 30 jaar, en schat uit te komen tussen 1 en 2 miljoen op mijn 65e. Ben ik vandaag dan rijk in het opbouwen van mijn vermogen? Spijtig genoeg niet, ook hier moeten we opletten met wat we wel en niet kopen en moeten we nog steeds full time werken (dat is niet rijk zijn).
250 euro per maand aan 8% geeft je geen miljoen na 35 jaar maar 517k.

Bovendien is een miljoen over 35 jaar ook niet waard wat het vandaag waard is. Om vandaag een miljoen te hebben op 65 moest je in 1990 als 30-jarige ook 250 euro per maand sparen. Huiswerk: zoek op wat het netto-inkomen van een 30-jarige was in 1990 en wat de spaarquote was om toen 250 euro aan de kant te zetten. Be amazed.

In before "8% gecorrigeerd voor inflatie" (die zal niet pakken want dat is meer dan de S&P500 CAGR inflatie gecorrigeerd).

250 euro per maand aan 8% geeft je geen miljoen na 35 werken maar 517k.

Bovendien is een miljoen over 35 jaar ook niet waard wat het vandaag waard is. Om vandaag een miljoen te hebben op 65 moest je in 1990 als 30-jarige ook 250 euro per maand sparen. Huiswerk: zoek op wat het netto-inkomen van een 30-jarige was in 1990 en wat de spaarquote was om toen 250 euro aan de kant te zetten. Be amazed.

In before "8% gecorrigeerd voor inflatie" (die zal niet pakken want dat is meer dan de S&P500 CAGR inflatie gecorrigeerd).

250 euro per maand inflatie adjusted. Elk jaar 3% meer (2% inflatie van inkomen, maar je hebt ook kosten die niet stijgen - eg vaste hypotheek).

Dat 1 miljoen niet waard is over 35 jaar wat het vandaag is, dat is een zekerheid. Maar neemt niet weg dat het grote bedragen aan meerwaarde belasting worden.

En het neemt het punt dat ik wil maken helemaal niet weg. Iemand die 1 miljoen heeft als die 65 is, is niet heel zijn leven rijk. En het is dus vooral middenklasse dat getroffen wordt door huidige maatregelen. Want rijke Cege’s vinden paar duizend euro belastingen per jaar gewoon kleingeld 🥸

ik vind het toch echt straf dat er in een topic “beurs” zovelen deze 10% belasting verdedigen?
Ik beleg in aandelen met geld uit maandloon waar ik reeds +50% belastingen op betaald heb. In geen enkel land behalve FR wordt er zoveel belasting op loon geheven, en dan ben ik nu nog eens 10% kwijt op aandelenwinst?? neen, niet ok

250 euro per maand inflatie adjusted. Elk jaar 3% meer (2% inflatie van inkomen, maar je hebt ook kosten die niet stijgen - eg vaste hypotheek).

Dat 1 miljoen niet waard is over 35 jaar wat het vandaag is, dat is een zekerheid. Maar neemt niet weg dat het grote bedragen aan meerwaarde belasting worden.

En het neemt het punt dat ik wil maken helemaal niet weg. Iemand die 1 miljoen heeft als die 65 is, is niet heel zijn leven rijk. En het is dus vooral middenklasse dat getroffen wordt door huidige maatregelen. Want rijke Cege’s vinden paar duizend euro belastingen per jaar gewoon kleingeld 🥸
Je zei wel degelijk van 30 tot 65 elke maand 250 euro.
Als middenklasser is er dan maar 1 iemand die ge dat kunt verwijten, en dat is uzelf (en de belastingen 🤡)

Van 30 tot 65 elke maand 250 euro sparen aan rendement van 8%. Toegegeven ik heb enorm onrealistische verwachtingen voor de middenklasse.
Met elk jaar 3% meer, moet je op uw 65 al 700 euro per maand sparen, en dan nog kom je met 35 jaar niet aan een miljoen maar aan 718k.
Bovendien heb je niet geantwoord op mijn suggestie dat 250 euro sparen per maand in 1990 niet doenbaar was.
Wat zal uw volgende aanpassing zijn?

1 miljoen voor wie vandaag 65 is is GEEN middenklasse. De middenklasse betaalt geen grote bedragen aan meerwaardebelasting.

ik vind het toch echt straf dat er in een topic “beurs” zovelen deze 10% belasting verdedigen?
Ik beleg in aandelen met geld uit maandloon waar ik reeds +50% belastingen op betaald heb. In geen enkel land behalve FR wordt er zoveel belasting op loon geheven, en dan ben ik nu nog eens 10% kwijt op aandelenwinst?? neen, niet ok

Maar wacht, als goede huisvader beleggen in ETF kost je ook al 1.12% in aankoop en verkoop! En als je doodgaat, en er is nog iets over na al die belastingen, dan komen ze nog eens langs.

De vraag is gewoon waar het stopt, wanneer is de herverdeling genoeg? Wanneer zal het scheef trekken stoppen zodat er niet telkens meer herverdeeld hoeft te worden? Wie gaat die moeilijke taak uitvoeren ipv deze rekenoefeningen?

ik ga echt geen 1% wisselkoerskosten betalen bij Bolero op mijn US trades voor zogezegd een wat betere service
Dan moet je maar zelf je admin regelen. Can't have it all.

Ik betaal overigens geen wisselkoers kosten op us trades. Gewoon handelen in dollars...

Had je liever gehad dat ze de 50 naar 55% verhogen? Ben ik fan, nee niet echt. Is 10% op winsten aanvaardbaar in the grand scheme of things? Ja.

Dus als ik het goed begrijp is het voor een gezamenlijke beursrekening 2x10k vrijstelling? Meerdere titularissen (bv kinderen) kan dat bedrag nog verhogen?
Ik vermoed gecombineerd per aangifte. Bij recupereren van dividenden werkt dat vandaag toch ook zo, dat je die kan invullen voor beide partners?

Ik wacht eigenlijk op een artikel dat de ins en outs van deze belasting toelicht.

Het lijkt er nu bv op dat je elk fiscaal jaar bv beter je buy en hold aandelen verkoopt en weer terug koopt, zodat je winst elk jaar onder het vrijgestelde bedrag houdt dan ze x aantal jaar ononderbroken bij te houden en dan ze verkoopt met winst die (geaccumuleerd over die jaren) boven die 10k uitkomt.
Alleen lijkt me dat zo onnozel (+ het kost ook weer onnodig transactiekosten en beurstaks).

Terug
Bovenaan