Kleine Beursfeiten

Ale, hier gaan we weer. Naar goede gewoonte is de Vlaming na het eindeloze geklaag over de onderhandelingen overgestapt naar eindeloos geklaag over wat er is beslist. Behalve dat deze discussies gegarandeerd zwaar off-topic gaan en TNTim straks zijn zaterdagavond weeral moet vullen met posts editen, staat het hier ook helemaal bol van halve waarheden tot klinkklare onzin. Fernando zal eens even snel paal en perk stellen aan de wildgroei van ongefundeerde meningen en waanzinnige interpretaties.

1) Het principe van een meerwaardebelasting op aandelen is gemeengoed in zogoed als alle Westerse landen, inclusief de VS; het walhalla van kapitalisme. Dat men dit nu in België gaat invoeren is eerder een rechtzetting dan een 'platte' belastingverhoging. De 10% die België binnenkort gaat heffen is nog altijd een van de laagste ter wereld. En dan hebben we het nog niet over de vrijstelling. Dus iedereen die hier hoog van de toren blaast over naar het buitenland gaan met je vermogen, think again.

2) Deze taks raakt de middenklasse nauwelijks, PUNT. Concreet voorbeeld: je hebt €100k in aandelen en boekt 20% winst. Je liquideert alles op het einde van het jaar, dus je €20k winst wordt belast. Na deze schandalige diefstal blijf je over met slechts... €19k winst en €119k cash op je effectenrekening :crazy:
Diegenen hier die denken dat je met €119k op een effectenrekening average middenklasse bent is goed zot. 30% van de Belgen heeft géén spaargeld en 40% van de Belgen kan nauwelijks sparen. Ik kom uit een hogere middenklasse gezin en de meeste mensen in mijn omgeving hebben niet eens een effectenrekening. Laat staan €10k winst per jaar.

3) Men gaat voortdurend uit van het feit dat iedereen elk jaar voor >€10k winst aan aandelen liquideert. In de praktijk doen de meeste middenklasse beleggers (of is het nu hangmatbelegger?) een simpele buy-and-hold strategie met accumulerende ETF's en komen dus niet in aanmerking voor de taks tot het moment dat ze gaan verkopen. In tussentijd kunnen je assets gewoon onbelast compounden.

4) Er staan (in tegenstelling tot wat het platvloers vette-overheid discours hier beweert) wel degelijk belastingverlagingen tegenover. De belastingvrije som gaat omhoog. Plafond maaltijdcheques stijgt (= in feite loon dat niet wordt belast als een gewoon salaris en dus de facto een belastingverlaging is tov dezelfde loonstijging krijgen op je 'gewoon' salaris). Studenten mogen meer uren werken en hun vrijstelling verdubbelt (en kunnen dus op jongere leeftijd al kapitaal beginnen opbouwen).

5) Had er nu iemand die de politiek een beetje volgt verwacht dat ze in de Wetstraat een grote kerstboom gingen zetten met daaronder voor ieder wat wils? Ons land is er afschuwelijk aan toe en er moet zwaar hervormd en gesaneerd worden. Maar je kan/mag niet besparen op defensie, onderwijs, justitie, mobiliteit, ... Als men de grote boosdoener (wettelijke pensioenen) zwaar wilt hervormen staat iedereen op zijn achterste poten, aka politieke zelfmoord.

6) Mensen zijn hier verbaasd dat ze het als middenklasser "gaan voelen". Is dat niet wat BDW (nota bene als enige) al sinds de campagne loopt te zeggen? Het wordt geen pretje, steil bergop, we gaan dit allemaal voelen. Ook beleggers krijgen nu een deel van de rekening, en BG members: *surprised pikachu face*. Maak ook even onderscheid door extra belasting te 'voelen' door wenende kindjes na "sorry, dit jaar geen Center Parks" en een norse vrouw na "sorry schat, ons vermogen is dit jaar 2% minder snel gestegen".

6) Ja, we hebben een log staatsapparaat en het zijn allemaal zakkenvullers, maar er valt geen 20 miljard te besparen op overheidswerking. Zoek de budgetten zelf eens op, en vergelijk met de pensioenfactuur + gezondheidszorg. En kijk ook eens naar de projecties 5-10 jaar vooruit. Ook niet vergeten dat dit de eerste regering is die dotaties bevriest/verlaagd, uittredingsvergoedingen aanpakt en de fucking Senaat eindelijk afschaft. Ook bv fusie politiezones Brussel, maar ik ga te ver off-topic nu.
  1. Correct, maar dan moet je de lijn doortrekken: bij de hoogste overige belastingen, laagste pensioenen, weinig performante overheid/onderwijs in vergelijking met de middelen
  2. Niet akkoord: Belgen hebben een baksteen in de maag, bijkomend hebben 1,15 miljoen Belgen een 2de eigendom. Dat is dus grotendeels een keuze, bijkomend ook geen meerwaardebelasting op eigen woning of 2de, 3de… woning.
  3. Ook al doe je buy en hold, dat is geen vrijstelling - uiteindelijk moet je toch eens verkopen, je kan die 10k ook niet opsparen - dus nog nadeliger.
  4. Fair enough, maar werden de eco-cheques niet afgeschaft?
  5. Neen, dat had ik niet verwacht
  6. Uiteraard gaat iedereen dat voelen, maar bepaalde groepen (en die tot de best verdienende en minst belaste behoren) komen heel goed weg en krijgen zelfs meer (nog minder belastingen, extra mogelijkheden voor minder belastingen en hogere pensioenen)
  7. Het resultaat van decennia wanbeheer, het wanbeheer van anderen moet nu door anderen worden bekostigd - ik zou dan eerder voorstellen de wanbeheerders uit het verleden daarvoor te laten opdraaien, helaas geen realistische optie.
Er staan ook goede zaken in, maar goed - het is wat het is, sitting ducks schieten is het makkelijkst.

Laatst bewerkt:
Markant verschil is dat er maar één is die zijn stellingen degelijk onderbouwd heeft op basis van feiten en de realiteit van het grotere plaatje niet uit het oog verliest. Als de tegenpartij dan strandt op "Blijf van mijn geld, ik wil niet betalen voor profiterende boomers" is de discussie inderdaad gedaan. Dat is evenwel niet te danken aan je sterke redevoering, wel in tegendeel.

Dus nee, als ik wil veeg ik hier nog 48u lang de vloer met iedereen die full tilt gaat over 10% meerwaardebelasting of de onderhandelingspositie van Vooruit. Het is gewoon gruwelijk hard off-topic en ik ben zeker dat ik niet de enige ben die zich daaraan stoort. Zeker als het niveau zo laag ligt.
Je hebt op veel punten gelijk maar jesus, crawl out of your own ass.

1. Correct, maar dan moet je de lijn doortrekken: bij de hoogste overige belastingen, laagste pensioenen, weinig performante overheid/onderwijs in vergelijking met de middelen
Er staan ook goede zaken in, maar goed - het is wat het is, sitting ducks schieten is het makkelijkst.
Kloppen die zaken wel, of ga je gewoon af op buikgevoel? Het zou mij sterk verbazen mocht je hier ook effectief cijfers over hebben opgezocht eerlijk gezegd.

Op de standaard staat het regeerakkoord integraal online.
Het zal dus ook snel duidelijk worden hoe de meerwaardebelasting ook effectief zal worden ingevoerd.

1) Het principe van een meerwaardebelasting op aandelen is gemeengoed in zogoed als alle Westerse landen, inclusief de VS; het walhalla van kapitalisme. Dat men dit nu in België gaat invoeren is eerder een rechtzetting dan een 'platte' belastingverhoging. De 10% die België binnenkort gaat heffen is nog altijd een van de laagste ter wereld. En dan hebben we het nog niet over de vrijstelling. Dus iedereen die hier hoog van de toren blaast over naar het buitenland gaan met je vermogen, think again.
De marginale belastingdruk hier is bij de hoogste van de wereld. Dus elke maatregel die deze druk verhoogd is gewoon rot en al de rest is zever.

Een meerwaardebelasting op aandelen zou mij geen hol kunnen schelen als ze in ruil de belastingvrije schijf van elke loontrekkende met 2k verhoogden ipv de eerste 10k winst te vrijwaren. Dan was je de mensen die het nodig hebben tenminste nog aan het helpen. Nu boor je gewoon extra inkomsten aan die in de bodemloze put verdwijnen die onze staat is.
Ik zal het zeggen in termen die iedereen in dit topic verstaat: De ROI in België is bedroevend.

De middenklasse wordt niet geraakt met 10% belasting en 10K vrijstelling.
Diegene die dat beweren leven in een bubbel.

Man man man, ik had sommigen hier hoger ingeschat. Krijg je wekelijks van deze uitspraken. Verschrikkelijk.

Dus iemand die heel zijn leven spaart en op zijn 65e 1 miljoen euro heeft, die is rijk? Dat is geen middenklasse?

Man man man, ik had sommigen hier hoger ingeschat. Krijg je wekelijks van deze uitspraken. Verschrikkelijk.

Dus iemand die heel zijn leven spaart en op zijn 65e 1 miljoen euro heeft, die is rijk? Dat is geen middenklasse?
Dat lijkt me wel rijk ja

Jij vindt een 65-jarige met 1 miljoen middenklasse?

Dat lijkt me wel rijk ja

Jij vindt een 65-jarige met 1 miljoen middenklasse?

Ja want dat miljoen komt niet uit de lucht vallen. Daar is heel zijn leven voor gewerkt en gespaard. Ik begrijp dat online mensen niet snappen dat 1 miljoen haalbaar is op 65 jaar, maar niet in dit topic. Als je een beetje slim bezig bent met sparen, dan is 1 miljoen een redelijk bedrag om te hebben gespaard als middenklasser.

Had je een huis gekocht had je daar ook belastingen op betaald he. Waarom zou een huis voor de middenklasse wel belast moeten worden en aandelen voor de middenklasse niet?

Beurstaks? 1,12% bij aankoop en verkoop van goede huisvader ETF. Dat is 10.000 euro op 500.000 euro. Dat is toch niet niks?

Om tot de rijkste 5 procent te horen, moet uw nettovermogen meer dan 700.000 euro bedragen.

U mag zich tot de rijke klasse rekenen als uw maandelijks inkomen het dubbele bedraagt van een doorsnee gezin. Dat is het geval vanaf 4.552 euro voor een alleenstaande, of 9.559 euro voor een koppel met twee kleine kinderen.
‘Dat zijn al zeer hoge inkomens’, zegt Van Lancker. Uit zijn berekeningen blijkt dat circa 5 procent van de Belgische gezinnen tot de rijke inkomensklasse hoort.

De groenen stelden meermaals een vermogensbelasting voor voor wie meer dan 1 miljoen euro bezit. Dat oogstte schampere reacties aan de rechterkant van het politieke spectrum. ‘Ik ben burgemeester van Lubbeek: meer dan de helft van de inwoners heeft zo’n bedrag staan’, zei Theo Francken (N-VA) destijds. ‘Wie drie generaties goed heeft gewerkt, en hier of daar een erfenis kreeg, komt snel aan een miljoen.’ Vincent Van Quickenborne (Open VLD) sprak van een ‘middenklassetaks’. ‘Alle zelfstandigen en gepensioneerden met een tweede verblijf hebben een vermogen van 1 miljoen euro.’ Volgens cijfers van de Europese Centrale Bank heeft maar ongeveer 5 procent van de gezinnen meer dan 1 miljoen euro.

Kloppen die cijfers over de inkomens- en vermogensverdeling wel? ‘Het zegt misschien meer over de kringen waarin sommige politici zich begeven. Mannen in korte witte broeken zijn niet representatief voor de bevolking’, zegt Marx. ‘Politici behoren doorgaans zelf tot de top, en hebben een vertekend beeld van wat een “normale” doorsnee levensstandaard is.’

Laatst bewerkt:

Ja want dat miljoen komt niet uit de lucht vallen. Daar is heel zijn leven voor gewerkt en gespaard. Ik begrijp dat online mensen niet snappen dat 1 miljoen haalbaar is op 65 jaar, maar niet in dit topic. Als je een beetje slim bezig bent met sparen, dan is 1 miljoen een redelijk bedrag om te hebben gespaard als middenklasser.

Ik zal wel mijn 1000 euro tax betalen op mijn miljoen met 7% winst per jaar. Sommige zijn wel heel kleinzerig.

Zoals? Je betaalt 5 euro ipv 2 euro per tx?
150% hogere kost per transactie is er eentje.
En dan nog het feit dat marge duurder of zelfs niet mogelijk is (bespaar me het gezever over marge) of het feit dat er minder markten beschikbaar zijn of voorkeur gewoon uitgaat naar buitenlandse broker.

Ik zal wel mijn 1000 euro tax betalen op mijn miljoen met 7% winst per jaar. Sommige zijn wel heel kleinzerig.

Je hebt 1.000.000 en rendement van 7%. Dat is 70.000 euro per jaar, waarvan 10.000 is vrijgesteld. Op de overige 60.000 betaal je 10%. Dat is elk jaar 6.000 euro of 500 euro per maand.

Om tot de rijkste 5 procent te horen, moet uw nettovermogen meer dan 700.000 euro bedragen.

U mag zich tot de rijke klasse rekenen als uw maandelijks inkomen het dubbele bedraagt van een doorsnee gezin. Dat is het geval vanaf 4.552 euro voor een alleenstaande, of 9.559 euro voor een koppel met twee kleine kinderen.
‘Dat zijn al zeer hoge inkomens’, zegt Van Lancker. Uit zijn berekeningen blijkt dat circa 5 procent van de Belgische gezinnen tot de rijke inkomensklasse hoort.

De groenen stelden meermaals een vermogensbelasting voor voor wie meer dan 1 miljoen euro bezit. Dat oogstte schampere reacties aan de rechterkant van het politieke spectrum. ‘Ik ben burgemeester van Lubbeek: meer dan de helft van de inwoners heeft zo’n bedrag staan’, zei Theo Francken (N-VA) destijds. ‘Wie drie generaties goed heeft gewerkt, en hier of daar een erfenis kreeg, komt snel aan een miljoen.’ Vincent Van Quickenborne (Open VLD) sprak van een ‘middenklassetaks’. ‘Alle zelfstandigen en gepensioneerden met een tweede verblijf hebben een vermogen van 1 miljoen euro.’ Volgens cijfers van de Europese Centrale Bank heeft maar ongeveer 5 procent van de gezinnen meer dan 1 miljoen euro.

Kloppen die cijfers over de inkomens- en vermogensverdeling wel? ‘Het zegt misschien meer over de kringen waarin sommige politici zich begeven. Mannen in korte witte broeken zijn niet representatief voor de bevolking’, zegt Marx. ‘Politici behoren doorgaans zelf tot de top, en hebben een vertekend beeld van wat een “normale” doorsnee levensstandaard is.’

Wat is het punt? Ik denk dat je zelf ook wel kan inzien dat iemand die 1 miljoen euro bij elkaar gespaard heeft op zijn 65e, heel zijn leven in de middenklasse heeft geleefd. Is die op zijn 65e nog middenklasse als die 1 miljoen heeft, voor mij ook nog altijd, want 1 miljoen is equivalent aan 40.000-60.000 euro jaarinkomen.

Ja mensen, welke 65-jarige heeft nu geen miljoen bijeen gespaard. :unsure:

Als middenklasser is er dan maar 1 iemand die ge dat kunt verwijten, en dat is uzelf (en de belastingen 🤡)

Van 30 tot 65 elke maand 250 euro sparen aan rendement van 8%. Toegegeven ik heb enorm onrealistische verwachtingen voor de middenklasse.

Terug
Bovenaan