Kleine Beursfeiten

Storm in een glas water dus voor 99% van de "gewone" beleggers als die effectief pas bij 1 miljoen winst van kracht gaat.
Eens de wet er is schept het natuurlijk wel een eenvoudige manier om die tarieven en limieten geregeld eens aan passen naar gelang men geld nodig heeft om in de bodemloze put te gooien. (lees: elk jaar dus).
Dit lijkt me incomplete info. We zullen morgen meer weten.

De Tijd heeft het over een belasting van 10% waarvan de eerste 10k is vrijgesteld voor de gewone beleggers, de getrapte meerwaardenbelasting van de vorige pagina zou gaan over mensen "met een aanmerkelijk belang in een bedrijf". De taks op de effectenrekening blijft 0,15%. https://www.tijd.be/politiek-econom...nden-op-getrapte-meerwaardetaks/10585542.html

Uiteindelijk zijn de onderhandelaars geland op een getrapt systeem. Voor beursaandelen komt er een voetvrijstelling op de eerste 10.000 euro winst. Alles daarboven wordt tegen 10 procent belast. Historische winsten worden vrijgesteld.

Voor wie een aanmerkelijk belang in een bedrijf heeft, komt er een cascadesysteem. Op de aandelenwinst tussen 1 en 2,5 miljoen euro geldt een tarief van 1,25 procent, tussen 2,5 en 5 miljoen euro betaal je 2,5 procent, tussen 5 en 10 miljoen euro 5 procent en boven 10 miljoen 10 procent.

De liberalen maken zich sterk dat er een hoop randvoorwaarden aan de taks gekoppeld worden, waardoor de in de begroting ingeschreven opbrengst niet is gewijzigd. Ter compensatie blijft het tarief van de taks op de effectenrekeningen op 0,15 procent. In de vorige supernota van De Wever was dat 0,25 procent geworden.

De Tijd heeft het over een belasting van 10% waarvan de eerste 10k is vrijgesteld voor de gewone beleggers, de getrapte meerwaardenbelasting van de vorige pagina zou gaan over mensen "met een aanmerkelijk belang in een bedrijf". De taks op de effectenrekening blijft 0,15%. https://www.tijd.be/politiek-econom...nden-op-getrapte-meerwaardetaks/10585542.html

Uiteindelijk zijn de onderhandelaars geland op een getrapt systeem. Voor beursaandelen komt er een voetvrijstelling op de eerste 10.000 euro winst. Alles daarboven wordt tegen 10 procent belast. Historische winsten worden vrijgesteld.

Voor wie een aanmerkelijk belang in een bedrijf heeft, komt er een cascadesysteem. Op de aandelenwinst tussen 1 en 2,5 miljoen euro geldt een tarief van 1,25 procent, tussen 2,5 en 5 miljoen euro betaal je 2,5 procent, tussen 5 en 10 miljoen euro 5 procent en boven 10 miljoen 10 procent.

De liberalen maken zich sterk dat er een hoop randvoorwaarden aan de taks gekoppeld worden, waardoor de in de begroting ingeschreven opbrengst niet is gewijzigd. Ter compensatie blijft het tarief van de taks op de effectenrekeningen op 0,15 procent. In de vorige supernota van De Wever was dat 0,25 procent geworden.
Wat wordt er verstaan onder historische winsten? Aandelen die al aangekocht waren voor dit in voege gaat of ongerealiseerde winst op de dag dat dit in gaat?

Het wordt wel een zot ingewikkeld systeem want dus voor pakweg alphabet moet je de winst dus pas vanaf $200 (koers vandaag) laten meetellen als je ooit verkoopt?

Het wordt wel een zot ingewikkeld systeem want dus voor pakweg alphabet moet je de winst dus pas vanaf $200 (koers vandaag) laten meetellen als je ooit verkoopt?
Pak koers op datum x, steek in database. Zo zot moeilijk lijkt me dat niet voor een broker.

Pfff. Dat begint met 10% en als ze wat putten te vullen hebben wordt dat stelselmatig meer. Net zoals bij de RV. De poort staat open nu.

Benieuwd wat de fiscale adviezen gaat zijn voor speculatieve winsten. Dat gaat nu veel harder worden bekeken. Wat met put optie als hedge? Wat als iemand een 3x leveraged crypto ETF koop? ...Op tijds toch eens een fiscaal advocaat bevragen.

Doekje voor het bloeden is dat je blijkbaar minwaarden binnen het jaar in rekening kan brengen.

Moest dit effectief kloppen, dan vind ik dit helemaal mooi. Het leek er lang naar uit dat het weer een typische vlaktaks ging worden grotendeels op de middenklasse die z'n zuurverdiende hyperbelaste centjes belegt. Maar als deze informatie klopt dan kunnen we idd echt spreken van een "rijkentaks" en dan ben ik helemaal voorstander.
Langs de andere kant, in België is zo'n belasting ook weer de doos van Pandora. Eén van de weinige belastingen die we nog niet hadden. En in België verlagen belastingen nooit, integendeel. Over 10 jaar betalen u en ik ook die 10%, en is de TOB en heel de cinema ook al verhoogt.

Nvm, ik was te naïef. Kon uiteraard ook niet anders dan weer platte belasting op voornamelijk de middenklasse.
"Meest rechtse regering ooit" lmao. Op welke punten? De belastingdruk neemt alleen maar toe. 8 maanden nodig, en dan afkomen met zo'n akkoord? De Wever moest zich schamen.

Nja, de vraag is of ze ook een 'exit tax' zullen invoeren, anders zal het makkelijk zijn om uw portfolio gewoon te moven naar ergens waar de Belgische fiscus er niet met z'n hongerige vingers aan kan wanneer je de winsten wil realiseren.

Laatst bewerkt:
Pak koers op datum x, steek in database. Zo zot moeilijk lijkt me dat niet voor een broker.
Ah, jij denkt dat die buitenlandse brokers dat in ons plaats gaan doen… ik vrees ervoor

Hoeveel duizenden ambtenaren gaan ze extra aanwerven om dit allemaal te controleren?

Ben ik nu de enige die vindt dat 10.000 euro winst per jaar niet meer ‘middenklasse’ is? Of liggen de barema’s voor lagere, midden en hogere klasse anders op dit forum?

Ik ben een werkende met een nettoloon van 3250 euro en een bedrijfswagen. Ik beschouw mezelf als middenklasse, maar ik zal nooit 10.000 euro per jaar verdienen uit kapitaal.

Ben ik nu de enige die vindt dat 10.000 euro winst per jaar niet meer ‘middenklasse’ is? Of liggen de barema’s voor lagere, midden en hogere klasse anders op dit forum?

Ik ben een werkende met een nettoloon van 3250 euro en een bedrijfswagen. Ik beschouw mezelf als middenklasse, maar ik zal nooit 10.000 euro per jaar verdienen uit kapitaal.
Het is dubbel: er zijn beleggers die met heel veel geld, heel weinig winst (of verlies) maken, maar er zijn ook beleggers die met weinig geld heel veel winst kunnen maken. Betreft kapitaal is men hier middenklasse, betreft winst veelal hogere klasse 😊.

Ik verdien minder dan jou en heb geen bedrijfswagen, maar ik ga wel boven de 10000 euro winst per jaar zitten. I.t.t. veel andere Belgen heb ik er niet voor gekozen om al mijn centen in een hoop bakstenen te steken.

Over mensen met meerdere woningen wordt voorlopig ook niets gerept. Die zullen ook wel weer de dans ontspringen.

Naar vermogen kijken zou veel eerlijker zijn.

Maar kijk, volgens sommigen op dit forum ben ik nu hogere middenklasse en zelf rijk. Joepie!:woohoo:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan