Kleine Beursfeiten

Toch ook hier eens posten - imo lijkt dit een vreemde keuze of zie ik dat verkeerd?

Nog in de nota: https://www.tijd.be/politiek-econom...nt-in-nieuwe-supernota-de-wever/10583667.html

beursaandelen verlaagd van 10.000 naar 6.000 euro winst. Er wordt in een aftrekbaarheid van minderwaarden binnen het jaar voorzien, zonder overdraagbaarheid.

Geen vreemde keuze als je er vanuit gaat dat de beslissing genomen werd om er zoveel mogelijk geld uit te halen:
- vrijstelling verlaagd
- vrijstelling voor aandelen >10 jaar in de portefeuille (zeg maar "goede huisvaders" principe) zou ook wegvallen
- als je een goed beursjaar hebt, moet je afdokken; heb je het jaar ervoor/erna een slecht beursjaar, kan je niets compenseren

5% belasting op meerwaarden wordt wel een pijnlijke tijdens goede jaren, vooral omdat er geen overdraagbaarheid is.

Nu vraag ik me af of ze die meerwaardebelasting ook op zaken zoals pensioenspaarfondsen gaan toepassen, dan blijft daar al helemaal geen rendement meer over... Of geldt daar het principe dat ze het enkel gerealiseerde meerwaarde belasten, dus pas bij verkoop (i.e. bovenop de 8% belastingen die ze op het einde van de rit al heffen op een fictief rendement)?

Voor crypto en wie meer speculatief bezig is is die 5% misschien geen slechte zaak, meer duidelijkheid en geen willekeur of je nu een "goede huisvader" bent of niet. Gewoon altijd 5% (boven 6000 euro meerwaarden dan). Hopelijk minder gezeik van de banken dan ook als je uitcasht.

Ik hoop dat voor pensioensparen een uitzondering maken. Anders is het op den duur zeker niet meer interessant om daar nog verder mee te doen.

Idd ik ben blij met die 5%, neemt alle onzekerheid weg of ik nu speculatief ben of niet.

Sowieso, Janus heeft dit ook al aangeraden.
Valt nog af te wachten hoe ze het effectief willen invoeren.
Met die gedachte zat ik ook al, maximaal optimaliseren.
Maar daarvoor hebben we eerst alle details nodig... anders kan je wel eens slecht uitkomen.

Die 5% -> is dat berekend als in "Waarde portefeuille 31/12 - waarde portefeuille 1/1" of zijn dat effectief gerealiseerde meerwaarden?

Indien dat laatste, dan kunnen we veel fun gaan hebben om dit te optimaliseren en elk jaar op zijn minst te zorgen dat je je €6000 mooi opvult ;)

De implicatie is natuurlijk dat als Pelosi haar man iets koopt, dat er positief bedrijfsnieuws is maar dat wij het gewoon nog niet weten. :) Het is alvast zéér verdacht dat ze een positie nemen in een relatief klein bedrijf.
Heil 2025, nog wat meer sociale media desinformatie drek, ook in het beurstopic...
Komt om 1 of andere reden elk jaar terug in dit topic, en elk jaar wordt het stil als je concrete voorbeelden vraagt die niet doorprikt worden door de kleinste kleuter.

Als ik herhaaldelijke ongeïnformeerde stront van Russische bots wil zien, ga ik wel naar het Politiek&Actua gedeelte van dit forum.

En die discussie was afgesloten met het feit dat je GEEN ENKEL concreet voorbeeld kon geven, en jouw stelling dus bullshit was.

En toch rakel je het opnieuw op.
Pelosi haar man is middelmatige hedge fund manager die exact belegt zoals Lulplayer, gewoon big tech.
Dus als Nasdaq > S&P500, dan verslaat hij inderdaad de index.
Broek zakt af van verbazing.

Dat insider trading 'bewijs' werd al slechts 3 keer ontkracht in dit topic het afgelopen jaar.
Maar who cares bewijs in deze social media zevertijden nietwaar.
Dus voor de zoveelste keer: het enige wat die man van Pelosi doet, is wat leveraged posities hebben in tech aandelen.

Die 5% -> is dat berekend als in "Waarde portefeuille 31/12 - waarde portefeuille 1/1" of zijn dat effectief gerealiseerde meerwaarden?

Indien dat laatste, dan kunnen we veel fun gaan hebben om dit te optimaliseren en elk jaar op zijn minst te zorgen dat je je €6000 mooi opvult ;)

Ja, kopen en verkopen voor 300 euro te besparen (5% van 6000). Ik ga skippen want kosten en taxen en spread en reutemeteut gaan al 100 euro zijn. Als er verkopen geweest zijn, dan ga ik de aftrek uiteraard meegrabbelen. Maar specifiek daarvoor verkopen, no thanks.

Er wordt ook melding gemaakt van:
  • aanpakken achterpoortjes om effecten taks te vermijden (o.a. meerdere effectenrekeningen om onder 1 miljoen te blijven)
  • Vanaf 2026 zou er Europees een meldingsplicht zijn voor bezit van crypto
  • Het zou enkel gaan om meerwaarde bij verkoop, dus gerealiseerd
  • Geldig vanaf moment van invoering, dus niet retro -actief
  • Onderhevig zijn: crypto, aandelen, obligaties, spaar en beleggingsverzekeringen TAK 21/23

Er wordt nogal poeha gedaan over 5% meerwaarde belasting.

Koop 10000 euro, verkoop voor 15000, betaal 250 euro tax. 4750 ipv 250 winst. Valt wel mee.

Ik vind 6k winst wel een heel lage drempel. Akkoord als je de whales gaat taxeren maar in een goed jaar heb je zelfs met een beperkte PF al snel 6k winst. Zeker als je een investering na lange tijd realiseert, dan ga je steevast wel meer dan 6k hebben verdiend. Dus de facto zitten ze bij elke verkoop in je zak. Ik vind dat wat lullig.

Dat verminderde pensioen snap ik ergens wel, maar eigenlijk zouden ze moeten nagaan wat je al hebt betaald qua bijdrages vs wat de gemiddelde persoon heeft betaald tegen dat ze op pensioen gaan. Als je goed hebt verdiend heb je al veel meer bijgedragen aan de SZ en dan vind ik niet dat je zo zwaar moet bestraft worden omdat je vroeger op pensioen gaat zonder dat ze rekening houden met wat je effectief al hebt betaald ipv enkel je gewerkte jaren. Daar moet een iets logischere balans in zitten ipv arbitraire getallen.

Soit nadat ik Rocketlab had aangekaart maar er zelf toen niet was opgesprongen ga ik op zoek naar iets soortgelijks.

Europa moet gaan investeren in defensie en snel een beetje. En liefst + hopelijk laten we Amerika onze lul zien. We moeten dus aankopen binnen Europa en zo weinig mogelijk centen richting USA sturen zodat ze erachter komen hoe leuk het is als je op eigen houtje verder moet. Het is dat of slaafs volgen. Dit is niet eens een keuze imo maar goed, we beseffen allemaal wel dat Musk met duiten staat te zwaaien langs alle kanten.

Bon usual suspects :

Thyssenkrupp
Airbus (aerospace yay + werkt mee aan de Europese 6th gen fighter jets + Boeing is still going to shit)
Rolls Royce (aerospace + oplossingen om te blijven draaien bij stroompannes etc, belangrijk in semi wartime)

Eens de tijd zoeken om in de cijfers te duiken en de sentimenten wat af te tasten. Straks worden de bonussen uitbetaald dus weer wat extra cash aan de hand om de raket niet te missen. Ook eens kijken wie deftige luchtafweer kan maken.

Er wordt ook melding gemaakt van:
  • aanpakken achterpoortjes om effecten taks te vermijden (o.a. meerdere effectenrekeningen om onder 1 miljoen te blijven)
  • Vanaf 2026 zou er Europees een meldingsplicht zijn voor bezit van crypto
  • Het zou enkel gaan om meerwaarde bij verkoop, dus gerealiseerd
  • Geldig vanaf moment van invoering, dus niet retro -actief
  • Onderhevig zijn: crypto, aandelen, obligaties, spaar en beleggingsverzekeringen TAK 21/23
Als ik het goed heb: Tak21/23 die betalen 30% bij vervroegd uitstappen. Anders 0. Dat zou nu dus 5% worden?

Er wordt nogal poeha gedaan over 5% meerwaarde belasting.

Koop 10000 euro, verkoop voor 15000, betaal 250 euro tax. 4750 ipv 250 winst. Valt wel mee.

Dat geld voor alles en iedereen natuurlijk: vraag eens aan den NMBS dat ze 2h/maand langer werken zonder compensatie en er rijden dit jaar geen treinen meer en de staat van beleg moet worden afgekondigd. Het grote verschil is dat er heel veel sitting ducks zijn die 0,0 macht hebben (diegenen met een belang van >5% in een vennootschap krijgen een vrijstelling van 5 miljoen - die hebben dus wel iets te zeggen - ik snap de insteek maar zo instant naar 5 miljoen is best een forse sprong, dat zijn niet de lokale bakkers etc.).

Maar overall wordt de lijst met mogelijke belastingen wel héél lang, er zijn tal van temperende maatregelen waardoor objectief oordelen niet eenvoudig is - gevolg is dan ook dat de perceptie extreem negatief is.

En dan rest er nog het grote vraagteken: wat gaat men doen met die extra middelen - als de geschiedenis de basis is voor de toekomst ... zie ook die flexi -jobs: dat is gewoon het resultaat van de lobby rond de typische verdachten die schatrijk worden door goedkope arbeid.

En liefst + hopelijk laten we Amerika onze lul zien. We moeten dus aankopen binnen Europa en zo weinig mogelijk centen richting USA sturen zodat ze erachter komen hoe leuk het is als je op eigen houtje verder moet. Het is dat of slaafs volgen.
Waar gaan we als Europa de hefboom vandaan halen om dat te doen? Als Trump zegt: "Ge zult bij ons kopen of we steken u op alle mogelijke manieren stokken in de wielen.", dan valt daar weinig tegen te beginnen, vrees ik.

De meerwaarde telt van de dag van aankoop.

Dus als ik dag van invoering voor 10k aan IWDA koop
Ik verkoop op het moment dat ze 15.5k zijn : ik blijf onder de 6k gerealiseerde meerwaarde, dus 0% belasting?
Ik koop IWDA voor 15.4K (beurstaks, makelaarsloon etc...)
Ik verkoop IWDA eens ze 21K zijn , geen 6K gerealiseerde meerwaarde , dus 0% belasting?
Rinse and repeat?

Ok , je verliest wel wat aan beurstaks en makelaarsloon. Maar zo kan je toch vlot de taks ontwijken en toch een aardig vermogen opbouwen, neen?

De meerwaarde telt van de dag van aankoop.

Dus als ik dag van invoering voor 10k aan IWDA koop
Ik verkoop op het moment dat ze 15.5k zijn : ik blijf onder de 6k gerealiseerde meerwaarde, dus 0% belasting?
Ik koop IWDA voor 15.4K (beurstaks, makelaarsloon etc...)
Ik verkoop IWDA eens ze 21K zijn , geen 6K gerealiseerde meerwaarde , dus 0% belasting?
Rinse and repeat?

Ok , je verliest wel wat aan beurstaks en makelaarsloon. Maar zo kan je toch vlot de taks ontwijken en toch een aardig vermogen opbouwen, neen?
Zal wel cumulatief zijn binnen het jaar he.

Zou toch echt absurd zijn dat het gaat over portefeuille waarde 1/1/25 - 31/12/25 en daar bekijken wat u ongerealiseerde meerwaarde is.
Kan je daar fictief €+20K op een aandeel staan en dan 6 maand later op 1/6/26 gaat dat aandeel naar 0. => extreem voorbeeld misschien maar dan mag je 700€ dokken 31/12/25 en ben je nog eens al je geld kwijt op 1/6/26, iets minder drastisch dat u €+20K maar €+10k wordt heb je nog steeds 700€ betaald op iets dat nooit gerealiseerd werd.

Dat ze kijken naar verkopen binnen een periode van een jaar, wat is er met winst verkocht en wat met verlies en daar het verschil op maken en dan op het einde van het jaar een afrekening maken zou toch logischer zijn.

Terug
Bovenaan