Toch ook hier eens posten - imo lijkt dit een vreemde keuze of zie ik dat verkeerd?
Nog in de nota: https://www.tijd.be/politiek-econom...nt-in-nieuwe-supernota-de-wever/10583667.html
beursaandelen verlaagd van 10.000 naar 6.000 euro winst. Er wordt in een aftrekbaarheid van minderwaarden binnen het jaar voorzien, zonder overdraagbaarheid.
Geen vreemde keuze als je er vanuit gaat dat de beslissing genomen werd om er zoveel mogelijk geld uit te halen:
- vrijstelling verlaagd
- vrijstelling voor aandelen >10 jaar in de portefeuille (zeg maar "goede huisvaders" principe) zou ook wegvallen
- als je een goed beursjaar hebt, moet je afdokken; heb je het jaar ervoor/erna een slecht beursjaar, kan je niets compenseren
5% belasting op meerwaarden wordt wel een pijnlijke tijdens goede jaren, vooral omdat er geen overdraagbaarheid is.
Nu vraag ik me af of ze die meerwaardebelasting ook op zaken zoals pensioenspaarfondsen gaan toepassen, dan blijft daar al helemaal geen rendement meer over... Of geldt daar het principe dat ze het enkel gerealiseerde meerwaarde belasten, dus pas bij verkoop (i.e. bovenop de 8% belastingen die ze op het einde van de rit al heffen op een fictief rendement)?

Het is alvast zéér verdacht dat ze een positie nemen in een relatief klein bedrijf.