Kleine Beursfeiten

Misschien een domme vraag, maar waarom is het makelaarsloon zo hoog op Bolero?
Ik zou graag wat aandelen kopen (rond de 100-200euro) van verschillende bedrijven, maar dat makelaarsloon jaagt de prijs serieus omhoog.
Eigenlijk is het pas de moeite vanaf 1k ofzo?

Misschien een domme vraag, maar waarom is het makelaarsloon zo hoog op Bolero?
Ik zou graag wat aandelen kopen (rond de 100-200euro) van verschillende bedrijven, maar dat makelaarsloon jaagt de prijs serieus omhoog.
Eigenlijk is het pas de moeite vanaf 1k ofzo?

Goeie service en app waardoor makelaarsloon hoger ligt? Is het niet actie waarbij je uw makelaarsloon van deze maand kan terugkrijgen via transacties die je in februari maakt?

Dat is ook de reden waarom ik pas positie neem vanaf enkele duizenden euries. Eronder zijn de kosten te hoog

Rendementen van big tech volledig afdoen als dumb money is Intussen toch wel het zonlicht ontkennen. Google is nog altijd niet zo duur, Amazon had eind vorig jaar record-low P/OCF en het groeit nog steeds double digit. Cloud computing is een god tier sector.
Allemaal op het conto van AI hype, waar ik de flow van de winsten op termijn nog eens van wil zien.
Gestart met chatGPT in 2023, waarvan ik voordien in dit topic absoluut geen enkele vermelding gezien heb als onderdeel van een investeringscase.

Dat is zoals Oxy 300% stijgt op een jaar omdat het drinken van 2 liter ruwe olie per dag plots hip wordt, waarna ik de pluimen van mijn geniale tip fier op mijn hoed steek.
Idem Trump die nu specifiek de belastingen op big tech ex-US misschien zal beperken.

Geef toch toe dat je met uw zware Buffett-inspired strategie de meeste growth opportunities consequent mist, ook al zijn ze redelijk obvious. Net zoals Berkshire al jaren doet.
Berkshire heeft 100B winst binnengetrokken op zijn Apple positie.

En growth opportunities zitten vervat in de 'Buffett investeringsstrategie', dat is geen aparte filosofie.
In tegenstelling tot wat populaire media altijd maar herhalen, is dat gewoon de logica zelve.
("Growth and value are joined at the hip. Growth is always a component in the calculation of value, constituting a variable whose importance can range from negligible to enormous and whose impact can be negative as well as positive.")

Het is niet dat ik principieel fan ben van muffe bejaarden-aandelen.
Inzake mijn Facebook-aan-90 misser en Eli Lilly-aan-294 debacle heb ik hier al meermaals publiekelijk in mijn eigen kloten gestampt de afgelopen 2 jaar.

Laatst bewerkt:
Rendementen van big tech volledig afdoen als dumb money is Intussen toch wel het zonlicht ontkennen. Google is nog altijd niet zo duur, Amazon had eind vorig jaar record-low P/OCF en het groeit nog steeds double digit. Cloud computing is een god tier sector. Geef toch toe dat je met uw zware Buffett-inspired strategie de meeste growth opportunities consequent mist, ook al zijn ze redelijk obvious. Net zoals Berkshire al jaren doet.
Dit dus. Amzn/Googl/Meta staan historisch nog altijd niet superduur en laten we dit niet vergeten:
AMZN,Googl,Meta aan frwd FCF multiples van 18-23 is hier zwaar overgewaardeerd maar pacbio aan P/S van 12 mag hier wel.
Ok dan :rofl:
Amzn + 25%
Googl + 18%
Meta + 34%
En dat allemaal gratis en voor niks jongens.

Anderzijds is de huidige portefeuille alweer serieus boomerig met VNP.to aan 6,4, Oxy aan 46,5, en in mindere mate Siri aan 21.8.
Allen al besproken in het topic, dus geen verdere uitleg nodig.

AMZN,Googl,Meta aan frwd FCF multiples van 18-23 is hier zwaar overgewaardeerd maar pacbio aan P/S van 12 mag hier wel.
Ok dan :rofl:
De moeilijkheid vind ik die "forward".

Als het zo simpel was om gewoon de aandelen te nemen met een lage forward earnings ratio, of hoogste consensus groei, dan was iedereen rijk natuurlijk.
Alhoewel, met crypto en een dubbele techboom de afgelopen 5 jaar, is iedereen precies wel easy rijk ondertussen :)

Een Stellantis was 2 jaar geleden ook heel goedkoop op die metric.
Of veel bedrijven aan de vooravond van een downturn.

De moeilijkheid vind ik die "forward".

Als het zo simpel was om gewoon de aandelen te nemen met een lage forward earnings ratio, of hoogste consensus groei, dan was iedereen rijk natuurlijk.
Alhoewel, met crypto en een dubbele techboom de afgelopen 5 jaar, is iedereen precies wel easy rijk ondertussen :)

Een Stellantis was 2 jaar geleden ook heel goedkoop op die metric.
Of veel bedrijven aan de vooravond van een downturn.
Zo simpel is het helaas niet, daar heb je zeker een punt. En goedkope aandelen zijn het ook niet.
Maar dat amzn/googl > pacbio was imo wel vrij makkelijk te zien.

Maar dat amzn/googl > pacbio was imo wel vrij makkelijk te zien.
Misschien, maar die smallcap biotech was natuurlijk een specifieke investeringscase van Cege.
Bij goed nieuws gaat dat +200% op 5 dagen en wordt hij hier bewierookt, bij slecht nieuws is dat -50% op een dag en ben je de loser van het jaar omdat je geen easy big tech kocht in de plaats.

Als Cege de kansen 80/20 inschatte, was het eigenlijk de juiste beslissing om te kopen.
Maar dat kan je dus niet zien aan de outcome.
De vraag blijft dan of de kansen juist ingeschat werden.
Wat je eigenlijk pas kan zien na herhaaldelijke investeringscases door de cycli heen, zeker als je geen sectorkennis hebt bij de fundamentele analyse en dus niet kan oordelen over de analyse zelf. (wat bij mij het geval is inzake biotech/medtech/diagnostics etc.)

Cfr ook Tempus AI.
Komt daar totaal irrelevant nieuws van een aankoop door Pelosi haar man, en hop +50% en iedereen voelt zich bevestigd in de rationale van zijn aankoop terwijl er eigenlijk geen enkel bedrijfsnieuws was.

Laatst bewerkt:
Cfr ook Tempus AI.
Komt daar totaal irrelevant nieuws van een aankoop door Pelosi haar man, en hop +50% en iedereen voelt zich bevestigd in de rationale van zijn aankoop terwijl er eigenlijk geen enkel bedrijfsnieuws was.
De implicatie is natuurlijk dat als Pelosi haar man iets koopt, dat er positief bedrijfsnieuws is maar dat wij het gewoon nog niet weten. :) Het is alvast zéér verdacht dat ze een positie nemen in een relatief klein bedrijf.

Laatst bewerkt:
De implicatie is natuurlijk dat als Pelosi haar man iets koopt, dat er positief bedrijfsnieuws is maar dat wij het gewoon nog niet weten. :) Het is alvast zéér verdacht dat ze een positie nemen in een relatief klein bedrijf.

Of ze weten ondertussen ook wat het met een aandeel doet als zij het kopen. Dat is pas easy money.

Ben al blij da het van 10% naar 5% gaat, dat bespaart mij al veel geld. 😅

Of ze weten ondertussen ook wat het met een aandeel doet als zij het kopen. Dat is pas easy money.
Hun holdings zijn meestal long term, ze voeren hun opties vaak uit. Dit is niet echt pump en dump na zelf het aandeel omhoog te krikken natuurlijk. :) Denk niet dat hun aankoop de prijs 2j hoog houdt...

Toch ook hier eens posten - imo lijkt dit een vreemde keuze of zie ik dat verkeerd?

Nog in de nota: https://www.tijd.be/politiek-econom...nt-in-nieuwe-supernota-de-wever/10583667.html

beursaandelen verlaagd van 10.000 naar 6.000 euro winst. Er wordt in een aftrekbaarheid van minderwaarden binnen het jaar voorzien, zonder overdraagbaarheid.
5% vind ik toch veel geld zene om bovenop het al enorme bedrag aan belastingen dat we op ons loon afgeven te moeten betalen.

Maar ondertussen kunnen er wel een pak mensen die het niet nodig hebben 4 bonnen van 250 euro krijgen voor ne nieuwe frigo etc :thinking:

DBI-aftrek: 410 miljoen​

De DBI-aftrek, een vrijstellingsregeling die van toepassing is op vennootschappen die beleggen in aandelen van andere vennootschappen, wordt hervormd naar een vrijstelling. De participatievoorwaarde wordt verstrengd van 2,5 miljoen euro naar 4 miljoen euro. Voor alle kleine en middelgrote ondernemingen wordt in een vrijstelling voorzien. Het stelsel van de DBI-bevek blijft bestaan.
Lol, wie weet gaat het binnen een paar jaar interessanter worden om je vennootschap te gebruiken om te beleggen :D Het is niet dat er super veel in zit bij mij, maar toch.

Liquidatiereserve en VVPR-bis: 25 miljoen​

Eigenaars van een vennootschap kunnen op een fiscaal voordelige manier geld van de vennootschap naar hun privévermogen overbrengen via een liquidatiereserve. De supernota stelt voor om het tarief van de roerende voorheffing op te trekken van 5 naar 6,5 procent en de wachttermijn te verlagen van vijf jaar naar drie jaar.
Op die manier stijgt het effectieve tarief van 13,64 procent naar 15 procent, hetzelfde als bij de VVPR-bis, een regeling voor kleine vennootschappen om dividenden uit te keren tegen een verlaagd tarief. Vervroegde uitkeringen, binnen deze drie jaar, worden belast tegen het normale tarief van 30 procent roerende voorheffing.
Er veranderd dus niet echt super veel hier.

Wat me vooral stoort is dat er alsnog geen echte grote hervormingen zullen zijn. Sterker nog eerst een jaar ofzo extra belastingen zonder lastenverlaging. Ge blijft dik inleveren op uw loon en vervolgens betaald ge nog eens 5% meerwaardebelasting na een jaar.

Wat ik maak me nog meer zorgen over malus systeem ivm pensioenen. Als ik het juist begrijp, dan krijg je 5% minder pensioen voor elk jaar dat je minder dan 35 jaar hebt gewerkt.

Ze leggen dus nog een grotere ketting rond uw nek. Als ik dus op 50 jaar (na 28 jaar full time werken met maximum loon waarmee ik kan bijdragen voor pensioen) ermee wil stoppen. Dan krijg ik 35% minder pensioen. Vinden we dit nu allemaal normaal?

Als je dan ook nog eens een aanvullend pensioen hebt boven 100.000 euro (dus logischerwijs betekend dat dat je een heel mooie job hebt en al serieus wat belastingen hebt betaald) dan moet je ook nog eens 2% extra solidariteitsbelasting daarop betalen.

Als je dan ook nog je spaargeld, dat je overhoudt na alle belastingen te hebben betaald, risicovol wilt beleggen en je bent succesvol (hopelijk), dan willen we daarop nog eens 5%.

Ja jongens het is goed hoor - we kunnen ook gewoon direct terug naar het communisme.

En het grootste probleem is dat we hiermee waarschijnlijk niks structureel gaan oplossen en bovenstaande maatregelen alleen nog maar strenger worden doorheen de tijd. Want dat is ook makkelijk geld.

Als we toch naar extremen gaan dan verlies ik dat iedereen gewoon zelf mag opdraaien voor zijn of haar pensioen. Dat is pas eerlijk en solidair.
Binnen een jaar willen ze dan zeggen, gerealiseerd binnen een jaar of kan je ongerealiseerd verlies dan ook in rekening brengen? Tellen meerwaarden altijd tov uw aankoopprijs? Zoja dan kan je beter alles gaan verkopen voor de wet in actie treedt om uw aankoopprijs hoger te zetten :)

Binnen een jaar willen ze dan zeggen, gerealiseerd binnen een jaar of kan je ongerealiseerd verlies dan ook in rekening brengen? Tellen meerwaarden altijd tov uw aankoopprijs? Zoja dan kan je beter alles gaan verkopen voor de wet in actie treedt om uw aankoopprijs hoger te zetten :)

Sowieso, Janus heeft dit ook al aangeraden.
Valt nog af te wachten hoe ze het effectief willen invoeren.

Terug
Bovenaan