Kleine Beursfeiten

Kan je dat wat meer verduidelijken? Mijn rekening bij Degiro is wel al voor 1/04/2024. Maar als ik daar nu een stuk ETF verkoop zit m'n cash daar niet veilig tot ik het terug overschrijf naar m'n bankrekening? :-o
Nee, die cash komt terecht op een geldrekening bij flatexDEGIRO Bank onder het Duits garantiestelsel en dat is al een jaar of 4 zo. Bovenstaande gaat over de UK-branch en heeft te maken met de Brexit. Bij ons zijn ze al lang weer volledig afgestapt van die MMF's.

Ik ben mij momenteel ook een beetje aan het inlezen over de beurs.
Welke bank gebruiken jullie voor transacties? Of maakt dat minder uit?

Mijn oog is gevallen op Porsche. Net als Hermes of LVMH ga je dit soort aandelen uit de luxesector bijna nooit met een erg lage K/W kunnen kopen, vandaar dat de huidige koers misschien een interessant instapmoment is.

Iemand aan het kijken naar constructie bedrijven in de L.A. regio? 😁

Nee, zo cynisch zou ik niet willen zijn. Zelfs als ik daar geen ex-collega's had.

De impact lijkt me trouwens niet zo groot: ik zou schatten dat er minstens ~20.000 huizen per jaar in LA county gebouwd worden, dan maakt ~1.000 extra (waarvan een deel waarschijnlijk lang zal moeten wachten op verzekeringsgeld of overheidssteun) niet zoveel verschil.
Mogelijks is het zelfs nog een stuk meer, in 2021 hebben ze een plan goedgekeurd om tegen 2029 bijna een half miljoen huizen bij te bouwen in LA City alleen al = 57.000 per jaar.

Mijn oog is gevallen op Porsche. Net als Hermes of LVMH ga je dit soort aandelen uit de luxesector bijna nooit met een erg lage K/W kunnen kopen, vandaar dat de huidige koers misschien een interessant instapmoment is.

Interessante post! Maar -60% koersverlies bijna in een constante daling over de afgelopen 4 jaar, verwachting om de komende jaren 20% minder te verkopen (wegens China) en serieus te moeten besparen. Lijkt me toch ook geen no-brainer?
Plus, het nieuws van die impairment op Volkswagen heeft precies de koers nog niet negatief beïnvloed de afgelopen maand... Mocht de koers vooral door dat laatste nieuws serieus gedaald zijn, klonk het voor mij een pak interessanter.

Laatst bewerkt:
Is er geen kans dat er verzekeringsmaatschappijen die daar actief zijn, zware klappen krijgen?

Veel verzekeringscontracten zijn daar (in Pacific Palisades) in de loop van 2024 niet vernieuwd. De grote verzekeraars weigeren de risicozones nog te coveren.

Dit dateert van april 2024:

En nu:

Is er geen kans dat er verzekeringsmaatschappijen die daar actief zijn, zware klappen krijgen?

Er zijn maar heel weinig maatschappijen die wildfire nog dekken. Eentje die dat wel nog dekt is MCY, maar aan de short interest te zien is die trein al vertrokken richting afgrond. Moreel een brug te ver voor mij ook

Voor de geïnteresseerden: Elia staat vandaag op €67, de laagste koers sinds 2019. Heeft iemand een mening over Elia?

Ik ken Elia beroepsmatig goed. Ik mag er zelf niet in traden dus geen idee of de huidige prijs een goed instapmoment is, maar weet dat de ROE van Elia heel sterk gereguleerd is (door de CREG) In de tariefmethodologie zie je bij de gereguleerde energiespelers vooral een sterk dalende trend in wat er redelijkerwijs aan winst mag uitgekeerd worden. Dat ligt nu tot 2028 vast en gelet op de politieke druk op betaalbare energie zie ik dat momentum niet draaien, wel integendeel.

Daarenboven hebben ze tientallen miljarden nog op te halen, verschillende grote projecten lopen met vertraging en budgetoverschrijding,...

Sowieso een kluwen om daar een deftige waardering op te kunnen plakken.

Sinds enkele dagen volg ik Tempus AI, één van de aanraders van de gewaardeerde Racing Genk. Ik lees op Stocktwits echter dat er behoorlijk wat insider selling aan de gang is... Iemand meer nieuws ?

@Gassy : zie je een reden voor de daling van €16 nu terug richting €12? Blijf je ze houden?
Heb JET voor een gedeelte aan 13,52€ en een gedeelte aan 14,38€ verkocht, aangezien op een gegeven moment de stijging/het sentiment tgv de verkoop van Grubhub geen drijver meer was. Op zich is niet veel veranderd. Hoop het onder 12€ terug op te kunnen pikken. Indien het er niet geraakt, ga ik voor een andere opportuniteit. Ik probeer soms op momenten dat iedereen en ikzelf euforisch ben te verkopen, en dat heeft al meermaals geloond. Nu is men weer negatiever dus komt het terugkopen weer in zicht.

Ik heb me ingelezen in Tempus AI, maar ik kan moeilijk vat krijgen op hun verdienmodel. Het ziet er heel beloftevol uit, maar de laatste quarterly earnings zijn niet zo enorm hoog en ze blijven zitten met een stevige cash burn. Daarna is maar klein deeltje van de shares in de IPO uitgegeven, er zit nog keiveel bij de insiders.

Ik ken Elia beroepsmatig goed. Ik mag er zelf niet in traden dus geen idee of de huidige prijs een goed instapmoment is, maar weet dat de ROE van Elia heel sterk gereguleerd is (door de CREG) In de tariefmethodologie zie je bij de gereguleerde energiespelers vooral een sterk dalende trend in wat er redelijkerwijs aan winst mag uitgekeerd worden. Dat ligt nu tot 2028 vast en gelet op de politieke druk op betaalbare energie zie ik dat momentum niet draaien, wel integendeel.

Daarenboven hebben ze tientallen miljarden nog op te halen, verschillende grote projecten lopen met vertraging en budgetoverschrijding,...

Sowieso een kluwen om daar een deftige waardering op te kunnen plakken.

Bedankt voor de informatie. Ik heb zojuist een schijf gekocht aan €63,10. Ik ben eens benieuwd of deze koersdaling nu een overreactie is of niet.

Heeft er iemand exposure aan defensie-aandelen?
Vandaag lijkt er toch een algemene consensus te zijn dat lidstaten van de NAVO hun expenditures moeten optrekken naar 2% GDP. Stel dat ze dat zouden doen, dat betekent dat een toename van +/- 44.75 miljard USD (een bescheiden 3% toename van de huidige jaargang 2024 uitgaven).
Er gaan echter al stemmen op om de norm naar 2,5% op te trekken (+9.2% uitgaven) en Mark Rutte pleit eigenlijk voor 3% (+17% aan totale NAVO defensieuitgaven tov 2024, dewelke al fors hoger lagen dan in 2023).
Gisteren was er dan een trump-press conference waarbij hij vindt dat iedereen tot 5% moet gaan (maar dat doet de VS met 3.38% GDP vandaag ook niet dus tot daar wil ik mijn wishfull thinking niet laten gaan).

Dit met de kanttekening dat niet elke verhoging van defensiebudget naar materiaal en services gaat, maar toch een groot deel vermoed ik.

Momenteel heb ik, bij gebrek aan in depth kennis van defensie-aandelen, een positie van +/- 20% portefeuille in een defensie ETF (Future of defence UCITS ETF, ticker NATO). Ik vroeg me af of dit thema bij iemand hier ook op de radar stond.

Die insider sales komen omdat de IPO lock-up period net voorbij is. De eerste keer dat insiders kunnen verkopen en niet onlogisch om dan wat van je vermogen te diversifieren. Vandaar ook de sterke daling in de koers over de laatste 1,5 maand, ik heb rond de 34$ ingekocht. Ik volgde ze al sinds IPO maar vond ze altijd te duur.

Vanaf 2025 gaan ze EBITDA positief zijn, dus vermoedelijk zal hun cash burn dan ook beperkt zijn.

Ter verduidelijking, nadat ze 20% stegen op 5 dagen begin dit jaar heb ik ongeveer 20% van mijn positie verkocht rond de $41. Momenteel is MELI terug mijn #1 positie. Het aandeel is volatiel en bij pieken ga ik dus ook winsten nemen. Of als er nog eens een echt irrationele piek komt zoals enkele keren in 2024 kan ik alles dumpen aan FOMO chasers..

Sowieso een aandeel met bovengemiddeld risico dat moeilijk te waarderen is, dus houd daar rekening mee, zou hier zeker niet blind kopen. Aan 5.5x mijn geschatte 2025 revenue is er wel een redelijke valuation support, gaat niet zomaar 70% zakken itt bepaalde andere retail favorites de dag van vandaag.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan