Kleine Beursfeiten

Aanvullend tav eerste write-up van paar weken geleden: bevestiging TAM van FSD gisteren (dixit Jensen de eerste multi trillion robotics market), MBLY is daar de 'picks and shovels play' + NVIDIA heeft geen huidige nog potentiële deals afgesnoept van MBLY, in tegendeel Huyndai is lost dus mogelijk nog een extra partner voor MBLY (bovenop Honda en VW)+ vandaag spreekt MBLY op CES met gepland interview van CEO voor Bloomberg (tussen 100-en namen één van de 10 interviewen, dat plan je niet als je niks deftig te vertellen hebt)

Dus combinatie van LT potentie en KT catalysatoren icm met nog steeds grote short interest en volume gap tot 26€ maakt dit een uistekende kandidaat om nu verder bij te kopen.

Grootste risico KT: geen nieuwe deals en geen grote nieuwe info (mogelijks sparen ze dat voor earnings) icm overbought en hoge short interest=> stevige drop, maar evengoed LT overtuigd dus geen ramp (+23% sinds instap dus wel wat buffer)

Grootste risico's LT zijn hun camera only focused approach en te laat met LIDAR (de indrukwekkende resultaten van Waymo is met LIDAR) + push van autobedrijven om alles inhouse te doen (zoals Tesla & Waymo)

Maar all in all duidelijk positieve risk/reward ratio voor mij, op dit moment

Aanvullend tav eerste write-up van paar weken geleden: bevestiging TAM van FSD gisteren (dixit Jensen de eerste multi trillion robotics market), MBLY is daar de 'picks and shovels play' + NVIDIA heeft geen huidige nog potentiële deals afgesnoept van MBLY, in tegendeel Huyndai is lost dus mogelijk nog een extra partner voor MBLY (bovenop Honda en VW)+ vandaag spreekt MBLY op CES met gepland interview van CEO voor Bloomberg (tussen 100-en namen één van de 10 interviewen, dat plan je niet als je niks deftig te vertellen hebt)

Dus combinatie van LT potentie en KT catalysatoren icm met nog steeds grote short interest en volume gap tot 26€ maakt dit een uistekende kandidaat om nu verder bij te kopen.

Grootste risico KT: geen nieuwe deals en geen grote nieuwe info (mogelijks sparen ze dat voor earnings) icm overbought en hoge short interest=> stevige drop, maar evengoed LT overtuigd dus geen ramp (+23% sinds instap dus wel wat buffer)

Grootste risico's LT zijn hun camera only focused approach en te laat met LIDAR (de indrukwekkende resultaten van Waymo is met LIDAR) + push van autobedrijven om alles inhouse te doen (zoals Tesla & Waymo)

Is dat niet dezelfde approach die Tesla hanteert?

Is dat niet dezelfde approach die Tesla hanteert?
Klopt, die hebben ook een camera only approach, maar dat wordt toch wel wat bekritiseerd. Is een pak goedkoper, maar sensor fusion blijkt naar safety toe wel een pak beter op basis van de huidige resultaten. Ik denk dat safety toch wel prio 1 zal zijn bij de eerste introducties anders zal de publieke opinie heel rap keren, ook al is camera only superieur aan non FSD

"But unlike Greenspan's warning, which triggered a sharp selloff in stock markets around the world, Wall Street largely ignored Cook's statement."

Hoogmoed komt voor de val...

Vorige week trouwens ook nog een put positie geopend op Rivian na de grote stijging.
En... ook Apple toegevoegd aan de intussen vrij lange lijst van downside bets.
Beperkt tot 1 put momenteel: Dec'26 $280P voor ongeveer $43.

Al 3 jaar amper tot geen groei met een koers die meer dan 40% is opgelopen. Hoogste P/S ooit. Ik geloof niet dat Apple Intelligence opeens een mega refresh cycle gaat triggeren in 2025. China blijft ook slabakken en lokale merken krijgen steeds meer de voorkeur.

---

Carvana Mar'25P van vorige week net verkocht. Toch nog 10% winst gemaakt, komende van 70% op vrijdag. De triggers waren: de negatieve trend in het aandeel lijkt gekeerd oa. dankzij het ALLY nieuws, en de tijd is hier niet aan mijn zijde.
De juni en september puts blijven staan.

---

Ik zit nu met 10% van de beursportefeuille in puts. 16% cash. 6% volatility plays (MM's).

Carvana Mar'25P van vorige week net verkocht. Toch nog 10% winst gemaakt, komende van 70% op vrijdag. De triggers waren: de negatieve trend in het aandeel lijkt gekeerd oa. dankzij het ALLY nieuws, en de tijd is hier niet aan mijn zijde.
De juni en september puts blijven staan.
De snelheid waarmee dat ALLY nieuws kwam...ofwel zeer lucky van Carvana, ofwel zeer fishy...

De snelheid waarmee dat ALLY nieuws kwam...ofwel zeer lucky van Carvana, ofwel zeer fishy...

Blijkbaar wordt die master agreement elk jaar rond deze tijd (begin januari) heronderhandeld. Dus zo gek is dat niet.
Het is niet ondenkbaar dat Hindeburg bewust hun rapport publiceerde rond deze tijd, net om de finale onderhandelingen met ALLY onder druk te zetten en zo hun shortpositie te stuwen.

Nu goed, de verlenging van de overeenkomst met ALLY betekent op zich weinig. Men spreekt van "up to" 4 miljard aan loans. Ik zie nergens een minimumafname vermeld staan. De SEC filing mbt overeenkomst is ook stevig gecensureerd voor het publiek. Het is dus onmogelijk om te achterhalen wat de echte deal terms zijn.

Duidelijk is wel dat de Hinderburg beschuldigingen niet voldoende waren om de hele boel te vertragen, laat staan om de overeenkomst op te blazen. Dus ik begrijp dat de koers tijdelijk positief reageert. Ook de positieve adviezen van oa. JPM en RBC helpen niet.

We zullen nog wat extra geduld moeten hebben vooraleer de boel echt naar beneden dondert. Mogelijks zelfs tot de US economie vertraagt en/of er een liquidity crunch komt die de (auto) ABS markt dichtknijpt.

En... ook Apple toegevoegd aan de intussen vrij lange lijst van downside bets.
Beperkt tot 1 put momenteel: Dec'26 $280P voor ongeveer $43.

Al 3 jaar amper tot geen groei met een koers die meer dan 40% is opgelopen. Hoogste P/S ooit. Ik geloof niet dat Apple Intelligence opeens een mega refresh cycle gaat triggeren in 2025. China blijft ook slabakken en lokale merken krijgen steeds meer de voorkeur.

Miljaardeju, ik begon net te twijfelen om short af te bouwen en komt er hier support voor.

Ik kan zelf ook echt weinig positief zien aan Apple:
- Stevige stijging achter de rug (obv wat eigenlijk?) - dit geeft in mijn ogen een mooie (negatieve) margin of safety
- Buffett heeft veel lager dan vandaag verkocht
- Prijzen stijgen al elk jaar terwijl hun product niet elke keer significant beter wordt. Met andere woorden, ik geloof niet dat men IPhones nog duurder kan maken
- Ideaal aandeel voor de Chinezen om maatregelen op te nemen (aangezien ze zelf genoeg merken hebben, Apple productie al deels aan het shiften is naar India en ze hun kunnen schuiven onder de mat van “security measure” (zoals Trump doet met Tencent).
- Nieuwe producten lijken me ook ver weg en laatste producten zijn allemaal geen “nieuwe iPhones”

Beetje populistische post en mijn positie is voornamelijk intuïtief, maar wat Apple verkopen en ermee lagere PE aandelen kopen lijkt mij niet extreem dom.

Drill, baby, drill.

$OXY 💎
🚀
Die vrijgeleide om in Amerikaanse wateren te kunnen drillen, heeft dat zoveel voordeel voor OXY? Meer olievelden die beschikbaar komen terwijl ze zelf net vrij zwaar gedokt hebben voor de CrownRock velden? Concurrenten die beter gepositioneerd zijn voor offshore projecten? Algemeen meer productie en dus magere olieprijs? In ieder geval wel een heel land dat langer structureel olie zal nodig hebben de komende jaren, wat algemeen wel goed zou moeten zijn voor OXY. En mogelijks ook importtarieven op buitenlandse energie om de prijzen te stutten?

Oh ja nog deze belofte van Trump:
"de energiekosten zullen veel lager worden. Ze zullen tot een heel laag niveau worden teruggebracht.”

Die vrijgeleide om in Amerikaanse wateren te kunnen drillen, heeft dat zoveel voordeel voor OXY? Meer olievelden die beschikbaar komen terwijl ze zelf net vrij zwaar gedokt hebben voor de CrownRock velden? Concurrenten die beter gepositioneerd zijn voor offshore projecten? Algemeen meer productie en dus magere olieprijs? In ieder geval wel een heel land dat langer structureel olie zal nodig hebben de komende jaren, wat algemeen wel goed zou moeten zijn voor OXY. En mogelijks ook importtarieven op buitenlandse energie om de prijzen te stutten?

Oh ja nog deze belofte van Trump:
"de energiekosten zullen veel lager worden. Ze zullen tot een heel laag niveau worden teruggebracht.”
De markt blijkt unaniem akkoord dat het -voorlopig- geen probleem is. Zoals je aangeeft is het een balans van voor- en nadelen. De relatief lage olieprijzen zijn grotendeels ingecalculeerd. Deregulatie en America-first zal zorgen voor lagere operationele kosten en toename van de vraag. Ik vermoed dat stabielere marktomstandigheden vertrouwen geven met dito koersresultaat.

Voor mij is het geen long-term play maar ik heb stevig ingekocht op de recente dip. Met een Trump als president is het short-term een no-brainer.

Non event op CES met een saaie presentatie, wat steken naar Tesla en Waymo, geen nieuwe deals aangekondigd, temidden van een rode beursdag met hoge short interest. Heb het meegegeven als risico hierboven wat er dan zou gebeuren.

Ik lig er niet van wakker op LT, er is niks substantieel veranderd maar de KT catalyst is er niet gekomen neen. Int vervolg dan ook je raketjes plaatsen als het wel juist is hé

Startpositie NXT gekocht.

Beaten down tezamen met alle solar namen, maar dit is gewoon een fundamenteel sterk bedrijf.

8% FCF yield, 10% groei, hoge margins, grote backlog van orders en technische uptrend.

SL 36,5 just in case het negatieve sentiment rond solar een nieuwe boost krijgt.
🚀

Terug
Bovenaan