Kleine Beursfeiten

Hier vraagt MSTR toch om problemen op lange termijn? Ze geven een 24 miljard USD in convertible debt uit (tegen 0% interest) om nog meer btc te kopen. In termen van interestlast is die debt geen dreiging voor hun, maar als btc sterk daalt tegen de maturity weet ik niet hoe ze dat gaan herfinanciëren.

Daar zeg je het perfect hé: "als btc sterk daalt tegen maturity".
Die schuld staat allemaal tegen '29-'30, dan zijn we al een volgende halveringscyclus gepasseerd.
De kans dat BTC dan lager staat als nu, lijkt me klein... tenzij BTC echt faalt om iets te worden maar goed dan stuikt sowieso heel de MSTR thesis ineen.

Ik zit volledig in het kamp van correctie incoming hoor. De FED heeft nodeloos een uitstekende economie liggen oppompen met rate cuts waardoor de ballon alleen maar groter is geworden middenin het inflatiespook dat lang niet verdwenen is. En binnenkort wordt die ballon doorgegeven aan de meest onvoorspelbare president ooit. Ik denk alleen dat dit niet het nekshot is, Powell heeft alleen maar herhaald dat de economie er goed voor staat. De moment dat er daar concrete tegensignalen zijn en/of Trump doet idiote dingen, dan zie ik het wel ploffen ja.
Dit argument (of varianten erop) gaan al rond sinds 2015, zeker sinds het einde van covid zitten die US valuations op topniveaus (met af en toe een korstondige correctie). Ik zie het onder Trump net niet ontploffen, die gaat veel sneller ingrijpen als de beurskoersen dalen dan een Harris/Biden dat zou doen.
Een black swan event kan altijd komen natuurlijk, dat kan je niet voorzien, maar de kost om aan de zijlijnen te gaan zitten is groot.

Dat zie ik niet meer gebeuren.
Een dip naar 80K kan altijd, gewoon al door enkele whales die de longs uit de markt willen liquideren.

Blijkbaar zouden ze pas echt in de problemen komen (dus geforceerd moeten verkopen) wanneer BTC naar 16500$ zakt, wat mij de komende jaren zeer onwaarschijnlijk lijkt.
MSTR zou voor 7 miljard aan leningen hebben, maar op welke termijn moeten die dat dan terugbetalen?

Laatst bewerkt:
Daar zeg je het perfect hé: "als btc sterk daalt tegen maturity".
Die schuld staat allemaal tegen '29-'30, dan zijn we al een volgende halveringscyclus gepasseerd.
De kans dat BTC dan lager staat als nu, lijkt me klein... tenzij BTC echt faalt om iets te worden maar goed dan stuikt sowieso heel de MSTR thesis ineen.
Er is wel een fundamenteel verschil tussen BTC kopen met je cash (of een beetje debt) en massaal debt uitgeven om nog meer BTC te kopen.
Zou jij je kredietkaarten gaan maxen of een lening op je huis nemen om all in te gaan op BTC? En vooral het feit dat ze het tegen 0% doen laat ze toe om grote bedragen schuld uit te geven.

Er is wel een fundamenteel verschil tussen BTC kopen met je cash (of een beetje debt) en massaal debt uitgeven om nog meer BTC te kopen.
Zou jij je kredietkaarten gaan maxen of een lening op je huis nemen om all in te gaan op BTC? En vooral het feit dat ze het tegen 0% doen laat ze toe om grote bedragen schuld uit te geven.
Ja klopt en dit is een dubbelzijdig zwaard.

Maar als ik 0% rente moet betalen op marge zou ik er toch stevig gebruik van maken...

Mijn originele positie was 15%, deze is ondertussen opgelopen naar 40% (gains) en heb ik ook nog eens 10% aan opties gekocht (staan wel negatief momenteel).
Dus 50% positie op dit moment, deze zal ik geleidelijk aan terug brengen doorheen 2025 naar een 5% - 10% (afhankelijk van politiek klimaat rond BTC) positie voor langere termijn.

Mijn originele positie was 15%, deze is ondertussen opgelopen naar 40% (gains) en heb ik ook nog eens 10% aan opties gekocht (staan wel negatief momenteel).
Dat verbaast me niet, die IV ligt torenhoog, je moet MSTR opties verkopen en niet kopen (bijv. covered call of bear put spreads).

Maar als ik 0% rente moet betalen op marge zou ik er toch stevig gebruik van maken...
Ik niet, een beetje mss, maar om nu mijn heel huis in onderpand te geven (zelfs tegen 0% rentekost) zou ik niet doen. Ik snap del logica van de CEO van Microstrategy wel, als het lukt sla je een mega homerun.
Als het mislukt, dan sluit je je business. Maar dat laatste moet hij wss ook doen als BTC in elkaar duikt.

Laatst bewerkt:
Wat Apple aandelen verkocht (short) en voor dezelfde waarde JOE en MSGE gekocht. Idee is om overvalued te verkopen in ruil voor undervalued - geen idee als het een goeie trade gaat zijn, we zullen zien.

Ik volg die hele internationale tak van Proximus niet echt. Ik weet alleen dat ze hiermee een volledig andere koers varen dan bijvoorbeeld KPN die zijn internationale activiteiten net verkocht om zich te focussen op hun thuismarkt.

Midden januari komt BASE dus met een antwoord. Midden januari zijn dan alle budgetmerken de ronde gepasseerd.
Gaat wel pijnlijk zijn in Mechelen. Hun 'bestseller' gaat minimum moeten halveren qua prijs.
(Of hun huidige bestseller wordt totale overkill voor de meeste mensen en vele gaan downsellen naar een lager tarief)

BASE is budget, maar minder budget branded dan Hey! & MV. Ze hebben naast consumenten ook enorm veel KMO's en sommige SME's op die tarieven, die customer base is veel groter dan Mobile Vikings en x-tal keren groter dan Hey! dat totnutoe eerder een flop is. Dus de absolute omzet impact gaat in Mechelen normaal gezien wel groter zijn dan bij de andere 2.

Maar het gevolg bij de prijsaanpassing van Base: dat zijn het soort klanten waar Proximus, Citymesh & Orange hun premiumbrands producten aanbieden. Dus door BASE aan te passen zal er ook een prijsoorlog geninitieerd worden bij de premium brands.

Vroeg of laat zullen de zogenaamde premium brands dus ook volgen hoor. Hier in België zijn onze telecomfacturen jarenlang veel te hoog geweest. En dan komt dé vraag bij Proximus (binnen een jaar of 2 ofzo), eenmaal ze in moeilijk vaarwater komen in hun thuismarkt.
1) Gaan ze knippen in kosten (en volk buiten smijten?) of
2) Herbronnen en die buitenlandse zaken verkopen (eenmaal een nieuwe CEO er is kan de koers snel veranderen)

Als ik jouw was, @Forzaracing zou ik je conviction buy toch niet houden voor de lange termijn. En zeker zien wat de reactie zal zijn van Proximus & Orange na de prijsaanpassing op BASE.

BASE is in mijn ogen een B-brand - enkel Telenet, Orange en Proximus zijn A-brands. Echter, ben ik ook van mening dat Proximus zijn prijsstrategie moet wijzigen (en ook zeker niet op korte termijn - Digi heeft geen convergente coverage). Alleen niet in die mate dat de markt het vandaag inprijst. Mobile only offers zijn gewoon niet relevant. Hey is nu al even actief en krijgt gewoon geen tractie. Natuurlijk heeft men klanten, maar gewoon een heel klein aandeel, niet significant en niet voldoende om de A-brands echt pijn te doen.

Proximus heeft inderdaad nog 2 opties - meer efficiënt worden (door personeel te ontslaan) en internationale tak af te stoten (dat is nu ook wel duidelijk dat dat het plan is). Dat is net een opportuniteit.

Proximus is dus een lange termijn play. Na de periode met hoge CAPEX, na 2028, zal de waarde pas erdoor komen omw hoge cashflow. Die cashflow gaat sowieso geimpacteerd zijn door de value destruction van DIGI (en alle gevolgen daarvan), echter geloof ik er in dat het minder erg is dan de markt vandaag verwacht.

Laatst bewerkt:
MercadoLibre laagste EV/S multiple sinds....2009 (met uitzondering van een paar weken in 2022). Margins tegelijkertijd op recordhoogte.

Koers sinds die 2009: +4.800%. M.a.w geen multiple expansion, puur growth driven.

En nu te koop aan zijn laagste prijs in 15 jaren. No brainer hier.

Zwakte komt vooral door zorgen omtrent de Braziliaanse economie (munt is op een jaar tijd 20% gezakt vs USD). Maar MELI navigeert al >20 jaar (succesvol) doorheen de wispelturige Zuid-Amerikaanse economie.

Grootste positie hier sinds vandaag.

Call me crazy maar ik heb vandaag een put gekocht op de schijnbaar ongenaakbare Costco:
COST P Dec 2026 $780 aan $37.

Op "veilig" gespeeld door heel ver in de tijd te nemen. Tegen dan denk ik dat de stierenmarkt ver afgelopen zal zijn.
Aan 55x de winst en 1,7x de omzet zie ik niet hoe het aandeel tot het moment van de uiteindelijke correctie, nog veel hoger kan. (hoewel sommigen dit ongetwijfeld ook al zeiden toen de multiple de 35, 40, 50x.. oversteeg)

Steengoed bedrijf, maar waardering staat niet meer in verhouding tot de verwachte groei.
We spreken hier tenslotte van een mature retailer (top 5 in de wereld) met een verwachte top-line CAGR van 5 tot max 10% de komende jaren. Het membership/subscription verhaal is uiteraard een plus, maar de enorme premium tov sectorgenoten is niet te verantwoorden.

Een echte bedrijfspecifieke catalyst to the downside zie ik niet op korte termijn. Het wordt dus rekenen op een algemene correctie in de VS om hieraan te verdienen.

---

QUBT gaat de goede richting uit. Koers valt vandaag eindelijk terug. -41%
Hopelijk snel weer zo'n dag, dan kan de dure put (die ik gisteren kocht) toch nog mooi opbrengen op een paar dagen/weken tijd.

Mis ik nu iets? Prijs is toch gecrashed in 2022 en stond toch voor 2020 aan een lagere prijs?

Gaat over de Enterprise Value / Sales multiple.
Zijn 1e zin: "laagste EV/S multiple sinds....2009"

Call me crazy maar ik heb vandaag een put gekocht op de schijnbaar ongenaakbare Costco:
COST P Dec 2026 $780 aan $37.

Op "veilig" gespeeld door heel ver in de tijd te nemen. Tegen dan denk ik dat de stierenmarkt ver afgelopen zal zijn.
Aan 55x de winst en 1,7x de omzet zie ik niet hoe het aandeel tot het moment van de uiteindelijke correctie, nog veel hoger kan. (hoewel sommigen dit ongetwijfeld ook al zeiden toen de multiple de 35, 40, 50x.. oversteeg)

Steengoed bedrijf, maar waardering staat niet meer in verhouding tot de verwachte groei.
We spreken hier tenslotte van een mature retailer (top 5 in de wereld) met een verwachte top-line CAGR van 5 tot max 10% de komende jaren. Het membership/subscription verhaal is uiteraard een plus, maar de enorme premium tov sectorgenoten is niet te verantwoorden.

Een echte bedrijfspecifieke catalyst to the downside zie ik niet op korte termijn. Het wordt dus rekenen op een algemene correctie in de VS om hieraan te verdienen.

---

QUBT gaat de goede richting uit. Koers valt vandaag eindelijk terug. -41%
Hopelijk snel weer zo'n dag, dan kan de dure put (die ik gisteren kocht) toch nog mooi opbrengen op een paar dagen/weken tijd.

Gaat over de Enterprise Value / Sales multiple.
Zijn 1e zin: "laagste EV/S multiple sinds....2009"

Ik had calls verkocht op QUBT (gezien de hoge IV). Heb ze vandaag met mooie winsten kunnen sluiten.

Terug
Bovenaan