Kleine Beursfeiten

Huppakee, kan wat personeelsaandelen aan 81% van de huidige prijs kopen.
Staan dan wel enkele jaren vast, maar dividend is nice + verwacht niet direct dat het bedrijf ineen gaat storten :unsure:

Met onze gemeenschappelijke spaarpot zitten we in een ETF. Plusmin vast maandelijks bedrag beginnen storten in 2022 en de hele rimram staat momenteel op +30%. Aangezien we het geld binnen ongeveer een jaar tot anderhalf jaar willen gebruiken krijg ik steeds meer last van hoogtevrees. Overweeg om de volgende stortingen even op een korte termijnrekening te parkeren en een stoploss rond de 25% in te stellen.

Persoonlijke portfolio niet echt veel winnaars recent, enige wat daar deftig presteert zijn mijn ETF's.

Zowat de halve sector noteert spotgoedkoop.
PVH, Hugo Boss, Burberry, Tapestry, Kering, Crocs, Skechers, sinds kort ook Capri.

Is dat niet heel vroeg? De fun moet nog beginnen.
Natuurlijk wel begrijpelijk als het een heel grote positie was en naked short.

Ik ga in de komende weken en maanden alleszins verder short posities opbouwen in heel dure namen (via puts weliswaar)
Affirm, Upstart, Pacbio, Palantir, Cava, wingstop, Chipotle, Applovin, en vele anderen staan alvast op de watchlist.

Doximity, Lemonade, Guidewire, Samsara en Carvana heb ik al.
Haal Palantir daar maar af aangezien Peter Thiel mee aan de towutjes trekt bij Trump.

Huppakee, kan wat personeelsaandelen aan 81% van de huidige prijs kopen.
Staan dan wel enkele jaren vast, maar dividend is nice + verwacht niet direct dat het bedrijf ineen gaat storten :unsure:

Wel rekening houden met eventuele belasting van die 19%. Geen idee of dat van toepassing is als je de aandelen een paar jaar moet vasthouden.
Ooit een systeem gehad waarbij we als personeel ook aandelen konden kopen met korting, maar die korting werd ~55% belast als ik me goed herinner. In alle andere landen wereldwijd was die belasting peanuts, dus daar was dat nog veel interessanter.

Met onze gemeenschappelijke spaarpot zitten we in een ETF. Plusmin vast maandelijks bedrag beginnen storten in 2022 en de hele rimram staat momenteel op +30%. Aangezien we het geld binnen ongeveer een jaar tot anderhalf jaar willen gebruiken krijg ik steeds meer last van hoogtevrees. Overweeg om de volgende stortingen even op een korte termijnrekening te parkeren en een stoploss rond de 25% in te stellen.

Persoonlijke portfolio niet echt veel winnaars recent, enige wat daar deftig presteert zijn mijn ETF's.
Idem, maar met verschil dat mijn horizon nog heel ver weg ligt.
Toch last van hoogtevrees, laatste maanden weinig bijgestort. Vooral sinds die Japanse duik even schrik gekregen. Maar zie hoeveel hoger het nu alweer staat…
Hoe meer geld op dat ETF komt te staan, hoe minder rationeel ik erover kan nadenken….

Enige rationale die overeind blijft is dat ik steeds indachtig ben dat als die ETF ineen stuikt alles errond eigenlijk ook ineen stuikt.

Indien binnen een jaar het geld al nodig zou ik toch de winsten al verzilveren.

Wel rekening houden met eventuele belasting van die 19%. Geen idee of dat van toepassing is als je de aandelen een paar jaar moet vasthouden.
Ooit een systeem gehad waarbij we als personeel ook aandelen konden kopen met korting, maar die korting werd ~55% belast als ik me goed herinner. In alle andere landen wereldwijd was die belasting peanuts, dus daar was dat nog veel interessanter.
Bij ons dit jaar hadden we 30% korting en de eerste 20% was niet belast maar de overige 10% was wel onderworpen aan sociale zekerheidsbijdrage en bedrijfsvoorheffing.

Alles verkopen - je horizon is veel te kort. Je hebt een mooie meerwaarde (voorlopig nog onbelast - volgend jaar wss niet meer).

Je kan ondertussen je geld nog iets laten opbrengen op een termijnrekening of dergelijke.

Edit: niet helemaal juist geïnterpreteerd, maar toch zelfde advies - verkopen ;)

Ik vermoed op zoek naar huis ofzo?

Alles verkopen en via uw bank in termijndeposito steken (3 maanden ofzo).
Indien je huis koopt moet je rekenen dat je bij uw compromis meestal 5 of 10% moet betalen als voorbetaling. dus als je huis van 500K denkt te kopen, best zorgen dat je op zeer korte termijn aan 50K kan geraken.
De rest van uw geld raad ik dan aan om in 3 maanden (of korter) deposito's te steken, of gewoon op een spaarrekening te laten.

Als je zekerder bent van uw termijn van 1/1.5 jaar kan je ook overwegen om uw geld in 6M/9M/12M deposito's te steken.

Nee, we zijn (gelukkig) al lang huiseigenaar. Dit is eerder ons 'foliekesfonds' of hoe je het ook wil noemen. Volgend jaar willen we er een camionette/van mee kopen. Op zich staat of valt die aankoop niet met de prestaties van de ETF omdat we elk apart meer dan genoeg reserves hebben om het te betalen, maar gezien de korte horizon koester ik de winst en zou een beurscrash wel pijnlijk zijn.

Ik heb ook mijn eigen investeringen waar de horizon veel langer is en waar ik geen intentie heb om te verkopen, wat de beurs ook doet (maar waar het psychologisch wel moeilijk wordt om elke maand te blijven bijkopen voor het stuk ETF).

Ik ben lang van plan geweest om onze gemeenschappelijke investeringen gewoon over te kopen als het moment daar zou zijn: onze ETF's gewoon laten staan en mijn cash gebruiken om de aandelen 'over te kopen', een soort lump sum investering in ETF voor mij dus. Maar gezien het huidige prijsniveau zie ik een lump sum investering echt niet zitten momenteel.

Als ik de beurskoers van XFAB en Melexis van de laatste jaren over elkaar leg, valt mij op dat XFAB dieper/feller doorzakt dan Melexis, maar ook feller herstelt. Uiteindelijk komen ze dan weer ongeveer op hetzelfde uit. Wel heeft Melexis ook nog een mooi dividend extra. Melexis inderdaad beter op lange termijn, maar nu na de stevige daling van beiden misschien dat XFAB meer kan profiteren van een upswing 🤔.
@FernandoFreecashflow : de vraag omtrent Melexis en XFAB was eigenlijk een strikvraag om te kijken of meester Fernando goed bij de les is.

Hoe verwacht men eigenlijk dat een mens in cash kan blijven zitten als er zich altijd maar koopjes voordoen!

NOVO staat bijna aan dezelfde prijs als begin dit jaar 😪

Tubize -8% en UCB 6.8% door aanstelling van Kennedy als minister van Volksgezondheid.

Reactie lijkt me toch iets te overdreven

Argenx ook zwaar in de min.

Wat een absolute idioot die (opnieuw) naar voor wordt geschoven door Trump. :sarcastic: Jezus christ. De peutertuin staat nu aan het roer van dé belangrijkste inkomstenmarkt voor de biotech en farma. Een dergelijke negatieve reactie lijkt me dus zeker niet overdreven. Laat ons hopen dat het allemaal nog zal meevallen maar met zulke clowns is elke zekerheid weg. En laat dat nu uitgerekend zijn wat bedrijven nodig hebben.

Terug
Bovenaan