Kleine Beursfeiten

als kappers erover praten is het volgens mij net voor de bubbel gaat exploderen :wink: -> is basically nog altijd een pyramid scheme hé -> zodra de aanvoer stopt van zotten die dit willen kopen en de verkoopgolf start dan kan het feestje snel gedaan zijn. Zeker als er mensen met geleend geld inzitten die verplicht worden te verkopen.

Er is niks onderliggende waarde dus kan perfect naar $0 gaan... of negatief zelfs :thinking:
Dat kan je van alles zeggen natuurlijk, want geld is as such ook op basis van vertrouwen: stel je voor dat morgen niemand meer de pound sterling zou aanvaarden.

Dat gezegd zijnde voel ik mij ook comfortabeler dat mijn geld zit in bedrijven met assets en bepaalde winstgevendheid, maar dat zegt meer iets over mijn risicobereidheid en de enige waarheid uit de literatuur is dat een hogere risicobereidheid aanleiding geeft tot een hogere premie.

Er zit 24% short op JET https://shortsell.nl/short/JustEatTakeaway/90/archived
Verkoop blijkbaar maar aan 650 miljoen $. Wel niet al te veel. Zal dus afwachten worden naar koersreactie.
dit is wel héél weinig geld:

Grubhub wordt verkocht, inclusief 500 miljoen dollar aan uitstaande leningen. De opbrengst van de transactie zal voor Just Eat circa 50 miljoen dollar zijn.

En 500 miljoen schuld kwijt
Blijft weinig geld voor iets waar je 6 of 7 miljard voor betaald hebt, langs de andere kant zijn ze er wel eindelijk vanaf dus dit zou sowieso positief moeten zijn voor de koers. De vraag is gewoon, hoe hard gaat het stijgen vandaag?

Ik heb geen cash voorhanden momenteel dus zelfs als de koers "raar" doet vandaag blijf ik rustig toekijken :wink:
Ik zal duimen voor jou!

1) orange en telenet hebben al een wholesales fiber agreement in Wallonië (met voo heeft orange fiber daar gekocht).
2) 4de speler gaat enorm effect hebben op de (b2c) prijzen. Wees maar zeker dat niet alleen Digi maar ook de concurrenten klaar staan om dicht bij de Digi prijzen te komen. Als dat gebeurt, is dat instant omzetverlies voor alle spelers.

Dan gaan die investmentcase voor fiber toch opnieuw bekeken moeten worden.

Ik zou zeker nog even wachten. Eenmaal de prijzen bekend zijn komt er sowieso een klap.

FYI, de prijzen van Digi in Spanje.
Dat is 15€ voor 30gb op uw gsm en fiber (300mbps) thuis. . En 16€ voor 60gb + fiber. Dat is op hun eigen fiber wel, maar ik zie hun camionetjes al dagelijks rondrijden hier in Bxl

Proximus vraagt 55€ (en na 3 maand 70€/m) voor 15gb op uw gsm en 100mbps.
Zelfs als Digi het dubbele vraagt, 30€/m gaat Proximus bloeden.

Bedankt voor je reactie - uiteraard terechte punten. Wel nog enkele toevoegingen:
- VOO is ook COAX (zelfde als Telenet, Fiber voor een deel in hun netwerk maar huizen zijn aangesloten op COAX - als je de shift van Telenet ziet naar Fiber; dan is dat ook iets dat OBE ooit moet gaan doen).
- 4de speler is uiteraard de grootste known unknown maar mij lijkt het dat de markt hier te negatief is (delen jouw visie). DIGI is uiteraard een prijsspeler maar gaat nog jarenlang hun netwerk moeten uitrollen - ze hebben vandaag zo goed als niks, niet op mobiel en niet op fix. Ze gaan het Proximus netwerk gebruiken op mobiel om te starten, dus wholesale revenues gaan impact kunnen afzwakken (itt impact op OBE of TLNT). Daarnaast mogen we de consument zelf niet vergeten, want hoe prijsgevoelig zijn de Belgen? Ik schat ons eigenlijk vrij conservatief in. Als ik met vrienden spreek (die totaal niks weten van Telecom) dan willen ze gewoon iets dat werkt. En als het vandaag werkt, dan vergeten ze het gewoon. Dus DIGI kan wel afkomen met goedkope prijzen maar de transitie zal langzaam zijn (1) door beperkt (convergent; mobiel + fix) netwerk en (2) door de consument connectiviteit cruciaal is en geen risico’s willen nemen voor paar tientallen euro’s verschil (toch niet op KT, zolang Digi geen wijdverspreide naam is).

Ik liet overlaatst DIGI vallen tegen mijn kapper (gast van 35 die geen technologie leek is). Hij wist niet eens wie het was of wat ze gingen doen.

En dan mijn laatste argument, weer over consument, er zijn vandaag al goedkopere alternatieven, zowel convergent als enkel mobiel. Ik denk aan Scarlet of MV of Hey Telecom (Orange), en toch zijn operationele resultaten van Proximus nog steeds sterk en is Hey Telecom nog voor velen onbekend.

Lang verhaal kort, we weten het niet, maar zijn investeerders niet vaak veel te negatief?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie - uiteraard terechte punten. Wel nog enkele toevoegingen:
- VOO is ook COAX (zelfde als Telenet, Fiber voor een deel in hun netwerk maar huizen zijn aangesloten op COAX - als je de shift van Telenet ziet naar Fiber; dan is dat ook iets dat OBE ooit moet gaan doen).
Meeste van wat in de grond steek is fiber bij alle providers hé. De last mile bij TNT & O is inderdaad coax.
Grootste lange termijn voordeel van alles op fiber te hebben is dat dat minder energie verbruikt. Dus op heel lange termijn is dat een kostenvoordeel bij Px. Maar daartegenover staat dat je enorme investeringen moet doen om dat overal te trekken (letterlijk ook bij de boer in zichen-zussen-bolder gezien onze staat dat zo wil). Is de gemiddelde consument bij TNT of Orange vandaag ontevreden omdat hij coax heeft? Ik denk het niet.
- 4de speler is uiteraard de grootste known unknown maar mij lijkt het dat de markt hier te negatief is (delen jouw visie). DIGI is uiteraard een prijsspeler maar gaat nog jarenlang hun netwerk moeten uitrollen - ze hebben vandaag zo goed als niks, niet op mobiel en niet op fix. Ze gaan het Proximus netwerk gebruiken op mobiel om te starten, dus wholesale revenues gaan impact kunnen afzwakken (itt impact op OBE of TLNT). Daarnaast mogen we de consument zelf niet vergeten, want hoe prijsgevoelig zijn de Belgen? Ik schat ons eigenlijk vrij conservatief in. Als ik met vrienden spreek (die totaal niks weten van Telecom) dan willen ze gewoon iets dat werkt. En als het vandaag werkt, dan vergeten ze het gewoon. Dus DIGI kan wel afkomen met goedkope prijzen maar de transitie zal langzaam zijn (1) door beperkt (convergent; mobiel + fix) netwerk en (2) door de consument connectiviteit cruciaal is en geen risico’s willen nemen voor paar tientallen euro’s verschil (toch niet op KT, zolang Digi geen wijdverspreide naam is).

Ik liet overlaatst DIGI vallen tegen mijn kapper (gast van 35 die geen technologie leek is). Hij wist niet eens wie het was of wat ze gingen doen.

En dan mijn laatste argument, weer over consument, er zijn vandaag al goedkopere alternatieven, zowel convergent als enkel mobiel. Ik denk aan Scarlet of MV of Hey Telecom (Orange), en toch zijn operationele resultaten van Proximus nog steeds sterk en is Hey Telecom nog voor velen onbekend.

Lang verhaal kort, we weten het niet, maar zijn investeerders niet vaak veel te negatief?
Volgens mij zijn investeerders bipolair. Bij momenten overoptimistisch & bij momenten veel te negatief.

Mobiel kopen ze inderdaad wholesales bij Px. Dus inderdaad alle terabytes gaan hun wat geld opleveren, maar dat is een schrale troost. Want mijn punt (en daar heb je niet echt op gereageerd): ik verwacht dat de grote 3 als reactie hun bundels zullen moeten herprijzen.
Als één van de 3 telecoms hun prijzen gaat verlagen, gaat er een kettingreactie komen. Eenmaal de prijsoorlog in gang is, hoeven klanten niet eens te switchen naar DIGI. Digi is gewoon het vuur aan de lont.
En dan hoeft je kapper niets van Digi te kennen om toch te genieten van lagere tarieven.

Meeste van wat in de grond steek is fiber bij alle providers hé. De last mile bij TNT & O is inderdaad coax.
Grootste lange termijn voordeel van alles op fiber te hebben is dat dat minder energie verbruikt. Dus op heel lange termijn is dat een kostenvoordeel bij Px. Maar daartegenover staat dat je enorme investeringen moet doen om dat overal te trekken (letterlijk ook bij de boer in zichen-zussen-bolder gezien onze staat dat zo wil). Is de gemiddelde consument bij TNT of Orange vandaag ontevreden omdat hij coax heeft? Ik denk het niet.

Volgens mij zijn investeerders bipolair. Bij momenten overoptimistisch & bij momenten veel te negatief.

Mobiel kopen ze inderdaad wholesales bij Px. Dus inderdaad alle terabytes gaan hun wat geld opleveren, maar dat is een schrale troost. Want mijn punt (en daar heb je niet echt op gereageerd): ik verwacht dat de grote 3 als reactie hun bundels zullen moeten herprijzen.
Als één van de 3 telecoms hun prijzen gaat verlagen, gaat er een kettingreactie komen. Eenmaal de prijsoorlog in gang is, hoeven klanten niet eens te switchen naar DIGI. Digi is gewoon het vuur aan de lont.
En dan hoeft je kapper niets van Digi te kennen om toch te genieten van lagere tarieven.

Ik heb wel gereageerd op dat punt van bundels herprijzen, meer bepaald heb ik gezegd dat er vandaag al veel scherpere prijzen op de markt zijn. Kijk naar Hey Telecom bijvoorbeeld, maar ook naar interne merken zoals Scarlet en MV. Deze bieden allemaal lagere prijzen aan, maar toch is er geen vlucht naar deze operatoren. Ik zeg dus helemaal niet dat er geen concurrentie bij komt maar wel dat de impact misschien niet zo negatief zal zijn als de markt verwacht. Dankzij de conservatievere Belg die blij is met werkende oplossing vs onbekend terrein (zie ook de Belgen die actief overstappen van energieleverancier of die gas en elektriciteit bij aparte leveranciers nemen - we zijn daar gewoon niet zo goed in). Daarbij komt ook nog eens dat Digi vandaag geen assets heeft, dus extreem lage prijzen op slechts x% van het grondgebied zal Proximus al zeker weinig pijn doen (dit zal inderdaad jaarlijks toenemen, maar dan komt het punt van hierboven weer ter sprake). Maar daar wens ik hun alle succes mee in België. Want we kennen allemaal onze bureaucratie 🤣

Daarnaast is er geen enkele verplichting om iedereen op fiber aan te sluiten. Proximus gaat dus zelf bepalen wie ze wel en niet aansluiten. Daarnaast is samenwerking met Wyre net opgezet om dekkingsgraad toch te kunnen vergroten in combinatie met lagere Capex en hogere gebruiksgraad van eigen assets. Voor gebieden die niet op fiber worden aangesloten kunnen er alternatieven worden bekeken (gesubsidieerde fiber zoals in Duitstalig gebied, FWA of COAX).

Opnieuw, ik hoef hier niemand te overtuigen van een bepaald bedrijf. Maar ik ben persoonlijk van mening dat P/E van 4,5 wel interessant zou kunnen zijn. Zelfs als die earnings halveren in de toekomst omwille van meer concurrentie. Ik hou ook geen rekening met positieve earningsimpact van COAX naar Fiber migraties.

Laatst bewerkt:
Opnieuw, ik hoef hier niemand te overtuigen van een bepaald bedrijf. Maar ik ben persoonlijk van mening dat P/E van 4,5 wel interessant zou kunnen zijn. Zelfs als die earnings halveren in de toekomst omwille van meer concurrentie. Ik hou ook geen rekening met positieve earningsimpact van COAX naar Fiber migraties.

Als je ver (paar jaar) in de toekomst kijkt - wanneer de fiber kosten zijn verdwenen, bij 80-100% van de inkomsten van vandaag- wat gebeurd er dan met het dividend op basis van de koers van vandaag?

Ik veronderstel hier wel dat er niet nog eens een investering van die orde -grootte van toepassing zal zijn binnen 2-3 jaar.

Als je ver (paar jaar) in de toekomst kijkt - wanneer de fiber kosten zijn verdwenen, bij 80-100% van de inkomsten van vandaag- wat gebeurd er dan met het dividend op basis van de koers van vandaag?

Ik veronderstel hier wel dat er niet nog eens een investering van die orde -grootte van toepassing zal zijn binnen 2-3 jaar.

Nu dekken ze het dividend niet met operationele cashflow. Ze lenen dus geld voor uitbouw maar daardoor kunnen ze dividend dus voldoen.

Mijn inschatting is dat als grootste CAPEX achter de rug is (2028 schat ik), dat men dividend van rond 0,8-1 EUR kan betalen.

Heb ook een conservatievere schatting gemaakt door revenues te laten zakken met 20% en kosten constant te houden en in dat scenario is 0,6 EUR dividend mogelijk (9,5% yield).

Alles hangt af van de 4de speler, hoe agressief hun offers zijn, hoe snel ze het netwerk kunnen bouwen en hoe het aanslaat bij de consument! Als domestic revenues plots 50% zouden zakken, dan is er een probleem 🤣

Laatst bewerkt:
Aaand it's gone.....
Zeer sterke earnings en AH + 15% :help::help::headshake::headshake::cry::cry:
Moet wel zeggen dat bij een normalere waardering deze cijfers +25-30% materiaal zouden geweest zijn imo, dus bewijst wel dat er toch al heel wat verwahctingen ingeprijsd waren... Een mens moet zich aan iets optrekken..

Ga short positie voorlopig wel aanhouden, want hoe ze dit nog gaan toppen...
Gekke gekke markt.

De markt gaat er al van uit dat dit het nieuwe Chipotle (80 miljard MC) wordt.
Dat is niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.

Trouwens Chipotle heeft ondanks zijn steile groeicurve en consistent dure waardering nooit (toch niet de laatste 15 jaar) aan een P/S van 20 genoteerd.

Ik krijg goesting om CAVA, Wingstop (10 miljard dollar cap voor een half miljard aan revenue) en zelfs Chipotle (50+ P/E voor een matuur bedrijf) te shorten via puts.
Bij de minste teken van een US recessie zakken die aandelen als een pudding in elkaar.

Andere grote spelers zoals Wendy’s, Jack, Papa Johns, etc. zijn max 5 miljard waard ondanks duizenden locaties en miljarden in omzet. Dominos is 15 miljard waard maar draait 4-5 miljard omzet.
CAVA heeft weliswaar een netto cashpositie en hogere marges dan de Wendy’s van deze wereld, maar om daar 20 miljard (20x omzet) voor te betalen…

Hoe ziet jouw “short” eruit? 2025 puts? En welke broker?

Is hier iemand thuis in omvormers en zonnepanelen? SMA is YTD enorm afgestraft (-77%) maar staat als merk wel bekend als dé referentie voor kwaliteit qua omvormers. Ik heb meerdere vrienden in die sector en die zweren bij SMA. De earnings zijn morgen maar ik ken er niet genoeg van.

goh, uiteindelijk staan ze nu op €13 maar op dezelfde hoogte als in oktober of in augustus, toch niet de zotte stijging die ik gedacht had.

denk dat die €20 er voorlopig niet snel aan zit te komen?
Nog niet direct nee. Heb het zekere voor het onzekere genomen en de helft aan 13,52€ verkocht. De andere helft hou ik voor een eventuele verdere stijging de komende weken of maanden.

Bntx die de volle rechten opkoopt van zijn BNT327 (longkanker/borstkanker/..) door het hele bedrijf op te kopen. Er is dan toch wel echt heel veel vertrouwen.

Terug
Bovenaan