Kleine Beursfeiten

Heb geen cash, maar zou ook niet kopen moest ik cash hebben denk ik.

Kan zijn dat de winst nog verder terugvalt. Dan gaat ROIC <10%
Zelfs aan hoge buyback en dividend zou het rendement eigenlijk niet meer aantrekkelijk zijn.
Vanuit zo een worst case scenario vind ik het niet interessant om te kopen.
Zoals ik het lees verwacht je dus nog een sterke daling van de aandelenprijs?

Zou je nu niet bijkopen of heb je ook je bestaande positie verkocht?
Maanden geleden al verkocht.

Zoals ik het lees verwacht je dus nog een sterke daling van de aandelenprijs?
Dat is onvoorspelbaar.
Ik verwacht vooral geen rendement gbebaseerd op fundamentals.

Zoals ik het zie kan het zijn dat de huidige prijs al 8-10 p/e fwd is.
Dat ze geen omzetgroei of margegroei gaan hebben in de toekomst en het maximumrendement dus 10-12% is zonder multiple expansion/compression.

Maanden geleden al verkocht.

Dat is onvoorspelbaar.

Dat ze geen omzetgroei of margegroei gaan hebben in de toekomst en het maximumrendement dus 10-12% is zonder multiple expansion/compression.
10-12% is op zich toch ok?

Halleluja, mijn broek zakt af van verbazing!

Het zoveelste aandeel dat je hier meermaals besproken hebt (tot vorige maand toe) blijkt na een grote daling zogezegd al verkocht te zijn, de verrassing zeg! 😄
Lijkt mij ook raar: heel enthousiast als ze heel hoog staan, gedeprimeerd als ze laag staan. Weet ook niet wat ik eruit moet afleiden 🤔.

Vice president van Berkshire verkoopt meer dan de helft van zijn Berkshire aandelen aan 463.
Redelijk opmerkelijk want dat gebeurt eigenlijk nooit bij die directors.

Ofwel stopt hij bijna, of ziet een bui hangen.
https://www.ft.com/content/16b5a89e-0112-4059-bb76-a97e851edad8

Ik weet niet wat mij het meeste verbaasd, dat Jain de helft van zijn holding in Berkhsire verkoopt of dat die helft "maar" 139 m$ waar is. Ik dacht eerlijkgezegd dat er nog een nul achter moest komen voor iemand die al zo lang bij Berkshire zit.

Begrijp eigenlijk niet wat je bedoelt? Ik verkocht Stellantis aan 26,99€ en heb nu een eerste aankoop terug gedaan 🤔.
Ik bedoel hier een aankoop/entry van een aandeel komen melden en dan als iemand je aanspreekt op de daling van het aandeel melden dat je er al uitgestapt was. Ik had het niet over Stellantis.

Halleluja, mijn broek zakt af van verbazing!

Het zoveelste aandeel dat je hier meermaals besproken hebt (tot vorige maand toe) blijkt na een grote daling zogezegd al verkocht te zijn, de verrassing zeg! 😄
Ik heb maanden geleden mijn pf gepost.
Iedereen kon zien dat het er niet meer in zat.

Dit forum is geen fucking dagboek lol
En mijn mensen zouden beter hun eigen mening vormen dan een goeroe of forum member volgen.

Blijkbaar STLA 6 juni verkocht.
Daarmee ANX.L gekocht, en deel cash gelaten (uiteindelijk XFAB mee bijgekocht).

Laatst bewerkt:
Dit forum is geen fucking dagboek lol
En mijn mensen zouden beter hun eigen mening vormen dan een goeroe of forum member volgen.
Mja, elke keer hetzelfde, het gaat niet over 'jou volgen'.

Als je meerdere keren de bull case presenteert, zijn mensen misschien ook wel geïnteresseerd wanneer die bull case volgens jou gebroken is en waarom.

Mja, elke keer hetzelfde, het gaat niet over 'jou volgen'.

Als je meerdere keren de bull case presenteert, zijn mensen misschien ook wel geïnteresseerd wanneer die bull case volgens jou gebroken is en waarom.
Inderdaad. Wat is het verschil tussen Stellantis begin dit jaar en nu (buiten de goedkopere prijs om het te verkrijgen)? Waarom geen omzetgroei of margegroei naar de toekomst toe?…

Pas op: er kan intussentijd inderdaad veel veranderd zijn, maar is dat mogelijk ook een gedeelte te verklaren door een veranderde perceptie? Niet een verandering in realiteit? Los daarvan wel altijd mooi dat je zo’n mooie analyses geeft 👍.

Hieronder het verschil in sentiment juist voor de top en vervolgens mogelijk rond de bodem:
Wat analisten ook mishebben in deze sector, en nu al 2 jaar mishebben, is dat de autosector niet aan het stilvallen is. Al 2 jaar maken die zichzelf wijs dat autosales gaan vertragen, of zelfs aan het vertragen zijn volgens sommigen. Maar de realiteit is dat de verkoop maand na maand omhoog gaat, omdat er met covid een pak minder wagens verkocht zijn (door supply chain issues, chip tekorten). Er is dus nog altijd heel wat pent-up demand en autosales hebben nog een eind te gaan ov

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Wat is het verschil tussen Stellantis begin dit jaar en nu (buiten de goedkopere prijs om het te verkrijgen)? Waarom geen omzetgroei of margegroei naar de toekomst toe?…

Pas op: er kan intussentijd inderdaad veel veranderd zijn, maar is dat mogelijk ook een gedeelte te verklaren door een veranderde perceptie? Niet een verandering in realiteit? Los daarvan wel altijd mooi dat je zo’n mooie analyses geeft 👍.

Hieronder het verschil in sentiment juist voor de top en vervolgens mogelijk rond de bodem:

Chinese wagens gaan onvermijdelijk de wereld flooden. Ze gaan in China richting enorme overproductie van enorm goedkope kwalitatieve wagens.
De concurrentie zal moordend zijn. Dat zegt Stellantis CEO zelf ook vaker en vaker.
Stellantis marktaandeel blijft krimpen. Hun 3rd engine "middle east, LatAm" gaat des te hard geraakt worden door goedkopere Chinese wagens.

Stellantis blijft de sterkste balans hebben, maar de marges gaan terug krimpen naar pre-covid, pre-supply chain problemen.
Ze hebben ook hun dealer netwerk niet goed behandeld en wellicht teveel marge gesqueezed toen ze konden.
Ze zitten ook met inventory bij dealers die een pak hoger ligt dan concurrentie, en ze hebben daar een pak te laat op gereageerd. Dus execution lijkt verslechterd.
CEO heeft deze dingen ook toegegeven. Maar dit had niet mogen gebeuren of zover mogen komen.

Als je dan naar slechte scenarios kijkt dan eindigt Stellantis aan 10% roic met 90% payout&buyback ratio.
Dan kom je uit op dus 10-12% rendement aan huidige prijs. Voor mij niet voldoende.

Met hun enorme net cash berg gaan ze wel in een positie komen waarin ze een andere (grote) automaker zouden kunnen kopen/mergen voor meer schaalvoordeel (is heel belangrijk in automarkers).

Automarkt en EV markt gaan wellicht niet krimpen, maar de marges wel tegenover de record marges de voorbije jaren.
Autosales gaan dus nog goed blijven, dat verandert niet.
Met rates die naar beneden gaan zal htet ook eerder gunstig zijn voor autoverkoop.

Die chinese wagens gaan ze volgens mij wel moeilijkheden geven op indirecte manieren. Het zou me logisch lijken iig om de eigen constructeurs te helpen en tegelijk ‘aan het milieu te denken’.

Goed zo Stellantis, light those profits on fire.
In China EV's dan nog wel.
Deze zal ik kunnen quoten binnen x jaar, wanneer ze die stake mogen afwaarderen tot een ronde 0 (nul).

joker_dark_knight_3173687b.jpg

Brutal price war in EV's?
Maar... maar... wat gaat dat betekenen voor marges en profits van Tesla en andere automakers die net vol naar EV's switchten?
Zou dat lucht blijken?
Zullen de gigantische capex van de laatste jaren dan misschien niet terugverdiend worden, en was de corona-periode pricing een one-time lucky periode?
Was dit voorspelbaar?

Dat noem ik nu eens een mysterie dat waarlijk niemand kan oplossen zonder glazen bol.

Alé, dan mogen we uiteindelijk concluderen dat het mysterie nu miraculeus opgelost blijkt te zijn.

Ik blijf toch echt benieuwd naar de impact van Chinese EVs op de EU & US markt.

- Wat met de impact van importtarieven in de US en ESG impacten van EU - blijven Chinese EVs na die impacten nog competitief qua prijs?
- Wat met de gemiddelde consument - een wagen is voor de meerderheid een grote uitgave, iets waar men dus zekerheid over wilt. Wanneer zullen Chinese merken voldoende credibiliteit hebben opgebouwd? Want zelfs al kost een Chinese EV maar 15k, het is wel een aankoop die niet na 1-2 jaar is terugverdiend.
- Wat met andere regulatie? Als je al ziet dat er geen Chinese equipment meer mag gebruikt worden in de telecom sector - gaan Chinese auto’s (die zeker ook data zullen verzamelen) misschien ook ooit verbannen worden?

Chinese smartphones zijn ook goed, misschien wel het beste maar ik koop ze niet.

Chinese telecom equipment is veruit het beste, maar je mag ze niet meer gebruiken.

Ik wil gewoon even aanhalen dat er al gedaan wordt alsof het een zekerheid is dat onze automakers over 10-15 jaar niet meer zullen bestaan. Dat zou me straf lijken. Ik ben geen fan van Stellantis merken, dat zorgt ervoor dat ik er helaas afblijf. Maar indien BMW of Mercedes naar die niveaus zakt, dan ga ik er toch eens werk van maken!

Ik blijf toch echt benieuwd naar de impact van Chinese EVs op de EU & US markt.

- Wat met de impact van importtarieven in de US en ESG impacten van EU - blijven Chinese EVs na die impacten nog competitief qua prijs?
- Wat met de gemiddelde consument - een wagen is voor de meerderheid een grote uitgave, iets waar men dus zekerheid over wilt. Wanneer zullen Chinese merken voldoende credibiliteit hebben opgebouwd? Want zelfs al kost een Chinese EV maar 15k, het is wel een aankoop die niet na 1-2 jaar is terugverdiend.
- Wat met andere regulatie? Als je al ziet dat er geen Chinese equipment meer mag gebruikt worden in de telecom sector - gaan Chinese auto’s (die zeker ook data zullen verzamelen) misschien ook ooit verbannen worden?

Chinese smartphones zijn ook goed, misschien wel het beste maar ik koop ze niet.

Chinese telecom equipment is veruit het beste, maar je mag ze niet meer gebruiken.

Ik wil gewoon even aanhalen dat er al gedaan wordt alsof het een zekerheid is dat onze automakers over 10-15 jaar niet meer zullen bestaan. Dat zou me straf lijken. Ik ben geen fan van Stellantis merken, dat zorgt ervoor dat ik er helaas afblijf. Maar indien BMW of Mercedes naar die niveaus zakt, dan ga ik er toch eens werk van maken!
De impact is niet enkel US en EU.
Stellantis is een van de automakers met meeste blootstelling aan markten buiten EU en US.
Het is daar dat goedkope Chinese wagens extra zware concurrentie zijn.

BMW en Mercedes zitten niet zo ver van Stellantis meer qua waardering.
Ze zijn nu goedkoper dan STLA was eerder dit jaar.
Ze gaan natuurlijk ook nog zware kloppen krijgen omdat hun China exposure veel groter is.

De impact is niet enkel US en EU.
Stellantis is een van de automakers met meeste blootstelling aan markten buiten EU en US.
Het is daar dat goedkope Chinese wagens extra zware concurrentie zijn.

BMW en Mercedes zitten niet zo ver van Stellantis meer qua waardering.
Ze zijn nu goedkoper dan STLA was eerder dit jaar.
Ze gaan natuurlijk ook nog zware kloppen krijgen omdat hun China exposure veel groter is.
Dat is waar! Ik ga BMW en Mercedes eens bekijken maandag!

China heeft een grote invloed op Zuid-Amerika. Ik zie daar verschillend automerken:
- Chery
- Great Wall
- Changan
- DFSK

Om nog maar te zwijgen over hun participatie in overheidsopdrachten.
Met een markt van 440 miljoen is deze net zo interessant zo niet interessanter dan de EU omdat er minder "overheidsbemoeienis" is. Wel meer instabiliteit maar dat zorgt er net voor dat China zich lekker kan mengen.
Idem dito in Afrika trouwens.

De wereld is meer dan de EU en de VS.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan