Kleine Beursfeiten

Lijkt mij eerlijk gezegd gewoon dat je het marktsentiment volgt zonder idee van de waarde van het bedrijf zelf.
De waarde vh bedrijf op lange termijn is 100$ indien olieprijs +80$.
CEO doet overname terwijl ze nog met een hoop schulden zit van een vorige overname, dus ja zo kan het nog lang duren....
En als olie het slecht doet kan oxy nog stevig zakken....
Is er plots effectief oversupply of is het de media die het creëert? Indien het eerste, waarom is het dan net nu, en niet een kwartaal geleden?
China doet het zeer slecht en geen verbetering te zien. Opec kan wel wat tegengas geven mbt supply maar beperkt als de vraag niet volgt en niet- opec landen meer olie blijven pompen.
Buffett koopt ook niet bij aan 55$ en heeft een hoop cash dus hij zal er ook vanuit gaan dat het nog lager kan dus hij zal het wel beter weten zeker....
Maar nogmaals, ik kan natuurlijk ook helemaal fout zijn:smile:

Laatst bewerkt:
CEO doet overname terwijl ze nog met een hoop schulden zit van een vorige overname, dus ja zo kan het nog lang duren....

China doet het zeer slecht en geen verbetering te zien. Opec kan wel wat tegengas geven mbt supply maar beperkt als de vraag niet volgt en niet- opec landen meer olie blijven pompen.
Buffett koopt ook niet bij aan 55$ en heeft een hoop cash dus hij zal er ook vanuit gaan dat het nog lager kan dus hij zal het wel beter weten zeker....
Prima Brt. Als je een strategie hierachter hebt is het verkopen op zich niet slecht. Mogelijk komen er ondertussen ook andere opportuniteiten langs. Wel OXY niet terugkopen als het weer op 60$ staat 😉.
Een eventuele 1e steun lijkt mij nu rond 50$ te liggen, mogelijk 48-50$.

Terechte punten en ik wil zeker niet zeggen dat ik het juist heb. Alleen vind het opvallend dat mensen beginnen verkopen wanneer aandelen aan het zakken zijn of gezakt zijn. En niet persoonlijk, maar dat vind ik geen kunst.

Het is de zaken die je hierboven zegt, op voorhand kunnen inzien en daarop inspelen als prijzen aan het stijgen zijn. Maar dan heeft iedereen precies FOMO.

Men voorspelde dat olie naar 100-120 dollar per vat ging 6 maanden geleden. Nu voorspellen ze 60. 6 maanden geleden wist iedereen ook dat OPEC cuts gingen stoppen, dat China risico’s heeft en dat ze daar (proberen) in te zetten op energietransitie.

Het lijkt alsof dalende prijzen nodig zijn om de markt te laten inzien dat hun bezorgdheden terecht zijn. Beetje confirmation bias.

Op deze manier kan, zoals Janus al zei, het heel snel naar beneden gaan indien we een paar rode dagen hebben. Want volgende week heeft iedereen plots door dat P/E te hoog staan aan deze risk-free yields en yield curve inversie negatief is en werkloosheid in negatieve trend zit en Amerikaanse consument weinig spaart (ik zeg maar random shit) en wilt iedereen asap uit de markt.

Prima Brt. Als je een strategie hierachter hebt is het verkopen op zich niet slecht. Mogelijk komen er ondertussen ook andere opportuniteiten langs. Wel OXY niet terugkopen als het weer op 60$ staat 😉.
Een eventuele 1e steun lijkt mij nu rond 50$ te liggen, mogelijk 48-50$.
Heb niet alles verkocht, nog steeds wat in port. Als het omhoog gaat des te beter, als het stevig zakt ook OK want dan kan ik terug bijkopen.
Terechte punten en ik wil zeker niet zeggen dat ik het juist heb. Alleen vind het opvallend dat mensen beginnen verkopen wanneer aandelen aan het zakken zijn of gezakt zijn. En niet persoonlijk, maar dat vind ik geen kunst.

Het is de zaken die je hierboven zegt, op voorhand kunnen inzien en daarop inspelen als prijzen aan het stijgen zijn. Maar dan heeft iedereen precies FOMO.
Wie kan dat? Als jij dat kon was je multimiljonair en zat je hier niet op het forum :wink:
Men voorspelde dat olie naar 100-120 dollar per vat ging 6 maanden geleden. Nu voorspellen ze 60. 6 maanden geleden wist iedereen ook dat OPEC cuts gingen stoppen, dat China risico’s heeft en dat ze daar (proberen) in te zetten op energietransitie.

Het lijkt alsof dalende prijzen nodig zijn om de markt te laten inzien dat hun bezorgdheden terecht zijn. Beetje confirmation bias.

Op deze manier kan, zoals Janus al zei, het heel snel naar beneden gaan indien we een paar rode dagen hebben. Want volgende week heeft iedereen plots door dat P/E te hoog staan aan deze risk-free yields en yield curve inversie negatief is en werkloosheid in negatieve trend zit en Amerikaanse consument weinig spaart (ik zeg maar random shit) en wilt iedereen asap uit de markt.
P/E voor tech staat te hoog, niet voor oliebedrijven. Ik vind dat ook zeer bizar die waarderingen van sommige bedrijven in vergelijking met andere bedrijven....allemaal sentiment maar beleggen in individuele aandelen is nu eenmaal niet echt heel rationeel.

Janus heeft wat gekocht aan 60 en stelt correct dat oxy ondergewaardeerd is, een beetje later verkoopt hij onder 60$. Hij is ook aan het market timen dus volgens zijn eigen logica is hij aan het 'gokken' :p

Laatst bewerkt:
@Nesjamag : Heb je het halfjaarrapport van XFAB van gisteren bekeken? Het aandeel heeft er zich vandaag alvast niets van aangetrokken.
Niemand kent dat bedrijf.
Het is een small cap, no one cares.
Niemand zal er zich ooit iets van aantrekken, zelfs niet als het naar 3 p/e gaat met lange termijn 10% groei.
Gastjes, die resultaten waren al gekend op 25 juli, met een conference call erbij.

Allicht dat 'de markt' er zich op 3 september niet van aantrekt als dan het Belgische halfjaar rapport pro forma gefiled wordt.

Uw eigen aandelen wel een beetje opvolgen hé :p

Gastjes, die resultaten waren al gekend op 25 juli, met een conference call erbij.

Allicht dat 'de markt' er zich op 3 september niet van aantrekt als dan het Belgische halfjaar rapport pro forma gefiled wordt.

Uw eigen aandelen wel een beetje opvolgen hé :p
Ach Janus, maak je geen zorgen. XFAB is momenteel mijn kleinste positie, met de waarde van “een winkelkar vol”. Ik bekijk dat aandeel technisch. Heb mijn volgend aankoopdoel al berekend volgens mijn “model” 😉😂.
Ps: was ook om je oplettendheid te testen 🤭.

Laatst bewerkt:
Funny, want een letterlijke 'winkelkar vol' heeft beter gerendeerd dan het aandeel van Xfab laatste jaren.

@Racing_Genk Toevallig een mening over ZScaler afstraffing gisteren? Blijft gewoon enorm duur imo, maar maybe the trend is yo friend? Zie CRWD. Is dit een ez +20% of niet?
ZS stond pre-earnings vrij duur. Iets van 10x forward revenue en 37x FCF. Hebben eergisteren full year guidance (jaar eindigt op 31/07) voor 21% revenue growth gegeven, markt had wat meer verwacht aangezien ze nu nog 30% groeien. Uiteraard wat sandbaggen dus zullen rond de 25% uitkomen komend jaar. In die zin een logische correctie gezien verdere groeivertraging. Ik had geen positie, als het nog wat zakt van hier ga ik ze wel kopen. Staan <30x FCF nu dus wordt interessanter, maar nog geen easy +20%.

Deze trouwens ook weer een succes, gisteren +22% na earnings:

Gitlab trouwens weer 25% onder hun piek van enkele weken terug. Toen grotendeels verkocht met de acquisitie rumors en nu weer terugkopen, gebruik de volatiliteit in je voordeel. :)

Nog altijd een kans dat het overgenomen wordt door Google of AWS (Datadog leek indirect de interesse te ontkennen op de earnings call).

En zelfs zonder overname staat het niet meer zo duur, welliswaar nog niet al te veel FCF support dus higher risk & je moet assumpties maken over hun lange termijn margins.

Ach Janus, maak je geen zorgen. XFAB is momenteel mijn kleinste positie, met de waarde van “een winkelkar vol”. Ik bekijk dat aandeel technisch. Heb mijn volgend aankoopdoel al berekend volgens mijn “model” 😉😂.
Ps: was ook om je oplettendheid te testen 🤭.

Posities ter grootte van een winkelkar: heb je dan een zeer goedkope broker, of loop je niet het risico dat je in verhouding heel veel aan- en verkoopkosten betaalt op zo'n kleine posities? Toch als ik denk aan een doorsnee winkelkar, geen BG-toestand met 10 kg wagyu beef om aan de huiskrokodil te voederen.

Posities ter grootte van een winkelkar: heb je dan een zeer goedkope broker, of loop je niet het risico dat je in verhouding heel veel aan- en verkoopkosten betaalt op zo'n kleine posities? Toch als ik denk aan een doorsnee winkelkar, geen BG-toestand met 10 kg wagyu beef om aan de huiskrokodil te voederen.
Die “grootte van een winkelkar” was een kwinkslag naar een eerdere reactie over de grootte van mijn portfolio. Het gaat hier maar om 135 aandelen, oorspronkelijk bijna 1000€, nu een stukje minder. Maar de grootte was hier toch niet belangrijk hé 😉.
Dus je bent momenteel invested voor het bedrag van een doorsnee winkelkar, maar je post daar wel een googol comments over. Interessante verhouding van aantal posts per belegde euro denk ik.

Laatst bewerkt:
Die “grootte van een winkelkar” was een kwinkslag naar een eerdere reactie over de grootte van mijn portfolio. Het gaat hier maar om 135 aandelen, oorspronkelijk bijna 1000€, nu een stukje minder. Maar de grootte was hier toch niet belangrijk hé 😉.
Dan toch een BG winkelkar!

Ga later vandaag positie nemen in Celsius holding voor 2% van portefeuille. Redenering:
- Zelf grote fan van energy drinks
- Voornamelijk vandaag gefocust op US markt, dus nog potentieel om verder te groeien
- Challenger voor Redbull en Monster - ze hebben al 10% marketshare in US en nog meer als je enkel naar online verkopen kijkt.
- Redbull en Monster zijn al langer gevestigde waardes, met voor en nadelen. Denk dat de tijd rijp is om daar wat van af te pakken. Ze focussen zich ook meer op natuurlijke ingredienten en op sportievere mensen (wat in GLP-1 evolutie ook wel kan helpen)
- Staan aan hoge P/E van 30 - persoonlijk heel weinig groei aandelen omdat ik (soms onterecht) schrik heb van hoge P/E’s dus goeie toevoeging voor wat meer balans.
- CAPEX light bedrijf
- evenveel nadelen als voordelen natuurlijk, want anders zouden ze niet aan all-time low PE staan - maar bedrijf dat significant is gegroeid en verder nog potentieel heeft in huidige markt (US) en uitbreidingsmogelijkheden naar EU, OK PE , positieve cashflow en met netto positieve cashpositie - lijkt mij een goeie investering.

Laatst bewerkt:
Ga later vandaag positie nemen in Celsius holding voor 2% van portefeuille. Redenering:
- Zelf grote fan van energy drinks
- Voornamelijk vandaag gefocust op US markt, dus nog potentieel om verder te groeien
- Challenger voor Redbull en Monster - ze hebben al 10% marketshare in US en nog meer als je enkel naar online verkopen kijkt.
- Redbull en Monster zijn al langer gevestigde waardes, met voor en nadelen. Denk dat de tijd rijp is om daar wat van af te pakken. Ze focussen zich ook meer op natuurlijke ingedienten en op sportievere mensen (wat in GLP-1 evolutie ook wel kan helpen)
- Staan aan hoge P/E van 30 - persoonlijk heel weinig groei aandelen omdat ik (soms onterecht) schrik heb van hoge P/E’s maar er is nog ruimte voor groei en ze hebben positieve netto cash positie.
- CAPEX light bedrijf
- evenveel nadelen als voordelen natuurlijk, want anders zouden ze niet aan all-time low PE staan - maar groei, ok PE met netto cashpositie lijkt mij een goeie investering.
Volg Celsius al lange tijd en ook nog aandelen gehad vroeger. Begint hier inderdaad weer interessant te worden. Main bear thesis is dat Celsius een fad is zoals sommige andere energy drinks in het verleden (Bang bijvoorbeeld). Is er staying power? Hun concurrenten hebben ondertussen ook zero-calorie energy drinks uitgebracht.

Bull thesis is dat het nieuwe klanten aanboort die vroeger geen energy drinks zouden drinken, zoals vrouwen die graag fitnessen of white collar office workers. Dat zijn niet direct de doelgroepen van een Monster of Red Bull. De internationele expansie wordt hier ook cruciaal denk ik, in de US zijn ze in bepaalde segmenten (bv op Amazon) al nummer #1 voor Red Bull & Monster, internationaal zijn ze nog maar net begonnen en is een groot vraagteken.

Zelf online al enkele keren Celsius bestelt ter prospectie en het bevalt mij op zich wel, ook al drink ik normaal nooit energy drinks. Hun claim dat het gezond zou zijn is natuurlijk onzin, maar ze slagen er wel in dat imago te creeeren.

Koers staat nu wat onder druk omdat hun partner & main customer/distributor Pepsi vorig jaar gigantisch veel inventory heeft gekocht en dat nu aan het reduceren is waardoor de groei mogelijks artificieel laag is (vs real end-consumer demand) terwijl die vorig jaar artificieel hoog was door de inventory build-up van Pepsi.

Laatst bewerkt:
Volg Celsius al lange tijd en ook nog aandelen gehad vroeger. Begint hier inderdaad weer interessant te worden. Main bear thesis is dat Celsius een fad is zoals sommige andere energy drinks in het verleden (zoals Bang bijvoorbeeld). Is er staying power?

Bull thesis is dat het nieuwe klanten aanboort die vroeger geen energy drinks zouden drinken, zoals vrouwen die graag fitnessen of white collar office workers. Dat zijn niet direct de doelgroepen van een Monster of Red Bull. De internationele expansie wordt hier ook cruciaal denk ik, in de US zijn ze in bepaalde segmenten (bv op Amazon) al nummer #1 voor Red Bull & Monster, internationaal zijn ze nog maar net begonnen en is een groot vraagteken.

Zelf online al enkele keren Celsius bestelt ter prospectie en het bevalt mij op zich wel, ook al drink ik normaal nooit energy drinks. Hun claim dat het gezond zou zijn is natuurlijk onzin, maar ze slagen er wel in dat imago te creeeren.

Ben inderdaad ook van plan om enkele blikjes te bestellen om nog meer overtuigd te geraken van het product zelf.

Ben niet zo’n fan van brands - omdat zeker in deze tijden de waarde snel kan omslaan (e.g. TikTok hypes etc - zie Mr. Beast chocolade of Prime). Maar het is ook een opportuniteit om ook snel market share te winnen internationaal.

Ik sluit mij ook aan bij het feit dat ze nieuw doelpubliek aanspreken.

PE staat gelijk aan dat van Monster, terwijl er denk ik nog meer vet op de soep zit (maar ook meer risico’s).

Ps: opnieuw een marginale positie sizing maar dat is om de optie te hebben deze te kunnen verdubbelen als het verder zakt. Bedoeling is om 5% positie van te maken na verder onderzoek en hopelijk verdere prijsdaling.

EDIT: trouwens zonder geweldige internationale expansie, maar een verderzetting van succes in US, lijkt het mij een redelijke investering te zijn. Maar bear case is inderdaad dat brand momentum gewoon volledig wegvalt (weet niet als Bang ook ooit 10% MS had - blijkbaar niet)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan