Kleine Beursfeiten

Heel veel mensen met extra appartementje dus veel kiezers tegen te borst stuiten als ze verhuren gaan belasten.
Daarnaast wellicht ook het feit dat veel verhuurders hun prijzen zullen optrekken bij een extra belasting.

Ze hebben nu al een tekort aan kwalitatieve huurwoningen, laat staan dat ze het nog extra gaan belasten. 12% registratierechten, notariskosten die voor andere akten wel verlaagd zijn, langetermijnsparen niet meer mogelijk voor de lening, KI dat gigantisch geindexeerd werd, onroerende voorheffing idem. Tel het allemaal maar eens op en ze gaan al straf uit de hoek moeten komen om het nog hoger te belasten, zeker als je ziet dat dan ook alle kosten in aftrek genomen zouden kunnen worden.

Je kan hiervoor ook perfect met een vrijgesteld bedrag werken. Vb inkomsten van de eerste 100K? vermogen (excl eigen woning) per persoon niet belasten. Of je dit nu op een spaarrekening hebt staan, staatsbons, in een huurwoning steekt, aandelen, crypto, een kunstbelegging,...maakt niet uit. Komt je (gecombineerd) vermogen boven deze 100K uit betaal je belastingen op de (eventueel forfaitaire bepaalde) inkomsten...

Ze hebben nu al een tekort aan kwalitatieve huurwoningen, laat staan dat ze het nog extra gaan belasten. 12% registratierechten, notariskosten die voor andere akten wel verlaagd zijn, langetermijnsparen niet meer mogelijk voor de lening, KI dat gigantisch geindexeerd werd, onroerende voorheffing idem. Tel het allemaal maar eens op en ze gaan al straf uit de hoek moeten komen om het nog hoger te belasten, zeker als je ziet dat dan ook alle kosten in aftrek genomen zouden kunnen worden.

Alles mag van mij gerust gelijk belast worden, maar vastgoed is zo'n soort ander inkomsten dan aandelen, dividenden, spaarrekeningen, etc dat ik hoop dat ze beseffen waar ze mee beginnen.

Een meerwaardebelasting zie ik dan nog eerder komen op (tweede) vastgoed dan een verandering van de belasting op huurinkomsten.

Het is een investering zoals een ander, behalve dat je voor vastgoed nog eens goedkope leningen krijgt.
Natuurlijk moet zoiets belast worden... en liefst minder aantrekkelijk worden zodat de vastgoedprijzen lager blijven en mensen zelf iets kunnen kopen.

Alles mag van mij gerust gelijk belast worden, maar vastgoed is zo'n soort ander inkomsten dan aandelen, dividenden, spaarrekeningen, etc dat ik hoop dat ze beseffen waar ze mee beginnen.

Een meerwaardebelasting zie ik dan nog eerder komen op (tweede) vastgoed dan een verandering van de belasting op huurinkomsten.

Waarom proberen we vastgoed gewoon niet onaantrekkelijk te maken als investering? Nog meer kosten voor 2de of 3de woning. Zodat de vraag naar vastgoed daalt en prijzen betaalbaar blijven voor mensen die een eerste woning willen kopen.

Waarom proberen we vastgoed gewoon niet onaantrekkelijk te maken als investering? Nog meer kosten voor 2de of 3de woning. Zodat de vraag naar vastgoed daalt en prijzen betaalbaar blijven voor mensen die een eerste woning willen kopen.
2e (en 3e ...) verblijven zijn wel vaak in regio waar minder mensen vast willen wonen lijkt me? Of waar je gewoon niet mag gedomicilieerd zijn

Mss eens een apart topic - interessante discussie met veel variabelen, bijkomend zijn er bitter weinig mensen die exact weten hoeveel die hoop bakstenen om te verhuren hen heeft gekost VS het behaalde rendement. De meerwaarde maakt het interessant - al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat deze in bepaalde gevallen meer en meer onder druk staat - ik durf zelfs te stellen dat bepaalde woningen vandaag minder waard zijn dan maanden/jaren terug.

Voor diegenen die met hefbomen werken, meerdere panden hebben + iemand die de standaard klusjes doet + wat volume kunnen genereren (prijs voor 3 keukens bvb) - dat is een ander verhaal.

3 woningen verder van hier is een nieuwbouwvilla (4 kamers, grond 20 are, terras, gevelsteen, parking voor 2 wagens, warmtepomp lucht, bovengemiddelde afwerking) verhuurd voor 1500 €/maand - dat pand is direct verkocht aan 700k mocht je het verkopen: wat is voordeliger: huren of kopen... nog niet zo eenvoudig denk ik zelf. Anekdotisch - maar er zijn er nog te vinden.

Laatst bewerkt:
Mss eens een apart topic - interessante discussie met veel variabelen, bijkomend zijn er bitter weinig mensen die exact weten hoeveel die hoop bakstenen om te verhuren hen heeft gekost VS het behaalde rendement. De meerwaarde maakt het interessant - al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat deze in bepaalde gevallen meer en meer onder druk staat - ik durf zelfs te stellen dat bepaalde woningen vandaag minder waard zijn dan maanden/jaren terug.

Voor diegenen die met hefbomen werken, meerdere panden hebben + iemand die de standaard klusjes doet + wat volume kunnen genereren (prijs voor 3 keukens bvb) - dat is een ander verhaal.

3 woningen verder van hier is een nieuwbouwvilla (4 kamers, grond 20 are, terras, gevelsteen, parking voor 2 wagens, warmtepomp lucht, bovengemiddelde afwerking) verhuurd voor 1500 €/maand - dat pand is direct verkocht aan 700k mocht je het verkopen: wat is voordeliger: huren of kopen... nog niet zo eenvoudig denk ik zelf. Anekdotisch - maar er zijn er nog te vinden.
Dat is dan 38,8 jaar terugverdientijd, zonder inflatie gerekend. Los van taksen, notariskosten en eventuele kosten qua onderhoud ook nog.
Door die extra kosten verlies je gemiddeld 2 maanden huuropbrengst , dus dat zou dan 46,6 jaar zijn, toch al behoorlijk lang.
Een grote villa verhuren is wellicht niet zo interessant als verschillende kleinere appartementen. Voor een appartement van 200k kan je mss ook al 700 per maand vragen? (ik ben nu niet zo goed op de hoogte van die dingen)

Laatst bewerkt:

3 woningen verder van hier is een nieuwbouwvilla (4 kamers, grond 20 are, terras, gevelsteen, parking voor 2 wagens, warmtepomp lucht, bovengemiddelde afwerking) verhuurd voor 1500 €/maand - dat pand is direct verkocht aan 700k mocht je het verkopen: wat is voordeliger: huren of kopen... nog niet zo eenvoudig denk ik zelf.

Dat is wel een hele lage huurprijs (ivm verkoopprijs)

Je kan hiervoor ook perfect met een vrijgesteld bedrag werken. Vb inkomsten van de eerste 100K? vermogen (excl eigen woning) per persoon niet belasten. Of je dit nu op een spaarrekening hebt staan, staatsbons, in een huurwoning steekt, aandelen, crypto, een kunstbelegging,...maakt niet uit. Komt je (gecombineerd) vermogen boven deze 100K uit betaal je belastingen op de (eventueel forfaitaire bepaalde) inkomsten...
Het is een investering zoals een ander, behalve dat je voor vastgoed nog eens goedkope leningen krijgt.
Natuurlijk moet zoiets belast worden... en liefst minder aantrekkelijk worden zodat de vastgoedprijzen lager blijven en mensen zelf iets kunnen kopen.
Ik zeg ook niet dat ze het niet moeten belasten. Integendeel, het is inderdaad hetzelfde als andere inkomsten en zowat de enige belegging waar je geleend geld voor kunt gebruiken.

Het lijkt mij gewoon allemaal niet zo eenvoudig om te doen. Dit zet de markt open voor enkel grote investeerders die gaan verhuren of huisjesmelkers. Ik verhuur het aan jou aan 450 euro, maar geef me elke maand 250 euro "in het zwart".
Kosten aftrekken? "Kan je de nieuwe keuken thuis plaatsen maar de factuur op het appartement zetten?"
Het kan wel zijn dat het in het buitenland ook op deze manier werkt, maar we blijven nog altijd Belgen en we lopen graag fiscaal de kantjes ervan af.

Zelfs zonder fraude gaan intresten héél wat van de inkomsten opslorpen als men gaat werken met echte inkomsten. Enkel de banken gaan hier rijk van worden, omdat mensen gaan lenen "om te lenen".

Controle op eigendommen/meerwaarden bij bankzaken is gewoonweg veel gemakkelijker.

Bovendien vind ik al dat ze heel wat moeite doen om het onaantrekkelijk te maken voor investeerders door oa de hoge registratierechten.

Vastgoed dit, vastgoed dat, vastgoed wat? GEZEIK! Vastgoedboys? Vervelend. Mening erover? Overbodig hier. De rest is dat gezever over vastgoed vast ook goed zat.
Ontopic dan nu, ASTEMBLIEFT.

Klopt! Ik rijd zelf niet met de auto, dus buiten Antwerpen natuurlijk weinig te zoeken.

Merci, en graag gedaan!

Momenteel:
$74 miljard market cap
$18,3 miljard cash & cash equivalents
$6,1 miljard net cash (=8% vd market cap)
FCF FY24: $6 miljard (hoogste ooit)
Buybacks: $6 miljard (called it)

Je krijgt dus 8% buyback yield aan 12,3x FCF.
Verbazend gelijkaardige waardering ondanks dat het aandeel sinds die post 26% hoger staat. Zou het kunnen, is het mogelijk, dat Paypal wel degelijk een sterk bedrijf met een intact bedrijfsmodel is? Market share in desktop checkout onveranderd btw.
"Gaat de markt full retardo, profiteert de Fernando".

I.v.m. innovatie, zelfs Adyen doet mee:

Specifiek voor checkout als gast dus, momenteel moet je daarvoor steeds al je gegevens volledig opnieuw manueel ingeven (een grote reden dat de conversie zoveel lager ligt). Ja hoor, 'wat is de meerwaarde', 'wie gebruikt nog Paypal', 'bedrijf heeft geen toekomst', 'binnen 10 jaar bestaan ze niet meer'. Full retardo dus hè.

Outlook al voor de tweede keer dit jaar verhoogd, gebeat op letterlijk elke metric; vooral EPS (+26%), FCF en transaction margin dollar (+8%, snelste groei sinds 2021). Operating margin gestegen naar 18,5% en opnieuw sequentieel groei in active accounts: +0,4%, of +1,8 miljoen accounts in absolute cijfers. Tempo van buybacks gaat omhoog terwijl de kudde zich traag maar zeker realiseert dat Paypal een cashflowmonster is en blijft. Ik hou de mijne stevig vast. Winstgroei, buybacks, multiple expansion. The holy trinity.

Positie heeft 38% weging met cost basis $60,3. Opgebouwd tussen oktober 23 (los de bodem, $50,8, na cijfers Worldline) en juni dit jaar.
YTD volledige portefeuille intussen +21,8%.

Wat betreft de non-discussie over portefeuillegrootte en de kwaliteit van advies of een mening:
Moest mijn portefeuille 10x groter zijn zou die er momenteel exact hetzelfde uitzien. Ik neem geen absurde risico's en baseer mij puur op fundamenten, feiten en cijfers. Risico is een kwestie van weging, het bedrag doet er niet toe. Allemaal leuk en wel, die portefeuilles van 300k en meer, oprecht proficiat aan diegenen. Maar de hamvraag: hoe heb je dat bij mekaar gekregen? Door jaar na jaar megarendementen op de beurs? Of eerder door 15 jaar arbeid en maandelijks bijstorten, schenkingen en een erfenis? Is uw mening over een belegging en het behaalde rendement dan kwalitatiever dan die van een postbode die enkel het loon van zijn flexijob kan beleggen? Sommigen hier precies vrij delusional over wat gemiddeld haalbaar is, typerend voor de klasse die denken iemand te kunnen vernederen door over de waarde van zijn bankrekening te beginnen.

Dat van mij is alleszins volledig zelf opgebouwd en ik leef zeer comfortabel. Bedankt voor jullie bezorgdheid.
Bedankt Fernando

Tessenderlo de laatste adem voor dat het opgekocht wordt? Dacht dat hier gezegd was dat het in Augustus van de beurs ging aan 36 euro?
Hopelijk 🤞.
bijna niemand zou uit de kosten raken als het bod bij de huidige koers zou liggen. Bij 36 zal het nog wel meevallen - zonder een vetpot te zijn voor LT aandeelhouders.

Het is altijd het risico bij value investing, dat er een opportunistisch uitkoop bod komt bij een dergelijk koersverloop, terwijl ironisch genoeg het bedrijf almaar sterker werd/wordt.

dat alsmaar sterker worden van Tessenderlo valt precies toch wat tegen als je naar de kwartaalcijfers kijkt?
zowat alles double digit naar beneden

Vastgoed is om in te wonen, niet om mee te speculeren. In de meeste Aziatische landen zijn speculatieve vastgoedtransacties verboden. Ook in steeds meer landen mag je als buitenlander geen vastgoed meer kopen. Recent nog in Canada ingevoerd.

Terug
Bovenaan