Kleine Beursfeiten

Inderdaad. Het werkt elders, dus waarom niet in België.

Er is ook nog niets beslist, dus nu al conclusies gaan trekken over hoe achterlijk onze 'politiekers' zijn, of hoe je kunt / zult moeten optimaliseren is allemaal voorbarig.

Inderdaad, een nota is nog altijd heel ver van een daadwerkelijk uitgewerkt voorstel.

Zeker zoiets kan zeker nog 2/3 jaar duren met verschillende modellen, voorspellingen, verwachtingen, kritieken, aanpassing, gelobby van banken (want de Belgische banken gaan die dan mogelijks zelf automatisch moeten inhouden? Wat met levensverzekeringen?. Wat met si en là? Wat met ruil? Wat met aandelen niet op de beurs? Hoe de waarde daarvan bepalen? Wat met opties? Wat met obligaties? Wat met alternatieve investeringsvormen? Wat met crowdinvesting? Wat met die micro-investing? Wat met actieve fondsen? Wat met goud? Wat met zilver? Wat met crypto? :p...

Inderdaad. Het werkt elders, dus waarom niet in België.

Er is ook nog niets beslist, dus nu al conclusies gaan trekken over hoe achterlijk onze 'politiekers' zijn, of hoe je kunt / zult moeten optimaliseren is allemaal voorbarig.

Kunt ge uitleggen hoe het elders dan werkt? Hoe werkt de vrijstelling in de US? Verplicht elk jaar meerwaarde realiseren om vrijstelling te kunnen gebruiken of is ongebruikte vrijstelling cumulatief?

In de VS werkt dat toch ook allemaal, er is geen enkele reden waarom dat hier niet zou kunnen werken..

Ervaring mee? Werkt het? En werkt het goed? Of is het een hoop miserie?
Voor de US governance, wat levert het op en hoeveel is dat meer dan als je ons huidig systeem daar zou implementeren.

Als we niet eens kritisch mogen zijn (ook al is het op draft nota’s) dan kunnen we even goed stoppen hier.

Ik denk dat veel bedenkingen hier terecht zijn, als ook de vrees dat onze politici nog veel losse eindjes zullen overlaten in de finale nota (en hoogst waarschijnlijk in het nadeel van de belegger)

Kunt ge uitleggen hoe het elders dan werkt? Hoe werkt de vrijstelling in de US? Verplicht elk jaar meerwaarde realiseren om vrijstelling te kunnen gebruiken of is ongebruikte vrijstelling cumulatief?
Geen idee hoe het daar precies werkt.
Ik denk ook dat de implementatie en bijzonderheden in alle landen zal verschillen.

En in België zullen er dan ook andere accenten liggen. Nothing changes until it changes.

Daarnaast heeft niemand hier de draft nota gelezen, dus waar ben je dan zelfs over bezig.

Edit: artikel uit de tijd van 2016 vermeldt dat 5 van de toenmalige 21 EU lidstaten geen meerwaardebelasting hadden. Als je wilt uitvogelen wat allemaal mogelijk is, kan je de wetgeving van al die landen er op naslaan.

Internationale noodtoestand uitgeroepen door WHO owv apenpokken. Maar er is een vaccin van het Deense bedrijf Bavarian Nordic. Misschien tijd om daar aandelen van te kopen. Wel al +21% vandaag.
Edit: Gekocht aan 12,83$ 🤞.

Laatst bewerkt:
We moeten de uitwerking afwachten. Op zich als ik de zaken uit de nota hoor, zie ik goede huisvader mentaliteit bij De Wever. Dit mag ook op beleggingsinkomsten, al moet het goed uitgewerkt worden.

Men spreekt over "rijkentaks", en elke Belg die onze politiek kent wist al op voorhand dat dit weer een platte belasting op voornamelijk de middenklasse ging worden. Dat De Wever dat voorstelt is helemaal de grootste kaakslag. Zijn er nog liberale partijen tegenwoordig?
Ik ben akkoord dat de 'rijken' meer belastingen moeten betalen, maar doe dat dan enkel bij mensen die pakweg een zeer groot (aandelen)portfolio hebben of die in bv. 1980 een huis hebben gekocht voor 2 appels en een ei en dat nu verkopen voor pakweg 1+ miljoen.

Want als er een meerwaardebelasting op aandelen komt, dan moet er ook een belastingverlaging komen bij verlies, anders is dat gewoon pure diefstal: maak je winst, dan willen we ook wat, maar maak je verlies tirez votre plan dan eh.

En zelfs moest zo'n meerwaardebelasting op aandelen er effectief komen, gewoon zien dat je alles in trackers steekt. Tegen dat je dan wilt cashen is de kans groot dat die belasting al terug afgeschaft is wegens administratief te kostelijk. Of moest ze tegen dan nog bestaan, ... :oi22:

Het is niet leuk voor de returns, maar de realiteit is dat een verschuiving van lasten op arbeid naar lasten op vermogen nodig is voor het overheidsbudget. Des te meer naar de toekomst toe.

Het is niet leuk voor de returns, maar de realiteit is dat een verschuiving van lasten op arbeid naar lasten op vermogen nodig is voor het overheidsbudget. Des te meer naar de toekomst toe.

Of minder uitgeven, dat is de meest logische oplossing. Kapitaal wordt in België al tamelijk zwaar belast, hoor. Het enige wat 'nog' niet (zwaar) belast werd zijn meerwaarden.

Ulta +12% omdat Buffett een positie neemt.

@JanusDR Als Buffett in een zware recessie gelooft zou hij nu niet in beauty retailer investeren lijkt me?
De positie is niet van Buffett zelf, maar van 1 van de 2 andere.

14% omhoog omdat iemand van Berkshire een positie van 0,001% (0,25B) van de portefeuille in Ulta genomen heeft.

Vreemd dat de markt hem dan negeert in een niet nader genoemde 'permanent holding' van 16B waar hij 0,5B van bijkocht :)

Louter op basis van cijfers is Ulta wel niet duur natuurlijk.

Positie Oxy deels weg premarket, ik wil den dikken eerst zien bijkopen om te zien of dat al dan niet ook in die recession call zit.
En 1,7B share sales van JPM die koersdruk geven de komende weken.
Ze kochten ze wel van de vroegere Crownrock eigenaar aan 58,15 , dus ze zijn er precies wel van overtuigd dat ze ze aan deftige meerwaarde zullen kwijtraken.

Als Iran deze week deftig aanvalt, ga ik mij het wel beklagen.
Maar dat zal mij dan leren om korte termijn te veel te flipfloppen om het onderste uit de kan te proberen halen.

Beetje om te bleiten als ik de resultaten van FCNCA, UBS, en BRK zie het afgelopen 1,5 jaar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan