Kleine Beursfeiten

Hoe zit dat dan met eerder gekochte aandelen? Wordt er dan een snapshot genomen op de datum dat dat ingaat?
Stel ik heb aandelen gekocht 3 jaar geleden is dat tov mijn aankoop of tov het moment dat die taks ingaat? Anders kan je beter nu verkopen en terugkopen.
In de fiscale blauwdruk van Van Peteghem stond dat historische meerwaarden zouden worden ontzien, dus ik ga er vanuit dat dezelfde logica zal gevolgd worden.

Vrijstelling van 6.000 euro meerwaarden. Moet je dan jaarlijks voor 6.000 euro meerwaarden realiseren zodat je die vrijstelling kan gebruiken? Dus aandelen verkopen, meerwaarden realiseren en dan terug kopen? Of kan je die vrijstelling opsparen voor wanneer je verkoopt (e.g over 25 jaar)?

Praktisch toch allemaal nog niet zo evident om dat allemaal te regelen. Je zou dan ook verliezen moeten kunnen aftrekken van die meerwaarden.
Dan ga je situaties krijgen waarbij er aandelen worden verkocht met verlies om onder die 6000 euro te geraken.

De vraag is ook, wordt er gewoon gekeken naar bijvb de prijs van 1 januari van het vorige jaar tot 1 januari van het huidige jaar, en daarop wordt de regel toegepast, of telt het enkel bij verkoop t.o.v. uw aankoop, dus enkel bij het realiseren van uw winst.

Praktisch toch allemaal nog niet zo evident om dat allemaal te regelen. Je zou dan ook verliezen moeten kunnen aftrekken van die meerwaarden.
Dan ga je situaties krijgen waarbij er aandelen worden verkocht met verlies om onder die 6000 euro te geraken.

De vraag is ook, wordt er gewoon gekeken naar bijvb de prijs van 1 januari van het vorige jaar tot 1 januari van het huidige jaar, en daarop wordt de regel toegepast, of telt het enkel bij verkoop t.o.v. uw aankoop, dus enkel bij het realiseren van uw winst.

Enkel bij realisatie. Daarom kan het zijn (voor lange termijn beleggers) dat je 25 jaar geen belastingen betaalt. Maar dus ook geen gebruik kan maken van vrijstelling.

Dit is weer zoiets waar je serieus wat taksoptimalisatie gaat moeten doen. Denk er zelf dus aan om toch jaarlijks 6.600 euro meerwaarde express te realiseren zodat vrijstelling toch gebruikt kan worden.

In algemeen slechte jaren (geen meerwaarde), zou je best ook wat meerwaarde uit het verleden hebben, zodat je die in de slechte jaren kan realiseren (en vrijstellen)

Stel ik koop aandelen, dan verkoop ik best voor max 6000 euro winst jaarlijks (dan nadien terugkopen) dan dat ik mijn aandelen 10 jaar laat staan en 60000 euro winst pak want dan betaal ik op die 60000 euro 6000 euro belastingen.

Ik denk niet dat het veel zal opbrengen op de voorgestelde manier...
Dit vind ik wel goed:

Opmerkelijk is dat de nota ook expliciet verwijst naar het einde van het bankgeheim. Zo zou de roerende voorheffing op spaar- en beleggingsinkomsten weliswaar bevrijdend blijven, waardoor spaarders en beleggers die inkomsten niet moeten aangeven, maar zou de fiscus het roerend inkomen wél op de aangifte vermelden. Zo kan bij de toekenning van sociale voordelen rekening gehouden worden met het totale inkomen.

Stel ik koop aandelen, dan verkoop ik best voor max 6000 euro winst jaarlijks (dan nadien terugkopen) dan dat ik mijn aandelen 10 jaar laat staan en 60000 euro winst pak want dan betaal ik op die 60000 euro 6000 euro belastingen.

Voila ;) dat is mijn vraag. Ze gaan u dus forceren elk jaar aandelen te verkopen. En dan langs kassa passeren via TOB (2x 0,35%). Brokers gaan ook content zijn met de transactiekosten 💪

Wordt zeker ingewikkeld als ze pensioensparen ook gaan meerekenen… dat zijn toch achterliggend ook aandelen en obligaties. Hopelijk komt er daar dan toch een vrijstelling op.

En zouden bitcoin en edelmetalen dan ook onder die 10% regel vallen of niet is de vraag. Als het altijd 10% is ipv 0% in geval van “goede huisvader” of 33% dan is het alvast duidelijker dan de regels die nu bestaan. Ik denk dat altijd 10% de staat meer opbrengt dan die zeldzame gevallen waar men nu zal 33% betalen. En minder discussie ook.

Laatst bewerkt:
Om dat bij te houden - haalbare kaart voor de meeste brokers lijkt me, kan me niet voorstellen dat dit door de beleggers moet bijgehouden of aangetoond worden. Het is ook nog maar een nota - dus richtinggevend, denk dan ook dat zaken als wanneer wat kopen/verkopen nog niet aan de orde zijn - zijn voor de hand liggende vragen die normaliter ook gewoon gedefinieerd zullen moeten worden.

Laatst bewerkt:
Zal uiteindelijk de staat meer kosten dan het opbrengt, net zoals die speculatietaks.

Achterlijke politiekers één van de weinige positieve dingen in België gaan uithollen om een bodemloze put te vullen.

En zouden bitcoin en edelmetalen dan ook onder die 10% regel vallen of niet is de vraag.
Hmm aankoopbewijzen altijd goed bijhouden dus...
Om dat bij te houden - haalbare kaart voor de meeste brokers lijkt me, kan me niet voorstellen dat dit door de beleggers moet bijgehouden of aangetoond worden.
Maar broker A heeft geen weet van je transacties bij broker B. Om tot een correcte stand te komen lijkt mij dat dus niet mogelijk.

Hmm aankoopbewijzen altijd goed bijhouden dus...

Maar broker A heeft geen weet van je transacties bij broker B. Om tot een correcte stand te komen lijkt mij dat dus niet mogelijk.
Dat is zoals de interest op spaarboekjes waar je RV op verschuldigd bent. Als die over verschillende banken verspreid is weten die dat ook niet van elkaar en moet je dat ook zelf correct aangeven.

Uw broker kan u wel een jaarlijks rapport maken met een lijntje "meerwaarden" en een lijntje "minwaarden" op basis van uw verkopen van dat jaar. Aan u om het te corrigeren in uw belastingsbrief als de heffing niet correct was denk ik. (vb minwaarden bij broker A, meerwaarden bij broker B).

Dat is zoals de interest op spaarboekjes waar je RV op verschuldigd bent. Als die over verschillende banken verspreid is weten die dat ook niet van elkaar en moet je dat ook zelf correct aangeven.

Uw broker kan u wel een jaarlijks rapport maken met een lijntje "meerwaarden" en een lijntje "minwaarden" op basis van uw verkopen van dat jaar. Aan u om het te corrigeren in uw belastingsbrief als de heffing niet correct was denk ik. (vb minwaarden bij broker A, meerwaarden bij broker B).
Is dat niet enkel als je bij buitenlandse bank zit?

In de VS werkt dat toch ook allemaal, er is geen enkele reden waarom dat hier niet zou kunnen werken..
Inderdaad. Het werkt elders, dus waarom niet in België.

Er is ook nog niets beslist, dus nu al conclusies gaan trekken over hoe achterlijk onze 'politiekers' zijn, of hoe je kunt / zult moeten optimaliseren is allemaal voorbarig.

In de VS is het dan ook een heel gedoe naar het schijnt om dat allemaal te berekenen, maar de overheid zal dat niet als hun probleem zien.

Er zijn daar ook wel tooltjes om dat te berekenen allemaal.

Man man wat een zever. Trouwens x jaren geleden hebben ze ook zoiets geprobeerd, was een flop en hebben ze moeten schrappen.

"Bovendien is het de bedoeling om de kleine spaarder en belegger te ontzien. Zo zou een ruime korf aan roerende inkomsten (intresten, coupons, dividenden en meerwaarden) vrijgesteld worden van roerende voorheffing."

Benieuwd hoe groot die korf zal zijn, hopelijk boven het miljoen.

Was niet hetzelfde in 2016 (?)

Daar was het meerwaardebelasting op "snelle" verkoop van aandelen (6 maanden)
Bracht natuurlijk niets op want iedereen wacht natuurlijk 6m + 1 dag.

Terug
Bovenaan