Kleine Beursfeiten

Volgens wat ik heb gelezen heb liggen delen van de fiscale hervormingsvoorstellen van Van Peteghem die er met Vivaldi niet zijn doorgekomen terug op de onderhandelingstafel.

Geeft een idee van wat er kan komen.

- We bieden iedereen een belastingvrij bedrag voor inkomsten uit
vermogen
Door een bedrag aan inkomsten uit sparen, beleggen en investeren fiscaal
vrij te stellen, zorgen we ervoor dat iedereen vermogen kan opbouwen. We
bieden iedereen jaarlijks via de belastingaangifte een algemene vrijstelling
aan van 6.000 euro. Zo zorgen we ervoor dat de kleine spaarder, belegger
of investeerder niet wordt geraakt.

- We belasten gerealiseerde meerwaarden op aandelen, obligaties en
andere financiële producten aan 15%, gezien ze doorgaans over meerdere
jaren worden opgebouwd. We voeren de meerwaardebelasting in met
respect voor verworven rechten en houden rekening met minderwaarden.
We doven bestaande belastingen op vermogen of vermogenstransacties
uit, zoals de jaarlijkse taks op de effectenrekeningen en de taks op de
beursverrichtingen.

https://vanpeteghem.belgium.be/sites/default/files/articles/Blauwdruk NL.pdf

Volgens wat ik heb gelezen heb liggen delen van de fiscale hervormingsvoorstellen van Van Peteghem die er met Vivaldi niet zijn doorgekomen terug op de onderhandelingstafel.

vermogen

beursverrichtingen.

6000€ vrijstelling 🤣
Daarmee kan nogal wat vermogen worden opgebouwd!

vermogen

beursverrichtingen.

pffff, laten we hopen dat NVA dit niet zomaar laat passeren... €6000 is gewoon belachelijk weinig... ontbreekt toch wel minstens 1 nulletje om middenklasse niet te treffen.

S&P geeft gemiddeld 10% dus met een geïnvesteerd vermogen van €60.000 zit je al aan je vrijstelling

De bevolking kiest voor die marionetten. Niet alle partijen zijn tegen vermogenskadaster.
Niettegenstaande iedereen zich verkiesbaar kan stellen zijn de kandidaten in veel gevallen niet zo willekeurig -maar de bevolking gaat ook niet vrijuit: als je het woord vermogenskadaster laat vallen op café denk plots iedereen dat men vermogend is - omdat er 5/6 cijfers op de rekening staan of de waarde van de woning een paar 100k bedraagt - het woord is dermate negatief geladen dat zelfs een dakloze schrik zou krijgen belast te worden omdat hij niet 1 maar 2 kartonnen dozen heeft.

Laat staan dat de fiscus zou weten (ze weten het al - maar de mensen weten niet dat ze het weten) hoeveel spaargeld etc. men heeft, inclusief de dikke cadeau van nonkel Jos met ons huwelijk. Privacy in financiën is een heilig huisje ...

Partijen die voor een vermogenskadaster pleiten zijn vaak nogal uitgesproken in andere zaken.

Ik vermoed en hoop dat ze geen systeem gaan invoeren dat jaarlijks hetzelfde kapitaal opnieuw belast? :unsure: Ik bedoel dus de groei van uw kapitaal +5m.

Anders leggen ze veel te veel obstakels op weg naar financiële vrijheid, waar je telkens toch grote risico's voor moet nemen.
Helemaal niet. Als men laten we zeggen vanaf 1M een jaarlijkse belasting van 2% doorvoert, kan dit immers evenveel opleveren dan een meerwaarde belasting. En de grotere kapitalen moeten dan maar zorgen dat hun geld voldoende belegd wordt op 2% + inflatie te kloppen.

Dit houdt niemand tegen op weg naar de rijkdom, zeker niet als je meerwaarde realisatie een beduidend % van je portfolio is.

Helemaal niet. Als men laten we zeggen vanaf 1M een jaarlijkse belasting van 2% doorvoert, kan dit immers evenveel opleveren dan een meerwaarde belasting. En de grotere kapitalen moeten dan maar zorgen dat hun geld voldoende belegd wordt op 2% + inflatie te kloppen.

Dit houdt niemand tegen op weg naar de rijkdom, zeker niet als je meerwaarde realisatie een beduidend % van je portfolio is.

2% vanaf 1M in ruil voor een lagere personenbelasting en vennootschapsbelasting. Ben je rijk / vermogend / welgesteld? Dan draag je meer bij. Ben je dat (nog) niet? Dan wordt jou niks in de weg gelegd om dat na te streven door risico te nemen (werken, sparen, beleggen, ondernemen). De erfbelasting kan dan ook vereenvoudigd worden.

Nadeel: ben je rijk / vermogend / welgesteld? Dan trek je wellicht naar het buitenland.

pffff, laten we hopen dat NVA dit niet zomaar laat passeren... €6000 is gewoon belachelijk weinig... ontbreekt toch wel minstens 1 nulletje om middenklasse niet te treffen.

S&P geeft gemiddeld 10% dus met een geïnvesteerd vermogen van €60.000 zit je al aan je vrijstelling
Zeg maar gerust de hogere middenklasse: aandelen zijn in handen van de meest vermogende middenklasse.
6K vrijstelling, als ze dan 15% heffen op alles erboven betaal je op 12K rendement een 1000 euro. Is nu niet overdreven...
Veel zal afhangen van de % heffing....

Toe OXY aan 65$ stond was het bedrag toch nog groter 🤔?
Idd, had ik toen verkocht had ik nog meer....
Schommelingen van 10k zijn niet zo leuk. Is geld waar ik heb moeten voor werken.
Met geld dat ik heb als winst van te beleggen trek ik mij dat veel minder aan.
Heel rationeel is het niet maar bon, heb nu genoeg 'gewonnen' geld dus laat het maar schommelen ;)

Overlaatst kwam ik pas tot het besef dat ik zelf (geen grootverdiener - maar mag niet klagen) elke maand 2.500 euro meer belastingen betaal dan iemand in een supermarkt (niks tegen die mensen). 2500 euro per maand. Ik heb niks tegen solidariteit maar als je al zoveel meer bijdraagt dan de rest van de maatschappij, waarom dan de overschot nog eens dubbelbelasten.

Robin Hood is een leuk verhaal maar het gaat er serieus over. Het systeem is wel heel scheef getrokken. De besparingen die men zoekt is niet voldoende, men moet veel verder gaan zodat niet enkel budget in orde is maar ook belastingdruk significant afneemt.

Omdat er op onroerend goed al andere soorten belastingen bestaan (KI, onroerende voorheffing, registratierechten bij aankoop). Een meerwaardebelasting op aandelen bestaat zelfs in de VS, het Walhalla van kapitalisme. Waarom bij ons niet?

De vrijstelling zou imo idd hoger moeten zijn dan €6000 (eerder €12k). En zolang je minwaarden in rekening kan brengen valt dat allemaal wel mee, iedereen heeft wel eens een verliezer in port en dat kan stimuleren om je verliezers te dumpen ipv erop te blijven zitten. Maw: zorg gewoon dat je met een bepaald % van je vermogen de portefeuille van Nesjamag volgt en je kan de komende 10 jaar nog genoeg minwaarden aftrekken :rofl:
Dat kappen op/lachen met Nesjamag mag wel eens stoppen.

6.000 euro moet toch om te lachen zijn.

EN BELAST HUURINKOMSTEN NU EINDELIJK EENS FOR FUCKS SAKE.
Vanuit hetzelfde voorstel

We werken met werkelijke huurinkomsten
Net zoals andere recurrente vermogensinkomsten zullen werkelijke huurinkomsten worden belast aan 25%. Daarbij geldt een jaarlijks aangepast ‘vermoed rendement’ als minimale belastbare grondslag. Met het evenredige tarief van 25%, een eenvoudige forfaitaire onkostenaftrek van 30% en de voetvrijstelling van 6.000 euro, zorgen we ervoor dat de kleine investeerder niet wordt geraakt.

Omdat er op onroerend goed al andere soorten belastingen bestaan (KI, onroerende voorheffing,
Verkeerd topic. Maar als ze geld nodig hebben, dat ze dan eens beginnen met de KI’s voor iedereen gelijk te maken. Hoe dat compleet fout systeem nog steeds geslikt wordt door iedereen snap ik toch niet hoor. Ons KI is waarschijnlijk 3x zo hoog als de 90’s villa met 2x zoveel bebouwde oppervlakte van mijn buur.

Overlaatst kwam ik pas tot het besef dat ik zelf (geen grootverdiener - maar mag niet klagen) elke maand 2.500 euro meer belastingen betaal dan iemand in een supermarkt (niks tegen die mensen). 2500 euro per maand. Ik heb niks tegen solidariteit maar als je al zoveel meer bijdraagt dan de rest van de maatschappij, waarom dan de overschot nog eens dubbelbelasten.

Robin Hood is een leuk verhaal maar het gaat er serieus over. Het systeem is wel heel scheef getrokken. De besparingen die men zoekt is niet voldoende, men moet veel verder gaan zodat niet enkel budget in orde is maar ook belastingdruk significant afneemt.
2500 bedrijfsvoorheffing per maand is > 7500 euro bruto

Dat is grootverdiener

2500 bedrijfsvoorheffing per maand is > 7500 euro bruto

Dat is grootverdiener

6.350 euro bruto - 3.550 euro netto (incl. Netto vergoeding van 150 euro)
Maar daar gaat het niet over - het gaat over het feit dat mensen zoals mij al 5x zoveel bijdragen en dat deze belastingen dan ook nog eens deze groep impacteren. Logisch zou je zeggen, maar ik vind van niet - extra belastingen is te gemakkelijk. Het probleem zit niet in de inkomsten, maar in de uitgaven. Dit is niet meer solidariteit maar een verkwisting van geld.

Begrijp mij niet verkeerd - ik voel me niet beter dan iemand anders en weet dat ik veel geluk heb gehad en heb zelf ook overheidsgeld ontvangen om te studeren. Ik heb dus geen probleem om meer bij te dragen maar ik vind dat het nu wel helemaal aan het doorslaan is en men ook eens naar de uitgaven mag kijken (en niet enkel om begroting in evenwicht te krijgen).

Terug
Bovenaan