Kleine Beursfeiten

Wat voor inzichten heeft hij rond ASML?

Na een verdubbeling op 2 jaar tijd was de kans op een correctie groot. Zo’n steile daling had ik nu ook niet verwacht maar we zullen wel zien de komende jaren…
Als het zo verder gaat de volgende dagen, koop ik waarschijnlijk nog wat bij.
Semiconductor aandelen zijn meer cyclisch dus een zwaardere correctie kan nog komen, de correctie nu is algemeen. Maar lange termijn is de trend wel duidelijk en zit je zeer goed als je de mindere tijden kan uitzweten.

De buy the dip-brigade zal volgende week wel weer opduiken.
Het zit er zo hard ingebakken bij de meesten dat dit de modus operandi is.
Iedereen die minder dan 15 jaar de markten volgt heeft nog nooit een deftige correctie meegemaakt, afgezien van die 3 gekke weken in maart 2020 dan.

De buy the dip-brigade zal volgende week wel weer opduiken.
Het zit er zo hard ingebakken bij de meesten dat dit de modus operandi is.
Iedereen die minder dan 15 jaar de markten volgt heeft nog nooit een deftige correctie meegemaakt, afgezien van die 3 gekke weken in maart 2020 dan.
Inderdaad! Een correctie (“zie je wel”, “buy the dip”,…) komt er binnenkort zeker, maar tot waar die zal geraken valt nog af te wachten. Voor sommige sectoren zal dit mogelijk een 2e verkoopkans zijn.

Idd. denk ik ook. Als het economisch slechter begint te gaan (de recente macro-cijfers wijzen in elk geval in die richting) en de passive investment flows beginnen op te drogen (401k's en andere spaarprogramma's), boy hold your horses... Het zijn net deze flows die de boel zo lang recht hebben gehouden.
Vix +26%, ook al even geleden toch...

Idd. denk ik ook. Als het economisch slechter begint te gaan (de recente macro-cijfers wijzen in elk geval in die richting) en de passive investment flows beginnen op te drogen (401k's en andere spaarprogramma's), boy hold your horses... Het zijn net deze flows die de boel zo lang recht hebben gehouden.
Vix +26%, ook al even geleden toch...
Verwachting van mezelf: dalende aandelenprijzen gecombineerd met stijgende olieprijzen. Zoals ik hier al meer heb aangegeven, ook: stagflatie.
Powell is bezorgd over de oorlog, en interest rates stijgen altijd in tijden van oorlog. Dit is waarom de FED voorzichtig is: ze zien in de oorlog een bedreiging voor de lage economische groei en een stijgende inflatie. Met andere woorden stagflatie.

Heb momenteel 20% van PF in olie. Niet veel, maar kan wel mogelijk voor (groot) gedeelte eventuele dalende aandelenmarkt opvangen, denk ik.
Zou olie weer een felle steiging kennen zoals 2007/begin 2008? Nadeel toen was wel dat er in oktober 2007 een belangrijke top in de aandelenbeurzen stond (niet voor OXY natuurlijk) 🤔. Denk dat Buffett OXY gekocht heeft als hedge.

Laatst bewerkt:
Ja tpikt efkes. Maar long term veranderd er op zich weinig.. bijkoop momentje denk ik dan..
Geen angst dat men terug zal keren naar de lagere waarderingen? Want ik zal zeker niet ontkennen dat asml een dijk van een bedrijf is. Maar toch lijkt de waardering mij wel serieus optimistisch.

Alle bedrijven met hoge waarderingen vanwege groei verwachtingen, zullen naar lagere waarderingen gaan als we effectief in een recessie belanden. Ik denk dat het risk/reward verhaal op dit moment er niet echt goed uit ziet om de korte termijn. Als je een lange tijdshorizon hebt, zal het allemaal niet veel uitmaken.

Voor mij is dit een moment om wat zaken van de hand te doen, Alt managers bijvoorbeeld die echt slaag krijgen in recessies.

Alle bedrijven met hoge waarderingen vanwege groei verwachtingen, zullen naar lagere waarderingen gaan als we effectief in een recessie belanden. Ik denk dat het risk/reward verhaal op dit moment er niet echt goed uit ziet om de korte termijn. Als je een lange tijdshorizon hebt, zal het allemaal niet veel uitmaken.

Voor mij is dit een moment om wat zaken van de hand te doen, Alt managers bijvoorbeeld die echt slaag krijgen in recessies.
Alt managers?

Alternative asset managers. Zoals APO, KKR, PSH, OWL,...

Als mensen beginnen panikeren dan keldert hun AUM (assets under management) en dus ook hun fees.

Ik heb er 3 van de bovenstaande, zijn allemaal op 2 dagen tijd >10% gezakt. Staan wel nog allemaal mooi positief tov mijn aankoop van vorig jaar maar het kan snel gaan.

Ben momenteel blij met mijn >80% cashpositie (incl. staatsbons). Laat het voor mij maar tot 2028 doorzakken. Betreft mijn huidige positie zal ik me laten “scheren”.

Dus je bent momenteel invested voor het bedrag van een doorsnee winkelkar, maar je post daar wel een googol comments over. Interessante verhouding van aantal posts per belegde euro denk ik.
Als 20% van je gespaarde geld voor jezelf een doorsnee winkelkar is, innige deelneming.

Laatst bewerkt:
Op de meeting is, naast de (quasi) liquidatie van Apple, ook duidelijk geworden
Ik denk integendeel dat Buffett een gat in de lucht springt nu hij massaal Apple kan blijven verkopen aan hoge prijzen.
Bam, Apple stake reeds gereduceerd met 50%, zoals verwacht op basis van wat hij op de meeting tussen de lijnen door onthulde.

Barron's: "Warren Buffett surprises by slashing Berkshire Hathaway's longtime Apple stake in second quarter".
Niets surprising aan, het stond immers op het BG Beurs forum toch? :laugh:

Bijna 300 miljard cash.
Die ziet een bui hangen.

Laatst bewerkt:
Bam, Apple stake reeds gereduceerd met 50%, zoals verwacht op basis van wat hij op de meeting tussen de lijnen door onthulde.

Barron's: "Warren Buffett surprises by slashing Berkshire Hathaway's longtime Apple stake in second quarter".
Niets surprising aan, het stond immers op het BG Beurs forum toch? :laugh:

Bijna 300 miljard cash.
Die ziet een bui hangen.
Exact mijn woorden toen ik het zag.

Ik had gedacht dat mag 7 ging blijven 200mrd net profit per kwartaal printen (give or take 50mrd).

Los van recessie toestanden, is het toch wel ergens te verwachten dat er druk komt op apple margins (zie china), tesla marges (ongoing), facebook (die smijten zelf miljarden weg), nvidia (AI boom & bust), amazon marges (waarom zou je blijven betalen voor aws prijzen als je ze 20 30 40% marge ziet printen), msft (idem)...

Consumenten zijn niet onnozel. Telefoons, social media, cloud, e vehiclrs... is niet meer super innovatief en niet meer single vendor. De premium prijzen gaan eruit moeten om competitive te blijven. Er zal daar wat vet van de soep moeten.

Toch wel al een tijdje dat sommige aandelen serieuze klappen krijgen.
Nu ook weer voorbeurs: Intel -25%
  • EPS van $0,10 verwacht en dan maar 0,02 afleveren in een macro die al zwaar rood kleurt is geen strak plan.
  • In volle AI hype rode cijfers voorleggen betreft data center growth is geen goed teken.
  • Dividend werd (wegens aanhoudende slechte resultaten) geschrapt wat voor hun aanwezigheid in bepaalde ETFs niet goed is.
  • Kan qua CPU's al enkele jaren niet tippen aan de ontwerpen van AMD.
  • Kan qua fabs niet mee met wat TSMC produceert. Is ondertussen al zo ver gekomen dat sommige Intel chips van TSMC komen in plaats van hun eigen fabrieken. Go figure!
  • Daar bovenop nog het recente nieuws rond 13700/13900 en 14700/14900 series CPUs die zichzelf op termijn opfikken. Gigantische recall actie en/of rechtzaken en slechte publiciteit komen dus nog bovenop de andere issues die ze al hebben.
Er is een WSB kerel die de erfenis van zijn oma van $700 000 integraal in INTC stak een dag voor hun earnings. Die heeft op 2 dagen tijd al meer dan $200 000 zien verdampen. :laugh: Instant WSB legend!

INTC best mijden als de pest, zal de komende kwartalen nog ongetwijfeld afzien ongeacht hoe macro het zal doen.

Doet me denken aan toen ik Fannie kocht de dag voor het van 4$ naar 1.7$ ging. Pijnlijk toen maar pocket change ivm met wat ik nu beleg dus kan er al weer om lachen. 😂

Terug
Bovenaan