Kleine Beursfeiten

Even de book value van Berkshire van 1998 vergelijken met die van vandaag, je moet het maar doen.

Je weet dat bv. Coca Cola aan cost in de boekhouding staat?
Hoe ver denk je dat book value dan 25 jaar later staat van de onderliggende realiteit?
Verder of dichter?
Wat zegt dat dan over P/B metrics vergelijken 20 jaar later?
Om nog niet te zwijgen over het gedeelte insurance dat nu veel groter is.
Buffett legt dit trouwens regelmatig duidelijk uit.
Maar aangezien je er te weinig over leest, weet je dat niet.

Doet mij denken aan de tijd toen je dacht dat de uitwissing van de AT1 bonds van UBS een negatief event was en hier vol schadenfreude kwam stellen dat UBS fucked was.

Als je van bepaalde zaken zelfs de basic basics niet kent, beter onthouden van commentaar.
Bershire is duur momenteel.
Dat is alles.

Ik heb nooit schadenfreude trouwens. Er zit geen sadisme in mij.

Ik heb wel een bias tegen guru chasing.
En Credit Suisse was en is shit tier.

Wel opvallend dat Tubize zo achterblijft. YTD een underperformance van 11% in vergelijking met UCB.
Noteert intussen aan een NAV korting van bijna 50%.
tempting om idd te switchen, maar die korting is zo random hé -> niets zegt dat die 50% geen 60% kan worden... of terug 30%

Dit gezegd zijnde, Berkshire is niet goedkoop.
Ook niet duur.

Maar niet goedkoop ook :)
Dus dalingen van 20-30% zijn mogelijk bij zware recessie of beurspaniekplezier.

Maar een stuk goedkoper dan de s&p500 en nasdaq, dat is duidelijk.
Vandaar ook Buffett zijn logische conclusie dat Berkshire die gaat outperformen.

Wat ik niet begrijp is WB zegt dat als ie sterft dat hij zou aanraden om zijn vermogen te investeren in de S&P500 (als ik mij het goed herinner). Waarom niet in BRK, want het is goedkoper dan S&P + minder risico?

Ik begrijp het nog niet, maar hoop hier interessante inzichten te krijgen 😘

Bershire is duur momenteel.
Dat is alles.
Neen, de intrinsieke waarde is 380-420.
Daar staat het exact tussen.
Ik heb wel een bias tegen guru chasing.
En Credit Suisse was en is shit tier.
Je mag ook gewoon zeggen dat je er toen echt wel ver naast zat en er iets te weinig van kende.
Dat kan hé, dat bestaat. (Heb ik ook gedaan met FRC in de tijd, zonder probleem.)
Gewoon eens doorbijten.

Wat ik niet begrijp is WB zegt dat als ie sterft dat hij zou aanraden om zijn vermogen te investeren in de S&P500 (als ik mij het goed herinner). Waarom niet in BRK, want het is goedkoper dan S&P + minder risico?
Dat is er inderdaad weer eentje dat quasi alle media en Twitteraars totaal verkeerd interpreteren.
Nochtans duidelijk uitgelegd in interviews en annual reports.

1. Hij weet niet wanneer hij sterft. Mss staat de s&p500 dan laag en Berkshire duur.

2. Hij weet wat er met Berkshire gebeurt de eerste 10-15 jaar, de cultuur en structuur staat er.
Echter daarna niet meer want mss nieuwe ceo, geleidelijk aan cultuurverschuiving etc.

3. Advies is voor zijn vrouw.
Duidelijk uitgelegd dat zij anders de kop zou zot gemaakt worden als 5 jaar later het eens wat minder zou gaan of omgekeerd.
Of een activist investor doet vervelend etc.
Dat is allemaal kut als zij zich daarmee moet bezighouden, en ze kent er geen reet van.

Laatst bewerkt:

Ik begrijp het nog niet, maar hoop hier interessante inzichten te krijgen 😘
Heb hem daar ooit over horen spreken. Omdat zijn vrouw de s&p 500 dan gewoon kan volgen voor de rest van haar dagen, en ze zich geen zorgen moeten maken over gehaaide financieel adviseurs die haar willen overtuigen om Berkshire te verkopen en in andere aandelen actief te beleggen.

Waarop Munger iets zei à la: "So you want to protect her against her own stupidity, that's not a topic that interests me" 😃

Dit is van begin januari 2022:
Berkshire +10% vorige week.
Na 3 jaar aan een stuk onderwaardering eindelijk richting zijn normale waarde.

De wereld draait een paar weken wat normaal na jaren op zijn kop te staan door retailspeculatie.
4.2% fcf yield
Hoe bereken je dat?

Je zat er toen al echt compleet naast, (FCF/MC voor een conglomeraat met NIET consolidated cashflows van de portefeuille??? :rofl:).

Maar 2 jaar later volhard je gewoon in de onwetendheid en heb je er 0,0 bijgeleerd.
Neemt niet weg dat je (uiteraard) wel grote meningen blijft hebben over Berkshire.
We zitten immers in het Twitter investeerder tijdperk.

Wat we straks echt weer nodig hebben, zijn een portie harde beatings zoals in 2022 maar dan zwaarder, om terug wat realisme onder de deelnemers te krijgen.

Mijn zoontje is vorige dinsdag geboren. Als toekomstig zetje in de rug + lesje wil ik nu 1000 euro in iets steken dat ‘automatisch’ accumuleert/compound en dat normaliter 0 nazicht nodig heeft. Ik had gedacht aan aandelen genre BRK, maar ik vroeg me af of hier iemand met meer kennis een betere optie zou weten. De horizon is minstens 18 jaar.

Mijn zoontje is vorige dinsdag geboren. Als toekomstig zetje in de rug + lesje wil ik nu 1000 euro in iets steken dat ‘automatisch’ accumuleert/compound en dat normaliter 0 nazicht nodig heeft. Ik had gedacht aan aandelen genre BRK, maar ik vroeg me af of hier iemand met meer kennis een betere optie zou weten. De horizon is minstens 18 jaar.
Proficiat! Geniet er van!

Berkshire, Fairfax, Investor AB, Constellation Software, Exor, … (EDIT: SMT)

Ik zou voor 1 van de eerste 3 gaan.

Laatst bewerkt:
BRK & FFH zijn goede en de veiligste keuzes.
Op korte termijn zeker meer return op FFH volgens mij.

Mijn portfolio voor de kindjes is:
BRK, FFH, APO, KKR, MSTR
Elks 20% (bij aankoop, MSTR is ondertussen al de grootste)
De eerste 4 hebben solide management en gaan het goed doen op die tijdsperiode.
MSTR is veel risicovoller maar zo kunnen mijn kinderen later niet klagen dat ze de bitcoin groei gemist hebben. :)

Alternatief voor lange periode is JOE, dat kan niet anders dan double digits return opleveren.

Iemand die hier Pryme kent?

"Following the successful first oil production on January 19th, Pryme today achieved asignificant milestone by completing the first complete full process cycle i.e. producingpyrolysis oil by utilizing the complete plant process where plastic waste is supplied toan extruder which feeds the reactor before the gases produced in the reactor arecondensed to pyrolysis oil."

10-15 jaar, 0 nazicht, risicoavers fortress met 60 jaar historiek = enkel BRK.
Al de rest zijn ... meningen. (alsook de mijne)

Als je begint te spreiden, neem dan gewoon direct een indexfonds zoals bv. IWDA.

Terug
Bovenaan