Kleine Beursfeiten

Zodanige "klappen" dat het terug op de koers staat van *checks notes* vorige woensdag.

Beetje hln clickbait hé :)

Sure sure, staat nog steeds hoger dan een maand geleden. Ik deelde het maar om het overname nieuws te delen, was gewoon teleurgesteld in de reactie van de markt. Tenslotte gaat het hier maar om een kleine overname voor Coupang...

Voor de UBS-lurkers:
De Zweedse investeerder Cevian Capital heeft een belang van 1,2 miljard euro in het Zwitserse UBS genomen, goed voor 1,3 procent van de aandelen. De activistische belegger ziet de waardering van de grootbank in de komende drie tot vijf jaar verdubbelen.

Dit is de grootste kans in de wereldwijde financiële sector. UBS wordt gewaardeerd als een gemiddelde Europese bank, niet als een toonaangevende vermogensbeheerder', zegt Lars Förberg (...)
Activist neemt belang in UBS: 'De grootste kans in de wereldwijde financiële sector'

What about:
- 5 picks, enkel aandelen (geen ETFs, turbo's of bitcoin)
- max 1 biotech
- picks zichtbaar voor iedereen in de google sheet
- google sheet redelijk geautomatiseerd met current prices, rendement en ranking. Dividend bijtelling in laatste maand
- aandelen zelf in bezit is een plus maar geen vereiste want moeilijk te checken
- winnaar krijgt ne customized 3d trophy
Even een stevige handicap voor cege, I like.
Maar zou toch eigenlijk graag (ook al kan je het niet checken) aandelen van de portfolio nemen. Anders kies je gewoon yolo stocks in de hoop prijs te hebben...

PS: geen Bitcoin maar wel bedrijven die crypto gebaseerd zijn of hier om mee draaien? COIN en BYON staan dan bij mij op de lijst. 😋

Maar zou toch eigenlijk graag (ook al kan je het niet checken) aandelen van de portfolio nemen. Anders kies je gewoon yolo stocks in de hoop prijs te hebben...

PS: geen Bitcoin maar wel bedrijven die crypto gebaseerd zijn of hier om mee draaien? COIN en BYON staan dan bij mij op de lijst. 😋
Ik ga alvasy bedrijven kiezen die ik zelf in portefeuille heb. Bijkomende regel: max 1 bitcoin/blockchain gerelateerd aandeel.

Instapmoment met PTSB precies wel gemist.
Gemist? Huidige prijs is nog steeds onder mijn GAK.
Er is 1 (één!!) goed-nieuws feit geweest die de koers hoger heeft geduwd.
Hou je bingo-kaart voor 2024 maar al klaar.
Vier maal 1 van onderstaande aankruisen is de hoofdprijs.

“PTSB leningen krijgen verlaagde risk rating”
“PTSB krijgt groen licht om kapitaal-provisies voor leningen te verminderen”
“PTSB kondigt voor het eerst sinds crisis dividend aan”
“PTSB realiseert record-earnings”
“Meerderheid van PTSB aandelen voor eerst sinds bankencrisis in privé handen”
“PTSB marktaandeel groeit met x%”
“Analyst x changes from “Hold” to “Buy”

En ik schat de kans hoog in dat er 4 van deze effectief aangekruist mogen worden. Anders zou ik er ook niet met 30% van mijn portfolio inzitten.

Daarnaast is het aandeel momenteel amper beschikbaar via brokers, door internationale beleggers compleet onbekend en is het aandeel dan ook nog eens super illiquide. Dit kan allemaal ook veranderen.

Ik ga alvasy bedrijven kiezen die ik zelf in portefeuille heb. Bijkomende regel: max 1 bitcoin/blockchain gerelateerd aandeel.
Of misschien ook een paar marketcap limieten insteken, het is anders makkelijk om gewoon allemaal low mc shit te kiezen.

Bijv. min 1 bedrijf boven de 1mrd
min 1 onder de 100mio

zo'n dingen

dat lijkt voor de hand liggend maar heeft, in een competitie 1 gigantisch nadeel vind ik persoonlijk - er wordt dan ook in functie daarvan gekozen: Blue chips VS Crazy Tech is een giga verschil in potentieel om maar iets te zeggen (en in geen geval aanvallend voor diegenen die er graag in beleggen).

Dat is toch eigenlijk de essentie van heel de beurs, "het potentieel" inschatten. :thinking:

En die winaar is degene die het best het potentieel kon schatten, lijkt mij toch logisch.

Ik heb niet veel biotech stocks hoor. 80-90% is saaie dino prut. We kunnen wel een discussie voeren over wat biotech is? Farma, medtech, machine manufacturer? Siemand, Danaher, ThermoFisher, is dat biotech ?

Maar ik doe toch niet mee, no worries. Ik ga geen parallele theoretische portefeuille aanhouden.

Dat is toch eigenlijk de essentie van heel de beurs, "het potentieel" inschatten. :thinking:

En die winaar is degene die het best het potentieel kon schatten, lijkt mij toch logisch.
Idd, maar tegen een fictieve achtergrond is de verleiding aanwezig om bvb. Carvana erin te stoppen, terwijl de kans eerder klein is dat je in real life een aanzienlijke positie daarin zou nemen.

16 Top picks voor 2024 van KBC Securities:
  1. ABN Amro
  2. Ackermans & Van Haaren
  3. Arcadis
  4. Bekaert
  5. D'Ieteren
  6. Heineken
  7. Shurgard
  8. Sofina
  9. Solvay
  10. TKH Group
  11. UCB
  12. Care Property Invest
  13. EVS
  14. Gimv
  15. IBA
  16. Vandevelde
(in 2023 deden de KBC top picks het beter dan de BEL20 maar beduidend slechter dan AEX of EuroStoxx 50)

Idd, maar tegen een fictieve achtergrond is de verleiding aanwezig om bvb. Carvana erin te stoppen, terwijl de kans eerder klein is dat je in real life een aanzienlijke positie daarin zou nemen.

Mss ontdekken bepaalde leden dan dat hun fictieve portefeuille veel beter doet dan hun echte en vinden ze hier inspiratie in.

16 Top picks voor 2024 van KBC Securities:
  1. ABN Amro
  2. Ackermans & Van Haaren
  3. Arcadis
  4. Bekaert
  5. D'Ieteren
  6. Heineken
  7. Shurgard
  8. Sofina
  9. Solvay
  10. TKH Group
  11. UCB
  12. Care Property Invest
  13. EVS
  14. Gimv
  15. IBA
  16. Vandevelde
(in 2023 deden de KBC top picks het beter dan de BEL20 maar beduidend slechter dan AEX of EuroStoxx 50)
Oeioei, dat wordt dieteren en solvay dumpen.

Voor de UBS-lurkers:

Raiffeisen. Ook wat gekocht aan 15.2euro
Matige positie: is wel wat risicovol: https://finance.yahoo.com/m/b87f3980-d4fe-3980-9dde-82aab4a8fa3f/raiffeisen-generated-almost.html
15 % op Raiffeisen op 5 weken (10% + 5% divy).
Misschien een beter alternatief dan ubs momenteel?

(ubs verkocht met 20% winst maar dus wel wat laten liggen aangezien het nu aan 30$ staat)

Terug
Bovenaan