Kleine Beursfeiten

Vanmorgen Solvay aangekocht aan 18.6. Lijkt me toch dat daar de saaie, voorspelbare, business in zit. Dus vind het dan vreemd dat dat bijna -40% gaat tov van inschatting. Heb hier geen doorgedreven analyse kunnen doen. Moest snel zijn. Ondertussen staat het aan 20.5.
Ik klaag ook niet, vorige week €112 gesloten en nu samen €115 waard (terwijl de algemene tendens lichtrood is vandaag)

Vanmorgen Solvay aangekocht aan 18.6. Lijkt me toch dat daar de saaie, voorspelbare, business in zit. Dus vind het dan vreemd dat dat bijna -40% gaat tov van inschatting. Heb hier geen doorgedreven analyse kunnen doen. Moest snel zijn. Ondertussen staat het aan 20.5.
Inderdaad zeer zware daling toch wel!

Lijkt me altijd tricky om te weten welke richting het uit gaat. Waarschijnlijk zijn er veel algo's/portefeuilles aan het rebalancen en met Brusselse liquiditeit, altijd feest in alle richtingen.

Ik weet niet goed wat gedaan de split. Dat is beetje zoals CFE en DEME. Ook jarenlang getoeter en dan na de split is DEME 95% van de value en CFE 5%. Zo veel value heeft dat niet unlocked... Hernoem dan je bedrijf gewoon DEME en steek die CFE in een subafdeling en zwijg er over.

Ziet er naar uit dat het hier dezelfde richting uit gaat. 80-90% het nieuwe en 20-10% het oude. Heeft dat nu zo veel value ge-unlocked ?

It's official... dju toch Vicky ik wil gewoon buybacks.
Occidental intends to finance the purchase with the incurrence of $9.1 billion of new debt, the issuance of approximately $1.7 billion of common equity and the assumption of CrownRock’s $1.2 billion of existing debt.
=> benieuwd naar de details hiervan

Slide #4 van de slide deck. Die zitten echt gewoon in elkaar zijn territorium. Veel infra kosten gaan ze niet hebben om die putjes leeg te zuigen.

Ze willen ook 4-6bln divestiture doen. En near-term debt reduction.

Slide #4 van de slide deck. Die zitten echt gewoon in elkaar zijn territorium. Veel infra kosten gaan ze niet hebben om die putjes leeg te zuigen.

Ze willen ook 4-6bln divestiture doen. En near-term debt reduction.
Grootste deel van de schuld moet eruit zijn na 1.5 jaar na closure (Jan '24). Vind dat bemoedigend...korte termijn lening op 1Y & divesture.
Deze deal hoeft dus niet als een molensteen rond de nek te hangen. Afspraak in de zomer van '26 voor de afrekening.

Grootste deel van de schuld moet eruit zijn na 1.5 jaar na closure (Jan '24). Vind dat bemoedigend...korte termijn lening op 1Y & divesture.
Deze deal hoeft dus niet als een molensteen rond de nek te hangen. Afspraak in de zomer van '26 voor de afrekening.
Bedenking die ik me nu maak na het lezen van je post.
Beleggen doe je voor de lange termijn. Je spreekt nu van een horizon van ~2.5j.
Voor degenen die al langer in Oxy zitten spreek je van ~5j sinds aankoop?

Dan moet je toch al een crazy rendement gaan halen wil je gewoon de inflatie verslaan.
Ik wil hier geen betoog afsteken voor een andere manier of een ander aandeel.

Mijn generieke vraag luidt:
Hoe ga je als belegger om met inflatie?
Een aandeel dat jaarlijks 1.5% stijgt oogt na 10j heel mooi groen in je portefeuille maar eigenlijk ben je er nog geld op verloren door de inflatie?

Occidental plans to do this by divesting some domestic assets that are not core to the company’s portfolio, the CEO said.

Dus bepaalde assets verkopen?

Dus weer 2/3 jaar wachten voor “grote” stijging? 🤔

Bedenking die ik me nu maak na het lezen van je post.

Dan moet je toch al een crazy rendement gaan halen wil je gewoon de inflatie verslaan.
Ik wil hier geen betoog afsteken voor een andere manier of een ander aandeel.

Mijn generieke vraag luidt:
Een aandeel dat jaarlijks 1.5% stijgt oogt na 10j heel mooi groen in je portefeuille maar eigenlijk ben je er nog geld op verloren door de inflatie?

Dat riedeltje van 'inflatie'...

Wat maakt het nu uit wat de inflatie is in het investeringsuniversum. Ja, in de berekening van de reele rente heeft het een impact, die rekenoefening kan ik ook doen.

Maar die inflatie is voor alle investeringen hetzelfde. Dus de vraag is en blijft, waar haal ik de hoogste rendementen. De inflatie is niet van belang in die redenering.

Niemand maakt de afweging tussen consumptie en investeringen. Oh, de inflatie is hoog, ik haal geen reele rendementen, ik ga rap meer broden eten. En ja, cash market en obligaties worden interessanter, maar dat is gewoon een onderdeel van het beleggingsuniversum.

Dus om te antwoorden op je vraag. Hoe ga je als belegger om met inflatie? Niet. Je pakt het als het is.

De markt kijkt wel wat vooruit.

dat zeg ik niet. Ik zeg dat je 1.5 moet wachten om te beoordelen of ze deze deal hebben kunnen afbetalen zoals ze ambieren. Dat kan gaan volgens plan of dat kan gaan met stokken in de wielen.
Prijsstijging van het aandeel hangt van veel meer andere zaken af. Maar als ze deze deal goed verteren is dat héél goed voor de prijs van het aandeel.
Ik lees in de slides ook dat deze deal eigenlijk een goeie hedge is tegen lage olieprijzen.
Uiteraard zijn hogere olieprijzen beter, maar bij lagere prijzen lijkt de CrownRock acquisitie de pijn te verzachten.
Dat laatste moet ik eens in meer detail bestuderen hoe dat net zit.

dat zeg ik niet. Ik zeg dat je 1.5 moet wachten om te beoordelen of ze deze deal hebben kunnen afbetalen zoals ze ambieren. Dat kan gaan volgens plan of dat kan gaan met stokken in de wielen.
Prijsstijging van het aandeel hangt van veel meer andere zaken af. Maar als ze deze deal goed verteren is dat héél goed voor de prijs van het aandeel.
Ik lees in de slides ook dat deze deal eigenlijk een goeie hedge is tegen lage olieprijzen.

Ik lees hetzelfde en ging net hetzelfde posten :)

Uiteraard zijn hogere olieprijzen beter, maar bij lagere prijzen lijkt de CrownRock acquisitie de pijn te verzachten.
Dat laatste moet ik eens in meer detail bestuderen hoe dat net zit.

lagere break-even prijs voor de Crownrock, waardoor de dalende prijzen minder marge opeten procentueel dan bij OXY legacy.

=> ik spreek van 1.5 terugbetaling van deze deal. Ik spreek niet van een beleggingshorizon van 2.5j voor OXY. Ik heb geen horizon. Mijn horizon is wanneer ik geld nodig heb om iets te kopen...
=> wat bedoel je?
=> inflatie zit overal of sijpelt vroeg of laat overal in (lonen, gronstoffenprijzen, afgewerkte producten, etc. etc.). Ook dus in de inkomsten en winsten van de bedrijven waarin je belegt. Dus: beleg in bedrijven waarbij die inkomsten en winsten nog vele jaren zullen komen.

Je kunt voor of tegen de OXY deal zijn, maar het is wel een 1+1=3 deal gegeven de geographics.
Correct. Maar ik denk niet dat de markt dit gaat waarderen komend jaar aangezien de concurrenten amper schulden hebben en hoger dividend/buybacks.
Hopelijk koopt Buffett nog wat om de sp te ondersteunen....

Terug
Bovenaan