Kleine Beursfeiten

Als je bij de fed je buitenlandse broker rekening aangeeft. Dan moet je toch enkel op je belastingaangifte (aanslagjaar etc) een bedrag invullen als je het geld zou opnemen / overschrijven naar je eigen rekening doet?

Alsook: stek je sluit je account af of wil van broker veranderen. Hoe laat je dit dan aan de fed weten?

@JanusDR wat denk je van Chinese aandelen en/of een China-ETF? Dat lijkt me toch wel veel potentieel te hebben... Chinese aandelen zijn niet duur door het extra politieke risico, tegelijk is China ook wel een stevige groeimarkt met ook een zeer grote interne markt, er lijkt me toch wel zeer veel potentieel in te zitten. Jack Ma kan elke dag eindigen in een kerker, daarom misschien niet interessant om in individuele bedrijven te investeren, maar met een ETF heb je dat risico niet.

Altijd opletten daarmee. De chinese economie groeit al een tijdje veel sneller dan de meeste andere westerse economiën maar als ge de returns van de chinese beurzen bekijkt, zijn die algemeen beschouwd toch eerder subpar. Vaak zijn de toekomstige verwachtingen gewoon al veel meer ingeprijsd in chinese aandelen. En geprijsd aan torenhoge (groei)verwachtingen = minder toekomstige return.

Mss ook wel minder een cultuur van aandeelhouderswaarde creëren voor de aandeelhouder zoals je in de VS wel hebt.

Laatst bewerkt:
En vaak zit er in Chinese ETF's behoorlijk veel gewicht in banken, die indruk kreeg ik toch de laatste keer dat ik me daarin verdiepte

In principe 99% van de tijd akkoord voor SPY, maar momenteel gewoon veel te veel overgewaardeerde tech (uitzonderlijke situatie, zoals eind jaren 90) erin.
Bv. BABA geraak ik aan de helft van het jaarrapport niet uit. Er zit zeker een legitieme winstgevende business tussen, maar bijna zeker ook halve fraude. En dan inderdaad nog het 'Chinese overheidsrisico' en de betrouwbaarheid van de cijfers die veel lager ligt.
En Jack Ma die af en toe eens verdwijnt in de kerkers van de Chinese politie
:laugh:

De vraag die ik mij stel is: moest dit zoals een frietkot zijn hier in de buurt, wil ik daar dan ondergeschikte minderheids-medevennoot van worden in die omstandigheden? Het antwoord is redelijk hard neen
Toch nog even enkele puntjes hier:
- Nu doe je alsof BABA de helft van zijn cijfers opblaast en alles fraude is. Ooit al eens in China geweest? Nog nooit de taobao & tmall dozen gestapeld zien staan aan de poort van elke appartementsgebouw en/of universiteitscampus? Dit is real business met real revenue.
Misschien haal je Luckin Coffee aan als tegenvoorbeeld, maar daar staat natuurlijk Wirecard en alle schandalen van de US tegenover.

- Het 'Chinese overheidsrisico': De overheid zal hun gans met gouden eieren heus niet slachten hoor. Dit geldt niet alleen voor BABA, maar voor de Big Tech daar in het algemeen. Dat zou zelfs enorme schade toebrengen aan het zorgvuldig opgebouwde imago van 'high tech' land. De antitrustboete waarvan momenteel sprake momenteel gaat over 1 miljard USD voor BABA. Last time I checked, had BABA 72 miljard USD jaarlijkse omzet en een nettowinst van 21 miljard USD. Die boete is hoogstens een tik op de pols. Net zoals de boetes van de EU voor GOOG, FB, etc.
- Nieuwe (strengere) wetgeving zit nog in een vroege stadium en de soep wordt niet zo heet gegeten als ze geserveerd wordt.
- Daarbovenop: het overheidsrisico kan in sommige gevallen ook als een tailwind gezien worden: Als je de jaarlijkse updates van de overheid ivm hun 5-jarenplan volgt, kan dit zelfs helpen in het uitkiezen van een potentiele nieuwe groei stock (niet dat jij daar in zou investeren natuurlijk wegens te risky). Stel u eens voor dat de overheden in het westen een duidelijke (middel)lange termijnstrategie hadden, hoe blij zouden we wel niet zijn? Maar bij China is het meteen een risico.
Google bijvoorbeeld eens Dual Circulation.

- Ivm betrouwbaarheid van de financiële cijfers: die grote techbedrijven worden allemaal door de big 4 daar geauditeerd. Zeg je nu dat je die bedrijven hun kwaliteit in twijfel trekt? If yes, dan zou je dit evengoed voor alle bedrijven ter wereld doen, neen?

- En dan als laatste, Jack Ma: die willen ze gewoon intomen na enkele aangebrande commentaren in aanloop van de mislukte IPO van Alipay. Zijn aandeelbelang in BABA is 4,8% vandaag. In absolute dollars is dat veel geld, maar die heeft geen controle meer.

Laatst bewerkt:
En die zelfrijdende auto's zegt Musk al 5 jaar dat het er 'binnen 2 jaar' zal zijn. Ik ken iets van de technologie, en ik wil met gelijk wie wedden dat dit er binnen 5 jaar totaal nog niet is (complete autonomie)...

En al zeker in België niet: ter indicatie neem ik een trein als voorbeeld: die staat op een spoor en zelfs daarvoor heeft men een bestuurder nodig

Altijd opletten daarmee. De chinese economie groeit al een tijdje veel sneller dan de meeste andere westerse economiën maar als ge de returns van de chinese beurzen bekijkt, zijn die algemeen beschouwd toch eerder subpar. Vaak zijn de toekomstige verwachtingen gewoon al veel meer ingeprijsd in chinese aandelen. En geprijsd aan torenhoge (groei)verwachtingen = minder toekomstige return.

Mss ook wel minder een cultuur van aandeelhouderswaarde creëren voor de aandeelhouder zoals je in de VS wel hebt.
Er is ook het feit dat je nog steeds met de Chinese overheid zit die in elk bedrijf meedraait. Eigenlijk zijn die aandelen die buitenlanders op de beurs kopen eerder winstbewijzen dan aandelen want ze mogen van de wet nog steeds geen stemrecht krijgen dacht ik. Je hebt als aandeelhouder weinig macht over bvb dividendpolitiek en het management. Da's voor kleine beleggers niet zo belangrijk maar er is een groep grote buitenlandse beleggers die er daarom liever wel wat van wegblijft. Bedrijven worden geacht te handelen in het belang van China, niet dat van hun aandeelhouders. Als het goed gaat komen die belangen redelijk overeen maar het blijft een bijkomend risico.

4 vd 5 zijn niet Chinese bedrijven / personen.

Net zoals bij Google & FB heb je als kleine aandeelhouder inderdaad amper (geen?) stemrecht.
Bij FB heeft Mark alle macht.
Bij Google heb je
- Class A shares, ticker GOOGL met één aandeel één vote
- Class C shares, ticker GOOG één aandeel no vote
- Class B shares, één aandeel 10 votes. Niet verhandelbaar op de beurs.

Welke aandelen denk je dat Sergey Brin & Larry Page hebben...

4 vd 5 zijn niet Chinese bedrijven / personen.

Net zoals bij Google & FB heb je als kleine aandeelhouder inderdaad amper (geen?) stemrecht.
Bij FB heeft Mark alle macht.
Bij Google heb je
- Class A shares, ticker GOOGL met één aandeel één vote
- Class C shares, ticker GOOG één aandeel no vote
- Class B shares, één aandeel 10 votes. Niet verhandelbaar op de beurs.

Welke aandelen denk je dat Sergey Brin & Larry Page hebb
Nr. 1 aandeelhouder is Softbank, die voor geen haar te vertrouwen zijn, dat schept wel vertrouwen :-) (Voor de liefhebbers, zie hun rol in de huidige saga van het failliete Greensill waar ze zitten foefelen hebben dat het geen naam heeft).

Maar zoals ik zei, Alibaba is een legitieme winstgevende business en ik snap de appeal van Chinese aandelen wel.
Maar ik zie teveel potentiële rode lichten, dus dat sluit een positie van 20% of meer uit, dus koop ik ze niet. Heel simpel eigenlijk...
Moest het nu extreem goedkoop worden door bv. een situatie zoals in de Aziatische crisis waarbij het gemiddelde aandeel aan een p/e van 4 staat, dan zou ik wel een etf durven nemen.
Maar momenteel staan die gemiddeld niet eens echt goedkoper dan een Berkshire aan 240 of zo.
Dus zou ik goed zot moeten zijn om meer risico te gaan nemen voor hetzelfde potentieel rendement.

Een mooi voorbeeld is bv. Wirecard.
Dat was al in 2015-2016 duidelijk dat dit fraude was.
COO was een charlatan met een groot publiciteitsbord op zijn kop "charlatan".
Maar blijkbaar is dit voor sommigen moeilijker te zien, ik blijf anderen soms moeilijk snappen hoe ze blijven in die oplichters hun zever trappen :) (zie Trump, ceo van Softbank, ceo van Nikola, CIO van Greensill, ...)
Toch blijft het aandeel stijgen tot 2020 of zo, waarna het plots compleet crasht en je eigenlijk alles kwijt bent.

Dat soort left-tail aandelen probeer ik te vermijden, vandaar geen rode lichten toegelaten als ik een aandeel koop.

Als je bij de fed je buitenlandse broker rekening aangeeft. Dan moet je toch enkel op je belastingaangifte (aanslagjaar etc) een bedrag invullen als je het geld zou opnemen / overschrijven naar je eigen rekening doet?

Alsook: stek je sluit je account af of wil van broker veranderen. Hoe laat je dit dan aan de fed weten?
Even opnieuw vragen 😅 iemand die toelichting kan geven?

vraagske hier rond geld bijprinten. ik heb gelezen dat 20% van het geld in de US dit jaar alleen al bijgedrukt is.

Welk effect gaat dit hebben op amerikaanse aandelen? gaan de aandelen stijgen in prijs om te compenseren in het effectieve waardeverlies van de dollar? of zal het gewoon niks veranderen?

vraagske hier rond geld bijprinten. ik heb gelezen dat 20% van het geld in de US dit jaar alleen al bijgedrukt is.

Welk effect gaat dit hebben op amerikaanse aandelen? gaan de aandelen stijgen in prijs om te compenseren in het effectieve waardeverlies van de dollar? of zal het gewoon niks veranderen?
Stijgen Amerikaanse aandelen niet altijd op termijn dan ;)

Belangrijker is waar die 20% terechtkomt of is terechtgekomen, beetje zoals het gat van de coronacrisis in België, kost miljarden maar ik durf te wedden als je vraagt waar die juist naartoe zijn er een aantal gaan ontbreken.

Meer geld in omloop betekent hogere prijzen, dus zowel voor de beurs als voor goederen. Aangezien mensen momenteel hun geld niet kunnen uitgeven aan op restaurant gaan of reizen vloeit er daar al een deel extra geld de beurs in.

Je hoort langs alle kanten dat er leveringsproblemen zijn in allerhande sectoren, de prijzen die stijgen om goederen hier te krijgen, dat de prijzen om op restaurant gaan zullen stijgen zodat ze de geleden verliezen kunnen beginnen recupereren. Je kan er vergif op nemen dat de inflatie de komende jaren gaat stijgen. De vraag is alleen met hoeveel procent.
Hogere inflatie is goed nieuws voor alle landen met schulden, en de man op de straat heeft niet door dat zijn centen op de bank aan een sneltempo minder waard worden. Gaat het stoppen bij 3 a 4% of gaan we naar cijfers die wij in ons leven nog niet gezien hebben. Van 10% en meer per jaar?

Gaan we zelfs 2% inflatie halen om mee te beginnen?

Huidige markten doen mij altijd hard aan 2013 denken wanneer S&P 500 en dergelijke eindelijk nieuwe highs maakten sinds pre-gfc.
Er waren aandelen met lage market cap die zotte dingen deden. Retail geld stroomde naar aandelen dus iedereen riep dat het de top was (terwijl inflows zeer bullish zijn...), er was vrees voor een crash, er was vrees voor inflatie na al die stimulus.

Er volgde nooit een crash of inflatie. Er volgde zelfs eerder een deflationaire druk. En de bull market die volgde was lang en sterk.

Er is ook het feit dat je nog steeds met de Chinese overheid zit die in elk bedrijf meedraait. Eigenlijk zijn die aandelen die buitenlanders op de beurs kopen eerder winstbewijzen dan aandelen want ze mogen van de wet nog steeds geen stemrecht krijgen dacht ik. Je hebt als aandeelhouder weinig macht over bvb dividendpolitiek en het management. Da's voor kleine beleggers niet zo belangrijk maar er is een groep grote buitenlandse beleggers die er daarom liever wel wat van wegblijft. Bedrijven worden geacht te handelen in het belang van China, niet dat van hun aandeelhouders. Als het goed gaat komen die belangen redelijk overeen maar het blijft een bijkomend risico.

Nagel op de kop.

Ik zie in mijn omgeving ook heel wat kortzichtige mensen die met hun Westerse bril en met grote ogen naar China kijken. Als ze de groeicijfers zien, dan gaan de dollartekens in hun ogen al fonkelen. Maar zoals je zegt: Chinese bedrijven moeten vooral de staatsbelangen dienen. Niet de aandeelhouders. En met een overheid zoals in China... Neen, laat maar. We schieten gewoon onszelf in de voet.

ai ai, resultaten van FREQ zijn niet goed.
Iedereen hier sebiet zijn geld kwijt, pre-market al -70% :laugh: :cry:

ai ai, resultaten van FREQ zijn niet goed.
Iedereen hier sebiet zijn geld kwijt, pre-market al -70% :laugh: :cry:
Dat was het gekende risico hé. In begin van deze week nog een beetje gejammerd omdat mijn stoploss van $35 afgegaan was vorige week. Maar handsight nu wel blij dat ik die ingesteld had. Nog eens een bewijs dat een exit strategy wel degelijk de moeite loont. Ik heb dat op de harde manier moeten leren met Biocartis, stil holding the bag daar.

Terug
Bovenaan