Kleine Beursfeiten

Hedgen jullie EUR tegen USD bij beleggen in US aandelen of ETFs ?

70-80% van mijn investeringen zitten in ETFs op wereldindex , SP500, Nasdaq 100 dus vooral gevalueerd in USD. Mijn ETF's koop ik in EUR op een Europese markt maar EUR/USD koerswijzigingen worden hiermee niet uitgeschakeld.

Wat zijn de opties ? Automatisch hedged ETFs ? Futures kopen ?
Of gewoon de EUR/USD koers ondergaan ?
Gewoon de koers ondergaan. Op lange termijn gaat dat hedgen je veel te veel kosten. En ik heb 90% van mijn vermogen in USD, ik onderga dat ook gewoon. De USD is en blijft een sterke munt dus ik zie geen onverantwoorde risico's hier.

Als je bedrijven hebt in de US met inkomsten uit andere munten dan USD hedge je je indirect ook deels tegen dat wisselkoersrisico. Bij een daling van de waarde van de USD zal de winst en omzet gegenereerd via andere munten namelijk toenemen (wanneer je deze uitdrukt in USD)

Gewoon de koers ondergaan. Op lange termijn gaat dat hedgen je veel te veel kosten. En ik heb 90% van mijn vermogen in USD, ik onderga dat ook gewoon. De USD is en blijft een sterke munt dus ik zie geen onverantwoorde risico's hier.

Als je bedrijven hebt in de US met inkomsten uit andere munten dan USD hedge je je indirect ook deels tegen dat wisselkoersrisico. Bij een daling van de waarde van de USD zal de winst en omzet gegenereerd via andere munten namelijk toenemen (wanneer je deze uitdrukt in USD)
Is wel correct, laatste jaar nogal ongeluk gehad maar het zijn nog niet de schommelingen van begin 2000.

Mijn play op EV met Volkswagen werkt sneller dan verwacht zijn vruchten af ... net geen +50% sinds begin vh jaar 🥳

Heb ze ook. Destijds aangekocht in de dieselgate aftermath (rond de ~€144 in '17) en nu eindelijk echt goed gelanceerd sinds battery day.
Hoop dat ze er samen met Quantumscape in slagen om op termijn een lithium-metal batterij te produceren.
Zou ervoor zorgen dat de energiedensiteit toeneemt (betere performance/range), veel snellere laadtijd daar er geen graphite anode meer nodig is, beter battery life en veiliger daar deze minder brandbaar zou zijn dan de huidige lithium-ion batterijen.
Echter is er tot op heden nog niemand in geslaagd een lithium-metal batterij deftig te maken. Zal een race worden tegen Tesla, als het al lukt ten minste.
Op gebied van scaling zijn ze ver in het voordeel. En in principe zouden ze ook de man power moeten hebben om bij te benen op gebied van software, chip design en elektrische motoren tov Tesla. Vraag is hoe snel dat kan.

Ik weet dat er hier een paar in Crowdstrike zitten, en onlangs op een podcast ook een enthousiasteling gehoord maar wat ik niet helemaal snap:
- estimated earnings per share voor dit jaar 20-30 cent
- huidige beurskoers: $200

dus een K/W van 1.000 .... hoe belachelijk hard moeten die dan nog groeien om dat ooit te rechtvaardigen? of gaan die hun service kosten plots x10 doen of zo?

Ik weet dat er hier een paar in Crowdstrike zitten, en onlangs op een podcast ook een enthousiasteling gehoord maar wat ik niet helemaal snap:
- estimated earnings per share voor dit jaar 20-30 cent
- huidige beurskoers: $200

dus een K/W van 1.000 .... hoe belachelijk hard moeten die dan nog groeien om dat ooit te rechtvaardigen? of gaan die hun service kosten plots x10 doen of zo?
Kijk eens naar de FCF, 33% margin afgelopen jaar. Dat is heel hoog, zelfs voor een mature business, maar in hun geval zijn ze nog in volle groei modus en dan is het helemaal absurd. Veel relevanter dan een EPS dat puur boekhoudkundig gedreven is (heb je ooit accounting gehad? Dan zal je snappen dat dat niet altijd een goede KPI is om een business te evalueren op vlak van profitability). Op het einde telt de cash die binnenkomt en je overhoudt, niet meer of minder.

Crowdstrike zit aan 1% forward FCF yield
Microsoft die veel matuurder zijn aan een 3%

Dus op een FCF basis is CRWD ongeveer 3 keer duurder dan MSFT. CRWD groeit omzet 74% (laatste kwartaal), MSFT low teens.

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de FCF, 33% margin afgelopen jaar. Veel relevanter dan een EPS dat puur boekhoudkundig gedreven is (heb je ooit accounting gehad? Dan zal je snappen dat dat niet altijd een goede KPI is om een business te evalueren op vlak van profitability). Op het einde telt de cash die binnenkomt, niet meer of minder.
nee nooit boekhouden of economie gehad -> zal nog verder wat boeken lezen voor ik me aan zo'n groeiaandelen waag ;)

Kijk eens naar de FCF, 33% margin afgelopen jaar. Dat is heel hoog, zelfs voor een mature business, maar in hun geval zijn ze nog in volle groei modus en dan is het helemaal absurd. Veel relevanter dan een EPS dat puur boekhoudkundig gedreven is (heb je ooit accounting gehad? Dan zal je snappen dat dat niet altijd een goede KPI is om een business te evalueren op vlak van profitability). Op het einde telt de cash die binnenkomt en je overhoudt, niet meer of minder.

Crowdstrike zit aan 1% forward FCF yield
Microsoft die veel matuurder zijn aan een 3%

Dus op een FCF basis is CRWD ongeveer 3 keer duurder dan MSFT. CRWD groeit omzet 74% (laatste kwartaal), MSFT low teens.
heel interessant, ga er mij eens in verdiepen!

Ik begrijp mezelf niet. In februari zeg ik nog tegen een collega op 't werk die ook op de beurs zit. Kben net Volkswagen in 't oog aan het houden.
Clown dat ik ben. Nu staat het op 300 en zelf niks ondernomen 🤡

Waarschijnlijk vond ik 180 a 200 euro veel. Dat is ook zo voor mijn portefeuille als ik zeker 1000 erin wil steken maar kijk nu.

Volkswagen, is dat niet het bedrijf die jaar na jaar belachelijke claims maakt op vlak van EV? Of zal dit dan toch eindelijk hun jaar worden? Toegegeven, ik volg hun totaal niet van dichtbij, maar op basis van nieuwberichten uit het verleden geven ze mij een zeer sterk eerst-zien-en-dan-geloven gevoel. Ondertussen zijn er ook meer dan ooit hordes aan onwetende beleggers die maar al te gretig op de laatste nieuwe hype springen. Let gewoon op dat je je niet verbrand. Dit aandeel kan weer even snel zakken als het gestegen is.

Reminder dat bijna alle EV, SaaS, tech, cryptogezever schromelijk overgewaardeerd is en dat historisch gezien het meeste geld verloren wordt door bij deze aandelen de dip te kopen (omdat dat vroeger werkte) terwijl ze op weg zijn naar -50% tot -90%.

Misschien werkt het toch nog een keer, maar waarom zo een risico's nemen...

Het is natuurlijk ook maar mijn mening, maar vergeet niet dat ik de InvestmentKing van Beyondgaming ben.
Of Master of Coin, je mag kiezen.

Reminder dat bijna alle EV, SaaS, tech, cryptogezever schromelijk overgewaardeerd is en dat historisch gezien het meeste geld verloren wordt door bij deze aandelen de dip te kopen (omdat dat vroeger werkte) terwijl ze op weg zijn naar -50% tot -90%.

Het is natuurlijk ook maar mijn mening, maar vergeet niet dat ik de InvestmentKing van Beyondgaming ben.
Ok boomer

Volkswagen, is dat niet het bedrijf die jaar na jaar belachelijke claims maakt op vlak van EV? Of zal dit dan toch eindelijk hun jaar worden? Toegegeven, ik volg hun totaal niet van dichtbij, maar op basis van nieuwberichten uit het verleden geven ze mij een zeer sterk eerst-zien-en-dan-geloven gevoel. Ondertussen zijn er ook meer dan ooit hordes aan onwetende beleggers die maar al te gretig op de laatste nieuwe hype springen. Let gewoon op dat je je niet verbrand. Dit aandeel kan weer even snel zakken als het gestegen is.
goh, het aandeel was spotgoedkoop, noteert nu eigenlijk nog steeds aan lage koersen, en als ze echt volop inzetten op EV (zoals ze al aan het doen zijn) dan zie ik niet in waarom dit zou moeten zakken.... eerder verder doorstijgen

Je volg het totaal niet van dichtbij: bekijk anders even kort hun fundamentals, en kom dan terug ;)

Dus al doorgegroeid naar hoofdeconoom of Chief Investment Officer in die bank waar je werkt neem ik aan?

Je hebt jouw licht al vaak op onze duisternis laten schijnen, laat het nu even rusten. We horen je graag terug wanneer er een nieuwe dip in tech stocks is, of olie en Berkshire verder de hoogte in gaan. Moet vermoeiend zijn om met jou samen te wonen/werken.

Dus al doorgegroeid naar hoofdeconoom of Chief Investment Officer in die bank waar je werkt neem ik aan?
Hoofdeconoom van een bank = pr-boy die pseudointellectuele cliché stukjes mag schrijven voor de klanten.

Chief investment officer in een bank = indexknuffelaar die zolang mogelijk zijn job wil houden en vooral AUM zo hoog mogelijk moet houden, dus altijd 'voorzichtig' en conventioneel moet zijn.

Beiden stroken niet echt met mijn karakter.
Al zeker niet met de hoedanigheid van Master of Coin.

Terug
Bovenaan