Kleine Beursfeiten

Wat ik eens zou willen weten: hoeveel % van jullie portefeuille was UBS eigenlijk?
En FCNCA?
En hoeveel % index etf?
Hier UBS ook verkocht aan +31% waarvoor dank!
UBS was maar 5% van mijn port.
FCNCA was indertijd 20% van mijn port
ETF's zijn 40%
Zit ook nog met 20% cash momenteel.

Wel serieuze risk takers hier. Ik verschiet er wel van voor een land zoals België.
20, 30 tot zelfs 55% van portefeuille in UBS 😮
Met welk % van jullie nettovermogen komt dit eigenlijk overeen?
Want als je bvb 70% van uw vermogen in aandelen hebt, en daarvan 30% in 1 aandeel (dat geen Berkshire is) steekt, heb je wel heel grote ballen. Als aandelen daarentegen slechts 10% van uw vermogen zijn, snap ik het al wat beter.

Ik heb “slechts” 7% in UBS, maar het is wel mijn 3de positie en vertegenwoordigt meer dan 4% van mijn totaal vermogen. Boven de 10% van het vermogen ga ik niet (meer) voor individuele aandelenposities. Eventuele ferme organische groei van de positie over de jaren buiten beschouwing gelaten.

Wel serieuze risk takers hier. Ik verschiet er wel van voor een land zoals België.
Want als je bvb 70% van uw vermogen in aandelen hebt, en daarvan 30% in 1 aandeel (dat geen Berkshire is) steekt, heb je wel heel grote ballen. Als aandelen daarentegen slechts 10% van uw vermogen zijn, snap ik het al wat beter.

Ik heb “slechts” 7% in UBS, maar het is wel mijn 3de positie en vertegenwoordigt meer dan 4% van mijn totaal vermogen. Boven de 10% van het vermogen ga ik niet (meer) voor individuele aandelenposities. Eventuele ferme organische groei van de positie over de jaren buiten beschouwing gelaten.
Fair point, bij mij zijn aandelen 1/3e van ons vermogen, rest vastgoed. Grootste positie is Oxy, 20%, dus eigelijk minder dan 8% van totaal vermogen. Mijn UBS positie was slechts 5% (jammer genoeg in hindsight)

Is BTI nog een interessante belegging (om enkele jaren in te blijven zitten)? Ik heb moeite met de aanblik van cash in mijn account...

Ik steek in feite max. schijven van 2,5k in individuele aandelen owv het feit dat ik steeds max. belegd ben en dus geen cashoverschot heb. Dat maakt dan wel dat je met topbeleggingen zoals UBS max. €700-800 winst pakt.

Na een korte onderbreking omwille van een (opgeheven) permanente ban, een update van mijn port:

Kleine posities:

Sentinel 1 : -69% (blind gekocht van op het forum van @Racing_Genk )
Bldr: +64% (blind gekocht van op het forum van @Nesjamag )

Medium posities:

Apa: +60% (getipt op het forum door @Biljart en bekeken en gekocht omwille van onderwaardering)
Brkb: +17% (is voor mij een ETF tracker)

Grote positie:

Oxy: + 59% (getipt op het forum door @JanusDR en 1ste kleine aankoop blind gekocht @29$ en vervolgens bekeken en veel tijd ingestoken en bijgekocht waardoor mijn gak iets onder de 40$ is)

Meegaand in de vaart der volkeren een kleine positie ubs gekocht iets meer dan een week terug @ 22$ en premarket verkocht @ 26.6$ dus 20% winst op een goede week....

Dank aan allen voor de tips!

Damn zeg, nieuwe beurs...euh geïnteresseerde, en hier staat echt wel een schat van informatie in deze thread.
Over een paar individuele aandelen wel ja en de discussies zijn soms ook interessant maar je moet hier niet zijn om basiskennis op te doen of om te leren wat duurzaam succesvol beleggen voor de gemiddelde particulier precies inhoudt. Begin met goede fundamenten en lees dit: https://www.bogleheads.org/wiki/Bogleheads®_investment_philosophy_for_non-US_investors en dit: https://www.etf.com/docs/IfYouCan.pdf

UBS 20% (ik ga ze wellicht verkopen vandaag, gekocht <20)
FNCA (0%), was 15% van de portefeulle, verkocht met 20% winst
OXY 10% (gekocht <60)
BRK 35% (gekocht aan 277)
ETF 15%

En mijn steinhoffs zijn van 5% van de portefeuille naar 0,0001% gegaan zonder te verkopen :shy:
USB toch maar verkocht, 35,56% winst. Niet slecht op 3 maanden. Onze gezinsvakantie is ermee terugbetaald.
bedankt @JanusDR

Ik helaas geen UBS in portefeuille wegens no extra cash =(
Nu zit iedereen waarschijnlijk op puntje van de stoel voor volgende tip :lol:

Ik ben duidelijk geen risk taker in vergelijking :)

Ongeveer 25% van mijn vermogen in beleggingen, maar dat is vooral omdat ~60% in vastgoed zit en er ook nog wat vast zit in een groepsverzekering, die reken ik niet mee als beleggingen omdat ik dat niet actief kan sturen. Dus vastgoed en groepsverzekering niet meegerekend, is 70% belegd wat al een stuk meer is dan vroeger.

Grootste niet-ETF / niet-BRKB posities zijn maar in de grootte-orde van elk 2-3% van mijn totaal vermogen.

Sowieso moet ik eens opkuis houden in die individuele aandelen en meer ETF's aankopen (nu 50/50 aandelen/ETF's)
Teveel kleine posities van vroeger en een aantal middelgrote die het niet / niet meer goed doen, maar dat is een mentale drempel om me over te zetten: op een laag punt verkopen is pijnlijk, op een hoog punt hoop ik dat de positieve trend nog wat doorgaat en is het riskant om nog meer in een ETF te steken (bv. nu wanneer de marktindexen zo hoog staan) :)

Dikke proficiat aan de zittenblijvers en uiteraard hulde aan @JanusDR voor de tip!

Hier helaas iets te vroeg verkocht aan 23,12 $ op 18/8.
Was wel met een aanzienlijke som ingestapt met gespreide aankopen in mei-juni ( aan koersen tussen 18,89 $ en 19,68 $ en dan op 11/8 positie nog bijna verdubbeld aan 23 $) waardoor mijn winst in absolute cijfers nog een mooi bedrag is, maar het had dus nog een stuk meer kunnen zijn als ik nog wat meer geduld had gehad.

Ongeveer het jaar begonnen met 1/3 aandelen, 2/3 vastgoed. Momenteel 1/2 aandelen en 1/2 vastgoed, door 70% rendement (SIMO, UBS & FCNCA - enkele negatieve).

Dus UBS was ongeveer 25% van ons vermogen. Nu dat kan onverantwoord lijken maar was wel erg overtuigd van de redenering van Janus die ik zelf heb geverifieerd (zo goed als mogelijk) en ook nog op andere plaatsen heb gelezen.

Daarnaast is ons totaal vermogen niet wauw. Ons vermogen groeit elke maand nog ongeveer 1,5%. Wat mij een gerust gevoel geeft, dat ik een dip in absolute waarde wel relatief snel heb gecompenseerd met nieuwe middelen.

Dikke proficiat aan de zittenblijvers en uiteraard hulde aan @JanusDR voor de tip!

Hier helaas iets te vroeg verkocht aan 23,12 $ op 18/8.
Was wel met een aanzienlijke som ingestapt met gespreide aankopen in mei-juni ( aan koersen tussen 18,89 $ en 19,68 $ en dan op 11/8 positie nog bijna verdubbeld aan 23 $) waardoor mijn winst in absolute cijfers nog een mooi bedrag is, maar het had dus nog een stuk meer kunnen zijn als ik nog wat meer geduld had gehad.

Waarom verdubbeld aan 23 om dan te verkopen aan 23,12?

Terug
Bovenaan