Kleine Beursfeiten

Toevallig vandaag in de krant: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/0...onomie-met-bijna-2-procent-bijna-volledig-te/

Persoonlijk vind ik het nog steeds een verschrikkelijk middel. Ik ben geen voorstander van pillen slikken om te vermageren. Je kan dat ook zonder medicatie. Maar ik zie de goudmijn ook wel. Het is zoals @Enj0i^ zegt. Mensen gaan pillen slikken zonder hun gedrag aan te passen: waarom zou je jezelf pijn doen, want als je terug verdikt neem je toch gewoon opnieuw een kuur? Dat mensen hun gedrag gaan aanpassen als ze op gewicht zijn is een illusie. Ozempic zal voor velen een levenslang abonnement worden. Zeer goed voor novo nordisk.

Aan de andere kant is de voedingsindustrie ook niet onschuldig. Ze maken mensen verslaafd aan eten. In dat opzicht is het een mooie samenwerking. Big Mac x Ozempic: Big Pic? Koop nu en krijg twee burgers en een spuit voor de prijs van 1.

Laatst bewerkt:
Brazilië en Argentinië zou ik niet onderschatten, de gemiddelde bevolking is daar arm maar je hebt nog altijd minstens een paar tientallen miljoenen mensen die die 500$/jaar heel vlot zullen kunnen betalen.

Zelfde gaat op voor China en India, dat zijn potentieel misschien nog meer consumenten dan in de EU + Japan + UK samen.
En 40 euro per maand?

Kom kom.
Ze sparen allemaal al >100 euro per maand uit aan eten tijdens gebruik.

Dus zelfs aan dubbel die 500 per jaar doet quasi iedereen er zelfs puur financieel al winst aan op korte termijn.

Je kan nu dus ozempic al verkopen als puur financiële korte én langetermijn investering. Het gewichtsverlies is bijzaak :p

Al een tijdje Shimano aan het bekijken. Staat momenteel vrij goedkoop gewaardeerd. Met de COVID jaren hebben de sales en de koers een enorme boom gehad, nu zijn ze daar van aan het terugkomen, maar sales blijven nog een stuk hoger als pre-covid, desondanks is koers wel terug gezakt naar het niveau van 2019. Laatste jaren is SRAM aan het opkomen, maar dit is nog altijd het kleinere broertje van Shimano (al is daar niet veel van cijfers terug te vinden want zijn niet public). SRAM is duurder voor gelijkaardige producten, al zijn die daar de laatste jaren ook wel stappen in aan het zetten. De andere nog overblijvende merken verdwijnen in de marginaliteit. Het blijft dus een de facto globaal mono- of duopolie in een groeiende markt op de langere termijn, waarbij fietsen een meer- en meer centralere plaats zullen innemen als verplaatsingsmodus. En dit alles gestimuleerd door de overheid (aanschaf van fietsen, facilitering van alles errond + aanleg van infrastructuur).
Ik ben nog aan het zoeken naar mogelijke risico's. Zou de eerste keer zijn dat ik een Japans aandeel koop. Iemand ervaringen daar mee? Insights?
Verder verwacht ik als potentieel risico ook wel concurrentie van Chinese 'nieuwe merken' (lees replica's) die ook meer en meer toegankelijk zullen zijn voor de Westerling, al blijft het fietswereldje een conservatief wereldje en zie ik nog niet direct massa adaptatie van een Chinees merk van groupsets hier in het Westen (tenzij er ineens een ploeg in de Tour mee begint te rijden ofzo)...

En als kers op de taart als binnenkort een paar honderd miljoen mensen aan de Ozempic zitten, gaan die ook allemaal met de fiets beginnen rijden om hun fit lichaam te onderhouden ;)

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik het nog steeds een verschrikkelijk middel. Ik ben geen voorstander van pillen slikken om te vermageren.
Maar stel dat we 100% zeker zijn dat er geen negatieve langetermijn effecten zijn?
Wat is het probleem dan juist...?

Je kan dat ook zonder medicatie.
Euh, de obesitas cijfer evolutie van de laatste 30 jaar gezien?

Het lukt dus blijkbaar totaal niét.
Alle inspanningen, marketing, dieetplannen en overheidcampagnes ten spijt.

Maar stel dat we 100% zeker zijn dat er geen negatieve langetermijn effecten zijn?
Wat is het probleem dan juist...?

Euh, de obesitas cijfer evolutie van de laatste 30 jaar gezien?

Het lukt dus blijkbaar totaal niét.
Alle inspanningen, marketing, dieetplannen en overheidcampagnes ten spijt.
Ja, ik heb nog een extra paragraaf ingevoegd. De voedingsindustrie is ook niet onschuldig. Ik vind het gewoon vrij triest hoe we als maatschappij op dit punt beland zijn, zowel hoe we aan de huidige cijfers mbt overgewicht zijn geraakt als wat de oplossing ervoor is/zal zijn.

Persoonlijk vind ik het nog steeds een verschrikkelijk middel. Ik ben geen voorstander van pillen slikken om te vermageren.
Het zijn geen pillen maar injecties. Zelfde systeem als de insulinepennen die gebruikt worden door diabetespatiënten. Zegt ook wel iets imo, hoe groot de vraag is zelfs als het over een injecteerbaar middel gaat.

Lijkt me een logisch vervolg op de SentinelOne saga. Nadat ik vorig kwartaal verkocht had na hun ARR restatement heb ik enkele dagen daarna teruggekocht met het idee dat de multiple inmiddels ver onder een eventuele acquisitieprijs was gezakt terwijl dit wel een interessante strategische acquisitie zou zijn voor een Hyperscaler, Cisco, Broadcom, PANW,...

Voor 25$ / share mogen ze het hebben.

Als stand-alone, klein bedrijf is het in deze omgeving te moeilijk opboksen tegen Microsoft, Crowdstrike & Palo Alto Networks.
Benieuwd naar de resultaten morgen. Hopelijk zullen ze ook praten over de strategische review (aka. zichzelf in de etalage zetten)
Geen positie maar het kriebelt om
klein in te stappen (2% Port) voor een speculatief M&A ritje. Eerst even afwachten wat er morgen gebeurt.

Om verder te gaan op het cybersec elan:
Crowdstrike net resultaten gepubliceerd. Wereldklasse hè… het profiel van een echte compounder.
Kleine positie, maar 1 die ik hopelijk nog jaren zal aanhouden.

Ligt in lijn met wat we verwacht hadden maar boven de verwachtingen van analysten, benieuwd wat de markt straks doet.
Hoezo? De goodwill is maar 29$B ipv de 34$B in de prospectus. De deal is dus minder waard dan men eerst heeft ingeschat. Ook al zal men inderdaad zeer conservatief zijn in zijn inschatting om (i) politiek/publiek/CS AT1-houders niet te veel op te jutten en (ii) om nog wat achter de hand te houden voor negatieve verrassingen of extraatjes voor de aandeelhouders in 24/25.

Wat wel zou kunnen is dat de analisten niet veel waarde hechten aan de prospectus en deze echte cijfers meer waarderen.

EDIT: wel bevestiging dat CS Bank wel gaat geabsorbeerd worden in UBS

EDIT2: book value rond 27USD/aandeel, tangible book value rond 24,5USD/aandeel. Aangezien UBS voor de deal rond de 1 op 1 stond met BV, denk ik dat we max 27 USD mogen verwachten op korte termijn.

Laatst bewerkt:
De markt reageert stevig precies. +6.5%. Verkoopmoment of nog meer potentieel?
Ik heb mijn winst genomen op 23,65 CHF (omgerekend 26,88 USD) -> Rekening houdend met de 27USD book value

25% op enkele maanden terug, thx @JanusDR

Probleem is nu dat ik met een gigantische hoop cash zit en het spel nu terug begint van mezelf in te tomen om daar domme dingen mee te doen :)

Alé, UBS pre market 26,4 usd.
De initiële conservatieve intrinsieke waarde van 26 werd dus al bereikt.

Wie dus zoals gevraagd dit kwantitatieve easy target kocht onder de 20 in maart (of juni!), heeft dus +30% op 3 of 5 maand tijd.

Geen dank, random internet gasten rijk maken maakt me blij!

(Just kidding: publiekelijk gelijk hebben en krijgen is uiteraard de prijs :biglaugh:)

Normaal overkomt me dit (wat beursaankopen betreft) op vrijdagen, maar deze week dus vandaag al het gevoel van iets totaal impulsief/ondoordacht te moeten doen. En wat recticel gekocht @9.74 euro.

En om m’n geweten (haha) te sussen, ook vwce bijgekocht.
En order ingezet voor novo :unsure:.

Alé, UBS pre market 26,4 usd.
De initiële conservatieve intrinsieke waarde van 26 werd dus al bereikt.

Wie dus zoals gevraagd dit kwantitatieve easy target kocht onder de 20 in maart (of juni!), heeft dus +30% op 3 of 5 maand tijd.

Geen dank, random internet gasten rijk maken maakt me blij!

(Just kidding: publiekelijk gelijk hebben en krijgen is uiteraard de prijs :biglaugh:)
Ik kijk al uit naar de volgende top tip ;)

Oxy was ik nog niet actief
FCNCA had ik maar een klein bedrag ter beschikking
In UBS heb ik alles van FCNCA + winst gestoken

Nu heb ik ondertussen al groter bedrag voor de volgende buitenkans ;)

Merci @JanusDR voor de tip. UBS ook met 25% verkocht. Die freeway heb je al verdiend. Als Oxy ook doet wat het moet doen, komt er nog een Durum bij.

Nu geen idee wat de volgende aankoop gaat worden met het geld van UBS.

Terug
Bovenaan