Kleine Beursfeiten

Positie van 1k innemen straks denk ik. Een x2 durf ik niet zeggen, maar het lijkt me een goede investering de komende twee jaar.

Beurs is niet altijd logisch maar ik begrijp echt niet waarom Microsoft (beperkt) en Alphabet (vrij behoorlijk) dalen na publicatie van hun cijfers - de negatieve puntjes zijn het vermelden niet eens waard. Ze waren duur en zijn dat nog steeds, maar bevestigen ook waarom ze duur zijn.

Ondertussen staat Microsoft al hoger (record na record) en is ook Alphabet enkel maar aan het klimmen.
Heb jij net als ik geprofiteerd van die dip? ;)

Heel afhankelijk van wiens tips of welke tips denk ik ;)

UBS was wel een succes, OXY voorlopig niet; geen andere tips gevolgd, sowieso van plan om overwegend meer in ETF's te beleggen.
En via ETF's heb ik natuurlijk al een pak exposure bv. naar big tech.

En 6% CAGR over >10 jaar was niet slecht, tegenover MSCI World 9% in diezelfde periode, maar toch stevige underperformance.
OXY was een goede tip eind 2021 toen het als enige grote olieaandeel nog niet gerallied had.

(Generatieve) AI zal wellicht een growth driver zijn voor software bedrijven komende jaren door het integreren van (betalende) AI tools in hun software. Uplift van 20-25% op bestaande ACV (Annual Contract Value) schat ik voor klanten die de AI tools willen adopteren.

Voorbeelden:
- Crowdstrike dat met Charlotte AI klanten helpt om threats makkelijker en veel sneller te detecteren en analyseren.
- Monday bots dat een deel van het werk van de gebruikers van Monday kan overnemen: bijvoorbeeld alloceren van taken aan verschillende team members obv workload en past experience
- Gitlab met Code Suggestions analoog aan CoPilot van MSFT om veel sneller nieuwe code te schrijven & applicaties te ontwikkelen
- …

Ivm vergelijking 1999 hierboven: Agree voor semiconductor bedrijven, serieuze bubbel. Zijn wellicht aan het overearnen, na investeringscycle valt de vraag terug en staan deze bedrijven plots extreem duur.

Laatst bewerkt:
Ja.
We staan nog maar aan het begin van de AI-revolutie.
In 1999-2000 stonden we ook maar aan het begin van de internetrevolutie. Toch hebben de meeste high-flyers van toen pas na 10+ jaar terug hun ATH gehaald (en dat waren dan nog de gelukkigen zoals Microsoft, de rest is ofwel verdwenen of nooit meer in de buurt gekomen van die ATH - zie bvb. Cisco, Intel, Akamai, etc.)

Om maar te zeggen, aan het begin van een (mega)trend zitten betekent op zich niets. Als de aandelen reeds een 5-10-...X omzetsgroei incalculeren, ben je eraan voor de moeite.

In 1999-2000 stonden we ook maar aan het begin van de internetrevolutie. Toch hebben de meeste high-flyers van toen pas na 10+ jaar terug hun ATH gehaald (en dat waren dan nog de gelukkigen zoals Microsoft, de rest is ofwel verdwenen of nooit meer in de buurt gekomen van die ATH - zie bvb. Cisco, Intel, Akamai, etc.)
Bijna een kwarteeuw geleden, de situatie is fundamenteel anders nu.
Vooral omdat omzeggens iedereen nu op de beurs zit of zit te wachten op "de dip" om erin te springen en omdat er (behalve vastgoed) geen alternatieven zijn om je geld te doen renderen.
Zelfs een wereldwijde crisis als Corona was uiteindelijk maar een erg tijdelijk dipje.

Vooral omdat omzeggens iedereen nu op de beurs zit of zit te wachten op "de dip" om erin te springen en omdat er (behalve vastgoed) geen alternatieven zijn om je geld te doen renderen.
Dus je zegt, ongeacht de waarderingen, deze gaan nog hoger want er is veel geld.
Is dat niet de definitie van een bubbel?

Zelfs een wereldwijde crisis als Corona was uiteindelijk maar een erg tijdelijk dipje.
Weer een foute redenering die steeds terugkomt: “This time is different”. Veel succes 😉.

Weer een foute redenering die steeds terugkomt: “This time is different”. Veel succes 😉.
De tijden zijn ook effectief anders.
30 jaar geleden zaten bijna enkel professionals op de beurs, nu is die voor iedereen wereldwijg gemakkelijk toegankelijk.
Ik hoor al jaaaren "nu gaat de beurs écht zakken".
En vroeg of laat gaan die onheilsprofeten wel eens gelijk krijgen; morgen of binnen 15 jaar...wie zal het zeggen ?
Mijn stelling is echter dat een eventuele crash veel sneller voorbij zal gaan dan vroeger net door die toegankelijkheid van de beurs en door het gebrek aan alternatieven.

Terug
Bovenaan