Pure speculatie, maar ik denk dat Melvin hun jaarresultaten van boekjaar 2020 niet in het gedrang wilde brengen. Ze maken jaarlijks enorme winsten voor hun investeerders en staan dus onder grote druk om goede jaarresultaten neer te leggen. Ik denk dat er erkenden dat ze hun positie in GME moesten beginnen afsluiten (daar werken immer geen uilen...), maar ze wilden dat liever in de loop van 2021 doen om hun boekjaar 2020 niet te verkloten. Het verlies van GME kan je dan later in het jaar nog altijd proberen goedmaken. Als Ryan Cohen, de reddende engel en e-commerce genie, dan ineens begin januari instapt in de board van GME en een hele hoop aandelen binnenrijft, en daarmee duidelijk aangeeft zijn schouders onder het bedrijf te zetten, stijgt de koers op een paar dagen met 100 % (20 $ -> 40$). Tel naar nog de koopdruk van retail bij en het plaatje is compleet. Dat was de doodsteek van Melvin volgens mij...Inderdaad, dit aspect wordt compleet onderbelicht in de media. Men doet uitschijnen alsof de initiële stijging van GME een pump n' dump van WSB was, terwijl het net de veranderende langetermijnprospecten zijn die de initiële koersstijging (van 3$ tot pakweg 20$) hebben veroorzaakt.
De shorters hadden tóen hun vergissing moeten erkennen en hun posities geleidelijk aan beginnen unwinden, maar deden dat om een of andere reden (arrogantie? superioriteitsgevoel? als je jaarlijks gewoon bent om returns van +30% binnen te rijven is het niet ondenkbaar om je eigen kunnen te overschatten) niet, waardoor ze nu als ratten in de val zitten...