Kleine Beursfeiten

Ik YTD 3.57%! Slecht jaar om als Europeaan (zo goed als) volledig in Amerikaanse aandelen te zitten.

Nasdaq 100 in € YTD: 6.57%
Nasdaq 100 in $ YTD: 22.04%

Gekloot door de wisselkoers :laugh:

Maar al bij al nog tevreden dat ik positief ben geëindigd, ik had het niet gedacht. Na "Liberation Day" zijn we -30% gegaan van piek naar dal :laugh: toen heb ik een tijdje mijn portfolio niet meer opengedaan. "Permanente bull market" my ass 🦅
Ik heb het ook in € eigenlijk redelijk goed gedaan dit jaar. Als ik een full exit in ELF had gedaan was het helemaal feest. Ik zou het eens moeten catalogeren maar nu zit het over 4 brokers heen, dat ga ik wel reduceren naar 2 in 2026 want ik vergeet steeds de kleinste. Moest de dollar herstellen (zit er niet in de komende 3 jaar) zou ik extra profiteren in een situatie waar de beurskoers van mijn aandelen minstens stabiel blijft. :unsure:

Volgens Saxo dit jaar 6.0% YTD. Geen idee hoe accuraat dit is, rekening houdende met dividenden en allerlei andere zaken. Ik moet toegeven dat ik niet echt een accuraat beeld heb van hoeveel percent het per jaar opbrengt. Ik heb wel wat minutieuze sheets waarin ik alle aankopen, dividenden en andere corporate actions insteek. Tegenover mijn totale inleg zit ik nu op 91.5% winst. Vooral buy & hold, ik verkoop zelden iets.

Spijtig van de daling de laatste weken, maar toch nog een respectabele 36% YTD.

Voornamelijk door de switch te maken van indexfondsen naar grondstoffen. Uranium sector, goud, zilver, AMD en ASML zijn de grote winnaars hier.

Daarnaast ook een les geleerd door mijn broek te scheuren aan een speculatief pharma stock. Van +30% de ene dag naar -80% de volgende. Was wel met "speelgeld", maar voor mij nooit meer pharma stocks die hun waardering gebaseerd hebben op een medicijn dat nog in de onderzoeksfase zit.

Kosten mee ingerekend. Anders was het stuk meer, maar het waren de kosten waard.
Ben toch wel, eerlijk gezegd, verwonderd door de lage rendementen hier. Maar het was en is momenteel geen buy and hold markt, maar een choppy markt. En de wisselkoers heeft mij genekt. Daardoor <50% en dus gebuisd.
Ik ben niet helemaal akkoord met de stelling dat het geen buy en hold markt is geweest, meeste Europese en Amerikaanse indexen zetten een sterk resultaat neer' vaak tussen 15 en 20%.

Dat terzijde is je persoonlijk resultaat steengoed.

Soms wou dat ik het zo simpel kan uitvoeren, niettegenstaande ik grotendeels akkoord ben (op het lenen na dan) ben ik me er van bewust dat mijn buffer veel te groot is, @cege doet dat ook beter bvb.

Het weten is 1 ding, uitvoeren is deels emotie voor veel mensen - en daar loopt het verkeerd.

Ik vind het aanhouden van een buffer (sparen) juist emotioneel moeilijker dan aandelen kopen. 😅

Hoe heeft jou portefeuille het trouwens gedaan, je hebt toch veel euro aandelen dacht ik.

Ik vind het aanhouden van een buffer (sparen) juist emotioneel moeilijker dan aandelen kopen. 😅

Hoe heeft jou portefeuille het trouwens gedaan, je hebt toch veel euro aandelen dacht ik.
Ben van nature wat conservatiever ingesteld en heb graag voor alles een plan B en liefst ook nog een plan C.

Portefeuille voorlopig +10,7% - een 30% USD, 3% andere valuta en de rest EUR , doorheen het jaar ca 15% obligaties gehad, doorheen het jaar ca 120k bijgekocht, positie van Oxy met mijlen voorsprong grootste absolute daler dit jaar en drukt de totale winst zichtbaar - de tweede sterkste daler is minder dan 20% van het verlies van Oxy en redelijk verwaarloosbaar, Monday is dan weer sterkste % daler, aan de andere kant zijn KBCA/Ageas/Cofinimmo grootste stijgers absoluut en Alphabet, AMG en ING grootste % stijgers.

Hier rond de 5% YTD volgens Bolero's MWRR-methode. Het minste jaar tot dusver (eind 2020 begonnen), te wijten aan de dollar en mijn risicoaversie.

Kosten mee ingerekend. Anders was het stuk meer, maar het waren de kosten waard.
Ben toch wel, eerlijk gezegd, verwonderd door de lage rendementen hier. Maar het was en is momenteel geen buy and hold markt, maar een choppy markt. En de wisselkoers heeft mij genekt. Daardoor <50% en dus gebuisd.
Is jouw YTD berekend volgens jouw controversiële Gassy-methode en, zo ja, kan je dit eens toelichten? Jouw GAK-berekeningen in twee verschillende topics vond ik zodanig frustrerend dat het entertainment werd.

Daarnaast ook een les geleerd door mijn broek te scheuren aan een speculatief pharma stock. Van +30% de ene dag naar -80% de volgende. Was wel met "speelgeld", maar voor mij nooit meer pharma stocks die hun waardering gebaseerd hebben op een medicijn dat nog in de onderzoeksfase zit.
Het is nochtans in die fase dat het meest interessant is.
Ik ben van mening dat met een beperkte inleg zo’n risico’s zeker kunnen.

Ik ben ooit begonnen met Galapagos, Oxurion en Ablynx. De eerste nipt aan initiële aankoopkoers nog kunnen verkopen, die tweede is niks geworden, dus inleg volledig kwijt. Bij de overname van die laatste door Sanofi was de balans, zelfs met alle verliezen, zeer positief.
Met de winst, de put van Oxurion gedicht, een droom gerealiseerd en een aankoop van Acasia en ArgenX gefinancierd. En dan had ik nog over.
Toen nog twee bedrijven die zich nog moesten bewijzen. Die eerste is naar zo goed als nul gegaan, die laatste 🚀

Nog nooit zo’n rendementen gehaald als met pharma/biotech.

YTD aandelen 13,9%

Beste presteerders dit jaar Hochtief, Prysmian en BBVA. Deze posities en nog wat andere (behalve bbva) verkocht en verschoven richting ETF's.
Grootste verliezer voorlopig MercadoLibre (nog in ptf). Grootste gerealiseerd verlies komt van puts op SPY in het najaar. Een echte correctie is er nooit gekomen, toch wat te agressief geweest daarin (5% aan rendement verloren hiermee).

ETF's 12% vooral dankzij EU small caps en goudpositie.

YTD aandelen 13,9%

Beste presteerders dit jaar Hochtief, Prysmian en BBVA. Deze posities en nog wat andere (behalve bbva) verkocht en verschoven richting ETF's.
Vanwaar die BBVA positie? Prijs is toch al relatief goed gestegen, price ratio's zijn niet speciaal laag, overnamebod op Sabadell is mislukt (wat niet persé bearish is voor BBVA maar toch), ....

11,98% (MWRR, aldus Bolero). Binnenkort weer wat extra investeren, maar weet niet goed in wat. "Dividendaandelen", of wat meer ETF of wat risico-aandelen ...

Volgens Saxo dit jaar 6.0% YTD. Geen idee hoe accuraat dit is, rekening houdende met dividenden en allerlei andere zaken. Ik moet toegeven dat ik niet echt een accuraat beeld heb van hoeveel percent het per jaar opbrengt. Ik heb wel wat minutieuze sheets waarin ik alle aankopen, dividenden en andere corporate actions insteek. Tegenover mijn totale inleg zit ik nu op 91.5% winst. Vooral buy & hold, ik verkoop zelden iets.
Hier 10,51% (1Y). Volgens de pop-up van Saxo zelf: "Het % rendement in de periode toont het tijdsgewogen rendement op uw rekening, rekening houdend met stortingen, opnames en overdracht van effecten."

10,84% hierzo, wel voornamelijk gedreven door google in juli aan te kopen & een stevige extra koop van de S&P 500 ETF net na de tariffs. Voor de rest voornamelijk indexen, met wat kleine(re) posities in Berkshire, MSFT, Sofina.

Nu parallel ook een kleine dividendportefeuille aan het uitbouwen voor wat cashflow met mijn extra inkomen (vakantiegeld, eindejaarspremie). De hoofdmoot blijft echter world index waar elke maand gekocht wordt.

YTD +50,22%

Grootste bijdragers:
- Defensie (in maart dit jaar de 10 grootste EU + 2 Amerikaanse defensieaandelen in gelijke gewichten gekocht)
- Grondstoffen (VNP (danku JanusDR, uw scenario was spot on), Lynas Rare earth metals en Cameco (al een grote bijdrager in de portefeuille sinds 2019))

Oh wow, Portfolio Performance heeft ook een Year in Review :thinking:
Volgens die app, de TTWROR voor de voorbije jaren: 10% in 2023, 13% in 2024, en dit jaar 16%.
Grootste stijgers (in €) mijn Emerging Markets, Cofinimmo, LATAM, China
Grootste dalers paar cryptobrollen en OXY
(Ik zit relatief weinig in de VS, 20% van mijn assets ofzo)

Terug
Bovenaan