Kleine Beursfeiten

Google search beat, groeit aan 12,5% y/y. Chatgpt bestaat nu al 2,5 jaar en de cijfers wijzen erop dat het hun gewoon niet veel doet.
Alleszins voorlopig zo maar ik verwacht dat dit zo zal blijven. En persoonlijk ken ik bijna niemand die LLMs gebruikt voor search.
Markt reageert negatief vooral door de cloud miss( uitgelegd dat dit door capacity constraint was zoals bij msft ) en veel hogere capex dan verwacht ( 75B vs 57B). Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat hier een goeie ROI zal op worden bekomen zoals in het verleden al was bij google.
Long google 7% positie sinds jan 2024.
Ja, maar een 'no brainer' vind ik het wel niet.

Vroeger was de capex van Google een groot stuk growth.
De vraag is of die 75B niet eerder maintenance capex is, die vooral dient om hun huidige positie in search te verdedigen.
Als dat het geval is, dan moet er een stuk extra van de winst afgetrokken worden in vergelijking met vroeger...

Ik ben altijd al een enorme fan van Google geweest (de firma en het aandeel), maar ik vind het ook minder en minder een no-brainer met de opkomst van AI. Ik gebruik de top AI's (chatgpt, gemini, deepseek) voor al mijn zoekopdrachten tegenwoordig en heb Google Search de laatste maanden al niet meer gebruikt. Vanmorgen toevallig nog eens iets via Google Search gezocht en het voelde al bijna aan alsof ik op ouderwetse manier informatie ging opzoeken ...
Op de zoekmachine markt hadden ze een ijzersterke moat, maar die moat gaat de komende jaren wel sterk uitgedaagd worden en ik vind het koffiedik kijken om te zien hoe sterk Google daar uit gaat komen.

Keep it simple: Long QQQ (/ANX, de accumulerende euro versie).

Nikola failliet, het einde van een tijdperk van hoongelach op dit forum :(
Waar is die heerlijke tijd dat ze de grote onthulling van hun elektrische truck vervalsten door hem gewoon van een lichte helling te laten rijden in een gekanteld cameraperspectief, en het aandeel daarna nog steeds een multibillion market cap had.

Het probleem is dat de vrij betrouwbare Berkshire-Nikola indicator om trash-rally's te detecteren nu definitief verdwijnt.

Zijn er hier suggesties voor nieuwe absolute kut-aandelen vol retailbeleggers waarvan een blinde mol kan zien dat het intrinsiek totaal waardeloos is en elke lijn in het jaarrapport een rode vlag is? 😁
(En geen 'oxy', om het voor de hand liggende grapje al maar te frontrunnen 🙃)

Laatst bewerkt:

Het probleem is dat de vrij betrouwbare Berkshire-Nikola indicator om trash-rally's te detecteren nu definitief verdwijnt.

Zijn er hier suggesties voor nieuwe absolute kut-aandelen vol retailbeleggers waarvan een blinde mol kan zien dat het intrinsiek totaal waardeloos is en elke lijn in het jaarrapport een rode vlag is? 😁
mstr?

De vraag is of die 75B niet eerder maintenance capex is, die vooral dient om hun huidige positie in search te verdedigen.
Als dat het geval is, dan moet er een stuk extra van de winst afgetrokken worden in vergelijking met vroeger...
Ik ben het met u eens dat het geen nobrainer is en aan huidige koers koop ik niet bij, maar ik vind de risk/reward wel nog aantrekkelijk.
Google heeft maar 1 keuze en dat is ' to lean into the innovation ' ( Wat Sundar ook zegt in interviews). Proberen beschermen wat je hebt werkt niet in techland, dan verdwijn je gewoon gaandeweg. Dus maintenance capex daar geloof ik niet in, omdat het ook niet werkt.
Ik vind het ook een beetje arrogant van sommigen om te kunnen zeggen die investeringen gaan niks of weinig opbrengen, dus jij weet het beter dan alle grote techbedrijven samen?
Google heeft het voordeel dat zij alle data al hebben over searchgedrag en dat ze ook best wel een innovatief bedrijf zijn in tegenstelling tot wat sommigen zeggen. Ik geloof niet dat ze achterlopen op de rest. Hun AI-modellen zijn helemaal niet zo slecht en in tegenstelling tot Microsoft/Amazon maakt Google ze zelf.
Voorlopig volg ik de cijfers en search groeit gewoon nog heel goed bij Google. Net zoals cloud en de rest trouwens.
Ook op vlak van Waymo ben ik eigenlijk niet overtuigd dat er veel concurrentie is op de moment. Tesla is voor velen de heilige graal maar Elon is wat mij betreft 1 van de grootste grifters op de planeet met zijn fantasieverhalen. Hij zegt al sinds 2016 volgend jaar komt de auto eraan. Jaja...

PLUG power, maar de lucht is er ook al wel grotendeels uit.

Palantir en Tesla in de techspace. Niet volledig waardeloos maar hopeloos overgewaardeerd wel.

Mja, voldoet aan veel criteria, maar het probleem is dat het niet structureel zwaar verlieslatend is.
Het hangt gewoon af van de prijs van 1 speculatief speeltje.
En met Trump als president zijn er nu een paar crypto-pipo's in die administratie (Lutnick, Sacks). En die kunnen hem misschien overtuigen om met overheidsgeld bitcoin te kopen om zichzelf en hun buddy's te verrijken, en die mogelijke optie bestaat 4 jaar lang...
Misschien kan hij er Trumpcoin mee kopen :-D

Overigens sterk verbaasd dat Trump de 'carried interest' zwaarder zou willen belasten, wat al heel lang eerder een doel is van de democrats.
Dat zijn de totaal irrationeel laag belaste inkomsten van vooral hedge fund en private equity managers, waarvan er heel veel Trump steunden.
Benieuwd of het is om hen nog meer te laten knielen, ofdat het er echt zal doorkomen.

Laatst bewerkt:
Bon, kogel is door de kerk, ik ga het grootste deel van mijn portfolio liquideren.

Enerzijds door wat ik zie als een asymmetrisch risico (hoeveel kunnen de beurzen nog stijgen in dit macro-economisch en geo-politiek klimaat, vs hoeveel kunnen ze dalen).
Anderzijds omdat zeer binnenkort een lump sum via de groepsverzekering sowieso terug naar (voornamelijk) de aandelenmarkt en US stock vloeit. In dat opzicht is het gewoon een herbalanceren van mijn portfolio en geen uitstap.

Zijn zo van die posts die na 2 jaar sowieso nog eens gequote worden, omdat de kans groot is dat het heel goed of net heel slecht uitdraait...

PLUG power, maar de lucht is er ook al wel grotendeels uit.
Ik had dat in februari 2020 aangehaald als een typisch voorbeeld van een waardeloos bedrijf dat opgeboden wordt door speculerende retailbeleggers.
1 jaar later stond het +1300% in de coronabubbel :laugh:

Nu, 5 jaar later staat het -62% sinds de eerste vermelding, dus uiteindelijk gaat het dan wel de intrinsieke richting van 0 uit.
Maar toch wel ongelofelijk wat de markt in tussentijd kan doen.

Mja, voldoet aan veel criteria, maar het probleem is dat het niet structureel zwaar verlieslatend is.
Het hangt gewoon af van de prijs van 1 speculatief speeltje.
En met Trump als president zijn er nu een paar crypto-pipo's in die administratie (Lutnick, Sacks). En die kunnen hem misschien overtuigen om met overheidsgeld bitcoin te kopen om zichzelf en hun buddy's te verrijken, en die mogelijke optie bestaat 4 jaar lang...
Misschien kan hij er Trumpcoin mee kopen :-D
Vanaf Q1 zelfs niet meer verlieslatend met de introductie van FASB accounting maar stevige winst.
Ik zou MSTR alleen maar shorten als de premium te groot wordt. Dan spreek ik over marktwaarde richting 4x hun BTC holdings.

Naast search zijn ze wel echt met diversificatie bezig hé.
Long term: Je hebt die quantum computing breakthrough, wat totaal nog niet in de waardering zit.
Google cloud groeit fel (nog lang niet zoals MSFT & AWS), en is al 12% vd totale revenue
Waymo rides groeien fel, in de komende weken intro/pilot in Tokyo. Eerste internationale waymo ride.
In de USA kunnen die ritten ook iets duurder zijn dan Uber rides want die computer vraagt geen fooi.

Die search gaat ook niet meteen van een klif vallen hé.

En in't algemeen: FY revenue groeide van 307 miljard naar 350 miljard. Net income van 74 miljard naar 100 miljard.
Da's nog altijd margin expansion hé (24% naar 28%). Nog altijd dus én omzet groei én marge groei.

Vanaf Q1 zelfs niet meer verlieslatend met de introductie van FASB accounting maar stevige winst.
Als ik mijn neus een piemel noem, heb ik niet plots 2 piemels hé.

Het feit blijft dat het al dan niet failliet gaan puur afhangt van de stijging van bitcoin.
Die nieuwe boekhoudregel stelt gewoon dat je een marktstijging van onderliggende activa 1 op 1 mag meerekenen in uw winst.
Wat de boel uiteraard vertekent.

(cfr. Buffett die dat ook aanhaalt bij Berkshire waar ze plots verplicht werden om de aandelenschommelingen van de portefeuille mee te tellen in de officiële winst waardoor die voor de korte termijn betekenisloos werd).

Correct is correct natuurlijk, hun verlies vandaag komt ook van bitcoin impairment...

Ik noem dat geen vertekeningen, de NAV van het bedrijf gaat omhoog, dat is hun business.
Los van de bitcoin stijging zelfs, als ze aan de lopende band aandelen uitgeven aan een veelvoud dan hun BTC waarde en hiermee BTC kopen, zijn ze effectief NAV aan het verhogen. BTC mag dan niet dalen natuurlijk...

Maar dit is de enige manier om de positieve impact van hun 'financial engineering' naar voor te laten komen.
Anders geraken ze niet in de S&P 500. :)

Terug
Bovenaan