Kleine Beursfeiten

Je kan het ook anders formuleren:
  • Ik heb geld maar 0,0 verstand van beleggen
  • Ik betaal een vergoeding aan de relevante afdeling van de bank om mijn geld te beheren en/of te adviseren
  • Geld wordt slecht beheerd + slecht advies
  • Gevolg - grote financiële schade voor mij persoonlijk
  • ik procedeer omdat relevante afdeling hun job niet naar behoren heeft uitgevoerd
Waarmee ik niet zeg dat het slecht advies was, er valt wat te zeggen voor sterke concentratie i.f.v. profiel klant.

Ik vind persoonlijk wel dat er nogal licht wordt getild aan het feit dat je als klant niet blindelings het advies van een expert moet volgen, uiteindelijk betaal je hen voor die diensten, is het hun job, hebben ze mensen met de nodige opleiding in dienst, beschikken ze over tools en maken ze analyses.
de enige relevante vraag is volgens mij: Was het advies van de bank op dat moment totaal onredelijk en onbekwaam? Aangezien ze aantonen dat ze zich baseerden op een analyse uit Morningstar zijn ze volgens mij al voldoende ingedekt dat ze gewoon goedbedoeld advies hebben gegeven. Verbaast me toch echt sterk dat de rechtbank in eerste aanleg de klant gelijk heeft gegeven... zou 1 hell of a precedent zijn lijkt me...

de enige relevante vraag is volgens mij: Was het advies van de bank op dat moment totaal onredelijk en onbekwaam? Aangezien ze aantonen dat ze zich baseerden op een analyse uit Morningstar zijn ze volgens mij al voldoende ingedekt dat ze gewoon goedbedoeld advies hebben gegeven. Verbaast me toch echt sterk dat de rechtbank in eerste aanleg de klant gelijk heeft gegeven... zou 1 hell of a precedent zijn lijkt me...

We weten wellicht niet alles - maar dat rapport van Morningstar kan de rechter evengoed van tafel vegen om diverse redenen:
  • heeft de bank zelf een analyse gemaakt - waar is u analyse? Of gewoon gekopieerd?
  • indien de bank achter de analyse van Morningstar staat geld dat evengoed als een advies van de bank en niet van Morningstar
  • De analyse van Morningstar bleek slecht - waarom heeft de bank dat niet gezien?
  • ...
Potentieel dus idd een serieus precedent - maar ik kan me wel situaties inbeelden waar dat deels terecht is.

Palladium?
- Fel gezakt voorbije jaren.
- Doorbraak in prijs.
- Rusland is een grote ontginner van palladium. Rusland overweegt de export ervan te limiteren nav Westerse sancties.
- Zuid-Afrika, een andere grote ontginner van palladium, heeft 10000-tal werknemers in de ontginningssector ontslagen omdat ze aan huidige palladium- en platinaprijzen niet rendabel zijn. Hierdoor ook veel minder omtginning.
- De introductie van elektrische auto’s gaat trager dan verwacht. Er zullen in de toekomst wssl langer auto’s met verbrandingsmotor gefabriceerd worden dan oorspronkelijk verwacht.
- Er is een tekort aan platina en palladium. De vraag overtreft het aanbod.
- Moest de palladium- en platinaprijs toch nog verder zakken tgv slabbakkende economie, wordt er nog minder ontgonnen. Herleeft de economie daarna terug, gaat de prijs ervan nog vlugger omhoog.
Palladium +4,35%. Gogo 🚀

Op pacb moet de laatste 6maand toch ook al serieus geld verdiend geweest zijn met die schommelingen van 1,5(of lager) naar 2 altijd. Vandaag ook weer 30% erbij. Maakt het een mooie groene dag maar jammer genoeg nog lange weg voor mij om uit het dal te kruipen. En niet ballsy enough om er nog in te pompen als het zo aan 1,5 staat. Had wel al wat verlies kunnen goedmaken maarja…

Laatst bewerkt:
Ben al maanden aan het denken om met opties op PACB te spelen, kopen onder 1.6 en verkopen boven 1.9.

Ma ge weet hoe dat gaat, opties traden zonder fundamentals... Van zodra ik ermee start dan stopt het spelletje.

Is er iets van nieuws?

SINGAPORE - Pacific Biosciences (NASDAQ:PACB) of California, Inc. (NASDAQ: PACB), known as PacBio, has entered into a Research Collaboration Agreement (RCA) with the National Cancer Centre Singapore (NCCS), aiming to advance cancer research in Asia. The collaboration, announced today, will utilize PacBio's Onso short-read sequencing platform and Kinnex long-read sequencing kit to profile the genomic landscape of prevalent cancers in the region.

Ik versta er helemaal niks van, maar: line goes up :love2:

Denk dat er 3 dingen spelen.

1) above press release -> onso still alive
2) de illumina aankondiging eergisteren/gisteren was een miseq on steroids. Geen long read of iets anders die pacb direct aanvalt (eerder element)
3) aankondiging q result datum zonder "we zitten achter op schema" zoals paar q geleden.

50,0% Paypal (+31,2%)
22,7% Alphabet (+8,7%)
15,3% Basic Fit (+16,9%)
6,1% Amazon (+12.6%)
5,6% cash

YTD +31,6%
Janus heeft de screenshots (incl bedragen en XIRR-berekening) gezien en mij niet ge-exposed, dus kom niet zeiken over fake cijfers
Fernando for president 🤴🏻

Terug
Bovenaan