Kleine Beursfeiten

GPRq_ZwXQAADyuf

Recycling en katalysatoren zijn 2 stabiele, goed te forecasten divisies. Umicore is ook zwaar gehedged tegen de metaalprijzen, wat maakt dat er daar geen (positieve of negatieve) verrassingen zullen komen. Een P/E-ratio van 8 is dan te laag.

Dan gaan we er dus vanuit dat Battery Materials geen waarde heeft. Ik begrijp dat die waarde negatief beïnvloed wordt door de huidige onzekerheid (nieuwe strategie, tegenvallende groei, geannuleerde bestellingen, uitgestelde investeringen, ... you name it), maar 0 euro is zelfs dan té weinig voor de Battery Materials tak. Zelfs als er een complete overhaul met massale afschrijvingen nodig is. Dankzij de 2 andere takken is er ook geen cashflow probleem om een zwaar transformatieplan uit te voeren.

Umicore aan €16,85 is volgens mij een goede deal. Het blijft afwachten hoe hun nieuwe strategie zal onthaald worden, maar er is m.i. meer opwaarts dan neerwaarts potentieel aan deze koers.

Wel even duiden: de BM IP is mogelijks niks waard, R&D mag buiten... maar je hebt wel waarde in de productiefaciliteiten. Maarja er is wel miljarden ingepompt... al jaren, tot grote ergernis van de andere BU's.

Ook mag je de hedging niet overschatten. Voorbije jaren is er véél winst gemaakt in de recyclage tak omdat enkel de waarde van contracten gehedged is, niet de BONI. Dat maakte echt enorm verschil de voorbije jaren met de hoge PGM prijzen.

Leuk om zien hoe een prijsverhoging van Spotify rechtstreeks zorgt voor 10% stijging van het aandeel - mooie illustratie van prijszettingskracht - een machtig wapen.
Enkel jammer dat de 3 grote platenlabels een % van de revenue pakken & de kosten van Spotify ook gewoon meestijgen met elke prijsverhoging. Ook al zijn ze nu - na 18j - eindelijk winstgevend, hoge marges zullen er nooit inzitten. Dat business model is gewoon niet zo goed als zo goed als alle andere software. Da's eigenlijk nen brick & mortar in softwarevorm, kosten groeien tesamen met de revenue groei... De echte winnaars imo zijn de platenlabels. Die piggybag'en op de rug van Spotify.

Daarnaast:
-De podcasts waar ze veel geld in gepompt hebben (Meghan & Harry, the Obama's, Joe Rogan) zijn ofwel gestopt, ofwel niet meer exclusief op Spotify.
-Ze zijn nu aan't investeren in audiobooks. Behalve het feit dat dat in mijn eigen omgeving totaal niet leeft, wil ik nog wel geloven dat er daar groei zit, maar lijkt me nu ook niet dé groeimarkt.

Spotify heeft begin dit jaar geknipt in aantal FTE's & marketing costs zijn naar beneden. Dat is hun manier om vandaag winstgevend te zijn. En hierop reageert de markt euforisch. (Hoera, het businessmodel is levensvatbaar!) Maar knippen in je kosten is kan je niet oneindig doen, dus % winst zal in de toekomst ongeveer hetzelfde blijven. De prijsverhoging zal op termijn wél de user growth doen stoppen, maar nog niet meteen.

Ik blijf wel klant, al 13j ondertussen premium. Maar ik ga er geen aandelen van kopen.

SAP neemt WalkMe over aan een +43% premium.... :oink:

Software van WalkMe trekt op niets en is gruwelijk duur voor wat je er voor krijgt. Ze toveren constant met AI hier en daar terwijl er 0.0 echt AI aan te pas komt. Bizarre en vooral zéér domme move van SAP als je 't mij vraagt.

Ik heb kunnen bijkopen aan 843. Sub 850 was goed voor mij.
Zou ASML dan op 850 te duur geweest zijn voor je om te kopen? Want ondertussen staan ze op 964 terwijl er in die vier weken tijd voor zover ik weet niets drastisch veranderd is. Is dat dan niet heel duur voor je? Zou je ASML aan deze prijs ook kopen?

Zou ASML dan op 850 te duur geweest zijn voor je om te kopen? Want ondertussen staan ze op 964 terwijl er in die vier weken tijd voor zover ik weet niets drastisch veranderd is. Is dat dan niet heel duur voor je? Zou je ASML aan deze prijs ook kopen?
Nee ik had gewoon geen cash op die moment. Ik was gewoon content dat het onder 850 stond.
Op dit moment zou ik beginnen twijfelen om bij de kopen.. lange termijn wel geen twijfel dat het nog zou renderen om op deze prijs bij te kopen.

Enkel jammer dat de 3 grote platenlabels een % van de revenue pakken & de kosten van Spotify ook gewoon meestijgen met elke prijsverhoging. Ook al zijn ze nu - na 18j - eindelijk winstgevend, hoge marges zullen er nooit inzitten. Dat business model is gewoon niet zo goed als zo goed als alle andere software. Da's eigenlijk nen brick & mortar in softwarevorm, kosten groeien tesamen met de revenue groei... De echte winnaars imo zijn de platenlabels. Die piggybag'en op de rug van Spotify.

Daarnaast:
-De podcasts waar ze veel geld in gepompt hebben (Meghan & Harry, the Obama's, Joe Rogan) zijn ofwel gestopt, ofwel niet meer exclusief op Spotify.
-Ze zijn nu aan't investeren in audiobooks. Behalve het feit dat dat in mijn eigen omgeving totaal niet leeft, wil ik nog wel geloven dat er daar groei zit, maar lijkt me nu ook niet dé groeimarkt.

Spotify heeft begin dit jaar geknipt in aantal FTE's & marketing costs zijn naar beneden. Dat is hun manier om vandaag winstgevend te zijn. En hierop reageert de markt euforisch. (Hoera, het businessmodel is levensvatbaar!) Maar knippen in je kosten is kan je niet oneindig doen, dus % winst zal in de toekomst ongeveer hetzelfde blijven. De prijsverhoging zal op termijn wél de user growth doen stoppen, maar nog niet meteen.

Ik blijf wel klant, al 13j ondertussen premium. Maar ik ga er geen aandelen van kopen.

Vraag is dan: hoe hoog kan die revenue gaan, aangezien je zelf gebruiker bent:
  • ben je bereid 20% meer te betalen voor je premium account?
  • stel dat je niet bereid bent - welk ander platform ga je gebruiken? Ga je stoppen?
Indien bij de volgende update de verwachtingen naar boven worden bijgesteld is de kans groot dat er opnieuw 10-20% aan de koers wordt toegevoegd - P/E vandaag 60-70. Spotify is de concurrentie aan het oppeuzelen, aandeel music streaming in de industrie neem al jaren toe, knippen in de kosten kan je niet eeuwig doen - maar er zal zeker nog ruimte zijn, concurrentie lijkt Spotify niet meteen frontaal aan te vallen - die hebben dan ook een aantal services. Dit is een beetje de insteek van mijn collega - heeft zelf een koersdoel van 400 voor het einde van 2024.

Wat ULTA gekocht, mogelijks miss ook wat LULU.
LULU met soortgelijke AM pop van 10% na goede earnings ondanks een flatertje in de voorraden en ondanks milde guidance voor Q2. Benieuwd of deze bij opening ook weer ineenzakt. Goede prognose voor Q3 en Q4 dus ik hou vast.

Vraag is dan: hoe hoog kan die revenue gaan, aangezien je zelf gebruiker bent:
  • ben je bereid 20% meer te betalen voor je premium account?
  • stel dat je niet bereid bent - welk ander platform ga je gebruiken? Ga je stoppen?
Indien bij de volgende update de verwachtingen naar boven worden bijgesteld is de kans groot dat er opnieuw 10-20% aan de koers wordt toegevoegd - P/E vandaag 60-70. Spotify is de concurrentie aan het oppeuzelen, aandeel music streaming in de industrie neem al jaren toe, knippen in de kosten kan je niet eeuwig doen - maar er zal zeker nog ruimte zijn, concurrentie lijkt Spotify niet meteen frontaal aan te vallen - die hebben dan ook een aantal services. Dit is een beetje de insteek van mijn collega - heeft zelf een koersdoel van 400 voor het einde van 2024.
Ik wel, misschien meer prijsgevoelige klanten niet.
Maar dan nog. 20% extra omzet geeft diezelfde dag ook 20% meer kosten. Dat is gewoon geen interessant margeverhaal.

Welk ander platform ik zou gebruiken? Ik kan gezien ik YouTube premium heb, ook gratis Youtube music gebruiken. Eenmaal het mogelijk is om playlist te export & importeren zal je denk ik wel wat beweging op die markt zien. Dat zijn consumenten hé!

Ik wel, misschien meer prijsgevoelige klanten niet.
Maar dan nog. 20% extra omzet geeft diezelfde dag ook 20% meer kosten. Dat is gewoon geen interessant margeverhaal.

Welk ander platform ik zou gebruiken? Ik kan gezien ik YouTube premium heb, ook gratis Youtube music gebruiken. Eenmaal het mogelijk is om playlist te export & importeren zal je denk ik wel wat beweging op die markt zien. Dat zijn consumenten hé!
Is het niet heel moeilijk om volk te dislodgen bij Spotify, tenzij Spotify achterop komt in functionaliteit of aanbod?

Ik ken heel weinig mensen met YT Premium bijvoorbeeld.

LULU met soortgelijke AM pop van 10% na goede earnings ondanks een flatertje in de voorraden en ondanks milde guidance voor Q2. Benieuwd of deze bij opening ook weer ineenzakt. Goede prognose voor Q3 en Q4 dus ik hou vast.
Yup, instant verlies van de grootste gains bij opening.

Er was iets van nieuws: nieuwste machine voorgesteld en leveringsdeal aan TSMC. Maar voor zover ik er iets zinnigs over kan zeggen, is bijna 10% stijging van het aandeel inderdaad veel in verhouding met dat nieuws, daar krijg ik toch een beetje hype gevoel bij (bij die +10% op korte tijd, niet bij het bedrijf op zich, daar geloof ik absoluut in het potentieel en de "moat").

Voor de lange termijn maakt 14% hogere koers niet zoveel uit, maar voor hetzelfde geld -of juist niet :p- koop je na zo'n scherpe stijging net op de piek, daalt het daarna en kan je een paar jaar wachten tot je weer break-even bent (zoals eind 2021)

Terug
Bovenaan