Kleine Beursfeiten

Zoals het er nu uitziet, waarschijnlijk véél beter dan met overgewicht blijven rondlopen :)

Sowieso en misschien kan dit ook wat druk wegnemen van de sociale zekerheid . De ongezonde levensstijl en bijhorend overgewicht van velen kost ons namelijk handenvol geld.

Ik vrees enkel dit de luiheid nog meer gaat laten toenemen, al hoop ik dat @Marsu gelijk heeft. Allen met de auto naar de bakker om de hoek en nog wat meer in de file staan aan onze scholen, want waarom zouden we een paar kilometer fietsen met onze kinderen.

Sowieso en misschien kan dit ook wat druk wegnemen van de sociale zekerheid . De ongezonde levensstijl en bijhorend overgewicht van velen kost ons namelijk handenvol geld.

Ik vrees enkel dit de luiheid nog meer gaat laten toenemen, al hoop ik dat @Marsu gelijk heeft. Allen met de auto naar de bakker om de hoek en nog wat meer in de file staan aan onze scholen, want waarom zouden we een paar kilometer fietsen met onze kinderen.
Is dat al uitgerekend geweest? kostprijs van iedereen met bmi>30 op ozempic zetten versus kost aan sociale zekerheid om hun kwalen te behandelen?

hoeveel moet een patiënt in BE eigenlijk uit eigen zak betalen per maand?

Is dat al uitgerekend geweest? kostprijs van iedereen met bmi>30 op ozempic zetten versus kost aan sociale zekerheid om hun kwalen te behandelen?

hoeveel moet een patiënt in BE eigenlijk uit eigen zak betalen per maand?
Ik denk dat het een gigantische besparing zou moeten zijn want een persoon met typisch overgewicht (vettig ipv een sportieve ziel met bovengemiddelde spierbundels) heeft zo veel meer last van alles. Vatbaarder voor quasi alle ziektes en blessures denk ik zowat.

Mensen met overgewicht waren tijdens corona eigenlijk ook dé zorgenkindjes dacht ik.

Je hebt ook nog zoiets als cultuur natuurlijk: ongelukkig? Neem een antidepressiva
Te dik? Neem een pilletje.

En diegenen die NIET te dik zijn zullen ook wel denken: foert geef mij maar macdonalds zal nadien wel een pilletje nemen.

En wat betreft afvallen: wilskracht is ook cultuur. Zie maar naar het dieet van BDW: eiwitshakes, sporten en levensstijl aanpassen.

'Ozempic blijkt een wonder in de geneeskunde'
'Preventief voorschrijven zou de gezondheidszorg geld besparen'.

Misschien op termijn de 250 miljoen euro gebruiken om 10% van de Vlaamse bevolking met zware obesitas Ozempic te geven, in de plaats van populistisch gerommel in de marge met 'een maaltijd op school' ;)

Langste studie tot nu toe, over 4 jaar continu Ozempic nemen:
"Patients taking Novo Nordisk’s anti-obesity jab sustained weight loss for up to four years and had a reduced risk of heart disease regardless of their weight, according to new research that adds evidence to the drug’s broader health benefits."

Het artikel blijkt open access op Nature Medicine. Interessant dat er naast de impact op gewicht effectief minder serious adverse events waren in de Ozempic-group, vooral qua ‘cardiac disorders’ en qua ‘surgical & medical procedures’ en dit vooral in de BMI 30-35 groep.

Maar dit is moeilijker en moeilijker voor meer en meer mensen in de wereld

Idd, moet maar eens het recent gepubliceerde boek van Teun van de Keuken (what's in a name) lezen:

“De voedingsindustrie draait op suiker, vet en zout. Met daarbij nog allerlei emulgatoren en bindmiddelen om het lekkerder en makkelijker verteerbaar te maken. In laboratoria proberen voedseltechnologen eten onweerstaanbaar te maken. Nog een beetje extra vet? Of wat suiker erbij? Proefpersonen moeten vragenlijsten invullen en er wordt zelfs getest hoe hun hersenen erop reageren. We worden aan eten verslaafd gemaakt. Het verklaart meteen waarom er zo weinig maatschappelijke bereidheid is om er iets tegen te doen. In een wijk waar veel mensen verslaafd zijn aan drugs of alcohol zal er ook geen protest zijn tegen dealers of cafés.”

Ozempic werkt niet als een "ik kan alles vreten zonder te verdikken pil".

Het zorgt voor minder honger en meer verzadiging. Dus mensen gaan niet (of minder) zeggen "ik kan meer naar de frituur gaan want ik neem Izempic"

Je hebt ook nog zoiets als cultuur natuurlijk: ongelukkig? Neem een antidepressiva
Te dik? Neem een pilletje.

En diegenen die NIET te dik zijn zullen ook wel denken: foert geef mij maar macdonalds zal nadien wel een pilletje nemen.

En wat betreft afvallen: wilskracht is ook cultuur. Zie maar naar het dieet van BDW: eiwitshakes, sporten en levensstijl aanpassen.
Je weet dat antidepressiva je niet gelukkig maakt?

Monday voorlopig +17% pre-market na mooie beat en zeer goede Q2 guidance (groei die mogelijks weer wat versnelt, ongezien in software land vandaag). 41% FCF margin.

Nu nog goede CPI en we krijgen misschien >20% dagje. :p

Het is een zeer lichte daling in CPI, na enkele maanden stijging... kan gerust volgende maand weer stijgen en denk niet dat we al rente cuts moeten verwachten.

De gains zullen beperkt blijven vandaag :) behalve voor degene die nog PACB opties hebben misschien.

Terug
Bovenaan