Kleine Beursfeiten

Klopt echt wel niet hoor... Je vergeet ook het gemak van niet te moeten beslissen wat je kookt, dat je niet te grote hoeveelheden koopt, niet naar de winkel te moeten gaan...

Voor een bepaalde categorie van mensen heeft het echt wel een meerwaarde...

Je moet nog altijd kiezen uit een lijstje, dus je moet kiezen.

Ondertussen heeft ongeveer elke shop ook weekmenus. Collect & Go app. Log in, in your face verschillende menu lijsten. Klik op hartje en alles zit in je mandje. Klik klik en het ligt klaar in de shop de dag nadien. Nog altijd de helft van de prijs van HelloFresh. Je moet toch naar de winkel voor andere zaken, dus pak je eten dan mee als je er passeert.

Iemand die bij benadering durft te schatten in hoeverre de potentiele opbrengsten van die pil wél of niet in de prijs zitten?
- Hoeveel groter is de markt voor die pil?
- Grondstoffen makkelijker te bekomen? Geen schaarte zoals bij het spuitje? -> om snel potentiele markt te bereiken
- Concurrenten die er ook mee bezig zijn die marktaandeel zullen afsnoepen
- Risico dat het toch niet op de retailmarkt mag komen (clinical trials)
- Risico op strenge voorschrift vereisten
- etc.

Die spuit was toch een drempel. Zo'n pil, kan mij inbeelden dat dit huge kan worden.
Kan...
Iemand die zich durft te wagen aan een back-of-the-envelope schatting?
Hier was er een hele discussie over begin 2023 toen ik LLY veel te laat gekocht had aan 341. (Daarna terug verkocht wegens op margin en geen zicht op concurrentie).
Staat nu 1 jaar later helaas +100% hoger :laugh:

De markt werd op 25B geschat en enkele zotten schatten het toen op 50B.
Ikzelf op 100B+ en zei dat de markt compleet gek was dat ze dit product van de eeuw zo onderschatten.

Waarna ook BG beurs een spuitje tegen overgewicht nogal overdreven vond :)

Consensus onder analisten is ondertussen +100B tot 200B.

Eli Lilly gekocht aan 341.
Veel te duur naar mijn goesting, maar de drug is te veelbelovend, en concurrenten zoals Amgen en Regeneron zitten nog een paar jaar achter.
Is er 1 om een jaar of 3-4 bij te houden vermoed ik, want gezien de huidige dure waardering kan er bij een standaard recessie gerust een schommeling van -20-30% zijn.
Maar als het goed loopt, kan het ook recht omhoog gaan.
Vandaar gewoon gekocht.

Geen kwantitatieve binnenkopper, maar gewoon kwalitatieve afweging.
10% positie. Ik durf niet hoger, margin...

Thesis:

Markt, analistenrapporten:
Verwacht 25-50B total adressable market tegen 2030.
Herval 50%.
Goed voor obesitas patienten.

Janus:
  • Herval zal in de praktijk en bij de grote massa veel groter zijn.
    • Met spuit/pil: geen gewoonten/structuren/bewustKopen moeten aanpassen itt dieten --> oude gewoonten gaan gewoon door na stoppen met spuit --> hoger herval dan bij gewone dieten --> 80-90% --> dus markt is veel groter want er zullen veel meer recurrente gebruikers zijn dan de analisten verwachten​
    • Mensen weten psychologisch dat er een plan B is, nl gewoon opnieuw spuitsessie doen van paar maanden (itt opnieuw maanden aan een stuk zwaar op eten letten en sporten) --> vatbaarder voor herval dan bij dieten.
    • Sommigen gaan bewust 2 maandjes medicament nemen, dan een jaar gewoon boefen als weleer, en dan weer 2 maandjes medicament nemen.
      Zo blijven ze uiteindelijk gemiddeld op gewicht en moeten ze niet op eten letten en geen karakter hebben. (ik ben daar bv. een kandidaat voor, INDIEN er geen lange termijn bijwerkingen zijn)
  • Niet alleen voor obesitas patienten!
    • De markt is er ook voor recreanten, niet enkel voor obesitas patienten!
      -->Mensen die slechts een paar kilo te veel hebben, maar instagrammable willen worden; fitnessers; beachbody voor de zomer, etc.
      Als het easy kan, waarom dan kcal-in kcal-out zitten tellen, fitnessen/lopen tegen uw goesting enzovoort?

25-50B is volgens mij dan ook een gruwelijke onderschatting van de wereldwijde total market.

Trouwens, een jaar later heel tevreden met mijn analyse toen.

Ozempic is ondertussen hyperpopulair geworden en de vraag is niet bij te houden.
De belangrijkste markt blijkt inderdaad de lifestyle markt te worden, en niet per se obesitas.

Waar het op neer komt:

- ik denk dat die eetlustremmers compleet revolutionair zijn en een ongeziene impact zullen hebben, op voorwaarde dat het veiligheidsprofiel goed blijft (vandaar slechts 10% positie, ook al zou er extra geld vrij komen).

- ik ben potentieel klant en ken de 'dieetwereld' en psychologie ervan door en door, ook in mijn omgeving.

- Anderen denken dat de vraag beperkter zal zijn, en slechts beperkt terugbetaald.

- Het aandeel is momenteel duur, maar niet als het effectief een markt wordt zoals ik denk.

Doe met die info wat je wilt, ik deel het gewoon hé jongens :)

Nog een laatste hierover:

Mensen besteden uren, weken, maanden, jaren in de fitness.
Kopen hometrainers. Volgen groepslessen.
Gaan lopen.
Nemen supplementen.
Kopen dieetboeken, workshops gezond eten, retraites.
Liposucties.
Instagrammable zijn.
Profielfoto's.
Kleren.

De markt 'er goed uit zien' is gewoon vervlochten in alle geledingen van de maatschappij.
En dan hebben we het nog niet eens over de gezondheidsvoordelen.

Als je dan in uw omgeving mensen ziet vermageren zonder effort.
Die er beter uit zien, zich beter voelen, en gezonder zijn.
Als je dan denkt dat daar geen complete rush op komt, dan ben je... gek :)

Dat wordt een vraag gecreëerd door network effects zoals je nog nooit gaat gezien hebben (Nu zien we enkel de initiële vraag van de early eager adopters)
Geen halve euro marketing gaan die moeten doen.

En degenen die het nog niet kunnen betalen, beginnen te sparen om volgend jaar ook dat resultaat te kunnen halen zoals die dikke op facebook die nu knap is.

Nu, dat gaat over het product.
Daarentegen kan ik wel verkeerd zijn over het competitieve landschap en de keuze voor LLY.

Gewoon zeer jammer dat ik niet blindelings het tegenovergestelde deed dan de gekende beurscontra, en mijn positie niet verdubbeld had. Kost mij +100% :confused2:

Hij weet amper waar hij aan begint.
...
En de biotech is dan nog met injecties. Injecties en topicals = shit show. Mensen kunnen dat niet gedisciplineerd volhouden en dan stoppen dokters ook met voorschrijven. Als de reimburcment niet eerder stopt natuurlijk.

Iemand die bij benadering durft te schatten in hoeverre de potentiele opbrengsten van die pil wél of niet in de prijs zitten?
- Hoeveel groter is de markt voor die pil?
- Grondstoffen makkelijker te bekomen? Geen schaarte zoals bij het spuitje? -> om snel potentiele markt te bereiken
- Concurrenten die er ook mee bezig zijn die marktaandeel zullen afsnoepen
- Risico dat het toch niet op de retailmarkt mag komen (clinical trials)
- Risico op strenge voorschrift vereisten
- etc.

Die spuit was toch een drempel. Zo'n pil, kan mij inbeelden dat dit huge kan worden.
Kan...
Iemand die zich durft te wagen aan een back-of-the-envelope schatting?
Ehm, mensen vergeten dat er al een pil bestaat eh, naam is Rybelsus, officieel dient het net zoals Ozempic voor behandeling van type 2 diabetes maar men gebruikt het ook voor afvallen.
het beval dezelfde stoffen als Ozempic verschil tussen de 2 is dat je die pil elke dag moet in nemen en Ozempic wekelijks moet inspuiten.

Ik dacht éérst dat ze bezig waren met Rybelsus te rebranden net zoals ze Ozempic ->Wegovy hebben gedaan, maar blijkbaar is het toch een geheel nieuwe pil voor af te vallen.
Dus ben benieuwd, ik heb alleen spijt dat ik niet meer heb geïnvesteerd in Novo.

Zoals hier al tweemaal gepost, bekijk je een Lilly of Novo best in relatie tot andere farma’s
Blijven zelfs dan veel duurder dan hun peers.
Puur kijken naar wat "logisch" zou zijn obv peers in de farma geeft m.i. een te restrictief kader.
>Wie had gedacht- in de jaren 90, 00's - dat Apple letterlijk grootteordes bigger zou worden dan IBM?
>Zoals ook aangehaald kan dit een lifestyle categorie worden. Persoonlijk lifestyle budget is potentieel groter dan farma budget.

Consensus onder analisten is ondertussen +100B tot 200B
enige assessment hoeveel hiervan al in huidige prijs zit?

2 artikels over de weight loss perikelen in de aktuele economist:
Tnx

Sinds eergisteren micro -aandeelhouder van PACB, er staat ook een order ingegeven voor positie in Aperam maar is op een haar na gemist maar zal zoiezo eerstdaags een eerste aankoop doen. De komende maanden worden uitdagend voor Aperam waardoor ik wat cash opzij houd voor een 2de aankoop (zelfde bedrag).

Momenteel is de beurs veel beter voor gokkers.
Wat heeft uw opmerking met gokken te maken?
Het ging over iets fundamenteel, nl de vraag naar het product.

Jij zei "Injecties en topicals = shit show. Mensen kunnen dat niet gedisciplineerd volhouden en dan stoppen dokters ook met voorschrijven. Als de reimburcment niet eerder stopt natuurlijk."
En op basis daarvan vond je het aandeel niet interessant.

En daar zat je dus volledig naast, gezien de monstervraag die er is naar het product, terugbetaald of niet, exact zoals vooraf overduidelijk was.

Wat heeft uw opmerking met gokken te maken?
Het ging over iets fundamenteel, nl de vraag naar het product.

Jij zei "Injecties en topicals = shit show. Mensen kunnen dat niet gedisciplineerd volhouden en dan stoppen dokters ook met voorschrijven. Als de reimburcment niet eerder stopt natuurlijk."
En op basis daarvan vond je het aandeel niet interessant.

En daar zat je dus volledig naast, gezien de monstervraag die er is naar het product, terugbetaald of niet, exact zoals vooraf overduidelijk was.
Het aandeel is niet interessant omdat het enorm duur, omdat het hype hype hype is.
Ik ben geen fomo type.

Fundamentals, praktisch succes of hype. Op alledrie kan je een juiste redenering stoelen om een stijging te voorspellen. Net zoals goede fundamentals ook niet steeds een stijging van het aandeel verzekeren. Je kan in dat opzicht elke aankoop een gok noemen.

Steeds meer beleggers laten kleine aandelen in de kou staan​

Kippers: 'In de jaren 80 werden Belgische aandelen bij het brede publiek gepromoot via de wet Cooreman-De Clercq, die in een fiscaal gunstregime voorzag voor Belgische aandelen. Die wet was een succes: heel wat spaargeld vond zo zijn weg naar de beurs en dus ook naar de reële economie. Het is misschien tijd om zoiets nog eens te herhalen?'

Er wordt duidelijk naar iets opgebouwd :thinking:

Ik hoop eerder op kapitaalbelasting dan meerwaarde belasting. Bij kapitaal belasting belast je degene die al genoeg hebben, bij meerwaarde belasting ga je net degene belasten die aan het opbouwen zijn.

Een meerwaarde belasting zonder minwaarde te kunnen tegen brengen zal gelukkig nooit slagen.

Ik blijf hopen dat ze het licht zien en geen extra belastingen invoeren..

De regering gaat nu niets meer doen tot de verkiezingen.
Na de verkiezingen volgt een lopende regering van wss anderhalf jaar tot eeuwig (gewoon Europa die de boel overneemt).
Wanneer de EU België onder curatele plaatst dan komt er mss een meerwaardebelasting met aftrek minwaarden. Met hopelijk ook lagere arbeidslasten.

Terug
Bovenaan