Kind sterft na aanrijding politie

Eigenlijk te gek voor woorden dat functionaliteit die op een dag tijd geschreven kan worden en geïmplementeerd met een Raspberry Pi bij wijze van spreken niet standaard in politievoertuigen te vinden is.
Technisch is dit inderdaad niet zo moeilijk, het is vooral de administratief/juridische kant die zoiets direct complexer maakt (zo'n apparaten moeten genormeerd en dus gekeurd zijn, het moet waarschijnlijk publiek aanbesteed worden,... )

De cruciale vraag is: reed het prioritair voertuig met zwaailicht en sirene in deze straat? Ik heb zelf al meermaals gezien dat de sirene pas wordt aangezet op hetAan de andere kant zijn veel weggebruikers met vanalles bezig buiten de omgeving om zich heen. Zelfs op autosnelwegen zie je mensen verrast worden door een prioritair voertuig hoewel je dat zelf al minuten eerder in je spiegels ziet...
Het zit 'm erin dat het vaak eigen interpretatie is van de interventieploeg in kwestie. 's Nachts rijden we bijna steeds met enkel blauw licht, om dan aan een kruispunt de sirene aan te zetten. Kwestie van niet iedereen wakker te maken. Of bij een inbraakalarm de potentiële daders niet te alarmeren. Maar dan heb je dus wel bijkomend een risico want stel dat je op zo'n moment toch plots een eenzaat hebt die plots de straat oversteekt, je bent dan niet proritair aan het rijden.

Dat van de weggebruikers klopt ook. Als ik steevast door zou rijden vanuit het principe ik ben prioritair had ik binnen de 2 dagen een zwaar ongeval. Vrijwel altijd is er iemand die totaal niet door heeft wat er gaande is, waar we vandaan komen, laat staan wat hij of zij moet doen om de doorgang vrij te maken.

Je kan het manneke van 9 natuurlijk ook niets verwijten. Verkeersinzicht is altijd moelijk. Ik stak laatst zelf als volwassen man bijna met mijn fiets onder de vuilkar, omdat ik dacht dat hij teken deed mij voor te laten, maar hij bedoelde iets anders. Zo snel kan het gebeuren natuurlijk.

Eigenlijk te gek voor woorden dat functionaliteit die op een dag tijd geschreven kan worden en geïmplementeerd met een Raspberry Pi bij wijze van spreken niet standaard in politievoertuigen te vinden is.
We hebben wel een frigo met vriesvak in de nieuwe combi’s. Kwestie van prioriteiten.

Technisch is dit inderdaad niet zo moeilijk, het is vooral de administratief/juridische kant die zoiets direct complexer maakt (zo'n apparaten moeten genormeerd en dus gekeurd zijn, het moet waarschijnlijk publiek aanbesteed worden,... )
De vraag is ook hoe nuttig het is, in de twee gevallen die we nu gehad hebben is het helemaal duidelijk wat er gebeurd is, misschien niet snel genoeg voor ons om er op het forum over te kunnen discussiëren maar daarvoor moeten ze geen investeringen gaan doen. Als je een sirene in stad aanlegt zullen er altijd wel ruim voldoende getuigen zijn om dat te bevestigen, in de twee recente aanrijdingen zou die investering niets opgebracht hebben.

Als je een sirene in stad aanlegt zullen er altijd wel ruim voldoende getuigen zijn om dat te bevestigen, in de twee recente aanrijdingen zou die investering niets opgebracht hebben.
Hoeveel seconden de sirene al aan stond lijkt me wel zeer relevant en dat zal moeilijker te reconstrueren zijn aan de hand van getuigenverklaringen.

Klopt het dat die wagen halt gehouden had voor het zebrapad om de politiewagen door te laten? Als dat het geval is, kan je nu geen enkele andere optie bedenken dan net daar halt te houden. Altijd levensgevaarlijk zoiets 😕

Klopt het dat die wagen halt gehouden had voor het zebrapad om de politiewagen door te laten? Als dat het geval is, kan je nu geen enkele andere optie bedenken dan net daar halt te houden. Altijd levensgevaarlijk zoiets 😕
mensen reageren echt heel raar op een prioritair voertuig met zwaailichten.
Al zelf gezien:
- gewoon los een fietspad oprijden waarbij ze dus nipt geen fietser meehadden
- aan een rood licht: het springt net op groen en in plaats van gewoon zo snel mogelijk te vertrekken zodat hij u achter het kruispunt kan inhalen, toch allemaal beginnen manoeuvreren om uit de weg te gaan en aangezien ze op een halve meter van elkaar staan, duurt zoiets dus langer dan gewoon maken dat ge weg zijt.
- op een baan van 70 alles dichtsmijten om half op de baan te blijven staan. (met drie vakken waarbij de ambulance u dus gewoon kan inhalen).

Maar ook het omgekeerde: gisteren op de snelweg: iedereen op een halve meter van elkaar op het linkse vak. Ge kon van mijlenver al in uw spiegel de blauwe lichten zijn, maar toch blijven ze allemaal in elkaars gat hangen, ook al is het middenvak vrij achter de camion die ze willen inhalen tegen 100. MUG kon er langs geen kanten door door die kloefkappers.

Vandaag in Antwerpen was het ook weer van dat. Gelukkig was het een zebrapad en had ik die kleine nog juist vast terwijl ik riep let op en die wilde aanzetten om over te steken toen hij groen had. Keek die kleine effe raar naar mij terwijl die klaar stond om te roepen (stranger danger...) terwijl ik met mijn andere hand wees naar de politiewagen. Om dan de politiesirene en zwaailichten te hebben gezien die voorbij reed. Al denk ik wel dat die politiewagen nog had kunnen stoppen.

Gewoon totaal geen aandacht voor alles buiten dat groen licht. Maar ik ben nog van de oude stempel... ik ben nog aangeleerd dat ook al is het groen dat het nog altijd beter is om mijn voorrang niet te nemen als zwakke weggebruiker voor je zeker bent van uw omgeving en de omstandigheden. Ik heb er nu eenmaal niets aan om dood of gehandicapt te zijn maar wel te kunnen zeggen : ik had voorrang...

Maar ook het omgekeerde: gisteren op de snelweg: iedereen op een halve meter van elkaar op het linkse vak. Ge kon van mijlenver al in uw spiegel de blauwe lichten zijn, maar toch blijven ze allemaal in elkaars gat hangen, ook al is het middenvak vrij achter de camion die ze willen inhalen tegen 100. MUG kon er langs geen kanten door door die kloefkappers.
Ik heb al meerdere malen gezien op het linkerrijvak dat mensen daar gewoon clueless blijven doorrijden. Echt onbegrijpelijk zoiets vind ik.

Of wel hebben ze het veel te laat door, dan mag je er zelfs nog op flashen (goed ja, allicht wat naïef om te doen als ze sirenes/zwaailichten al niet opmerken maar toch), of wel willen ze toch kost wat kost nog een paar voertuigen inhalen waardoor ze zich op den duur vast rijden en het prioritair voertuig hinderen.

Eigenlijk zouden al die pipo's dik beboet moeten worden voor dergelijke stoten. Andersom zijn het wel wellicht de eersten om te klagen dat het te lang duurt als ze zelf eens de hulpdiensten nodig hebben.

Nieuwe lichtbalken helpen, wisselende geluidstonen, battenburg helpt (kost allemaal een pak hoor), alternerende koplampen, technieken zoals van links naar rechts waaieren om in de spiegels op te duiken. Maar als Jan Modaal niet af en toe de moeite neemt om in zijn spiegels te kijken (m.a.w. bewust deel te nemen aan het verkeer) zal het niet beteren. Dat is dan specifiek voor de autosnelweg een voorbeeld.

Terug
Bovenaan