Kiezen tussen 2 technische jobs

Leandro12c

New member
Hey allemaal,
Ik zit namelijk met een keuze, ik heb een aanbod gekregen om als laadpalen technieker voor elektrische wagens te mogen starten.
En ik heb ook een aanbieding gekregen om als technieker in de alarm installaties te mogen starten.
Wat is eigenlijk een job die je op lange termijn kan volhouden? Ik ben 31. Ik zie het niet zitten om zware jobs te gaan doen, aangezien ik al van m'n 18de zware jobs gewerkt heb. Ben daar echt uitgemolken van.
Als alarmtechnieker in de onderhoud is veel rondwandelen om de brand detecties te gaan testen met zo'n gas tester. Ik heb die mannen zien werken, lijkt mij een leuke job.
Als laadpalen technieker, denk ik toch wel dat het een zwaardere job is? Daar moet je muren doorboren kabels trekken etcetera?

Ik zou kiezen voor satéprikker, karton plooien is niet voor iedereen weggelegd!

Ik werk soms wel eens samen met die alarmtechniekers en als ik zie wat die hier telkens komen doen zou ik mezelf ophangen na een maand. Wat een repetitief werk, 300 rookmelders testen, knopjes induwen. Ik zie het als bandwerk. Nu zie ik wel alleen maar wat ze hier testen en niet wat ze verder doen dus ik veronderstel dat het waarschijnlijk wel iets gevarieerder is.

tbf, ik denk dat "veel rondwandelen" wel meer door weegt bij een full time job, als ter plaatse kabels door een muur trekken.
ik denk wel dat het eerste gezónder is, alleen al door het stof dat vrij komt door het boren

tbf, ik denk dat "veel rondwandelen" wel meer door weegt bij een full time job, als ter plaatse kabels door een muur trekken.
ik denk wel dat het eerste gezónder is, alleen al door het stof dat vrij komt door het boren
Ik denk dat hij het schoner voorstelt dan de realiteit is.

Als alarmtechnieker trek je ook nog kabels. Je boort ook nog gaten, je kan ook met zwaar materiaal zeulen...

Enigste voordeel bij alarminstallaties is dat dit divers zijn, kan cctv zijn, toegangscontrole, perimeterbewaking via lidars als gewoon een elektriciteitskabels voor de voeding.

Persoonlijk zou ik dat kiezen... maar men schreeuwt overal voorlopig op volk dus maakt niet zoveel uit al zou ik desondanks toch altijd kiezen voor diversificatie ipv een niche... zeker naarmate dat je ouder wordt.

Ook rekening mee houden dat de laadpaaltechnieker veel meer kans heeft om buiten te staan, ook in de winter en dergelijke. Alarm technieker zit meestal binnen. Kom je ook wel op heel interessante plekken mee, laadpalen meestal maar de garage of de oprit ofzo. Ik heb nog stage gedaan als alarmtechnieker en lijkt mij wel een leuke gevarieerde job. Wat ook eem factor kan zijn om te bekijken is hoe ver moet je rijden, dit kan bij beide ver of dicht zijn, maar ik denk bij alarm dat je meer kans hebt om verder te moeten. Den dag van vandaag is er nog weinig leuk aan om half het land te moeten door kruisen..

Ik denk dat je beter nog even verder zoekt.
Wat misschien ook interessant voor je is, klusjesman in een rusthuis (of iets dergelijks)
Technisch veel variatie, geen zwaar werk, wat te complex is laat je een firma komen...
Ja, mocht ik willen uitbollen (minder zwaar werk gaan doen) zou ik gerust zoiets serieus overwegen.

Ik denk dat je beter nog even verder zoekt.
Wat misschien ook interessant voor je is, klusjesman in een rusthuis (of iets dergelijks)
Technisch veel variatie, geen zwaar werk, wat te complex is laat je een firma komen...
Ja, mocht ik willen uitbollen (minder zwaar werk gaan doen) zou ik gerust zoiets serieus overwegen.
Gaan we nu mensen van 31 aanzetten om een jobke voor een 50+er te doen? Das gelijk de jonge gasten aan den toog in groothandels..

Ik zou beginnen met uw atitude wat aan te passen. Misschien kan je iets doen dat je graag doet ipv de lichtst mogelijke job te zoeken.

Djeez, wat een vooroordelen!
Voor hetzelfde geld heeft hij al zware rug- of knieklachten en nu wordt die hier voorgesteld als 1 of andere luiaard! 🙄

Djeez, wat een vooroordelen!
Voor hetzelfde geld heeft hij al zware rug- of knieklachten en nu wordt die hier voorgesteld als 1 of andere luiaard! 🙄
Het is niet de threadstarter die begint over prepensioen uitboljobkes. Ik zie hier weer een hoop gezwets in de marge ipv te antwoorden op zijn effectieve vraag.

Het is niet de threadstarter die begint over prepensioen uitboljobkes. Ik zie hier weer een hoop gezwets in de marge ipv te antwoorden op zijn effectieve vraag.
Dat klopt, hij vraagt idd wat de beste optie is uit 2 dingen en oa jij geeft een beter beeld van wat hij mag verwachten. 👍

Beiden zijn relatief repetitieve Jobs.
Mijn bedenkingen: kijk naar werkgever, type klanten(particulier/professioneel) , groot/klein bedrijf, locatie v. klanten, werkdruk,
Alarm technieker is veel veel meer dan brandmelderstesten hoor, het feit dag ge dat aanhaalt doet mij vermoeden dat het over een vd grotere spelers gaat en ge geen echt duidelijk beeld vd sector hebt want (periodieke) testen worden meestal of intern gedaan of extern door keurders.
Laadpaaltechnieker lijkt mij, in de huidige markt toch, voor een vd grote boites te zijn en dan elke dag uw lijstje van X installaties te moeten aframmelen.

Het is niet (zozeer) het werk dat het zwaar kan maken maar ook de werkvoorwaarden. Iets meer info over uw achtergrond,werkervaring, interesses,.... is handiger om gerichter advies te geven.

Komende van een 38jarige elektrisch installateur met 15j int vak op de teller die nu ook naar een "uitboljob" gaat wegens persoonlijke en fysieke redenen (reuma)...

Terug
Bovenaan