Kerstcadeautjes: 't is het seizoen

Is het niet eerder een gemakkelijkheidsoplossing van de oudere generatie?
Ofwel steken ze tijd en moeite in iets te kopen, ofwel steken ze gewoon geld in een envelop.

Mijn vader kreeg vroeger elke Nieuwjaar een envelopke van mijn grootouders met 2.500€ tot 5.000€ in.
Het envelopke is gebleven, maar het bedrag is helaas geen traditie geworden. :p
 
Tijdens de feestdagen loopt het hier op tot een kleine 1000 euro. Ik neem me altijd voor om mezelf iets van 100 euro kado te doen, maar het komt er meestal niet van dus het spijst de gezamenlijke rekening.
 
Ook best pijnlijk dat je als volwassen man plots een veelvoud van de hoeveel geld als kerstcadeau krijgt van uw "aangetrouwde" grootouders, dan dat je ooit van je eigen grootouders gekregen hebt...
Yep, hier dus ook! Allez, bij mijn ex dan. Van mijn oma krijg ik elk jaar €25. Van de opa van mijn ex kreeg ik ineens €100 toegestopt, ik helemaal wtf, 'k wist niet waar ik moest kijken, dat was superongemakkelijk, haha.
 
Ik ben ook op de leeftijd beland dat ik van mijn ouders gewoon nog geld krijg. Gênant eigenlijk, want dat is altijd een som die duurder is dan het cadeau dat ik hen kan geven... ik zou het eigenlijk bijna willen weigeren, maar door wat tegenslag de voorbije jaren (ironisch genoeg voor corona, niet tijdens corona) kan ik het wel gebruiken om min spaarbuffer terug te spijzen. Iets leuks kopen voor mezelf zeggen ze dan... denk misschien dat ik me een paar extra boeken of een game voor de Nintendo Switch koop als entertainment in deze trieste tijden, maar het merendeel zal toch richting spaarboek gaan. Een bedrag van 1/3 tot de helft van mijn maandloon kan ik doorgaans niet sparen elke maand.

Ik apprecieer echter minstens evenveel, zo niet meer de moeite van iemand die de moeite genomen heeft om een echt cadeau voor je uit te zoeken, zelfs wanneer dat soms een misser is. Ik probeer dat zelf ook altijd zo te doen, en luk daar aardig in.

Wat ik de grootste rotcadeaus vind zijn algemene waardebonnen. Dat is eigenlijk gewoon een slechtere vorm van geld: tegelijkertijd ben je beperkt in je mogelijkheden om dat uit te geven, maar wou die persoon ook niet net die extra stap nemen om bijvoorbeeld een specifiek boek uit te kiezen wanneer het bijvoorbeeld over een boekenbon gaat. Bonnen voor zaken als bol.com of amazon, zijn eerder zaken die je verwacht als cadeaus tussen zakenrelaties, niet tussen familieleden of vrienden.
Bonnen voor leuke activiteiten of cinéma-tickets zijn nog iets anders natuurlijk, dat vind ik wél nog oké, dat is tenminste nog een ervaring.
 
Een platenspeler op mijn 15de (en de oude collectie vinylplaten van mijn pa als bonus). Echt een supercadeau! Was ook echt een fijne Kerst toen...
 
Nieuwjaarscadeautjes gehad. Een 5 delige pottenset en een snelkookpan! 😁
Nuttige cadeaus aangezien ik volgend jaar wil verhuizen :p
 
Terug
Bovenaan