Kennis delen : doen of niet doen?

Niemand is onvervangbaar. Het kerkhof ligt vol met mensen dat onvervangbaar waren. Sterker nog ik zal u zeggen, als jij vervangen wordt en alles loopt ineens fout, dan gaat men niet zeggen "Oh nee what have we done! We zijn zo'n losers! We hadden die nooit mogen laten gaan! Smeek of hij terugkomt", nee wat ze gaan zeggen is WTF is dit hier voor een ongedocumenteerde complexe shitshow, sorry nieuwe junior dat we u hebben opgezadeld met deze "erfenis" van onze goede vriend! En een jaar later krijgt die junior dat volgens u zogezegd niks kan alle pluimen omdat hij op een jaar heeft gemastered waar gij 20 jaar mee bezig was, en niemand zal nog weten dat gij eigenlijk veel meer kon dan die, want iedereen doet gewoon zijn eigen marketing.

Met het ouder worden in uw carriere ga je vanzelf beginnen merken dat andere jongere mensen ook een meerwaarde hebben t.o.v. u, dat jij misschien wel een hoop "oude shit" kent maar tegelijk ook veel te weinig van nieuwe zaken kent, en dat jonge mensen dingen veel sneller onder de knie lijken te hebben dan jij zou gehoopt hebben met uw gesloten systeem van een kennis delen vb. . Wat je dus beter kan doen is door kennis te delen de hele firma naar een hoger niveau tillen, ook anderen naar een hoger niveau tillen, er voor zorgen dat uw klanten tevredener zijn, dat uw baas tevreden is en ook weer ergens met pluimen kan gaan lopen, en dat iedereen eigenlijk in uw netwerk wilt zitten. Jij duwt uw netwerk omhoog en uw netwerk trekt u vanzelf ook omhoog.

Niemand is onvervangbaar. Het kerkhof ligt vol met mensen dat onvervangbaar waren. Sterker nog ik zal u zeggen, als jij vervangen wordt en alles loopt ineens fout, dan gaat men niet zeggen "Oh nee what have we done! We zijn zo'n losers! We hadden die nooit mogen laten gaan! Smeek of hij terugkomt", nee wat ze gaan zeggen is WTF is dit hier voor een ongedocumenteerde complexe shitshow, sorry nieuwe junior dat we u hebben opgezadeld met deze "erfenis" van onze goede vriend! En een jaar later krijgt die junior dat volgens u zogezegd niks kan alle pluimen omdat hij op een jaar heeft gemastered waar gij 20 jaar mee bezig was, en niemand zal nog weten dat gij eigenlijk veel meer kon dan die, want iedereen doet gewoon zijn eigen marketing.

Met het ouder worden in uw carriere ga je vanzelf beginnen merken dat andere jongere mensen ook een meerwaarde hebben t.o.v. u, dat jij misschien wel een hoop "oude shit" kent maar tegelijk ook veel te weinig van nieuwe zaken kent, en dat jonge mensen dingen veel sneller onder de knie lijken te hebben dan jij zou gehoopt hebben met uw gesloten systeem van een kennis delen vb. . Wat je dus beter kan doen is door kennis te delen de hele firma naar een hoger niveau tillen, ook anderen naar een hoger niveau tillen, er voor zorgen dat uw klanten tevredener zijn, dat uw baas tevreden is en ook weer ergens met pluimen kan gaan lopen, en dat iedereen eigenlijk in uw netwerk wilt zitten. Jij duwt uw netwerk omhoog en uw netwerk trekt u vanzelf ook omhoog.
Ding ding!

Dit is exact gebeurd is bij ons. Er was iemand die 16 jaar niets heeft gedocumenteerd (en we vermoeden ook dat hij het opzettelijk slecht heeft uitgelegd soms).

Ik heb nu soms nog "ma alleeee, godver, dat heeft die pipo dus gedaan". En ik deel die info met de rest van het team, die (weerom) het ook maar partieel snapt tot ze er zelf gaan mee bezig zijn. Maar ze moeten niet van 0 beginnen.

Je mag 2 keer raden wie er populair is en wie niet...

Zoals ik zei: kennis hoarden om uzelf onmisbaar te maken is een heel kortzichtige strategie.

Wij merken het bij ons zelf al heel kleinschalig. Onderhoud bij lokale overheid en het was, organisch en ergens ook logisch, gegroeid dat iedereen "zijn" gebouwen had. Maar na pensioenen en vertrekken is het team, zowat 50/50 anciëns en vers maar aangezien veel kennis is verloren moeten wij dus regelmatig tja, het warm water opnieuw uitvinden. Tot het punt dat we, zeker in gebouwen waar we mss maar 2 keer in´t jaar komen, de fysieke locatie van verdeelborden terug moeten gaan zoeken.

De ploegbaas probeert nu dan ook, op aangeven mij, de ploegen eens wat vaker te switchen en niet altijd dezelfde mensen naar dezelfde locatie te sturen. Ik ben deze week nog ergens geweest waar ik, na bijna 3j nu, nog maar een keer eerder was geweest en niet eens wist dat daar een ondergrondse parking/kelder was.

TikTok en YouTube staan vol met mensen die de oplossing geven voor een probleem. Ik heb nooit gesnapt waarom die dat allemaal doen. Views en likes en volgers? Ik heb liever geld voor mijn kennis.

Goh, ik bekijk het liever van de positieve kant. Hier op het forum zitten toch ook posters die enorm behulpzaam zijn met informatie in specifieke topics, zonder dat ze daar views, likes of geld voor krijgen?

Mijn excuses voor het late antwoord, het was een vrij hectische week zowel professioneel als privé. Ik heb alle reacties zorgvuldig gelezen, maar aangezien het er meer waren dan ik initieel gedacht had ga ik meer overkoepelend antwoorden dan specifieke posts te quoten.

Ik heb met mijn management gesproken als onze directe manager bij onze klant, om zowel de positieve zaken hiervan aan te halen als ook de concerns die ik had. Momenteel hebben we wel wat documentatie, maar het is enorm gefragmenteerd. Gaande van oude Sharepoint pagina's, Pdf files, Slack kanalen, oude mails en nog zoveel andere locaties. Zij zagen het alvast als een pluspunt dat ik dit alles wou gaan bundelen op een centrale locatie.

Ze begrepen mijn concerns, maar lieten ook duidelijk verstaan dat de kennis die ik heb slechts een klein deel is van mijn overall takenpakket en ik de klant meer te bieden had dan enkel zaken weten. Net zoals de meeste hier haalden ook zij aan dat zelfs al is alles perfect gedocumenteerd dat er steeds mensen gaan blijven die vragen blijven stellen. Tussen de lijnen lieten ze ook uitschijnen dat eens alles gedocumenteerd is we konden kijken naar een verdere uitbreiding van mijn takenpakket.

Als start ga ik dus beginnen om alles al te verzamelen qua brede kennis, checks doen om te kijken of de info effectief klopt, kijken of bepaalde processen niet efficiënter kunnen lopen en dan alles documenteren zodat het beschikbaar is voor het team. Eens dat in orde is kan ik verder kijken naar de meer "niche" problemen

Op deze wil ik wel nog even specifiek reageren:

Ik weet niet of je bericht 100% gericht is op mijn posts of een meer algemeen bericht. Dus als ik me vergis, mijn excuses dan.

Zoals ik zij, ik ben me 100% bewust dat niemand onvervangbaar is, ik pretendeer ook nergens dat ik onvervangbaar zou zijn in mijn post. Ik zeg volgens mij ook nergens dat jongere mensen geen meerwaarde kunnen hebben? Ik heb enkele mensen in mijn team tussen de 23-27 en dat zijn stuk voor stuk harde werkers die ik het nog ver zie schoppen.

Misschien kwam mijn openingspost wat fout over alsof ik effectief niets zou willen delen met andere mensen. Dat is zeker niet het geval. Het is ook deels gewoon willen zorgen voor eigen jobzekerheid, dat lijkt me ook niet zo vreemd denk ik eh. Met je laatste zit ga ik ook 100% akkoord.

Ding ding!

Dit is exact gebeurd is bij ons. Er was iemand die 16 jaar niets heeft gedocumenteerd (en we vermoeden ook dat hij het opzettelijk slecht heeft uitgelegd soms).

Ik heb nu soms nog "ma alleeee, godver, dat heeft die pipo dus gedaan". En ik deel die info met de rest van het team, die (weerom) het ook maar partieel snapt tot ze er zelf gaan mee bezig zijn. Maar ze moeten niet van 0 beginnen.

Je mag 2 keer raden wie er populair is en wie niet...

Zoals ik zei: kennis hoarden om uzelf onmisbaar te maken is een heel kortzichtige strategie.
Dat is hier quasi een constante eigenlijk.

Nu ben ik het zelf wel ooit afgebolt bij een bedrijf omdat ze niet akkoord waren met een loonsverhoging en die hingen wel degelijk een week later aan de lijn om mij terug te krijgen. Dus dat kan ook wel degelijk, al had dat niks met kennisdelen te maken maar eerder met een sector met personeelstekort waar seniorprofielen veel meer zouden kosten.

Misschien kwam mijn openingspost wat fout over alsof ik effectief niets zou willen delen met andere mensen. Dat is zeker niet het geval. Het is ook deels gewoon willen zorgen voor eigen jobzekerheid, dat lijkt me ook niet zo vreemd denk ik eh. Met je laatste zit ga ik ook 100% akkoord.
Jij moet zelf oordelen of dat van toepassing is in uw concrete job, maar voor mij persoonlijk heeft alles continue gedraaid rond het zoveel mogelijk delen van kennis en zoveel mogelijk anderen naar mijn niveau proberen trekken. Tegelijk ook zoveel mogelijk kennis van anderen trachten en kunstmatige grenzen overschreiden. Die strategie heeft mij nog geen windeieren gelegd om het zo maar te zeggen, ik ben heel blij dat ik dat zo gedaan heb.

Er is ook een youtube kanaal dat ik lange tijd volgde namelijk dat van Louis Rosmann, dat was een kleine zelfstandige in new york die macbook repairs deed. Die maakte als vorm van therapie youtube video's waarin hij zijn frustraties uitte maar ook van naaldje tot draadje uitlegde hoe hij zo'n reparaties doet, waar je de schema's moet halen, waar je de onderdelen moet gaan zoeken, welk materiaal hij gebruikt, zelfs hoe je een PBX telefonie systeem opzet, hoe zijn ticketing systeem werkt... ik volgde die mens vanaf dat hij ongeveer 5k subscribers had en nu heeft die 2.2 miljoen subscribers, een volledige shop met personeel enzovoort. Terwijl vele "collega's" die mens zot verklaarden omdat hij al zijn 'underground' kennis weggaf.

Bij mijn vorige werkgever was ik in onmin geraakt met het management en heb ik mijn ontslag ingediend, maar alvorens ik weg ging heb ik nog ongeveer 10 uur training gegeven over AL het belangrijkste wat ik daar in meer dan 10 jaar geleerd had, daar was 30-40 man dat daar naartoe kwam vrijwillig, na de werkdag, (voor hun) onbetaald. Dat is ook opgenomen en dat wordt daar nog altijd aan nieuwe mensen die daar starten getoond. En dat gaf mij enorme voldoening en ook respect van die mensen. Een andere mens zou zijn schup afkuisen en "trek uw plan!" maar wie is daar bij gebaat.

Als een mens aan mij vroeg of hij 1-2 dagen op training mocht of budget kreeg om iets te volgen, dan was voorwaarde 1 altijd dat achteraf hij zelf die dag training zou samenvatten "de belangrijkste punten die voor ons van toepassing zijn" in 30m-60m interne training door hemzelf gegeven. Geen gedoe van "ik ben de enige die die training gehad heeft en dat product kent".

Maar elke situatie is anders natuurlijk, als jij "het gouden recept" voor pannekoeken gevonden hebt en daar een zaak rond draait, en jij wil heel uw leven gouden pannenkoeken bakken, ja dan moet je dat recept niet weggeven of zelfs geen andere koks aannemen maar vooral heel uw leven pannenkoeken blijven bakken.

Laatst bewerkt:
Als een mens aan mij vroeg of hij 1-2 dagen op training mocht of budget kreeg om iets te volgen, dan was voorwaarde 1 altijd dat achteraf hij zelf die dag training zou samenvatten "de belangrijkste punten die voor ons van toepassing zijn" in 30m-60m interne training door hemzelf gegeven.

Dit ga ik meenemen. Niet per se omdat de kennis bewust niet gedeeld zou worden, maar wel omdat opleidingen vaak tot weinig concreets leiden. Ze worden gevolgd en er blijkt wat hangen, maar met jouw manier zorg je er voor dat er actief gevolgd wordt én dat de info nadien ook voor anderen bruikbaar is.

Dit ga ik meenemen. Niet per se omdat de kennis bewust niet gedeeld zou worden, maar wel omdat opleidingen vaak tot weinig concreets leiden. Ze worden gevolgd en er blijkt wat hangen, maar met jouw manier zorg je er voor dat er actief gevolgd wordt én dat de info nadien ook voor anderen bruikbaar is.
Klopt het geeft een incentive om tijdens de training nota's te nemen en al actief te filteren wat er "bruikbaar en van toepassing van is" voor je job. Want to be fair heel veel trainingen dat 2 dagen duren zijn werkelijk samen te vatten in 2 bladzijden of een half uur interne uitleg, omdat de rest "too easy" is, verkoopspraatjes zijn, pauze's, social netwerking, voorbeelden, zaken die niet van toepassing zijn voor uw firma, "enterprise" features die niemand gaat betalen enz. Dat kan best zijn dat die mens terugkomt en zelfs zegt dat die training eigenlijk gewoon een verdoken sales pitch was om producten te kopen, en niet technisch was. Zo zijn er veel van die "gratis valkuil" trainings: en dat mag die mens dan ook gewoon zo zeggen, daar leren we dan ook weer uit. Terwijl als je dat niet opvolgt en gewoon een X zet achter "training gehad" op een papiertje, dat brengt u niks.

Maar elke situatie is anders natuurlijk, als jij "het gouden recept" voor pannekoeken gevonden hebt en daar een zaak rond draait, en jij wil heel uw leven gouden pannenkoeken bakken, ja dan moet je dat recept niet weggeven of zelfs geen andere koks aannemen maar vooral heel uw leven pannenkoeken blijven bakken.
👏

Deze analogie is zo sterk: het toont zelfs aan dat het de beste,meest lucratieve strategie kan zijn tot de hele wereld wafels begint te eten…

Klopt het geeft een incentive om tijdens de training nota's te nemen en al actief te filteren wat er "bruikbaar en van toepassing van is" voor je job. Want to be fair heel veel trainingen dat 2 dagen duren zijn werkelijk samen te vatten in 2 bladzijden of een half uur interne uitleg,
Andersom gebeurt ook. Ik moest dit ook altijd doen, dan ging ik een interessante training volgen en zei ik nadien dat ik op 30-60min net de intro gedaan zou hebben.
Dan werd die voorwaarde ook wel bijna altijd geschrapt, want het kost gigantisch veel geld om zoveel volk van project te halen voor een onofficiële opleiding in een technologie waar ze niet mee bezig zijn.

Andersom gebeurt ook. Ik moest dit ook altijd doen, dan ging ik een interessante training volgen en zei ik nadien dat ik op 30-60min net de intro gedaan zou hebben.
Andersom? Bedoel je dat als jij intern een nuttige samenvatting moet geven van uw 2 dagen cursus, dat het u langer zou duren dan de cursus zelf? Alles kan herleid worden tot 30-60 minuten. Getuige: chatgpt kan ook alles samenvatten op 1 blad, dus als jij dat niet kan dan ligt dat niet aan de cursus maar aan uw gebrek aan mogelijkheden tot herleiden naar de essentie.
Dan werd die voorwaarde ook wel bijna altijd geschrapt, want het kost gigantisch veel geld om zoveel volk van project te halen voor een onofficiële opleiding in een technologie waar ze niet mee bezig zijn.
De essentie voor uw collega's die niet zelf met die technologie bezig zijn, is dan ook niet "een interne opleiding in die technologie", maar eerder

- Dit kan je doen met dat product
- Dit kan je niet doen met dat product
- Dit is wat ik zou aanraden om het voor te gebruiken
- Dit is de prijs
- Dit zijn andere klanten waarvan men gezegd heeft dat zij ze ook gebruiken
- Dit zijn de klanten/projecten waar dit product misschien wel kan gebruikt worden
- Dit is de ervaring dat andere gebruikers mij verteld hebben over het product, die ook in de cursus zaten
- Hier staat de nuttige documentatie, de documentatie is goed/slecht
- Hier staat de documentatie die bij de cursus geleverd werd: (ppt, pdf's...)
- Dit zijn zaken die ik intussen zelf kan en geleerd heb in de cursus, voorbeeld project staat hier:
- De support werkt via ...
- Als je zelf getraind wil worden in dit product dan kan dit via zus of zo

Dat kan ook een mail zijn.

Maar het straffe is dat sommigen op cursus vertrekken en nadien zelfs geen van die vragen kunnen beantwoorden. Omdat ze niks genoteerd hebben of zelf geen nuttige vragen gesteld hebben tijdens de cursus, of niet eens geprobeerd hebben te netwerken. Omdat ze het gewoon zien als "dit is MIJN cursus, ik gebruik die voor MIJN ontwikkeling, ik onthoud wel wat IK interessant vind, door deze cursus ga IK onmisbaar zijn,..." of ze zien het gewoon als hun momentje ontspanning waar ze jaarlijks recht op hebben.

Pas op dat is niet hetzelfde als een baas dat u de opdracht geeft "na uw cursus ga jij iedereen hier intern trainen om te kunnen wat jij geleerd hebt". Dat is een totaal andere opdracht natuurlijk. En een zinloze opdracht zeker als uw collega's niet eens bezig zijn met die technologie zoals je zelf aanhaalde. Nee wat ik bedoel was puur de essentie.

Laatst bewerkt:
Generieke vraag waarop geen generiek antwoord te geven is. Door kennis te delen worden organisaties sterker en groeien mensen: ik cultiveer dat binnen onze organisatie maar in mijn rol als leidinggevende is dat een wezenlijk onderdeel van mijn taken. In OP wordt melding gemaakt van 'het verzwakken van de eigen positie': als je in het soort omgevingen zit waarin je je bedreigd voelt, 'better think twice' met het weggeven van kostbare informatie. Een strategisch kennisvoordeel (be)houden kan wel eens erg belangrijk worden 'when push comes to shove'. De argumenten hierboven m.b.t. 'wat een complexe, ongedocumenteerde shit is me dat hier' hebben nog nul relevantie voor jouw eenmaal je bij die werkgever vertrokken bent. En de stelling 'ik heb dat ook altijd gedaan, het heeft me geen windeieren gelegd' is anekdotisch en 'je krijgt wat je geeft' getuigt van een hoge dosis naïviteit. Succes ermee!

Generieke vraag waarop geen generiek antwoord te geven is. Door kennis te delen worden organisaties sterker en groeien mensen: ik cultiveer dat binnen onze organisatie maar in mijn rol als leidinggevende is dat een wezenlijk onderdeel van mijn taken. In OP wordt melding gemaakt van 'het verzwakken van de eigen positie': als je in het soort omgevingen zit waarin je je bedreigd voelt, 'better think twice' met het weggeven van kostbare informatie. Een strategisch kennisvoordeel (be)houden kan wel eens erg belangrijk worden 'when push comes to shove'. De argumenten hierboven m.b.t. 'wat een complexe, ongedocumenteerde shit is me dat hier' hebben nog nul relevantie voor jouw eenmaal je bij die werkgever vertrokken bent. En de stelling 'ik heb dat ook altijd gedaan, het heeft me geen windeieren gelegd' is anekdotisch en 'je krijgt wat je geeft' getuigt van een hoge dosis naïviteit. Succes ermee!
Iemand die zich 'bedreigt' voelt in de eigen omgeving dient imho gewoon een andere job te zoeken... Wie gaat er nu graag werken als je constant over je schouders moet kijken? De beslissingen die je maakt zullen ook vaak gewoon slecht zijn net doordat je je in een hoekje gedreven voelt en in survival mode zit. Ben je een leidinggevende in deze situatie dan is het helemaal not done en zal je door de situatie al sowieso geen goede leidinggevende kunnen zijn.

Dus ook dan ben ik niet akkoord dat informatie bijhouden en niet delen niet de juiste stap is. Deel het en ga naar een job waar je je niet bedreigd voelt.

Iemand die zich 'bedreigt' voelt in de eigen omgeving dient imho gewoon een andere job te zoeken... Wie gaat er nu graag werken als je constant over je schouders moet kijken? De beslissingen die je maakt zullen ook vaak gewoon slecht zijn net doordat je je in een hoekje gedreven voelt en in survival mode zit. Ben je een leidinggevende in deze situatie dan is het helemaal not done en zal je door de situatie al sowieso geen goede leidinggevende kunnen zijn.

Dus ook dan ben ik niet akkoord dat informatie bijhouden en niet delen niet de juiste stap is. Deel het en ga naar een job waar je je niet bedreigd voelt.
QFT

Informatie achterhouden is uw eigen onzekerheden die naar boven komen. Als je u inderdaad bedreigt voelt in uw job, heb je grotere problemen hoor.

Terug
Bovenaan