Kadastraal inkomen nog niet gekregen

TRUMP

Active member
aangezien "bouwen en wonen" geen kleine vraagjes topic heeft, post ik het dan maar hier:

"ik ben blij dat ik nog niet mijn kadastraal inkomen heb gekregen, want ze zijn laat dit jaar daarmee". ziehier mijn glimlach van vandaag.

Maar serieus: iemand enig idee hoe dat komt? normaal krijg ik dat telkens eind juni dacht ik

aangezien "bouwen en wonen" geen kleine vraagjes topic heeft, post ik het dan maar hier:

"ik ben blij dat ik nog niet mijn kadastraal inkomen heb gekregen, want ze zijn laat dit jaar daarmee". ziehier mijn glimlach van vandaag.

Maar serieus: iemand enig idee hoe dat komt? normaal krijg ik dat telkens eind juni dacht ik
Je bedoelt je aanslagbiljet onroerende voorheffing neem ik aan?

Samenvatting: er is geen vast verzendschema. Ergens in dit jaar krijg je dat, voor de periode van vorig jaar. Ik heb de mijne ook nog niet.
Als je twijfelt of je em gemist hebt kan je eens inloggen op je ebox om te zien of het er staat.

Ik heb het tot 4j na aankoop niet gehad. En dan allemaal op 1 jaar. Don't worry, het komt. En ze hebben 5 jaar de tijd...

Heb dat vorig jaar 2x gehad, in Maart en September (toen het al verkocht was).
Vorig jaar heeft zowat iedereen het dubbel gehad dacht ik. Omdat ze voor het jaar er voor laat waren en vorig jaar vroeg. Hier was dat ook zo en dacht daar iets van gelezen te hebben in de gazet.
Ik heb er eigenlijk geen flauw idee van hoe het dit jaar zit, ik betaal als ik het krijg, maar ik ga er nu ook niet zelf om vragen.

Omdat ze niet alles op één moment willen sturen want anders krijg je alle telefoontjes, alle bezwaren, alle vragen over een afbetalingsplan, alle acties voor schuldinvorderingen,... quasi op hetzelfde moment.

Als organisatie is het veel makkelijker om dat over heel het jaar te spreiden in plaats van alles op één piek te sturen.

Omdat ze niet alles op één moment willen sturen want anders krijg je alle telefoontjes, alle bezwaren, alle vragen over een afbetalingsplan, alle acties voor schuldinvorderingen,... quasi op hetzelfde moment.

Als organisatie is het veel makkelijker om dat over heel het jaar te spreiden in plaats van alles op één piek te sturen.
Waarom dan niet jaarlijks dezelfde verspreiding gebruiken?

Ik heb in 2024 pas mijn aanslagbiljet onroerende voorheffing gekregen van aanslagjaar 2020.
Dus er kan zelfs meerdere jaren over gaan.

Waarom dan niet jaarlijks dezelfde verspreiding gebruiken?
Dat is een goeie vraag :p.

Ofwel vinden ze het "niet eerlijk" dat dezelfde persoon altijd januari zou krijgen?
Ofwel hebben ze daar gewoonweg niets van voorzien en is dat gewoon vrij random.
Ofwel moet er een mooie spreiding zijn tussen verschillende gemeentes (want er gaat ook geld naar de gemeente van de OV) dus je kan niet onevenredig een gemeente bevoordelen of benadelen en dat wordt dan te moeilijk om rekening te houden met het individuele.

Persoonlijk denk ik dat laatste.

Ofwel vinden ze het "niet eerlijk" dat dezelfde persoon altijd januari zou krijgen?
Ofwel moet er een mooie spreiding zijn tussen verschillende gemeentes (want er gaat ook geld naar de gemeente van de OV) dus je kan niet onevenredig een gemeente bevoordelen of benadelen en dat wordt dan te moeilijk om rekening te houden met het individuele.

Ik zie het bevoor- of benadelen niet als iedereen elke 12 maand de factuur krijgt, of dat nu januari of december is, maar het zal idd wel zoiets zijn om iedereen blij te maken. Vorig jaar dus 2x op 6 maand gehad, hopelijk nu compensatie door langer te wachten.

Vorig jaar heeft zowat iedereen het dubbel gehad dacht ik. Omdat ze voor het jaar er voor laat waren en vorig jaar vroeg. Hier was dat ook zo en dacht daar iets van gelezen te hebben in de gazet.
Ik heb er eigenlijk geen flauw idee van hoe het dit jaar zit, ik betaal als ik het krijg, maar ik ga er nu ook niet zelf om vragen.

Ik heb nog 3 jaar vrijstelling. Heb nog even eer ik moet betalen :).

Ik denk dat je er teveel over nadenkt en het te moeilijk maakt.

De Vlaamse Overheid int de belastingen, maar zoals je zegt zijn er externe bronnen. De federale overheid voor de effectieve kadastrale gegevens. Dan provincie en gemeentes voor de opcentiemen, gemeentes kunnen sinds 2019 differentiëring van opcentiemen toepassen.
Sinds AJ2016 groepeert Vlaanderen per gemeente i.p.v. per kadastrale legger, sinds de FOD toen de leggers afgeschaft heeft.

Ik vermoed dat het vrij simpel als: als een gemeente afgewerkt is (dus alle gegevens gekregen van FOD, provincie & gemeentes zelf), worden deze uitgestuurd. Als er een controle moet gebeuren binnen de gemeente, zal waarschijnlijk gans die gemeente geblokkeerd worden (sinds dit 1 groep is) tot de controle uitgevoerd is.

Gisteren toegestuurd gekregen. Ik mis de vrijstelling van de onroerende voorheffing :(.
1130€. Dat is al 130€ meer dan 5 jaar geleden en vlot 50€ meer dan vorig jaar :(.

Nu ja nog altijd een pak goedkoper dan huur betalen.

Terug
Bovenaan