Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Moeilijk is het niet, maar het is natuurlijk een stevige stijging in de loonkost voor de werkgever.
En psychologisch gaat het voor velen ook pikken als ze binnen enkele maanden de thuiswerkvergoeding niet meer krijgen, want dan "neem" je zogezegd iets af. Enfin, dat is wat ik vermoed dat er achter zit.

edit: qua verwarming en elektriciteit is het moeilijk in te schatten wat het mij kost. Maar vooral qua koffie is het verschil immens :( Op het werk lag er ook fruit of een koekje of een oplossoepje.
Ik heb er wel een idee van ... en heb dit zelfde gedacht zeker al gehad. Elke keer ik mijn 'verhoogde' maandelijkse afrekening van Engie krijg wordt ik er opnieuw aan herinnerd.

Vorig jaar, na sinds februari thuis te werken een dikke, vette afrekening gekregen voor gas & elec. Op 10 maand thuiswerk was het globale verbruik t.o.v. 't vorige jaar +30% gestegen. Dus met 12 maand full-time thuiswerk ... zal zeker +1/3 zijn in kost. Een kost die vroeger door de WG gedragen werd want die voorziet in de werkomgeving (bureau, electriciteit, verwarming, ...).

Uiteraard vergeet ik zeker de koffie niet. 't Is Nespresso hier, dus capsules. Die dingen zijn niet gekend om goeikoop te zijn wete.
Vroeger was dit hier & daar eens een kopje & op 't werk liters. Maar thuis kon dat dus geen kwaad dat het wat kostelijker was, je betaalde omdat je 't lekkere koffie vond.
Nu is dat iets minder 't geval, met mijn koffieverbruik zou dat kunnen oplopen tot 1000 EUR koffie/jaar in 't slechtste geval met Nespresso branded capsules aan volle prijs, dus recente promoties l'Or/Starbucks is ook goed & goed in bulk kopen bij promoties.
Zal toch nog steeds enkele 100 EUR per jaar aan koffie zijn weliswaar.

Niet te vergeten de 'slijtage' aan het toestel dat nu geen 10j, maar mss 3/4j zal mee gaan of zoiets.
-> Iemand die een koffie premie in 't leven wil roepen? :coffee: :thinking:

Natuurlijk, m'n water verbruik is uiteraard sterk gestegen, etc., maar zoals je al aanhaald ... een stuk fruit, soep v/d traiteur elke dag, flessen Spa, Cola, etc. ... Dat soort dingen had je idd ook op het werk. Vele kleintjes maken uiteindelijk toch ook een grote som.

Dus JA ... thuiswerk is 100% zeker een heel stuk kostelijker.

Ik onthou dat mensen heel hebberig zijn.
Alleen focussen op de kosten.
Euuuuh ... daarvoor ga je toch werken niet?

Enige reden waarvoor je thuis werkt i.p.v. op technische werkloosheid in zake corona te willen gezet worden is net 'ik hou meer over door te werken'. Anders mochten ze mij ook wel wat extra corona verlof geven hoor. :devilish:

Laatst bewerkt:
Mijn auto verzekering is met 800 euro naar beneden gegaan vorig jaar, brandstofverbruik is met 80% gezakt, niet echt een verschil qua elektriciteitsverbruik en op jaar basis ben ik waarschijnlijk ongeveer 550 uur minder kwijt aan het werk voor hetzelfde loon.

Nu goed al die idiote vergoedingen bestaan hier niet, maar eerlijk gezegd als ze mijn vanaf nu vast laten thuiswerken dan zie ik dat als een opslag.

Hoe kan een auto verzekering met 800 euro zakken per jaar? :D
Er zijn sommige formules mogelijk, waarbij het verzekeringsbedrag stijgt of zakt naar gelang het aantal gereden kilometers per jaar.
(Hoe meer je rijdt, hoe meer risico op een ongeval hé!)

Als je nu héél de tijd thuiswerkt en je werk is ver weg tov je woonst, dan zakt dit héél hard hé. Ik vermoed dat Zarathustra zo'n type verzekering heeft?

Km verzekering misschien ?

Hier geen woonwerkvergoeding dus dan ben ik ook niet kwijt
Maar de vaatwasser draait hier nu veel vaker want 2x thuis eten. WC papier niet te vergeten :D
Ge zijt meer thuis dus de radio staat eens op, in donkere maanden meer licht aan etc

Is het veel ? Misschien niet, maar een geste kan ook geen kwaad. Zeker omdat het bij ons wss structureel vaker thuiswerk zal worden met cleandesk principe op kantoor dus geen eigen bureau meer. Moet de werkgever veel minder ruimte huren dus zij besparen er maandelijks een mooie som mee

Hoe kan een auto verzekering met 800 euro zakken per jaar? :D
Mijn aantal jaarlijkse kilometers van 40k naar 15k gedropt en van full omnium naar... ik weet niet wat dat heet in het nederlands, maar iets veel minder :p Tot nu toe in 2021 heb ik 450 km gedaan met die auto, daar waar ik voor midden maar 2020 gemiddeld 1000km/week deed als ik werkte

Kregen jullie dan allemaal zo dure koffie op het werk? Bij ons was het om ter slapst en om ter goedkoopst.

De koffiepads van de aldi die ik nu thuis zet zijn goedkoop én beter van smaak dan die op het werk, dus op dat vlak ben ik er zeker niet op achteruit gegaan. :unsure:

Wij hebben 75euro gekregen om aan een headset te besteden (lees factuur indienen en dan terugtrekken). Hebben ook teams telefonie zodat ik mijn gsm-abonnement niet moet gebruiken.

Ik zou een tussenkomst voor een bureaustoel of een goed acces point nog wel waarderen.

Kregen jullie dan allemaal zo dure koffie op het werk? Bij ons was het om ter slapst en om ter goedkoopst.

De koffiepads van de aldi die ik nu thuis zet zijn goedkoop én beter van smaak dan die op het werk, dus op dat vlak ben ik er zeker niet op achteruit gegaan. :unsure:
Op 't werk is het bij ons bonenkoffie. Dus er staat een espresso machine die z'n bonen maalt.
Bij klanten ... jah ... soms goe, soms ni.

Nuja ... die machines zijn duurder, maar vooral veel grotere voetafdruk, dus veel te groot om hier in mijn appartement in de weg te zetten.
Ik heb 1 v/d grotere Nespresso toestellen, maar zelfs dat is slechts 1/3 of minder van het volume van zo'n espresso machine.
De bonen komen wel een heeeeel pak goeikoper uit natuurlijk in 'volume'. Zeker tegenover pads of capsules van gelijk welke soort (en Nespresso branded capsules zijn gewoon extreem duur, daarmee dat ik het 'volume' dat ik nu verbruik niet probeer te dekken met officiële Nespresso branded capsules :sneaky:).

Het maakt ook niet uit hoe 'duur' de koffie op 't werk is eh. Ja, nu is m'n koffie regelmatig beter dan op 't werk (bij klanten is het bv. soms gewoon senseo of erger), maar jah ... de kost is er e, die er anders gewoon niet was.
Vroeger was het de hele dag koffie op 't werk & in 't weekend of zo eens een paar koffie's thuis. Nu is het 5-10 capsules per dag thuis.

Dus m'n machine zal ook veel sneller dood vallen & vervangen moeten worden. Vernieuwing is leuk, but still.

Ik begrijp dat ook niet, waarom je voor thuiswerk een vergoeding zou moeten krijgen. Tenzij je op wandelafstand woont, bespaar je echt veel tijd en naft etc door thuis te mogen zitten.

Die mensen die hard klagen dat ze niets krijgen voor thuiswerk, klagen die dan ook dat ze allerlei vergoedingen nog krijgen die ze eigenlijk niet meer hebben als kost?

Man man man, sommige mensen kunnen toch zagen, nu ga ik Erica Vlieghe toch nog gelijk moeten geven :smile:
Ook al in rekening gebracht dat je nu minder schoenen en kleren verbruikt? Ik draag nu vaak oude T-shirts en broeken met gaten in.

Man man man, sommige mensen kunnen toch zagen, nu ga ik Erica Vlieghe toch nog gelijk moeten geven :smile:
Ook al in rekening gebracht dat je nu minder schoenen en kleren verbruikt? Ik draag nu vaak oude T-shirts en broeken met gaten in.
Daarom dat ik nooit mijn camera aanschakel tenzij iemand daar expliciet naar vraagt ;)

Ondanks dat ik telkens zeg (al 20+ jaar lang of zo) dat ze dit niet mag doen want dat ik géén 10 jaar meer ben (ik ben er 46 EN gehuwd!) heeft ons moeder deze week weer kledij gekocht voor mij. Ze denkt dat ik ne armoezaaier ben. :S

Daarom dat ik nooit mijn camera aanschakel tenzij iemand daar expliciet naar vraagt ;)

Ondanks dat ik telkens zeg dat ze dit niet mag doen want dat ik géén 10 jaar meer ben (ik ben er 46 EN gehuwd!) heeft ons moeder heeft zonet weer kledij gekocht voor mij. Die denkt dat ik ne armoezaaier ben. :S
Gewoon er voor zorgen dat het bovenste deel van je trui/T-shirt er deftig uit ziet, en zien dat je niet voor een spiegel zit als je geen broek aan hebt

Meer verbruik aan verwarming en energiekosten alleen al.
Ik werk op een zolderkamertje. Ik moet een mobiele airco kopen, anders is dat hier in de zomer niet uit te houden. Ik zou dat anders waarschijnlijk niet gekocht hebben. Waarom moet ik die kost dragen?
In de winter is het hier koud. Dan kan je de verwarming openzetten of een blazertje kopen. Waarom moet ik die meerkosten dragen? Die kosten maak ik niet als ik op kantoor zit.

En ja, zo kan ik ook beginnen. Op mijn bureau past net een toetsenbord en een muis. Ruimte voor papieren is er niet echt. Ik heb een groter bureau nodig om mijn werk correct te kunnen uitvoeren.
De stoel waar ik op zit is goed om eens een uurtje of twee op te zitten om te gamen, maar niet om dag in, dag uit minstens acht uur op te zitten. Tesamen kost dit al een paar honderd euro. Kosten die ik niet zou maken als ik op kantoor zou gaan werken.

Ik begrijp dat ook niet, waarom je voor thuiswerk een vergoeding zou moeten krijgen. Tenzij je op wandelafstand woont, bespaar je echt veel tijd en naft etc door thuis te mogen zitten.

Die mensen die hard klagen dat ze niets krijgen voor thuiswerk, klagen die dan ook dat ze allerlei vergoedingen nog krijgen die ze eigenlijk niet meer hebben als kost?
Is toch alleen al het principe? Wergever verwacht/eist dat jij thuiswerkt. Jij hebt meer kosten, de werkgever minder. Het kan toch niet dat je er moet bij inschieten door thuis te werken? Dit moet een win-win situatie zijn op elk vlak en dat is het nu niet op financiëel vlak.

Collega die op pensioen gaat eind deze maand.
Ik neem een deel van die zijn taken over en vraag hem via mail (aangezien we allemaal thuis werken) een overzicht van rapporten die hij heeft gebouwd. Krijg ik i.p.v. een tabelleke met wat meer info een screenshot van Windows verkenner :wallbash:...
Die mens was altijd al nen urk om mee samen te werken, maar is dat nu zo moeilijk om iets van moeite te doen?!

Ondertussen is er in de vijf jaar dat ik hier werk 4 man vertrokken, 2 man met pensioen en één iemand ziek. Ze hebben in die periode welgeteld één persoon extra aangeworven... De rest van het werk wordt verdeeld waardoor we gewoon continue aan het bricoleren zijn om alles draaiende te houden. De rest wordt dan opgevangen door consultants waar blijkbaar een eindeloos budget voor is.

Is toch alleen al het principe? Wergever verwacht/eist dat jij thuiswerkt. Jij hebt meer kosten, de werkgever minder. Het kan toch niet dat je er moet bij inschieten door thuis te werken? Dit moet een win-win situatie zijn op elk vlak en dat is het nu niet op financiëel vlak.
Ik wil die rekenoefening gerust maken, no way dat het mensen meer kost om thuis te werken.
Geven jullie dan ook jullie treinabo's en fietsvergoedingen terug, gezien je die kosten niet meer maakt?

Ik: OK ik moet xxx overnemen van jou, waar zijn jou taken van de zonet beëindigde release?
Collega: Voila hier zijn ze Makila!
Ik: Neen hoor, dat zijn de taken, van de release daarvoor.
Collega: Ja Makila, ik heb géén idee van het globaal plaatje hé! Voor zulke vragen moet je bij andere collega's gaan horen! :confused:
Ik: Hoezo jij waart wel de enige xxx voor dit project tijdens de vorige releases. Maar alles van de vorige release is reeds goedgekeurd voor produktie en staat daar al te draaien, wie heeft dat dan uitgevoerd?
Collega: Géén idee, Makila vraag eens rond hé! :wallbash:

Baas: En Makila overdracht gekregen? Hoever staat je al voor de nieuwe release te testen voor project x ?? :cry:

Ik: OK ik moet xxx overnemen van jou, waar zijn jou taken van de zonet beëindigde release?
Collega: Ja Makila, ik heb géén idee van het globaal plaatje hé! Voor zulke vragen moet je bij andere collega's gaan horen! :confused:
Ik: Hoezo jij waart wel de enige xxx voor dit project tijdens de vorige releases. Maar alles van de vorige release is reeds goedgekeurd voor produktie en staat daar al te draaien, wie heeft dat dan uitgevoerd?

Baas: En Makila overdracht gekregen? Hoever staat je al voor de nieuwe release te testen voor project x ?? :cry:
Nooit ja zeggen zonder dat het duidelijk is wat je moet overnemen, hier ook al mogen meemaken. Kan niet wachten dat men de helft van al zulk achterlijk volk buitengooit en vervangt door robotten of computers.

Waarom zeg je niet tegen uw baas. Neen, de persoon die jij aanduidt heeft tegen mij bevestigd dat hij niet de persoon was die het werk moest doen en had ook de gevraagde informatie niet.
Kun je mij dan ook niet informeren wie zijn taak het wel is. Indien je het echter wilt kan ik ook navraag doen bij mijn collega's om te horen te krijgen bij wie ik de overdracht kan krijgen maar dan begrijp je natuurlijk ook wel dat het wel eventjes zal duren en duidelijk dat die methode van werken niet echt efficiënt is.

Zodra ik de info binnen krijg kan ik u een timing geven voor de nieuwe release te testen voor project x.

Ik wil die rekenoefening gerust maken, no way dat het mensen meer kost om thuis te werken.
Geven jullie dan ook jullie treinabo's en fietsvergoedingen terug, gezien je die kosten niet meer maakt?
Ik ben er vrij zeker van dat het mij nu meer kost.

Vaa voor een auto die stil staat alleen al 🙂.

Nu niet dat ik klaag, er zijn ergere dingen maar zeggen dat thuiswerken goedkoper is is bs tbh

Terug
Bovenaan