Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

a6EbvLm_700bwp.webp

@mac-bc :unsure:

Wegpromoveren is nog iets anders als buiten zwieren :/

Ja helaas, Hoe vaak dat het gebeurt dat zo'n rot persoon blijft op zo'n positie. En hogerop halen ze hun schouders op. Natuurlijk, niemand van die vrouwen durft ook klacht indienen. Dus de situatie blijft.

Een die continu jonge vrouwen aanwerfde in zijn team en die waren iedere keer snel vertrokken. Hij probeerde iedere keer aan te pappen bij die vrouwen. Hoger management wist wel wat er gebeurde maar ik denk ook niet dat er iemand klacht wou indienen. Dat komt ook over voor die vrouwen als naschoppen. Ze willen er liefst niets meer te maken hebben en de deur snel toeslaan.

Solution van het management: We gaan hem verplichten om enkel mannen aan te nemen.

Niet echt een oplossing natuurlijk.

Ja helaas, Hoe vaak dat het gebeurt dat zo'n rot persoon blijft op zo'n positie. En hogerop halen ze hun schouders op. Natuurlijk, niemand van die vrouwen durft ook klacht indienen. Dus de situatie blijft.

Een die continu jonge vrouwen aanwerfde in zijn team en die waren iedere keer snel vertrokken. Hij probeerde iedere keer aan te pappen bij die vrouwen. Hoger management wist wel wat er gebeurde maar ik denk ook niet dat er iemand klacht wou indienen. Dat komt ook over voor die vrouwen als naschoppen. Ze willen er liefst niets meer te maken hebben en de deur snel toeslaan.

Solution van het management: We gaan hem verplichten om enkel mannen aan te nemen.

Niet echt een oplossing natuurlijk.

De vraag die ik me hier stel is hoezeer je kan verplichten om enkel mannen aan te nemen. Is dit niet discriminerend naar sollicitantes, als deze al überhaupt op gesprek mogen komen.

Da's dus niet normaal hé...

Bij een vorige klant ben ik gedurende 5 maanden op verschillende teambuildings/groepsgeprekken/meetings moeten gaan zitten wegens "onenigheden in het team" Er was jaren geen probleem tot er één vrouw bijgekomen is die gans de boel is beginnen verzieken in de vrouwen onderling. Die kon 2 stenen doen vechten. Ergste vanal: ik had met niemand een probleem maar ik moest wel overal mee in betrokken worden.
Dus voor die ene persoon er was konden al die vrouwen (en mannen) wel goed met elkaar omgaan? Misschien moeten we het dan niet op het geslacht van die ene stoorzender gaan steken?

Nu hebben ze een nieuwe printer geïnstalleerd waarbij je je met een badge moet aanmelden en dan pas kan je je printopdrachten starten. Dat werkt vééééél 'beter' dan de vorige printer waarbij je je printopdrachten doorsturde en die direct werden afgedrukt. Nu sta ik daar nog altijd even te koekeloeren tot mijn prints klaar zijn. :wallbash:
Afprinten en ophangen. Misschien wel checken of merk overeenkomt.

0d7881adf9e4b6ae953532887e966c43.jpg

Publieke vernederingen? Dat is eerder de norm in ons bedrijf. Niet alleen tegen mij, ook tegen anderen.
- Ooit had hij in een mail gestuurd naar gans het bedrijf: "Bedankt aan iedereen (behalve aan persoon x) om hier zo flexibel mee om te gaan!". Persoon x was niet flexibel genoeg.
- Iemand die tweetalig is en waarvan zijn Nederlands niet altijd perfect is. Midden in een algemene meeting waar gans het bedrijf in zit: "Pardon? Wat zeg je? Ik versta u niet. Hoe kan jij nu iets verkopen aan klanten als ze u niet verstaan?".
- Toen ik eens in de file stond naar het werk was ik wat later dan normaal, roept hij voor gans het landschapsbureau: "Ah mac-bc! Je komt toch nog! Hoe laat ga je hier morgen zijn? 10u?!".
- Iemand had eens een opmerking gegeven over hoe mijn baas misschien een bepaalde flow anders kon aanpakken om een efficiëntere doorstroming te verkrijgen in de algemene meeting, waarop mijn baas voor iedereen: "Ah, je hebt blijkbaar tijd teveel om mijn manier van werken te evalueren?! Ewel tis goed, ik zal u eens direct wat extra werk geven zie. Als je denkt dat ... blabla".
- Enzovoort.

Vanmorgen heeft hij nog eens een verlofaanvraag geweigerd, de 4de keer al en ik pak niet eens zoveel verlof. En vanmiddag kwam hij weer eens aan mijn bureau komen neuten:
- "Ah, dag mac-bc, met wat ben je bezig momenteel?".
Ik voelde de bui alweer hangen: "Eeeeuuuuuh, gewoon... die contradictie in die offerte counteren. Waarom?"
- "Ah, omdat ik in uw agenda inderdaad alleen maar die offertes zag staan vanmiddag. Dat kan nu toch niet zo lang duren?!"
"Eeeeuh... Het is gelijk 14u25 momenteel. Ik ben nog maar drie kwartier bezig. Uiteraard duurt dat niet de ganse middag. Van waar haal je dat?
- "Ah, waarom plan je dan de rest van uw agenda ook niet vol?"
"Eeeeuh... [met mijn stem in crescendo] Omdat dat misschien allemaal kleine onnozele taken zijn die niet de moeite zijn om te plannen en omdat je zelf altijd hebt gezegd om niet gans onze agenda vol te plannen om de vragen van klanten en ad hoc problemen er te kunnen tussen nemen!" En toen ben ik echt uit mijn kram geschoten. Eens goed geventileerd zoals we zeggen. Tegen de juiste personen. Dat ik het strontbeu ben. Hun wantrouwen, hun kinderachtig gedrag, hun micro-management, hun obsessie voor administratie, agenda, en uren invullen terwijl er zich in wezen geen enkel probleem stelt en alle klanten tevreden zijn, dat als hij me niet vertrouwt maar een camera op mijn rug moet zetten als 4de laag van controlemechanisme, dat ik altijd moet smeken om gewoon eens 1 dag verlof te mogen nemen, dat ik zelfs als werkloze momenteel financieel beter af zou zijn omdat ik dan tenminste eens wat werkuren van aannemers kan uitsparen, dat ik het strontbeu ben en dat ik mijn ontslag ga geven.

En toen was het plots van: "Ja maar mac-bc, je mag dat zo niet zien. Ik sta ook onder druk van mijn hoger management. Gohoho, dat zijn geen simpele mannen ze! Ik ben het soms ook beu hoor met hen. Maar je moet nu geen overhaaste conclusies trekken. Het komt wel goed."

Fucking loser. Morgen schrijf ik mijn ontslagbrief. Ik zie donderdag een opportuniteit om hem eventueel al in te dienen. Eens zien hoe vervangbaar ik ben.
Ik ben wel curieus; wat voor job doe je eigenlijk? Over welke sector spreken we hier.

Sorry dat ik hier het topic kaap. Dat is absoluut niet de bedoeling, maar gisterenmorgen was het weer prijs. Hij had iets teruggevonden in mijn ingevulde uren van begin deze week die niet leek te matchen met de informatie die op de server beschikbaar was. Het gaat hier om drie kwartier van mijn ingevulde uren. -> "Ah mac-bc, en hoe verklaar je dit tijdsgebruik dan? hé? En dan vind je het raar dat wij u niet vertrouwen?!".

Een hele epistel teruggemaild:
- Een half blad uitleg waar ik ocharme die drie kwartier aan had besteed en waarom dat niet terug te vinden is op de server maar dat dit toch een essentiële taak is die moest uitgevoerd worden.
- Een ander half blad teruggevuurd dat dit niet meer normaal is. Dat ik gigantisch loyaal ben tegenover het bedrijf met enkele concrete voorbeelden van overuren en dagen dat ik teveel werk en dat ik mij toch constant moet verdedigen tegen dit soort paranoïde verdachtmakingen alsof ik een profiteur ben.

Het positieve nieuws is: het bedrijf waar ik heb gesolliciteerd wil mij een voorstel doen. Volgende week eens horen. 🤞

Mail doorgestuurd gekregen uit de algemene mailbox.
De mail is bestemd voor 6 collega's die allemaal afzonderlijk op de voor hun bestemde dossiers dienen te antwoorden.

Ik antwoord mooi rechtstreeks met 1 gebundeld antwoord op de vraagsteller.
En de rest reageert al de hele namiddag dossier per dossier via REPLY ALL met als gevolg dat de mailbox om de 5' PING zegt - das stresserend zo net voor het weekend! :angry:

Antwoord eens rechtstreeks aan de vraagsteller i.p.v. 'reply all zodat ik toon dat ik aan het werk ben'.

Intern iemand die 3 verschillende bazen boven hem heeft.
Ieder heeft zijn werkmethode..en wat voor de ene ok was, was voor de andere niet ok. Hij wou zelfs enkele zaken in het productieproces verbeteren, zodat alles vlotter zou verlopen..en de foutmarge verkleind werd, maar hier hadden ze geen oren naar.
Hij kwam hier 2 weken terug wat zijn beklag doen bij mn manager en mij..Er was nog totaal geen sprake van vertrek. Wanneer hij weg ging, zei ik tegen mijn manager "ik geef het een week en hij is weg"...en hier zijn we. Hij heeft zijn ontslag ingediend.

Spijtig dat goeie werknemers vertrekken omdat het op management niveau niet deugd/er slechte coördinatie is. En ik snap hem ook, want ik moet met één van die zijn bazen samenwerken..en dat is een hel

Mail doorgestuurd gekregen uit de algemene mailbox.
De mail is bestemd voor 6 collega's die allemaal afzonderlijk op de voor hun bestemde dossiers dienen te antwoorden.

Ik antwoord mooi rechtstreeks met 1 gebundeld antwoord op de vraagsteller.
En de rest reageert al de hele namiddag dossier per dossier via REPLY ALL met als gevolg dat de mailbox om de 5' PING zegt - das stresserend zo net voor het weekend! :angry:

Antwoord eens rechtstreeks aan de vraagsteller i.p.v. 'reply all zodat ik toon dat ik aan het werk ben'.
Zet uw mailnotificaties eens uit. Mail check je op bepaalde tijdstippen in de dag, het is geen SMS hè? Op deze manier dicteren anderen je agenda niet.

Allee gisteren een van mijn team aan het afgeven op collega's die de boekhouding doen.
Terecht voor een deel, maar goed iedereen maakt fouten. Ik leg hem dat uit. Die mensen doen ook pakweg 100 verrichtingen per dag. Als ge een foutenpercentage hebt van 2% is dat per maand 40 dingen.

Maar hoe sommigen dan anderen kunnen viseren, dat is gewoon om gek van te worden.

"Kijk es wat die fout gedaan heeft, en ik mag dat rechtzetten hé"

Ge legt dan uit dat degene die de fout maakt dat moet rechtzetten en ge dat werk niet op uzelf moet nemen.

"Och die zijn daar toch te lomp, ik zou beter mijn dossiers volledig zelf doen incl boekhouding. Dan doe ik den helft dossiers maar alles zelf. Ik heb dat 3 keer voorgesteld aan de baas mja gebeurt niks. Och ja, ik werk hier toch niet meer lang"
En die trapt het gewoon af

Dus ik de baas verwittigd om daar vandaag dan een gesprek mee te hebben.
Hij heeft dat voorstel in het verleden dus niet gedaan van zelf alles te doen, wat ook weer zo typisch is. Elke maand doe ik one-to-ones om te horen hoe het gaat en dan is het "alles is ok, dit, dat,..." maar sommigen laten gewoon helaas het achterste van hun tong niet zien.

Nu soit, de baas zei dat hij er dus over viel dat een andere collega een bedrijfswagen had. Maar ge krijgt het die jong niet uitgelegd dat zijn bruto-loon dat ruimschoots compenseert.
En dan viel hij er ook nog over dat een andere collega volgens hem netto meer overhoudt (zonder auto), maar dat is een alleenstaande moeder met kind.

Echt moeilijk om op te lossen zoiets als mensen gewoon niet willen luisteren.
En de oorsprong daaraan ligt dat er eigenlijk over heel het kantoor 2 kampen zijn die mekaar tegenwerken en elke fout overbelichten van elkaar.
Dat is héél moeilijk om aan te pakken vind ik eerlijk gezegd, zeker in deze tijd. Heb al 100 keer gezegd dat als ze onderling willen discussieren ze elkaar bellen ipv mailen héén en weer want dat is zoals ruzie maken met uw lief via sms. Ge leest toch de toon die ge er zelf aan wilt geven.

En het is eigenlijk vanuit die strijd tussen 2 dat alles zich opbouwt en alles opstapelt.

Enfin, tips enzo zijn ook érg welkom in deze :unsure:
organiseer een workshop verbindend communiceren

Sorry dat ik hier het topic kaap. Dat is absoluut niet de bedoeling, maar gisterenmorgen was het weer prijs. Hij had iets teruggevonden in mijn ingevulde uren van begin deze week die niet leek te matchen met de informatie die op de server beschikbaar was. Het gaat hier om drie kwartier van mijn ingevulde uren. -> "Ah mac-bc, en hoe verklaar je dit tijdsgebruik dan? hé? En dan vind je het raar dat wij u niet vertrouwen?!".

Een hele epistel teruggemaild:
- Een half blad uitleg waar ik ocharme die drie kwartier aan had besteed en waarom dat niet terug te vinden is op de server maar dat dit toch een essentiële taak is die moest uitgevoerd worden.
- Een ander half blad teruggevuurd dat dit niet meer normaal is. Dat ik gigantisch loyaal ben tegenover het bedrijf met enkele concrete voorbeelden van overuren en dagen dat ik teveel werk en dat ik mij toch constant moet verdedigen tegen dit soort paranoïde verdachtmakingen alsof ik een profiteur ben.

Het positieve nieuws is: het bedrijf waar ik heb gesolliciteerd wil mij een voorstel doen. Volgende week eens horen. 🤞
Ben ik nu de enige die vindt dat uwe werkgever precies een peutertuin is? U moeten verantwoorden wat gedurende bepaalde uren hebt gedaan? Er moet van uw werkgever uit ook iets zijn als "wederzijds vertrouwen" hé..
Mijn vorige werkgever was ook zo ne controle-freak.. Enkele weken voor ik er vertrok, had hij mij een bestand van +50pgs verstuurd. Maar leek er zo officieel uit, dus ik dacht "kzal het maar éénzijdig afdrukken..komt mooier over". Ja ni dus.. begint die mij gelijk zot uit te schelden in héééééél de bureau. "WE MOETEN ECOLOGISCH ZIJN!! DUBBELZIJDIG AFDRUKKEN!!!!" (meanwhile reed hij rond in zijn ecologische Mercedes AMG :p)
Heb hem eens goed uitgelachen se... ctrl + P en dubbelzijdig afgedrukt nadat ik het eerst al enkelzijdig had afgedrukt :rofl:

Ben ik nu de enige die vindt dat uwe werkgever precies een peutertuin is? U moeten verantwoorden wat gedurende bepaalde uren hebt gedaan? Er moet van uw werkgever uit ook iets zijn als "wederzijds vertrouwen" hé.
Bwoa als je ziet hoeveel likes Mac in dit topic al heeft gescoord en steunende adviezen denk ik niet dat je de enigste bent ☺️

Succes volgende week Mac, hopelijk een mooi voorstel dat je direct wil/kan tekenen.

Terug
Bovenaan