Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

In de eerste post was dan ook niet duidelijk dat je supervisor je wel of niet respectvol aanspreekt. Dus dan ga ik er vanuit dat hij, zoals een normaal persoon, dat beleefd komt melden.

Ik geef ook veel mijn mening en help meedenken in de processen. Ik vind dat persoonlijk een deel van mijn job (ongeacht in welke branche of job dat ik zou zitten). Maar ik doe dat met fatsoen en geef opbouwende kritiek.
De eerste post was als reactie op mac-bc zijn verhaal waar hij zelf aangeeft niet opgezet te zijn met de reactie van zijn overste.
Dus ik ging verder op zulke voorvallen. Mijn excuses dat dit niet direct duidelijk was

Een mail sturen met enkel "???" is niet al even onbeleegd, arrogant, boertig en marginaal... van achter de veilige verborgenheid van een pc scherm is het ook ronduit laf...
Zou mac-bc zijn overste ook zo boertig geweest zijn in een face to face gesprek?
Ge oogst dan wat ge zaait.

En natuurlijk gaan wij geen supervisors beginnen vierendelen van zodra ze in onze afdeling binnenwandelen. Als zij gewoon iets komen vragen of mededelen krijgen ze een respectvol antwoord.

Maar er zijn er die moeilijk komen doen gewoon om moeilijk te komen doen: "jullie rijden met de arm van de bandenkraan te hoog, ge moet die lager houden" (van iemand die nog nooit ne voet in die kraan gezet heeft)
Ahja pipo, zo dat ons zicht van rechts volledig geblokkeerd is en we zeker iemand ne slag van de grapple gaan geven...
Als ge er niks van kent, kom dan eerst vragen waarom we een machine op een bepaaldr manier bedienen

Of nog zo'n leuk voorval: iemand moest 1000 stukken van 50kg picken. Heel de dag mee bezig geweest. Verpakking klaarzetten, alles tot bij het hijstoestel brengen.
Krijgt de dag nadien onder zijn vijs dat hij maar 1 pick gedaan had...
Als ge kunt kijken hoeveels picks we doen op welke tijd kunt ge ook eerst kijken wat die pick inhield ze...

Of nog zo'n leuk voorval: iemand moest 1000 stukken van 50kg picken. Heel de dag mee bezig geweest. Verpakking klaarzetten, alles tot bij het hijstoestel brengen.
Krijgt de dag nadien onder zijn vijs dat hij maar 1 pick gedaan had...
Als ge kunt kijken hoeveels picks we doen op welke tijd kunt ge ook eerst kijken wat die pick inhield ze...
Eh ja dat ken ik van het orderpicken. Verschillende palletten vol met allemaal rode kaarsen of zo, allemaal van dezelfde pick.
En dan die domme vraag van de baas: Wat heb je héél de dag gedaan kerel?
Dan had je zin om te zeggen: Liggen slapen op een pallet zeker?

thuiswerken en rond 16u schijnt de zon rechtstreeks op mijn scherm/ogen. De neiging om dan op de sofa te gaan liggen of even ogen toe in de bureaustoel is veel te groot. productiviteit 0. tegen 17u is ie weer achter de muur verdwenen.

Heeft ni echt te maken met machtspositie maar wel van hoe vervangbaar ge zijt. Als uw baas stuurt met ????? en dan nog anderen in cc zet, en die andere dan nog belt dat ge op strafregime dreigt te komen en uw uren correct moet invullen, dan heb ik het gevoel dat zij denken dat jij HEEEEEEL vervangbaar bent. Of ze hebben door de jaren zo'n perceptie opgebouwd dat ze eender wat tegen u kunnen zeggen en geen enkel reactie losweken. Dan wordt je daar altijd extremer in om toch maar nog een shockeffect te kunnen krijgen. Dan zou het volgende een publieke vernedering aan uw eigen bureau kunnen zijn. In dat geval zou je wat meer moeten ventileren tegen uw baas dan op dit forum. Want ge zijt ook heel goed in ventileren alleen misschien tegen de verkeerde personen.

Ik denk niet dat alle leidinggevenden bij het kiezen de vorm van communicatie rekening houden met de vervangbaarheid van de betreffende werknemer; sommige mensen communiceren gewoon (helaas) op die manier.

Ik spreek nu alleen van uit mijn oogpunt: Maar ik heb een ??? nog nooit als onbeleefd ondervonden. Als mijne baas (CIO) plots snel iets in elkaar moest steken door CEO/ Raad van Bestuur. Dan ging hij ook eerst mail sturen en dan mij pingen op communicator, dringend.

En dan deed ik dat direct en de ??? elke 15min snapte ik wel. Betekende dat mijn slides door hem herzien moeten worden en dan nog een plekken bij zijn verhaal. Soms is er ook politiek adh en wil je gewoon een bepaalde stroming op snelheid pakken zodat "jij wint".

Ik was in de tijd verantwoordelijk voor de globals IT strategy bij een Wallstreet bedrijf in London HQ die volledig transformation wou doen en we hadden een budget van 100M usd.

Maar ik zat dan ook niet meer te tokkelen op mijn pc. Mijn dag bestond uit 8h minimal per dag calls en 100 mails per dag was normaal. Enigste wat ik deed was architecture documentjes schrijvrn en presentations.

Maar ik heb mijn teamleden ook nog lastig gevallen. Als bvb een legal issue boven komt in een call wil je dat snel tackelen. Dan was dat vlug groups gespreks starten in communicator met een VP vd business en 1 van business architect collegas en dan pushte ik ook voor antwoorden. Soms moet je eens snel schakelen. Zekers op bepaalde cooperate level waar politiek spelletjes alles zijn. En ik genoot daar eigenlijk wel van, iedereen zijn ding I suppose:)

Niet alleen in KMO's. Bij de overheid een dienst gekend waar het hoofd 10 secretaresses versleet op 5j, mensen die een contract onbepaalde duur zouden krijgen stopten gewoon zonder ander werk te hebben, heel wat mensen in burnout, aan de lopende band klachten, vakbonden die erop zaten ... Uiteindelijk heeft het hoger management die weggepromoveerd, dus die was goed af. Maar na 7j had die wel een slagveld achtergelaten.
Uit nieuwsgierigheid, Vlaamse of Federale?

Heeft ni echt te maken met machtspositie maar wel van hoe vervangbaar ge zijt. Als uw baas stuurt met ????? en dan nog anderen in cc zet, en die andere dan nog belt dat ge op strafregime dreigt te komen en uw uren correct moet invullen, dan heb ik het gevoel dat zij denken dat jij HEEEEEEL vervangbaar bent. Of ze hebben door de jaren zo'n perceptie opgebouwd dat ze eender wat tegen u kunnen zeggen en geen enkel reactie losweken. Dan wordt je daar altijd extremer in om toch maar nog een shockeffect te kunnen krijgen. Dan zou het volgende een publieke vernedering aan uw eigen bureau kunnen zijn. In dat geval zou je wat meer moeten ventileren tegen uw baas dan op dit forum. Want ge zijt ook heel goed in ventileren alleen misschien tegen de verkeerde personen.

Publieke vernederingen? Dat is eerder de norm in ons bedrijf. Niet alleen tegen mij, ook tegen anderen.
- Ooit had hij in een mail gestuurd naar gans het bedrijf: "Bedankt aan iedereen (behalve aan persoon x) om hier zo flexibel mee om te gaan!". Persoon x was niet flexibel genoeg.
- Iemand die tweetalig is en waarvan zijn Nederlands niet altijd perfect is. Midden in een algemene meeting waar gans het bedrijf in zit: "Pardon? Wat zeg je? Ik versta u niet. Hoe kan jij nu iets verkopen aan klanten als ze u niet verstaan?".
- Toen ik eens in de file stond naar het werk was ik wat later dan normaal, roept hij voor gans het landschapsbureau: "Ah mac-bc! Je komt toch nog! Hoe laat ga je hier morgen zijn? 10u?!".
- Iemand had eens een opmerking gegeven over hoe mijn baas misschien een bepaalde flow anders kon aanpakken om een efficiëntere doorstroming te verkrijgen in de algemene meeting, waarop mijn baas voor iedereen: "Ah, je hebt blijkbaar tijd teveel om mijn manier van werken te evalueren?! Ewel tis goed, ik zal u eens direct wat extra werk geven zie. Als je denkt dat ... blabla".
- Enzovoort.

Vanmorgen heeft hij nog eens een verlofaanvraag geweigerd, de 4de keer al en ik pak niet eens zoveel verlof. En vanmiddag kwam hij weer eens aan mijn bureau komen neuten:
- "Ah, dag mac-bc, met wat ben je bezig momenteel?".
Ik voelde de bui alweer hangen: "Eeeeuuuuuh, gewoon... die contradictie in die offerte counteren. Waarom?"
- "Ah, omdat ik in uw agenda inderdaad alleen maar die offertes zag staan vanmiddag. Dat kan nu toch niet zo lang duren?!"
"Eeeeuh... Het is gelijk 14u25 momenteel. Ik ben nog maar drie kwartier bezig. Uiteraard duurt dat niet de ganse middag. Van waar haal je dat?
- "Ah, waarom plan je dan de rest van uw agenda ook niet vol?"
"Eeeeuh... [met mijn stem in crescendo] Omdat dat misschien allemaal kleine onnozele taken zijn die niet de moeite zijn om te plannen en omdat je zelf altijd hebt gezegd om niet gans onze agenda vol te plannen om de vragen van klanten en ad hoc problemen er te kunnen tussen nemen!" En toen ben ik echt uit mijn kram geschoten. Eens goed geventileerd zoals we zeggen. Tegen de juiste personen. Dat ik het strontbeu ben. Hun wantrouwen, hun kinderachtig gedrag, hun micro-management, hun obsessie voor administratie, agenda, en uren invullen terwijl er zich in wezen geen enkel probleem stelt en alle klanten tevreden zijn, dat als hij me niet vertrouwt maar een camera op mijn rug moet zetten als 4de laag van controlemechanisme, dat ik altijd moet smeken om gewoon eens 1 dag verlof te mogen nemen, dat ik zelfs als werkloze momenteel financieel beter af zou zijn omdat ik dan tenminste eens wat werkuren van aannemers kan uitsparen, dat ik het strontbeu ben en dat ik mijn ontslag ga geven.

En toen was het plots van: "Ja maar mac-bc, je mag dat zo niet zien. Ik sta ook onder druk van mijn hoger management. Gohoho, dat zijn geen simpele mannen ze! Ik ben het soms ook beu hoor met hen. Maar je moet nu geen overhaaste conclusies trekken. Het komt wel goed."

Fucking loser. Morgen schrijf ik mijn ontslagbrief. Ik zie donderdag een opportuniteit om hem eventueel al in te dienen. Eens zien hoe vervangbaar ik ben.

Iedereen is vervangbaar he Mac-Bc, als je echt wilt uw ontslag indienen gewoon doen. Klinkt ook gewoon toxische omgeving.

Maar gebruik een ontslagbrief niet als negotiating tool als je niet echt daar wilt weg gaan.

Heb je trouwens al een andere job op het oog?

Iedereen is vervangbaar he Mac-Bc, als je echt wilt uw ontslag indienen gewoon doen. Klinkt ook gewoon toxische omgeving.

Maar gebruik een ontslagbrief niet als negotiating tool als je niet echt daar wilt weg gaan.

Heb je trouwens al een andere job op het oog?
Ik sluit me daar bij aan, gewoon weg gaan voor je eigen mentale gezondheid én die van je gezin.
Als je minder stress mee naar huis zal nemen, zal dat zeker een invloed hebben op je partner én je kind.
Doorzetten nu! Vooraleer het te laat is en je compleet crasht onder de stress.

Ik denk niet dat alle leidinggevenden bij het kiezen de vorm van communicatie rekening houden met de vervangbaarheid van de betreffende werknemer; sommige mensen communiceren gewoon (helaas) op die manier.
Ik heb al vanalles meegemaakt.
Managers die goed werk leveren en vriendelijk zijn tegen jou. Managers die géén klote werk verrichten maar wel hun mensen beschermen. Managers die u afblaffen en die een noodzakelijk kwaad zijn. Enzovoorts ..

Maar worst case was ne manager die helemaal niks te maken had met mij (andere business/ander team), amper een week hier werkte (tov ik 5 jaar) en mij begon af te blaffen en mijn werk begon te controleren. Ik kan je gerust zeggen: Die mens heeft zwaar afgezien en dat was die mens zijn beste dag niet. Het grappigste was dat die mens dan bij mijn bazen is gaan uitwenen. Helaas voor hem kreeg hij géén enkele steun (of wat had ie gedacht?).

PS. Normaal luister ik naar bazen/manager maar er zijn natuurlijk grenzen.

De vraag is of we dan nog die legendarische Mac bc rants gaan zien?

Nee serieus. Ga daar weg, eens je je miserie hele dagen mee naar huis neemt is het niet meer gezond voor jezelf.

Het is het niet waart om je er ziek aan te maken. En ze gaan wss vanalles beloven om dan een paar weken later terug in hun oude gewoonten terug te vallen.

het onevenwicht aan mannen en vrouwen op de afdeling waardoor er teveel kliekjes zijn en geroddel.
Hoe vrouwen elkaar naar beneden kunnen halen is eigenlijk onvoorstelbaar.

het onevenwicht aan mannen en vrouwen op de afdeling waardoor er teveel kliekjes zijn en geroddel.
Sinds er bij ons meerdere vrouwen werken is de algemene sfeer ferm naar beneden.
Net zoals expeditie Robinson. Zet 10 mannen bij elkaar en geen probleem, zet 10 vrouwen bij elkaar en elke dag miserie.

Da's dus niet normaal hé...

Bij een vorige klant ben ik gedurende 5 maanden op verschillende teambuildings/groepsgeprekken/meetings moeten gaan zitten wegens "onenigheden in het team" Er was jaren geen probleem tot er één vrouw bijgekomen is die gans de boel is beginnen verzieken in de vrouwen onderling. Die kon 2 stenen doen vechten. Ergste vanal: ik had met niemand een probleem maar ik moest wel overal mee in betrokken worden.

- "Ah, dag mac-bc, met wat ben je bezig momenteel?".
Ik voelde de bui alweer hangen: "Eeeeuuuuuh, gewoon... die contradictie in die offerte counteren. Waarom?"
- "Ah, omdat ik in uw agenda inderdaad alleen maar die offertes zag staan vanmiddag. Dat kan nu toch niet zo lang duren?!"
"Eeeeuh... Het is gelijk 14u25 momenteel. Ik ben nog maar drie kwartier bezig. Uiteraard duurt dat niet de ganse middag. Van waar haal je dat?
- "Ah, waarom plan je dan de rest van uw agenda ook niet vol?"
Er wordt echt verwacht dat je (bijna) elke taak die je doet in je agenda zet? :wtf:
Dat is zelfs nog erger dan op school.

My 2 cents:
Het vertrouwen van de kant van de WG zal volledig weg zijn, vandaar die draconische maatregelen en boertige mails.

Laat u ontslaan en zoek u ander werk met een werkomgeving/baas die beter bij je past, Mac...

Terug
Bovenaan