Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik vind dat je overdrijft. Als het echt zo belangrijk is dan:
  • Bel je die persoon eerst op en kan je tijdens het gesprek afspreken dat de mail volgt en dat je daar zsm. actie verwacht.
  • Stuur je een mail met als titel: "DRINGEND: XXX" met een "!" en daarbovenop ook nog eens via teams: "mac-bc, ik heb je zonet een dringende mail gestuurd vwb. XXX. Kan je dit zsm. bekijken en feedback geven voor 17h? Bedankt".
Jij denkt toch niet dat ik naar die teams nest kijk zeker... dat staat enkel op wanneer ik een virtuele vergadering heb. Voor de rest staat dat defacto af. Wil je iets snel dan bel je maar en zal ik wel zeggen of je ernaar kunt fluiten ofdat ik dat inpas.

Grmbl al die moderne snaken met hun instant messaging bs.

:)

Jij denkt toch niet dat ik naar die teams nest kijk zeker... dat staat enkel op wanneer ik een virtuele vergadering heb. Voor de rest staat dat defacto af. Wil je iets snel dan bel je maar en zal ik wel zeggen of je ernaar kunt fluiten ofdat ik dat inpas.

Grmbl al die moderne snaken met hun instant messaging bs.

:)
Ja als ik zie dat ge niet online zijt op teams dan bel ik wel als het echt dringend is ;-)

En trouwens na verloop van tijd hebt ge wel door wat er zoal gangbaar is in het bedrijf en welke collega je op welke manier moet contacteren..

Mails lees je toch niet constant? Bij mij kan daar soms ook enkele uren tussen zitten hoor. Alst dringend is, bel dan.
Ooit iemand gehad, die om 2u in de nacht ne mail stuurde en toen ik in de ochtend aanlogde spam van die gast met boze vervolgmails waarom ik godverdomme niet reageerde. (want het was zéér dringend)

PS. Ik had inderdaad ook een tiental telefoons gemist.

Hij zat in een ander land aan de andere kant van de aardkloot en hij had niet door dat het hier dus midden in de nacht was. :ROFLMAO:

Ik raad dat eigenlijk altijd in mijn team aan, op Outlook gewoon niet op te starten behalve op bepaalde tijdstippen. Niks zo vernietigend voor je werkritme als te moeten antwoorden op zulke mailtjes zoals hierboven al opgesomd ' geef eens je nieuwe gsmnr' -> je baas zou die gewoon moeten weten/kunnen opzoeken in het hr tool.
Wij hebben een whatsapp groep, zuiver en alleen voor ons (sub)team van 7 man. Is het megadringend, dan kan je in de groep iets versturen.

Ooit iemand gehad, die om 2u in de nacht ne mail stuurde en toen ik in de ochtend aanlogde spam van die gast met boze vervolgmails waarom ik godverdomme niet reageerde. (want het was zéér dringend)

PS. Ik had inderdaad ook een tiental telefoons gemist.

Hij zat in een ander land aan de andere kant van de aardkloot en hij had niet door dat het hier dus midden in de nacht was. :ROFLMAO:

Wij hebben een whatsapp groep, zuiver en alleen voor ons (sub)team van 7 man. Is het megadringend, dan kan je in de groep iets versturen.
ik heb er ondertussen ook zo een stuk of 7 whatsapp groepen werkgerelateerd, ik vind dat verschrikkelijk. Tijdens vakantie kan je niet gewoon zeggen ik wil totaal niets horen/zien van die groepen, zelfs al mute je die dan blijf je dat nog zien. Enige oplossing is om 2 gsm's te hebben.

Liever dan al die groepen in teams/slack whatever dat ik tenminste van m'n prive kan afsluiten.

vooral de manier waarop dat de laatste jaren echt vanzelfsprekend is geworden: "ahja, ge hebt een gsm nummer, wacht, ik voeg je toe aan de whatsappgroep met 50x coaches/scrummmasters/tribe members en je moet maar alle berichten gezien hebben.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe erger ik die vervaging van de grens werk-prive vind.

Ah mails. Topper qua communicatie

Begin vorige week hadden we teamvergadering, uiteraard met uitgebreide (weinig zeggende,) powerpoint.
In die vergadering zegt de chef "Voor de komende actie hebben we een excel lijst opgemaakt met voor iedereen wat dossiers die jullie moeten opvolgen en dit en dat doen, ik mail jullie die lijst in de loop van de week door"

Vergadering gedaan en binnen het kwartier een mail "Powerpoint teamvergadering" en snel gezien een Powerpoint in bijlage dus "markeren als gelezen" en naar het juiste mapke slepen. Ik ga die geen 2e keer overlopen

Vanochtend telefoon: - Seg Silence, ik heb van u nog geen feedback over die dossiers gehad.
* Euhm welke dossiers juist?
- Die van de vergadering, die lijst wat ik heb doorgemaild.
* Nee volgens mij ging ge die nog doorsturen, maar ik heb die mail nog niet gehad.
- Jawel. Die lijst was toegevoegd in de mail van de vergadering. Hebt ge dat niet bekeken?

Het viel mee qua werk dus cva. Maar geef dat dan geen onderwerp "Powerpoint teamvergadering" en zeg niet "ik mail het in de loop van de week door" om het 15 minuten later te doen.

5 minuten later een collega op teams via chat "Wist gij dat die excel lijst in bijlage zat van die mail van de vergadering?"

Was hij dus iedereen 1 voor 1 aan het opbellen blijkbaar

@mac-bc ja mijn antwoorden zijn niet specifiek op uw werksituatie maar vooral op de mijne, mijn frustratie is dus niet op u persoonlijk gericht. ik ken uw specifieke situatie niet goeg genoeg om dat in te schatten. Het is zeker ook aan de baas om voldoende feeling met de werknemers te hebben zodat die prioriteiten goed geschat worden. En een mail met als enige tekst ????? zeker met andere mensen in cc is onrespectvol. En ge moet dat ook durven zeggen tegen uw werkgever. Ik heb dat al ondervonden "beste baas deze mail was onrespectvol ik vind dat niet nodig en niet kunnen", telefonisch. Dat daar moet ge als baas tegen kunnen en u lessen uit trekken.

Ik was het niet eens met je eerste posts maar hier kan ik me wel in vinden.
Concreet: dat taakje heeft mij een 20-tal minuten gekost. Maar ook al was het maar een domme reply die 30 seconden duurt, waarom zou ik de elementaire regels van goed time-management niet mogen toepassen door slechts 1 à 2 keer per dag mijn mails te controleren? Ze eisen van mij een uitmuntend time-management om al mijn werk gedaan te krijgen binnen het kader van slechts 1 FTE. Maar tegelijkertijd doen ze alsof ik niets anders te doen heb dan zitten wachten tot iemand van het management een mail stuurt om er dan onmiddellijk op te springen. Idioten. Het is het één of het ander.

Maar mijn werkgever zou mijn werkgever niet zijn mocht het daar bij blijven. Ik werd vanavond na mijn reply nog opgebeld door baas 2 (diegene die in CC stond) om te vragen waarom ik niet teruggemaild had naar baas 1. Want "er stond nochtans niets in uw agenda op dat moment". "Dus mac-bc, wat heb jij dan eigenlijk gedaan tussen 13u en 15u? Hé? He?" -> Euh... normaal had ik meeting met de CEO op dat moment maar die had opnieuw last-minute de meeting gecanceld (ook al was ik de ganse voormiddag bezig met de voorbereiding ervan) en eigenhandig verplaatst naar volgende week waardoor die meeting plots verdwenen was uit mijn agenda. Flexibel als ik ben, ben ik dan maar gewoon ander werk beginnen doen zonder mijn agenda ook effectief te reorganiseren. Mea culpa. Mea maxima culpa.
- En waarom ik geen verslag heb uitgebracht vorige week want collega x en collega y hadden dat nochtans wél gedaan. -> De mail geforward waaruit bleek dat ik dus wel degelijk dat verslag op tijd had doorgestuurd.
- En dan om 19u nog een mailtje dat ik zeker mijn uren goed moet invullen vandaag want anders gaan ze mij terug op het strafregime moeten zetten om fulltime op kantoor te komen werken "dat begrijp je toch ondertussen?". Covid? Wat is dat? Ah juist ja, dat is die ziekte die de rest van de maatschappij maar moet bedwingen terwijl mijn werkgever er zich geen hol van aantrekt.

Zoveel goesting om daar eens goed mijn gedacht te zeggen. Maar ben nog steeds op mijn hoede om bruggen op te blazen in het kleine wereldje. beter niet doen zeker? Eén ding is wel zeker: nog één zo'n kutstreek en ik dien stante pede mijn ontslag in, ook al moet ik mijn andere job nog vinden. Strontbeu om continu behandeld te worden als een klein kind en/of een profiteur. Het jaar 1800 wil zijn werkgever terug.

Concreet: dat taakje heeft mij een 20-tal minuten gekost. Maar ook al was het maar een domme reply die 30 seconden duurt, waarom zou ik de elementaire regels van goed time-management niet mogen toepassen door slechts 1 à 2 keer per dag mijn mails te controleren? Ze eisen van mij een uitmuntend time-management om al mijn werk gedaan te krijgen binnen het kader van slechts 1 FTE. Maar tegelijkertijd doen ze alsof ik niets anders te doen heb dan zitten wachten tot iemand van het management een mail stuurt om er dan onmiddellijk op te springen. Idioten. Het is het één of het ander.

Maar mijn werkgever zou mijn werkgever niet zijn mocht het daar bij blijven. Ik werd vanavond na mijn reply nog opgebeld door baas 2 (diegene die in CC stond) om te vragen waarom ik niet teruggemaild had naar baas 1. Want "er stond nochtans niets in uw agenda op dat moment". "Dus mac-bc, wat heb jij dan eigenlijk gedaan tussen 13u en 15u? Hé? He?" -> Euh... normaal had ik meeting met de CEO op dat moment maar die had opnieuw last-minute de meeting gecanceld (ook al was ik de ganse voormiddag bezig met de voorbereiding ervan) en eigenhandig verplaatst naar volgende week waardoor die meeting plots verdwenen was uit mijn agenda. Flexibel als ik ben, ben ik dan maar gewoon ander werk beginnen doen zonder mijn agenda ook effectief te reorganiseren. Mea culpa. Mea maxima culpa.
- En waarom ik geen verslag heb uitgebracht vorige week want collega x en collega y hadden dat nochtans wél gedaan. -> De mail geforward waaruit bleek dat ik dus wel degelijk dat verslag op tijd had doorgestuurd.
- En dan om 19u nog een mailtje dat ik zeker mijn uren goed moet invullen vandaag want anders gaan ze mij terug op het strafregime moeten zetten om fulltime op kantoor te komen werken "dat begrijp je toch ondertussen?". Covid? Wat is dat? Ah juist ja, dat is die ziekte die de rest van de maatschappij maar moet bedwingen terwijl mijn werkgever er zich geen hol van aantrekt.

Zoveel goesting om daar eens goed mijn gedacht te zeggen. Maar ben nog steeds op mijn hoede om bruggen op te blazen in het kleine wereldje. beter niet doen zeker? Eén ding is wel zeker: nog één zo'n kutstreek en ik dien stante pede mijn ontslag in, ook al moet ik mijn andere job nog vinden. Strontbeu om continu behandeld te worden als een klein kind en/of een profiteur. Het jaar 1800 wil zijn werkgever terug.
Vanochtend? Het is nu nog maar 7u.. Best dat het niet bij mij was of die had kennis gemaakt met mijn ochtendhumeur.

Het wereldje zou me eigenlijk niet veel kunnensschelen. Ze kunnen zo blijven de zot houden.

Op dat vlak ben ik blij dat ik in een magazijnomgeving werk. Daar is alles veel harder en ruwer. Als de supervisor komt zagen over iets en het staat ons niet aan, sturen we die gewoon naar de kloten.
En als de teamleader komt vragen wat ge gedaan hebt krijgt hij meestal als antwoord "uw madam..."

In een "deftige" bureauomgeving zou ik nooit kunnen aarden :p

Je hebt nochtans als manager ook baat bij goed time management van je medewerkers.
Ik zit bijna heel de dag door in meetings (typisch een tiental per dag), en scan mijn mail wel gedurende de dag (titel + afzender+eerste regel) maar alleen écht dringende dingen lees en beantwoord ik onmiddellijk. Dat is gewoon basis time management. Ik zit echt niet te wachten op e-mails om iets te doen te hebben.
De andere mails worden pas na het avondeten verwerkt.

En het is niet omdat een mail dringend is voor de afzender, dat die dat ook is voor mij. Dus ja, een mail lezen en antwoorden duurt misschien maar een halve minuut. Maar al die 100 mails lezen en beantwoorden vraagt mij typisch 2 uur.

en aan @mac-bc : ik dacht dat je juist een flinke promotie had gemaakt bij jouw werkgever? Wel straf ze de mensen die ze zoveel verantwoordelijkheid toevertrouwen niet gewoon vertrouwen....

Ik denk dat de conclusie hier is dat als je wilt dat iets tegen een bepaald tijdstip gebeurt je dat duidelijk moet communiceren zodat er geen twijfel over kan zijn. Dan kan de ontvanger laten weten of het past of niet.

Op dat vlak ben ik blij dat ik in een magazijnomgeving werk. Daar is alles veel harder en ruwer. Als de supervisor komt zagen over iets en het staat ons niet aan, sturen we die gewoon naar de kloten.
En als de teamleader komt vragen wat ge gedaan hebt krijgt hij meestal als antwoord "uw madam..."

In een "deftige" bureauomgeving zou ik nooit kunnen aarden :p
Ja... onbeleefd en arrogant zijn is inderdaad veel beter...

Ja... onbeleefd en arrogant zijn is inderdaad veel beter...
Ik zal het zo zeggen: wij zijn diegenen die het werk doen en weten hoe het moet, als een supervisor die er zelf geen bal verstand van heeft denigrerend naar ons komt doen, of weer met een "nieuw" idee afkomt waarvan wij weten dat het al 100 keer ingevoerd is en terug afgevoerd omdat het niet werkt, of als ze zelf gewoon onbeleefd en arrogant komen doen... dan zijn wij onbeleefd en arrogant terug ja.
Ik zei het al, het is hard en het is ruw, niemand laat op zijne kop zitten. Respect moet ge verdienen, niet eisen omdat ge hoger staat. Der zijn best supervisors die gerespecteerd worden, maar die weten dat ze ons ook met redpect moeten behandelen.
Moest iemand zoals mac-bc zijn baas, of die baas nr 2, in deze stiel komen werken en zo onrespectvol doen tegen het werkvolk... die loopt jankend buiten binnen de week.
En onze teamleader, die reageer op dezelfde manier tegen ons als wij tegen hem :p

Uiteindelijk weet zo wel iedereen wat hij aan elkaar heeft. Dat ge niet voor een onozel futuliteit moet komen zagen of mailkes sturen...
Op den bureau "willen er ook altijd velen eens hun gedacht zeggen tegen den baas"... wij doen da gewoon.

Laatst bewerkt:
Ik zal het zo zeggen: wij zijn diegenen die het werk doen en weten hoe het moet, als een supervisor die er zelf geen bal verstand van heeft denigrerend naar ons komt doen, of weer met een "nieuw" idee afkomt waarvan wij weten dat het al 100 keer ingevoerd is en terug afgevoerd omdat het niet werkt, of als ze zelf gewoon onbeleefd en arrogant komen doen... dan zijn wij onbeleefd en arrogant terug ja.
Ik zei het al, het is hard en het is ruw, niemand laat op zijne kop zitten. Respect moet ge verdienen, niet eisen omdat ge hoger staat. Der zijn best supervisors die gerespecteerd worden, maar die weten dat ze ons ook met redpect moeten behandelen.
Moest iemand zoals mac-bc zijn baas, of die baas nr 2, in deze stiel komen werken en zo onrespectvol doen tegen het werkvolk... die loopt jankend buiten binnen de week.
En onze teamleader, die reageer op dezelfde manier tegen ons als wij tegen hem :p

Uiteindelijk weet zo wel iedereen wat hij aan elkaar heeft. Dat ge niet voor een onozel futuliteit moet komen zagen of mailkes sturen...
Op den bureau "willen er ook altijd velen eens hun gedacht zeggen tegen den baas"... wij doen da gewoon.
Kunt ge nog meer clichés in 1 post gooien?

Tis al de schuld van de sossen... :unsure:

Nee, op dit vlak hebt ge wel gelijk. Het bedrijf weer ik nu zit is op veel vlakken inderdaad heel cliche en stereotiep...
Deel van de reden waarom ik binnenkort weg ben.
Ik wil hier nu geen bitsige discussie van maken, ieder zijn ding. Maar ik ben wel van mening dat ge wederzijds soms ongezouten uw gedacht moet kunnen zeggen, neemt al een groot deel frustraties weg. Alleen zijn er weinig sectoren waar dat geaprecieerd is...

Ik zou verwachten dat "gewoon basis time management" niet als resultaat heeft dat je na uw avondeten nog 1-2 uur werk hebt.
Ik weet dat hij zo geweldig zijt dat gij mijn job waarschijnlijk wel tijdens de kantooruren gedaan zou krijgen. Net zoals al mijn collega-directieleden krijg ik mijn job niet gedaan in 40 uur.

Mja, maar hij heeft ergens wel een punt. In veel sectoren moet je dat niet proberen. Heel concreet: ik ben aan het renoveren dus tegen die aannemers zou ik dan eens in de machtspositie zitten (zoals mijn bazen tegenover mij in een machtspositie zitten op het werk).

Denk je dat ik tegen die aannemers zo zou moeten doen? Van die boertige mails sturen? Een afspraak last-minute annuleren? Hen tot op het bot uitvragen wat ze nu eigenlijk tussen uur x en uur y hebben uitgevreten? Hen onmiddellijk verdacht maken omdat een bepaald karwei eens wat langer heeft geduurd dan voorzien?

Ik weet niet welke verkeerde keuzes ik gemaakt heb in het leven maar ik zit precies altijd in de rol van diegene die voorzichtig moet zijn. Chance dat ik thuis nog iets te zeggen heb. :unsure:

Chance dat ik thuis nog iets te zeggen heb. :unsure:
Gij had toch net een kindje, dat baas zijn mag je vergeten binnen dit en paar jaar 😉

Bij ons op de bureau zijn er genoeg die alles slikken en niks durven zeggen tegen het 'management', maar er zijn er ook die dit wel doen op een deftige manier en waarvan dat ook getolereerd wordt.
Geven en nemen.

En waar dit niet kan => uw conclusie trekken en het accepteren of iets anders zoeken.

Ik wil hier nu geen bitsige discussie van maken, ieder zijn ding. Maar ik ben wel van mening dat ge wederzijds soms ongezouten uw gedacht moet kunnen zeggen, neemt al een groot deel frustraties weg. Alleen zijn er weinig sectoren waar dat geaprecieerd is...
Ik zeg absoluut niet dat je niet mag zeggen hoe je je voelt of wat jij over een bepaalde situatie denkt.
Maar dat kan op een beleefde, respectvolle manier. We zijn allemaal mensen, we doen allemaal gewoon maar ons werk.

In de eerste post was dan ook niet duidelijk dat je supervisor je wel of niet respectvol aanspreekt. Dus dan ga ik er vanuit dat hij, zoals een normaal persoon, dat beleefd komt melden.

Ik geef ook veel mijn mening en help meedenken in de processen. Ik vind dat persoonlijk een deel van mijn job (ongeacht in welke branche of job dat ik zou zitten). Maar ik doe dat met fatsoen en geef opbouwende kritiek.

'uw madam gedaan' en 'naar de kloten sturen' is duidelijk gewoon marginaal.

@mac-bc Ook voor jou is dit dus de verklarende post.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan