Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Dit is echt jobafhankelijk. Ik werk met 2 schermen, links heb ik meestal outlook open staan. Ik kijk dus meestal wel met een schuin oog wat er zoal binnenkomt van mails.

Ik kijk dus naar het onderwerp, of er een "!" bijstaat en vooral wie mij die mail stuurt. Indien niet super dringend dan werk ik rustig een uurtje ofzo door, maar daarna klik ik die mail echt wel open en zal ik antwoorden.

Op sommige mails kan je trouwens niet (of is het niet verstandig om) meteen antwoorden. Dan durf ik die wel eens te bellen/chatten of een meeting invite uit te sturen ipv. te reageren op die mail.

Tot over uw oren in het werk zitten, om 12u45 een mailtje krijgen van uw baas met wat vragen in, om 16u15 diezelfde mail nog eens geforward krijgen van uw baas met "???" en nog een andere baas in CC.

Ach, heerlijk. Dat respect, die werkvreugde, die begripvolle bedrijfsmentaliteit.

ARROGANTE ZAK.

Want een "he mac-bc, kun je dit even prioritair nemen (zoals je tegenwoordig altijd alles prioritair moet nemen vanaf dat ik mijn mond opendoe) aub want dit is nogal dringend. Alvast bedankt!" kost teveel moeite natuurlijk.

:scream: Heb eens hetzelfde meegemaakt, maar dan met de 1e mail om 7u15 en de 2e rond 8u15.
Die mens is de hoofdreden dat ik daar niet meer werk ...

Hoeveel persoonlijke mails krijgt gij van uw direct leidinggevende op een dag? 50? Zijt gij een secretaresse ofzo?

Dat soort lijstjes wordt alleen gebruikt door mensen dat te lomp zijn om zelf de prioriteit van afhandeling te kunnen inschatten. "Ge hebt gemaild en ik heb dat gelezen maar dat valt nooit onder dringend! Jammer! Zelfs al was dat maar 10 seconden werk tjah! Ge had moeten chatten!".
Enfin seg, die lijst is basis communicatie. Tuurlijk moet de ontvanger zelf ook wat prioriteiten inschatten, niet iedere telefoon is belangrijk en mails zijn soms enorm belangrijk, maar die lijst geld wel voor 1000% de zender. Als je iets binnen de 4u nodig hebt zoals die paljas in de situatie mac-bc, dan vertrouw je niet op 1 enkele mail, punt. Of die nu van uw baas komt of van de paus, niet iedereen houd zijn mailbox continu in het oog.

Als ge met iets bezig bent, dan leest ge uw mails niet. Als ge uw mails leest maar ge hebt geen 10 seconden tijd om een antwoord van 5 woorden te formuleren, lees uw mails dan gewoon niet. Dan zijt ge alleen uzelf aan het wijsmaken dat ge geen tijd hebt.

Zoveel mensen met enorm veel werk dat geen tijd hebben, maar wel elke dag om 17u hun schup afkuisen natuurlijk en niet konden antwoorden op dat korte mailtje van de baas want ja geen tijd!! Zal voor morgen zijn baas!
Als ik mij op het werk bezig zou houden met elke mall te beantwoorden met "u mag later op de dag, ten laatste morgen, een antwoord van mij verwachten" gaan zowel mijn werkgever als de klanten klagen dat dat een complete verspilling van tijd is en ze liever niets zien verschijnen dan zo een zinloos antwoord... 🙄

Als uw baas u mailt "kan je mij uw nieuw telefoonnummer eens geven aub?" en je reageert daarop met "u mag later op de dag, ten laatste morgen, een antwoord van mij verwachten" dan zou dat inderdaad absoluut belachelijk zijn. Als je niet op die mail reageert voor je naar huis gaat, dat is even belachelijk.
Ook mijn baas weet dat mails hier vlotjes 24u vertraging tot zelfs een week vertraging (als er intern of extern overlegd moet worden) oplopen, als die een nummer nodig heeft van eender wie, bellen ze (zowel op de werktelefoon als op ons private nummer, die veranderen nu niet bepaald gelijktijdig...) of sturen ze een WhatsApp. Gemiddeld wordt elke WhatsApp in het werk groepje binnen het half uur beantwoord. 🤷‍♀️

Als uw baas u mailt "kan je mij uw nieuw telefoonnummer eens geven aub?" en je reageert daarop met "u mag later op de dag, ten laatste morgen, een antwoord van mij verwachten" dan zou dat inderdaad absoluut belachelijk zijn. Als je niet op die mail reageert voor je naar huis gaat, dat is even belachelijk. Belangrijke nuance dat ik al vanaf het begin maak: het gaan om mails die even veel tijd vergen om te beantwoorden dan om te lezen, en die van uw direct leidinggevende komen, en die je effectief gelezen hebt. Beantwoord dat toch gewoon. Altijd maar denken druk druk druk maar nogmaals geen 10 seconden na 17u werken!

Heel vaak betekent druk druk druk ook: ik ben bezig met wat ik graag doe en wat volgens mij het belangrijkste is en waar ik niet bij mag afgeleid worden (behalve voor alle mails en whatsapps dat ik lees)! En nu ga ik even 30 minuten HLN lezen want tis pauze!
Maar NERGENS in Mac zijn post staat er dat het om een kort mailtje ging dat op 30 seconden tijd opgelost kon zijn.
Voor hetzelfde geld vraagt die baas iets dat vlot 3u zal duren maar in zijn beleving perfect in 30 minuten kan gebeuren omdat hij geen Flauw idee heeft wat de mensen onder hem uitvoeren en hoeveel tijd dat in zal nemen...

@mac-bc ja mijn antwoorden zijn niet specifiek op uw werksituatie maar vooral op de mijne, mijn frustratie is dus niet op u persoonlijk gericht. ik ken uw specifieke situatie niet goeg genoeg om dat in te schatten. Het is zeker ook aan de baas om voldoende feeling met de werknemers te hebben zodat die prioriteiten goed geschat worden. En een mail met als enige tekst ????? zeker met andere mensen in cc is onrespectvol. En ge moet dat ook durven zeggen tegen uw werkgever. Ik heb dat al ondervonden "beste baas deze mail was onrespectvol ik vind dat niet nodig en niet kunnen", telefonisch. Dat daar moet ge als baas tegen kunnen en u lessen uit trekken.

Laatst bewerkt:
Het is gewoon zo dat je er niet zomaar vanuit kunt gaan dat iedereen zijn outlook heeft aanstaan of mails op zijn gsm binnenkrijgt. Sommigen hebben een blok instaan van 2 uur om eens ongestoord aan een document te kunnen werken. Anderen moeten dan weer in de cleanroom zijn zonder laptop/gsm maar bv. met enkel een interne dect. Of in een belangrijke onderhandeling of... Talloze situaties te bedenken waarom iemand niet instant reageert op een mail ;-)
Daarom bij heel dringende gevallen altijd bellen of via de chat/sms even melden dat ze hun mail moeten checken.

Als uw baas u mailt "kan je mij uw nieuw telefoonnummer eens geven aub?" en je reageert daarop met "u mag later op de dag, ten laatste morgen, een antwoord van mij verwachten" dan zou dat inderdaad absoluut belachelijk zijn. Als je niet op die mail reageert voor je naar huis gaat, dat is even belachelijk. Belangrijke nuance dat ik al vanaf het begin maak: het gaan om mails die even veel tijd vergen om te beantwoorden dan om te lezen, en die van uw direct leidinggevende komen, en die je effectief gelezen hebt. Beantwoord dat toch gewoon. Altijd maar denken druk druk druk maar nogmaals geen 10 seconden na 17u werken!

Heel vaak betekent druk druk druk ook: ik ben bezig met wat ik graag doe en wat volgens mij het belangrijkste is en waar ik niet bij mag afgeleid worden (behalve voor alle mails en whatsapps dat ik lees)! En nu ga ik even 30 minuten HLN lezen want tis pauze!

Het kan best heel druk zijn, dat heeft nog altijd niks te maken met uw pauze mogen nemen en gratis moeten werken.

Per definitie, als je mail gebruikt zeg je al direct: ik heb geen snel antwoord nodig. Heb je dat wel dan is er chat/bellen/aan de bureau komen staan.

Daarom bij heel dringende gevallen altijd bellen of via de chat/sms even melden dat ze hun mail moeten checken.
Kan gevaarlijk zijn, van mails waar het antwoord kort op is, waarvan ik weet dat de werknemer die leest en geen ander opstartwerk of dergelijke aan het doen is, verwacht ik toch voor het einde van de dag een antwoord, zeker als het nog maar middag is. Is dat fout is dat juist... dat staat volgens mij in geen enkel handboek. Als je dan om 16u15 gemerkt hebt dat er nog altijd geen reply is, dan kunt ge 2 dingen doen. Ofwel stuurt ge een reminder met als tekst ????????? met nog een klant/baas in cc, ofwel bel je en zeg je dat dit toch wel nogal dringend was en of dit nog kan gebeuren (maar dan geef je half toe dat je niet duidelijk genoeg was in uw email). Hier is volgens mij de foute keuze gemaakt en in feite zou mac dit effectief moeten aanhalen bij de baas dat zo'n ??????? met andere mensen in cc echt niet kan. Als je daar niet op reageert gaat die baas nog denken dat dit normaal is of de mensen zich dat niet aantrekken, dat het mac geen fuck interesseert of mac met zijn voeten speelt. Verkeerde percepties ontstaan heel snel over mailverkeer en zeker in corona tijden.

Als er echt iets dringend is, dan is het toch een kleine moeite om bv via Hangout, of een andere Instant Messenger kort een (beleefd) berichtje te sturen.

'Collega's' die zo boertig zijn om met ??? te reageren mogen dan van mij nog wat langer wachten.

Mails lees je toch niet constant? Bij mij kan daar soms ook enkele uren tussen zitten hoor. Alst dringend is, bel dan.

Ik heb trouwens ook zo'n mails gehad en gewoon geantwoord met een paar "!!!". Hij stond toen wel snel aan mijn bureau :)

Vorige week nog een mail beantwoord van een pas afgestudeerde snotaap die bij ons begonnen was. Binnen de 5 min had ik een undeliverable.. meneer was met pensioen :sarcastic:

Ik raad dat eigenlijk altijd in mijn team aan, op Outlook gewoon niet op te starten behalve op bepaalde tijdstippen. Niks zo vernietigend voor je werkritme als te moeten antwoorden op zulke mailtjes zoals hierboven al opgesomd ' geef eens je nieuwe gsmnr' -> je baas zou die gewoon moeten weten/kunnen opzoeken in het hr tool.

Als consultant heb ik het geluk gehad om bij enkele bedrijven werkzaam te zijn in België. Telkens bij bedrijven die onderdeel uitmaken van een Amerikaanse multinational. Maar nooit heb ik daar dingen meegemaakt zoals hierboven beschreven staan.
Heb ik telkens geluk dat ik in het juiste team/afdeling/bedrijf terecht kwam? Dat zijn allemaal bedrijven waar er prestaties verwacht worden, hard gewerkt moet worden maar er toch rekening wordt gehouden met work/life balance en waar er niet wordt gedaan aan micromanagement.

...
Er zijn ook genoeg (allé, teveel bedoel ik dan :)) consulting bedrijven die deel uitmaken van een Amerikaanse multinational waar het er los over gaat. Is inderdaad vaak een kwestie van zowel het juiste team als het juiste bedrijf

Project van om en bij de 160k, ellenlange discussie en constant over en weer mailen omdat iemand nieuw bij de klant niet snapt waarom hij een bepaalde vaste fee van €250 moet betalen om gebruik te maken van het platform waarop alles (platform voor marktonderzoek) wordt verzameld...​
Dit zit standaard overal in, 10x uitleggen snapt hij het nog niet en blijft hij beweren dat dit uit de offerte moet. Ondertussen toch al 1 à 2 uur nutteloze tijd verspild, hoe f*cking contraproductief wil je eigenlijk zijn. :wallbash::wallbash::wallbash:
Bovendien is het een klant waar we al lang mee samenwerken, op al die jaren is daar nog nooit een probleem geweest en dit zat dus ook standaard in de offertes. Nu zit er zo'n pas afgestudeerde "Business Development Manager" die denkt dat hij met die dure titel denkt dat hij het is, maar wel een prutsloontje verdiend (en ik weet het, want we doen ook intern onderzoek voor hun dus ik heb de cijfers...) en efkes de grote jan wil uithangen.​
Morgen bel ik zijn director die voordien het project overzag en waar ik een goed contact mee heb, 't zal dan wel rap gedaan zijn.​

Kan gevaarlijk zijn, van mails waar het antwoord kort op is, waarvan ik weet dat de werknemer die leest en geen ander opstartwerk of dergelijke aan het doen is, verwacht ik toch voor het einde van de dag een antwoord, zeker als het nog maar middag is. Is dat fout is dat juist... dat staat volgens mij in geen enkel handboek. Als je dan om 16u15 gemerkt hebt dat er nog altijd geen reply is, dan kunt ge 2 dingen doen. Ofwel stuurt ge een reminder met als tekst ????????? met nog een klant/baas in cc, ofwel bel je en zeg je dat dit toch wel nogal dringend was en of dit nog kan gebeuren (maar dan geef je half toe dat je niet duidelijk genoeg was in uw email). Hier is volgens mij de foute keuze gemaakt en in feite zou mac dit effectief moeten aanhalen bij de baas dat zo'n ??????? met andere mensen in cc echt niet kan. Als je daar niet op reageert gaat die baas nog denken dat dit normaal is of de mensen zich dat niet aantrekken, dat het mac geen fuck interesseert of mac met zijn voeten speelt. Verkeerde percepties ontstaan heel snel over mailverkeer en zeker in corona tijden.
Ik vind dat je overdrijft. Als het echt zo belangrijk is dan:
  • Bel je die persoon eerst op en kan je tijdens het gesprek afspreken dat de mail volgt en dat je daar zsm. actie verwacht.
  • Stuur je een mail met als titel: "DRINGEND: XXX" met een "!" en daarbovenop ook nog eens via teams: "mac-bc, ik heb je zonet een dringende mail gestuurd vwb. XXX. Kan je dit zsm. bekijken en feedback geven voor 17h? Bedankt".

Als ge met iets bezig bent, dan leest ge uw mails niet. Als ge uw mails leest maar ge hebt geen 10 seconden tijd om een antwoord van 5 woorden te formuleren, lees uw mails dan gewoon niet. Dan zijt ge alleen uzelf aan het wijsmaken dat ge geen tijd hebt.

Zoveel mensen met enorm veel werk dat geen tijd hebben, maar wel elke dag om 17u hun schup afkuisen natuurlijk en niet konden antwoorden op dat korte mailtje van de baas want ja geen tijd!! Zal voor morgen zijn baas!
Waarom een mail sturen als je gewoon vlug iets kan vragen via telefoon of chat? Lijkt mij efficiënter dan elfendertig rappels te sturen die toch niet beantwoord worden... .

Terug
Bovenaan