Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Dokter heeft me op twee weken ziekte gezet. Deze week was er over in een aantal maand van complete stress, deadlines en de ene crisis binnen het bedrijf dat ik moet oplossen na de andere. Slapen en eten lukt me niet meer dus was het maar tijd om een dokter te bezoeken. Tijd om tijdens die twee weken een andere job te zoeken. De bazen waren wat ongerust en ze begrepen en si en la maar meteen vragen aan mij om maar één week uit te rusten en zeker eens zien om snel terug te keren. Fuck off.
Als ge nog aan t twijfelen waart, is uw laatste zinnetje althans de doorslag. Die geven geen fuck om u.

Dokter heeft me op twee weken ziekte gezet. Deze week was er over in een aantal maand van complete stress, deadlines en de ene crisis binnen het bedrijf die ik moet oplossen na de andere. Slapen en eten lukt me niet meer dus was het maar tijd om een dokter te bezoeken. Tijd om tijdens die twee weken een andere job te zoeken. De bazen waren wat ongerust en ze begrepen het en si en la maar meteen vragen aan mij om maar één week uit te rusten en zeker eens zien om snel terug te keren. Fuck off.
Als je nog niks hebt kun je je ook laten ontslaan door ziekte door de arts. Moest je echt niet meer terug willen. Dan kun je gewoon stempelen.

Dokter heeft me op twee weken ziekte gezet. Deze week was er over in een aantal maand van complete stress, deadlines en de ene crisis binnen het bedrijf die ik moet oplossen na de andere. Slapen en eten lukt me niet meer dus was het maar tijd om een dokter te bezoeken. Tijd om tijdens die twee weken een andere job te zoeken. De bazen waren wat ongerust en ze begrepen het en si en la maar meteen vragen aan mij om maar één week uit te rusten en zeker eens zien om snel terug te keren. Fuck off.

Dokter heeft mij zo ook eens twee weken thuis gezet nadat ik niet meer sliep omdat ik al 6 maand werk aan het overnemen was/moest nemen van collega met burn-out symptomen. Daarna aansluitend mijn C4 gekregen. Good riddance. 🙃 Maar zoals straight_six zegt kun je ook expliciet ontslag afdwingen om medische redenen via dokter.

Dokter heeft mij zo ook eens twee weken thuis gezet nadat ik niet meer sliep omdat ik al 6 maand werk aan het overnemen was/moest nemen van collega met burn-out symptomen. Daarna aansluitend mijn C4 gekregen. Good riddance. 🙃 Maar zoals straight_six zegt kun je ook expliciet ontslag afdwingen om medische redenen via dokter.
En uw collega die eerst een burnout had? Ook buiten?

Nee die kwam iets beter overeen met het management, had +10 jaar anciënniteit en moest nog < twee jaar doen tot pensioen... Was trouwens ni echt een collega omdat die dezelfde functie had maar in ander bedrijf van dezelfde zaakvoerders. (Ze hebben mij dan ook nooit ingeschreven in dat bedrijf en die gepresteerde uren nooit uitbetaald. Eigenlijk rechtbankmateriaal allez.)

Soit blij da'k daar weg ben. Als je mij iet of wat volgt op dit forum weet je dat ik al een stuk of 10 horrorverhalen van die werkgever hier gepost heb. :D

Nee die kwam iets beter overeen met het management, had +10 jaar anciënniteit en moest nog < twee jaar doen tot pensioen... Soit blij da'k daar weg ben. Als je mij iet of wat volgt op dit forum weet je dat ik al een stuk of 10 horrorverhalen van die werkgever hier gepost heb. :D
Nee sorry, ik kom hier nooit

Bon, geen ergernis van "vandaag" want het is zondag maar voor een of andere reden begint het mij op dit moment ineens nog wat meer te ergeren.
Ik zit in mijn opzeg... Heb een nieuwe job gevonden waar ik direct kon beginnen maar HR wou mij mijn volle 6 weken laten doen. Mijn supervisor heeft er met veel moeite toch 2 weken af gekregen. Dus 4 weken in totaal waarvan ik al 2 gedaan heb.
Dus nog 2 weken... en ik kan absoluut geen enkele fut meer opbrengen om daar nog iets te doen...
Ik zit meer nutteloos rond te rijden met mijn heftruck dan iets anders. Gewoon LPG aant verkwisten... en het ergste van al is dat niemand, maar dan ook niemand er zich iets van aantrekt...
Ik zeg vlakaf tegen mijn teamleader dat em van mij niet veel meer moet verwachten en die geeft mij gewoon gelijk. En de supervisor merkt van nature uit al amper iets op...

Maw, echt het gevoel dat HR mij gewoon ne kloot heeft willen aftrekken

Maar kom, volgende week is het staking voor de IPA en alle vakbonden bij ons doen mee deze keer... blijkbaar vooral uit frustratie tegen het hoofd van HR, die wil blijkbaar nooit meewerken of iets toegeven aan de vakbond.

3 keer raden wie van HR mijn ontslag behandeld heeft...
Ik ga in mijn voorlaatste week dus voor de eerste keer ooit meestaken \o/

Wanneer ik de verhalen hier zo lees vraag ik me toch af wat voor bende psychopaten er rondlopen in de gemiddelde KMO.
Ja, bij ons vallen er ook wel eens mensen weg met een burn-out, maar zoiets beschouw je toch als een signaal dat er een probleem is, tenzij je een echte onmens bent.

Niet alleen in KMO's. Bij de overheid een dienst gekend waar het hoofd 10 secretaresses versleet op 5j, mensen die een contract onbepaalde duur zouden krijgen stopten gewoon zonder ander werk te hebben, heel wat mensen in burnout, aan de lopende band klachten, vakbonden die erop zaten ... Uiteindelijk heeft het hoger management die weggepromoveerd, dus die was goed af. Maar na 7j had die wel een slagveld achtergelaten.

Als consultant heb ik het geluk gehad om bij enkele bedrijven werkzaam te zijn in België. Telkens bij bedrijven die onderdeel uitmaken van een Amerikaanse multinational. Maar nooit heb ik daar dingen meegemaakt zoals hierboven beschreven staan.
Heb ik telkens geluk dat ik in het juiste team/afdeling/bedrijf terecht kwam? Dat zijn allemaal bedrijven waar er prestaties verwacht worden, hard gewerkt moet worden maar er toch rekening wordt gehouden met work/life balance en waar er niet wordt gedaan aan micromanagement.

Het is telkens de mentaliteit: "voor wat hoort wat". Als ze merken dat je de kantjes er niet van afloopt en je werk goed is en je manager in de wandelgangen geen negatieve geluiden opvangt, dan wordt je net heel vrij gelaten. Ik kan prima 2 dagen van 7 uur presteren en daarna een dag van 10 uur om dat te compenseren (dat zou zelfs niet moeten, dat is hoe ik het doe :p) zonder dat te moeten melden. Zolang ik maar in orde ben met mijn documenten/deadlines en niet zomaar meetings afwijs omdat ik naar de winkel moet 🙂 Gewoon je gezond verstand gebruiken. En daar houd ik van. Ze laten me los maar ik maak daar geen misbruik van, dat is wederzijds vertrouwen en dan presteer ik maximaal.

Ik heb de afgelopen jaren dan ook zeer weinig ergernissen. 1 keer een project manager gehad die wat neigingen had tot micromanagement, maar na aangeven aan mijn manager en een gesprek onder 6 ogen was dat micromanagement van hem naar mij toe verleden tijd. Verder wel eens een trage computer gehad of eens wat IT problemen maar die werden telkens snel verholpen. Soms ook iets teveel meeting waardoor je niet eens een lang blok kan doorwerken. Ik ben ook gewoon niet zo'n klager :p

Ik ben wel voor enkele projecten in contact gekomen met leveranciers van de klant waar ik werkzaam was en daar zat wel eens een west-vlaamse kmo tussen. Hoewel ze naar mij toe als klant heel fatsoenlijk waren, merkte ik aan bepaalde zaken en na praten met enkele mensen daar dat ik enkel de goede zaken te zien kreeg. Ik denk dat er nog veel ergere west-vlaamse kmo's bestaan, maar het was toch duidelijk niet te vergelijken met de werkomgevingen die ik gewoon was.
Vb. In coronatijd moest ik daar testen gaan uitvoeren en qua maatregelen hadden ze enkel wat handgel liggen. En enkel de mensen die me opvingen hadden mondmaskers aan in mijn buurt. Maar verder had niemand mondmaskers aan, thuiswerk was maar heel beperkt ingevoerd, geen pijltjes op de grond aangebracht en ga zo maar door. :unsure:
Verder ook totaal geen veiligheidsmaatregelen op de werkplaats. Ik heb daar dingen gezien waar een EHS manager in de bedrijven waar ik werkzaam was voor ontslagen zou worden. Het verbaasd me totaal niet dat je soms in het nieuws hoort dat er een arbeider gestorven is in één of andere kleine KMO..

Niet alleen in KMO's. Bij de overheid een dienst gekend waar het hoofd 10 secretaresses versleet op 5j, mensen die een contract onbepaalde duur zouden krijgen stopten gewoon zonder ander werk te hebben, heel wat mensen in burnout, aan de lopende band klachten, vakbonden die erop zaten ... Uiteindelijk heeft het hoger management die weggepromoveerd, dus die was goed af. Maar na 7j had die wel een slagveld achtergelaten.
Dat is dan het nadeel van vast benoemd personeel. Eens de benoeming een feit krijg je die bijna niet meer weg. De gemakkelijkste oplossing is dan een promotie of een ander gewild postje waardoor de problemen op die dienst opgelost zijn, maar ze gewoon ergens anders opnieuw beginnen.

Bij ons is het zelfs zo erg dat hij nu verplicht geweest is om een externe psycholoog in te schakelen om iedereen eens te spreken. Aangezien de baas zijn dochter de preventieadviseur is konden we daar ook niet terecht.

Hij heeft nu nog maar 1/3de van het bedrijf gesproken en zei tegen mij dat hij al gehoord had dat het erg is, maar dat het nog veel erger is dan hij kon vermoeden.

Niet dat er veel aan gedaan zal worden want de eindbeslissing ligt nog bij de baas dusja.. Nog 4 dagen en ik ben er weg 🎉🎉🎉

Ik heb momenteel 2 directe collega's die ondertussen al een maand ziek zijn/burn-out hebben.
Een meeting gehad om dit te spreken en wie welke taken precies zal overnemen.
Ik geef aan dat als er 2 collega's opeenvolgend ziek zijn, er misschien een chronisch probleem is qua werkdruk.
Reacties?
- "Ja, da's de sector hé."
- "Maar da's altijd ne gevoelige geweest hé."
- "Ja maar sommige deadlines moeten nu eenmaal gehaald worden. Al is dat om 2h 's nachts."

Soms wordt dat ziek zijn veroorzaakt door (hyper-competitieve) mede-collega's, het zijn niet altijd de werkgevers.

Ik heb momenteel 2 directe collega's die ondertussen al een maand ziek zijn/burn-out hebben.
Een meeting gehad om dit te spreken en wie welke taken precies zal overnemen.
Ik geef aan dat als er 2 collega's opeenvolgend ziek zijn, er misschien een chronisch probleem is qua werkdruk.
Reacties?
- "Ja, da's de sector hé."
- "Maar da's altijd ne gevoelige geweest hé."
- "Ja maar sommige deadlines moeten nu eenmaal gehaald worden. Al is dat om 2h 's nachts."

Soms wordt dat ziek zijn veroorzaakt door (hyper-competitieve) mede-collega's, het zijn niet altijd de werkgevers.
Klinkt zeer bekend in de oren.
"Zeer competitieve markt, veel concurrentie, iedereen heeft het druk, je leert zoveel bij". Ik heb zelf een collega binnen mijn dienst. Die jongen is 24 jaar en werkt élk weekend. Hij klaagt er wel eens over maar blijft verder doen. Dat is iets dat ik weiger te doen echter is weekendwerk meer dan gebruikelijk bij ons.

Klinkt zeer bekend in de oren.
"Zeer competitieve markt, veel concurrentie, iedereen heeft het druk, je leert zoveel bij". Ik heb zelf een collega binnen mijn dienst. Die jongen is 24 jaar en werkt élk weekend. Hij klaagt er wel eens over maar blijft verder doen. Dat is iets dat ik weiger te doen echter is weekendwerk meer dan gebruikelijk bij ons.
Dat dit voorkomt in echt competitieve omgevingen zoals bv. investment banking, venture capital, private equity, strategy consulting, hedgefunds etc. daar kan ik nog enigszins inkomen. Dat is daar schering en inslag. Maar die starters worden dan ook rijkelijk vergoed (als je per uur gaat kijken niet maar dat is een ander punt :p ) en hebben uitzicht op topfuncties of mooie exit opportuniteiten.

Dit soort functies kom je zelden tegen in België maar eerder in UK, USA etc.

Doet me denken aan een verhaal dat ik eens gehoord heb over een Zwitserse bank. Sommige werknemers stuurden met een programma expres hun mails met vertraging zodat het zou lijken dat ze ook in het weekend en 's nachts druk bezig waren. Denk dan bv op zaterdag op 2 uur 's nachts of zondag om 7 uur 's ochtends. :crazy:

Doet me denken aan een verhaal dat ik eens gehoord heb over een Zwitserse bank. Sommige werknemers stuurden met een programma expres hun mails met vertraging zodat het zou lijken dat ze ook in het weekend en 's nachts druk bezig waren. Denk dan bv op zaterdag op 2 uur 's nachts of zondag om 7 uur 's ochtends. :crazy:
Dat kan je simpelweg met Outlook. En er zijn er genoeg die dat met opzet doen.

Dat kan je simpelweg met Outlook. En er zijn er genoeg die dat met opzet doen.
Oh ja, ik heb ook zo'n collega. Gedurende de hele dag nauwelijks bereikbaar, of het duurt uren eer ze een chat heeft gelezen, maar wel om middernacht nog zogezegd zitten werken en mails versturen.

Terug
Bovenaan