Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

De regering besloot om een tijdelijke berekeningswijze voor de kilometervergoeding in te voeren voor de periode van 1 april tot 30 juni 2026.

De inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 18 mei 2026 tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 is voorzien met terugwerkende kracht tot 1 april 2026.
Het bedrag verhoogd naar 0,4571 euro per kilometer

Het oorspronkelijke bedrag was 0,4327 euro
Serieuze tegemoedkoming voor de werkende mens van onze regering :sop:

Gisteren meeting met het hele departement, met als opener (ze hadden er zelfs een hele slide aan gewijd) dat we tijdens deze zeer warme dagen er zeker voor moeten zorgen dat we allemaal voldoende drinken. Ik voelde me precies als een 90-jarige in het rusthuis.

Ergernis op mijn thuiswerk I guess. Met al da warm weer staat nu mijnen AC nu al praktisch heel de week aan. Cool.
Kan nu toch weer niet zijn dat ik deze ochtend geconfronteerd werd met een vijvertje water onder den AC in de slaapkamer zeker.

Dat condens pompke dat het water naar boven moet pompen zal het begeven hebben zeker. :mad:
En 't moet weer lukken dat het op een vrijdag is. Weliswaar nog een werkdag, maar de kans dat het dit weekend zonder zal moeten is dus reëel.

Mor soit, al goed dat in de woonkamer er wel mogelijkheid was tot condens afvoer zonder nood aan pompkes.

Ergernis op mijn thuiswerk I guess. Met al da warm weer staat nu mijnen AC nu al praktisch heel de week aan. Cool.
Kan nu toch weer niet zijn dat ik deze ochtend geconfronteerd werd met een vijvertje water onder den AC in de slaapkamer zeker.

Dat condens pompke dat het water naar boven moet pompen zal het begeven hebben zeker. :mad:
En 't moet weer lukken dat het op een vrijdag is. Weliswaar nog een werkdag, maar de kans dat het dit weekend zonder zal moeten is dus reëel.

Mor soit, al goed dat in de woonkamer er wel mogelijkheid was tot condens afvoer zonder nood aan pompkes.
Klein beetje afhankelijk van model airco en effectieve (fysieke) plaatsing maar zo'n condenspompje is vrij simpel zelf te vervangen, vlot verkrijgbaar en niet te duur.
Als ge wat zoekt op bol/Amazon kan het goed zijn dat ge morgen al eentje in huis hebt voor paar tientallen €.

Mijn vrouw heeft maandelijkse indexatie. En verdient meer dan 4000 euro bruto per maand. En heeft haar loon voor mei al gestort gekregen.

Medelijden met de personeelsdienst die voor 5 euro of whatever het gaat zijn, een correctie gaat moeten sturen en daarvan de helft gaat moeten doorstorten naar de overheid. En die vanaf nu elke maand die berekening mag maken.

Mijn vrouw heeft maandelijkse indexatie. En verdient meer dan 4000 euro bruto per maand. En heeft haar loon voor mei al gestort gekregen.

Medelijden met de personeelsdienst die voor 5 euro of whatever het gaat zijn, een correctie gaat moeten sturen en daarvan de helft gaat moeten doorstorten naar de overheid. En die vanaf nu elke maand die berekening mag maken.
Goh, heel veel bedrijven die daarvoor gewoon een sociaal secretariaat bezigen eh. Dus zal men daar niet noodzakelijk veel last van hebben.
Bij ons al zeker niet, want in onze sector is het 1 keer/jaar in januari te indexeren.

Goh, heel veel bedrijven die daarvoor gewoon een sociaal secretariaat bezigen eh. Dus zal men daar niet noodzakelijk veel last van hebben.
Bij ons al zeker niet, want in onze sector is het 1 keer/jaar in januari te indexeren.

Payroll is intern bij mijn vrouw. En de sociale secretariaten zullen het inderdaad wel oplossen, maar gratis gaan ze het ook niet doen.

Regering heeft een paar jaar geleden accijnzen geintroduceerd voor energiecontracten. Eind december in de programmawet gesmeten voor ingang 1 januari. Accijnzen kan je normaal digitaal regelen. Alleen waren de douanekantoren zelf in snelheid gepakt. En waren er geen codes, geen procedures, niets. Bedrijven moesten de aangifte de eerste maanden op papier binnenbrengen op het douanekantoor.

Om maar te zeggen, die gewoonte van de politiek om alles er last-minute door te rammen is heel vermoeiend voor bedrijven.

Alsook: de ironie van een minister voor administratieve vereenvoudiging te hebben in een regering, en dan gedrochten als centenindex of meerwaardebelasting uit te denken. Van Peteghem weegt duidelijk niet op deze regering.

Kijkt ja, 't zal zeker niet het enige systeem zijn dat volging krijgt, ondanks het voor eindgebruikers op niets trekt.

Mij zegt deze naam niets. Maar SAP staat er bv. ook niet om bekend om heel leuk werken te zijn, maar ze zijn wel een van de grootste spelers op die markt.

Ariba is gekocht en onderdeel van SAP. We werken sinds een tijdje met S4/Hana ipv SAP ECC en na een aanpassingsperiode vind ik dat S4 relatief aangenaam werkt. Nog steeds niet perfect, maar op sommige vlakken wel een vooruitgang.
Nu, veel hangt af van hoe de implementatie verloopt en daar knelt het schoentje meestal.

Recent nog het grapje gehoord dat SAP staat voor Slow And Painful :biglaugh:
Steeds Andere Problemen of System Against People. :unsure:

Zet er een grote emmer onder. En ledig die na een tijdje. In afwachting van een nieuw pompje of als je het niet zelf doet een technieker.

Zet er een grote emmer onder. En ledig die na een tijdje. In afwachting van een nieuw pompje of als je het niet zelf doet een technieker.
Ze hebben mij er snel kunnen tussen pakken aangezien men er van uit ging dat het toch zoveel werk niet ging zijn.
't Is ondertussen gefixt zie, die mens is net vertrokken.

Inderdaad ineens nieuw pompke gestoken, wat die mens dus effectief niet zo veel tijd heeft gekost. Die zijn dat gewoon eh.
Ik zou daar wss god knows hoe lang zitten aan prutsen om uit te pluizen hoe dat ding ineen/geïnstalleerd zit, welk pompke da juust is & dan wss uren zoeken op Bol/Amazon/Google om een pompke te vinden dat exact dezelfde maat is zodat het past, etc.

Ze hebben mij er snel kunnen tussen pakken aangezien men er van uit ging dat het toch zoveel werk niet ging zijn.
't Is ondertussen gefixt zie, die mens is net vertrokken.

Inderdaad ineens nieuw pompke gestoken, wat die mens dus effectief niet zo veel tijd heeft gekost. Die zijn dat gewoon eh.
Ik zou daar wss god knows hoe lang zitten aan prutsen om uit te pluizen hoe dat ding ineen/geïnstalleerd zit, welk pompke da juust is & dan wss uren zoeken op Bol/Amazon/Google om een pompke te vinden dat exact dezelfde maat is zodat het past, etc.
Ok.

Ik zou dat wel gedaan hebben omdat ik dan de volgende keer dat gewoon kon zelf vervangen ;). Was toch vlot 250-300€ voor zijn passage?

Ok.

Ik zou dat wel gedaan hebben omdat ik dan de volgende keer dat gewoon kon zelf vervangen ;). Was toch vlot 250-300€ voor zijn passage?
Dunno yet hoeveel het zal zijn. Stond nog gene prijs op z'n werkorder.
Heb er op voorhand ook ni om gevraagd gezien ik de firma zelf 'ken' ('t zijn dezelfste die de installatie indertijd komen doen zijn). Dus ik verwacht geen 'louche' zaken of oplichting in de prijzen (en was even zeer niet van plan om te gaan 'shoppen' voor de goedkoopste).

Maar 't zal idd kosten wat het kosten zal.
250 + materiaal (da pompke) zou wel veel zijn weliswaar, dat zou betekenen 500 EUR per uur of zoiets, lijkt mij wat veel. Mor soit, zullen wel zien als de factuur komt.

En 'k heb hem bezig gezien, zo ingewikkeld lijkt het op zich niet nee. Maar 't is zeker een prutswerkje & als je de verkeerde maat van pomp zou hebben is het gedaan met zingen.
Mor soit, als het mij dan eenmalig eens 250 EUR kost, so be it. Ga ik niet echt lang van wakker liggen als het daarmee snel gefixt is.

Maar 'k ben dan toch zeker dat ik m'n AC unit zelf niet beschadig ofzo door als amateur met m'n 2 linkerhanden te gaan prutsen aan dingen dat ik geen verstand van heb. Moest dit nu iets zijn dat om de 6 maand voorvalt, dan zou ik wss wel even anders redeneren. Maar het laatste onderhoud van het toestel is blijkbaar van 2022, dus toch al snel 4j geleden. Al moet ik toegeven dat het toen krak 't zelfste probleem was met dat stoem pompke dat het begeven had.

• De volgende overschrijding van de spilindex (100,28, basisjaar 2025) zou plaatsvinden in juni 2026. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen en de wedden van het overheidspersoneel in september 2026 geïndexeerd worden. Aangezien die indexering zal worden berekend overeenkomstig de modaliteiten van de maatregel 'centenindex', zal het indexeringspercentage van 2% slechts toegepast worden op de schijf tot 2000 euro bruto per maand voor de sociale uitkeringen en op de schijf tot 4000 euro bruto per maand voor de overheidswedden.

De shitshow dat dit gaat geven in ons systeem :wallbash:

Ik kijk al uit naar de mail van onze HR en de merit discussies die we gaan hebben in november. Normaal zwaaien ze daar altijd met 'de index' als excuus om de merit increases te temperen.

Onze HR uit Nederland en de admin in Spanje zal zeker de mail in het Engels goed kunnen opstellen voor de expats hier in Belgie. Take popcorn, sit back, enjoy the 'reply all' shitstorm.

Vorige week 2 offertes voor een klant gemaakt, 'k geef ze af op papier, apart geniet, 'k leg alles netjes face to face uit.
2 x +/- 8K, voor 2 verschillende zaken, maar verbonden. Dus offerte 2 is nodig om offerte 1 volledig in dienst te kunnen stellen.

Bel ik de klant vandaag op, aangezien het plan was dit nog vrijdag uit te voeren, maar dan moet het wel vandaag beslist worden zodat ik tijdig alle goederen binnen krijg... OK 'doe dan maar' zegt ze telefonisch.

Belt ze me 2min later wel niet op dat ze nu pas ziet dat het 2 x 8K was, dus 16K, en dat dit dus niet in hun budget past, ze dacht aanvankelijk dat het om 1 x 8K ging... :thinking:

Dan maar op zoek gegaan waarop we konden besparen, door wat minderwaardige maar nog steeds goeie, hardware te nemen, en alles op een houten plank te monteren i.p.v. een rack, en we zitten nu rond de 9K.

Ik haat het van m'n installaties niet mooi te kunnen afwerken zoals ik het zelf zou willen, het zal ook wel werken, maar het lijkt me meer gepruts.

En 't zal voor de week erop zijn zeker...

Boomers aan de telefoon tijdens een telefoonshift. Daar is dus geen speld tussen te krijgen en zo zeker van hun eigen gelijk.

Waarom belt ge dan voor hulp als ge het allemaal zo goed weet en stop met mijn tijd te verschijten door mijn werk te willen mansplainen.🤬

Mja dat gaat toch "automatisch"

Ons systeem kan dat spijtig genoeg niet. Bij een normale index moet IT gewoon het nieuw index cijfer in het systeem zetten, en het systeem 24h stress testen.

Bij deze nieuwe berekening moeten wij handmatig berekenen wat het brutoloon is en dan weigeringen in het systeem zetten zodat het systeem de index niet toepast op het hoger brutobedrag.

Bij de vorige index had iedereen al schrik dat het toen al van toepassing zou zijn omdat het een nachtmerrie gaat zijn om dat toe te passen op 1000+ dossiers

Mja dat gaat toch "automatisch"

Ik kan confirmeren dat mijn madam ook voor 500 man telkens de indexatie manueel mag voorrekenen voor dat naar SDWorx gaat. Voor 400 gaat dat 'automatisch' klik klik en klaar in 1 minuut. Voor de 100 andere is er weinig of veel gepalaver over wat wel en niet mee geindexeerd wordt. Nacht/weekend/shift premies, bonussen, comissies, deeltijdse werkers die 4d werken en 1 dag flexi, reintegratietrajecten, bedrijfsspecifieke landingsbanen/pre-pensioen sociale plannen (lees: je moet nog 2d werken en krijgt 3d loon per week), mensen die op 2 sites werken en in 2 PCs zitten, oude contracten die halverwege het jaar overgezet zijn, fietspremies, maaltijdcheques, you name it. De weird shit die ik hier om de zoveel tijd hoor 🤡

En ja, soms zijn er gevallen waar blijkt dat ze al 3y een komma fout staan hebben na een indexatie en ipv nachtpremie 13.3, 1.33 krijgen.

Dezelfde discussie hebben ze ook over maaltijdcheques toekennen. Voor de doorsnee 9-5 werker gaat dat allemaal vlot; die krijgen hun 21 of 22 MC/maand. Voor de weekend gatenvullers die vb zaterdag 02 -> 08, 20 -> 02, zondag 06 -> 18 werken (er is zo'n pool die alle gaten in het weekend vult) is dat niet zo gemakkelijk. Je kunt die moeilijk maar 8 of 9 MCs geven omdat ze enkel in het weekend werken. En je kunt dat moeilijk omrekenen naar uren, want die weekend werkers hebben een full time rooster met 20 of 25 uren in het weekend. Meestal geen goed idee om wie al 20y flexibel is en alle gaten opvult met een halve dag heads-up te kloten door MCs af te pakken.

Dusja, as usual is de eerste 80% simpel en spendeer je 80% van je tijd aan de overige 20%...

Werkgever die belt met een vraag, ik geef hm de uitleg en krijg dan te horen "Dat klopt toch niet?"

Ff duidelijk gemaakt dat als hij het toch beter weet hij niet meer moet bellen
"Ik mocht u toch bellen als ik vragen had"

🤣

Terug
Bovenaan